Viewing 72 reply threads
  • Author

Hur tror ni valutakurserna rör sig i år?

[img2:31r70bjr]http://i60.tinypic.com/28w1bmx.png[/img2:31r70bjr]

På ett år har bahten blivit runt 20% dyrare för oss svenskar. Inget unikt och ganska förväntat när svenska riksbanken för en nollräntepolitik medan den thailändska centralbanken har en ränta kring två procent. Men till skillnad från Sverige ligger ju den officiella thailändska inflationen på runt två procent (som är svenska RB’s långsiktiga mål). Vad jag förstått är medelklassen i Thailand högt belånad, men så är ju även den svenska.

Med en turismsektor som bidrar till 15% av BNP (motsv. för Sverige cirka 2%) och en export som utgör nästan 80% av BNP (Sverige ca 40%) ligger det ju verkligen i Thailands intresse att hålla nere valutan, särskilt när det börjar blåsa kallare. Så jag antar att det för sek/thb snarare hänger på marknadens förtroende för Sverige som ekonomi.

Den allt mer starka dollarn ger ju inte bara extra cash till svenska exportföretag, utan lär också skicka upp inflationen en bit från minus/noll när importerande företag måste kompensera. Visserligen sjunker bostadspriserna något men vad jag vet ingår de inte i KPI. Med andra ord, om inflationen tar fart kommer Riksbanken börja höja räntan vilket stärker kronan. Alltså bör man inte behöva räkna på sina kostnader om sek/thb når 3-strecket?

Jag hittar bara historik 10 år bakåt för sek/thb där ca 3,9 verkar vara bottennoteringen. Men när man tittar på usd/thb längre bak så förmodar jag att bahten varit rejält starkare på 90-talet innan asienkrisen?

humpe
      Participant

Kronan går ner idag igen pga snacket från Riksbanken om extraordinära åtgärder som att ev sänka till minus ränta. Så länge vi har deflationsläge i sverige kommer inte kronan att gå upp igen, men samtidigt har PM i Thailand pratat om att dom ska sänka bahtkursen för att stärka exporten så det kan gå åt vilket håll som helst.

Först under andra halvåret 2016, då KPIF-inflationen är nära 2 procent, är det lämpligt att börja höja räntan. Skulle penningpolitiken behöva bli ännu mer expansiv handlar det i första hand om att fortsätta skjuta på en första höjning av reporäntan. Riksbanken förbereder även ytterligare åtgärder som kan användas för att göra penningpolitiken mer expansiv. Sådana åtgärder ska vid behov kunna presenteras med start från nästa penningpolitiska möte.

Nästa penningpolitiska möte är planerat till den 11 februari och beslutet offentliggörs dagen efter, den 12 februari.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

I första hand kan den första reporäntehöjningen skjutas på
        framtiden och reporäntebanan sänkas ytterligare. I februari är det
        viktigt att återkomma till diskussionen kring, och förberedelser för,
        om okonventionella åtgärder skulle behöva vidtas

Det
        uppgavs också vara möjligt att påverka värdet på kronan, även om hon
        höll med ordförande Stefan Ingves att valutainterventioner inte är ett
        förstahandsalternativ.

http://bors.affarsvarlden.se/afvbors.sv/site/news/news_article.page?magic=(cc%20(id%20urn:newsml:six.se:20150108:SIXN_7iUXLX0MYo:1))

Sveriges BNP-tillväxt blir lägre i år än förra året och Riksbanken höjer inte räntan förrän tidigast 2017. Det bedömer Danske Bank som sänkt sina prognoser rejält.

http://www.di.se/artiklar/2015/1/8/danske-ingen-hojning-forran-2017/

Dock ger jag inte mycket för prognoser när inte ens RIksbanken kan hålla sin räntebana.

Hemska Sven
        Participant

Ekonomi på den här nivån är en riktig gissningslek? Har ofta funderat på hur man kan få akademisk examen på Handelshögskolan i ett ämne på så lite substans och om man är riktigt duktig på att gissa kan man t.o.m. få Nobelpris.
          Men Thaibahten har under lång tid följt US-dollarn p.g.a att den Thailändska valutareserven lär innehålla en dominerande del av US-dollar plus Japanska yen och troligen en del Kinesiska yuan.
          Thailands ekonomi stärks också av det låga oljepriset eftersom landet har en infrastruktur och elproduktion som är beroende av ett lågt oljepris.
          Men vad som händer om Arabstaterna vrider om oljekranen igen, kan man bara gissa. Men normalt är att högt oljepris lika med låg kurs på US-dollarn, eller? :flower:

Jag undrar hur långt ner arabhalvön är beredda att släppa oljepriset, både WTI och Brent ser ut att stänga under 50 USD denna vecka. Saudiarabien har ju tidigare provat att minska produktionen för att få upp oljepriset, det slutade med hål i statsbudgeten i decennier så de är nog försiktiga med att försöka igen.

50 USD verkar vara den absolut lägsta nivån som shale oil industrin i USA kan leva med (uttalanden i Economist), och med nuvarande produktionstakt verkar det peaka vid 2020 för att sedan trappas ner när reserverna tar slut.

Nille
          Keymaster

Jag fick som lägst 2.89, det var 92 eller 93. Låg ofta på ca 3.30 som jag minns det. 4 var grymt på den tiden

4 känns som en slags magisk gräns, vi får hoppas vi inte går igenom det stödet.

Montnoveau
            Participant

@Nille wrote:

Jag fick som lägst 2.89, det var 92 eller 93. Låg ofta på ca 3.30 som jag minns det. 4 var grymt på den tiden

4 känns som en slags magisk gräns, vi får hoppas vi inte går igenom det stödet.

Jag minns också under 3. Det var i början på 1993. Kronan började flyta hösten 1992.
              Det var så illa att på många växlingskontor så skakade de bara på huvudet när man langade fram svenska kronor. Det kunde gå 3-4 kontor innan man fick napp.

Hemska Sven
              Participant

Att få sin månatliga pension sänkt med 20% svider för de flesta. Många av oss pensionärer har ju som en av anledningarna valt att bosätta oss i Thailand p.g.a. att prisläget har varit så bra. Har man bara utgifter i THB och inkomster i SEK så är det kanske inte längre så enkelt att klara ekonomin. Kanske t.o.m. några som blir tvungna att flytta tillbaka till Sverige?
                Om det är någon tröst så har kursfallet för Norrmännen varit än större. NOK har snittat på 550 BHT de senaste åren och är nu bara några BHT högre än SEK. Danskarna som knutit sin krona till Euron har klarat sig betydligt bättre, än så länge. Det finns ekonomer som spår att US-dollarn och Euron ska hamna lika inom något år, den som lever få se.:flower:

Euro och NOK har tappat ca 10% resp. 30% mot THB vad jag kan se. Så helt klart svider det mer för norrmännen. Noterar att sedan årsskiftet 08/09 har NOK tappat nästan 30% mot SEK och växlingskursen är nu nästan 1:1. De svenskar som jobbar i norge och räknar på sina inkomster i SEK är nog mindre glada, men ännu mer de som bor i Sverige men jobbpendlar över gränsen har ju fått sin inkomst sänkt med 30% på några år.

Har även sett euro-pensionärer på Thaivisa som kommer få problem att förnya sina visum. Läste förra året om en amerikanskt pensionär som oroade sig över sjunkande dollarkurs och ville att Thailand skulle räkna inkomster i USD. Jänkare. :scratch:

Tillägg: ECB tar efter FED och pratar om att släppa pengar från helikoptrar för att kicka igång inflationen:
                http://www.spiegel.de/international/business/economists-say-handing-out-cash-could-help-euro-zone-economy-a-1011352.html

varför får vi mindre och mindre bath/kr? är det för att thailand utvecklas alltmer?

fan, när jag var i thailand i mars låg den på 5.

Nille
                Keymaster

@mfs-2015 wrote:

varför får vi mindre och mindre bath/kr? är det för att thailand utvecklas alltmer?

fan, när jag var i thailand i mars låg den på 5.

Det är för att thb är inofficiellt knuten till usd, thailändska centralbanken stödköper/säljer thb

SEK följer på samma sätt eurozonens valuta. Igår fick tydligen kronan sig ett uppryck mot usd skrev man men det var ju bara usd som försvagades något mot eurozooens valutar.

1. Man hoppas ju lite att thailand devalverar (eller släpper kursen på riktigt) och nog är det möjligt eftersom det blivit avsevärt mycket dyrare för många länder att importera från thailand

2. Hoppas innerligen att det planar ut och vänder tillbaka lite nu när vi ligger kring 4 annars kan det gott gå vidare ner mot 3 igen… Rent historiskt alltså.

Men visst om alla valutor släpps flytande borde nog thb på sikt stärkas mot sek. Löner och köpkraft är ju inte proportionerliga.

Har man sparpengar i sverige är det ett dilemma….

humpe
                  Participant

Sek följer inte någon annan valuta alls, det som styr är förväntningar på inflation, bnp och ekonomisk politik. I Sverige är det 0 räntan som ställer till det, i norge det låga oljepriset. Just nu har sverige deflation och det måste vändas till inflation innan kursen ändrar till rätt riktning igen, spec då thailand gynnas av lågt oljepris. Högre oljepris och inflation så kommer vi snart upp i 4.50 igen.

Hemska Sven
                    Participant

Beslutet från Europeiska centralbanken under gårdagen gör “gissningarna” än knepigare. Hur kommer respektive Euro-lands regering att hantera sina budgetar har stor betydelse för om Europas framtida ekonomi och därmed också Sveriges. Det är hos många en övertro på att lilla Sverige själva kan påverka sin egen ekonomi i någon större utsträckning. Norska kronan som var så stark plus Norges starka ekonomi, visar att valutakurser styrs av helt andra faktorer än ett lands ekonomi, vad kan man bara gissa. Men internationella spekulationer i valutor är nog en hygglig gissning. NOK har sjunkit mer än 30% mot Bahten, på ett halvår, kan det anses som rimligt?
                      Idag ligger T/T-kursen på 3,95 BHT för en SEK. Kan säkert sjunka ytterligare.
                      Som svensk pensionär i Thailand har man tyvärr inga andra alternativ än att dra åt svångremmen några hack till. :flower: :flower:

Vad gäller Norge så utgör ju oljesektorn nästan en fjärdedel av landets ekonomi. Så givetvis kraschar valutan när oljepriset mer än halveras på kort tid. WTI-oljan verkar nu vara på väg under 45 USD. Men visst är även Sverige beroende av omvärlden, när merparten av exporten går till Europa. Det enda riksbanken och staten kan göra är att stärka den inhemska konsumtionen.

Visst kommer den Thailändska centralbanken att sänka räntan, finansministern var ju ute och pratade om det i veckan. Även om endast runt 10% av landets export går till Europa så finns det fler faktorer. Exempelvis ligger den officiella inflationen under 1% och den senaste tidens låga oljepris sänker förmodligen inflationen ytterligare.

Här är intressant läsning, om än något osammanhängande:
                      http://www.bangkokpost.com/business/finance/458400/baht-faces-outflows-on-small-yield-gap

Med tanke på att Tyskland är en av världens största exportländer kan det tyckas konstigt att de är så negativa till att ECB skapar pengar och försvagar Euron, de borde ju jubla. Det verkar som att de får dåliga minnen från Weimarrepublikens hyperinflation:
                      http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2014/12-overflow/20141221_Germany.jpg

Historien upprepar sig? :p

En annan sak, det finns ju ganska många mindre till medelstora företag i Thailand som i huvudsak jobbar mot exempelvis Sverige. Så som callcenters och liknande. Jag antar att de tar betalt i SEK och inte valutasäkrat, så runt 30% mindre på intäktssidan nu?

Badger67
                      Participant

@nythaien wrote:

En annan sak, det finns ju ganska många mindre till medelstora företag i Thailand som i huvudsak jobbar mot exempelvis Sverige. Så som callcenters och liknande. Jag antar att de tar betalt i SEK och inte valutasäkrat, så runt 30% mindre på intäktssidan nu?

Finns bara ett alternativ för Thailand och Kina om inte detta ska få långvariga negativa konsekvenser för landen, det är att devalvera. Tyvärr är väl inte Prutten ekonomiskt skolad så han fattar nog inte vad som måste göras. Blir detta långvarigt så kommer det skada Thailand allvarligt och landet riskerar hamna i en djup lågkonjunktur.

Sek handlas nu under 4 baht/sei och kommer nog fortsätta ner till 3,50 i år. Om inte prutten vidtar åtgärder så kommer nog det fortsätta ner under 3.

Det är peggningen mot dollar som är enda orsaken. Kanske måste Thailand släppa den för med en stark dollar och en svag EUR så är den inget annat än negativ för Thailand.

Skulle tro att strax över 4 baht/kr är där vi ska ligga.

Sedan är ju SEK en skräpvaluta som ligger och skvalpar i ingemanslandet mellan EUR/USD kopplingen.
                        SEK kan knappast stå emot en flykt till USD men vi har ju en koppling till EUR.

Jag är glad att jag köpte en hel del guld i Thailand i somras, det har säkrat upp kapitalet och varit betydligt bättre än att spara SEK på bank i Sverige. Både dollar och guldpris har gått upp sedan dess så jag har inte bara säkrat kapitalet utan också tjänat på det.

Bahten är inte peggad mot USD längre. Dock var den det 1958-1997.
                        En hel del av valutareserven är emellertid USD.
                        Att svenska kronan tappar beror på nollräntan. Fattar Riksbanken beslut om negativ ränta 12 feb, fortsätter raset. Vi får hoppas, att Thailand sänker räntan, och att USA höjer sin. Då kan växlingsförhållandet SEK-Baht förbättras för svensken.

Nille
                        Keymaster

Skulle vilja påstå att thb är inofficiellt peggad till USD och kronan mor EURO. Euron glider och så gör kronan. Vi råder inte på situationen utan åker bara med våra respektive godsvagnar.

När det gäller call centers är det som för alla oss andra som jobbar mot utlandet. Kunde varit roligare. Värst för företag som spelat med minimala marginaler.

humpe
                          Participant

@Badger67 wrote:

@nythaien wrote:

Finns bara ett alternativ för Thailand och Kina om inte detta ska få långvariga negativa konsekvenser för landen, det är att devalvera. Tyvärr är väl inte Prutten ekonomiskt skolad så han fattar nog inte vad som måste göras. Blir detta långvarigt så kommer det skada Thailand allvarligt och landet riskerar hamna i en djup lågkonjunktur.

Sek handlas nu under 4 baht/sei och kommer nog fortsätta ner till 3,50 i år. Om inte prutten vidtar åtgärder så kommer nog det fortsätta ner under 3.

Det är peggningen mot dollar som är enda orsaken. Kanske måste Thailand släppa den för med en stark dollar och en svag EUR så är den inget annat än negativ för Thailand.

Skulle tro att strax över 4 baht/kr är där vi ska ligga.

Sedan är ju SEK en skräpvaluta som ligger och skvalpar i ingemanslandet mellan EUR/USD kopplingen.
                            SEK kan knappast stå emot en flykt till USD men vi har ju en koppling till EUR.

Jag är glad att jag köpte en hel del guld i Thailand i somras, det har säkrat upp kapitalet och varit betydligt bättre än att spara SEK på bank i Sverige. Både dollar och guldpris har gått upp sedan dess så jag har inte bara säkrat kapitalet utan också tjänat på det.

Sorry men du har inte tjänat nånting så länge du inte säljer.. 😉

Då ligger vi och kryssar runt 3,90. Inte sämre än vad kursen var sommaren 2009. Får se vad Riksbanken säger på torsdag.

Och så har Sverige gjort sällskap med Danmark och Schweiz med negativ styrränta. Kronkursen tog inte så mycket stryk ändå, förmodligen redan inprisat?

Tycker själv att RB och Ingves gjort bort sig ordentligt som i åratal brytt sig mer om bostadspriser än inflation.

Hemska Sven
                            Participant

Nationalekonomi är ingen vetenskap, går i samma klass som Tipstjänst och ATG. Alla bara gissar. Just nu gissar jag på att vi når botten i sommar på 3,25 baht för 1 SEK. Någon som har en annan gissning. Låt tråden leva året ut så ser vi hur det går. :flower:

Jimmieboy
                              Participant

Jag gissar att det går under 300 innan året är slut.

Auan
                                Participant

Det kommer aldrig bli som det varit. Risken som jag ser det är att Sverige måste kompensera för de höga löner som vi har det är orimliga internationellt. USA och Japan har gjort det nu är det EU som skall göra det. Kronan kommer aldrig mera bli vad den varit. Frågan är hur snabbt det kommer gå.

@Auan wrote:

Det kommer aldrig bli som det varit. Risken som jag ser det är att Sverige måste kompensera för de höga löner som vi har det är orimliga internationellt. USA och Japan har gjort det nu är det EU som skall göra det. Kronan kommer aldrig mera bli vad den varit. Frågan är hur snabbt det kommer gå.

Lugn nu. Kronan är väl knappast på någon historisk bottennivå. Kronan var bra mycket svagare efter finanskraschen 2008. Och då gav den en rejäl skjuts, så sett till att fundamentan är betydligt bättre nu bör det bli en minst lika kraftig skjuts. På Platsbanken finns rekordmånga lediga jobb, 106 000. 2009 minns jag att siffran var nere på runt 20 000.

Lönerna i Sverige är ju precis som priserna på systembolaget, ihopdragna. Globalt sett höga inom lågkvalificerade yrken men globalt sett låga inom högkvalificerade yrken.

Nille
                                  Keymaster

Det verkar som om Euron har planat ut mot USD (och THB) tyvärr verkar det som om SEK inte rör sig som Euro längre. Är vi i ett eget fritt fall?

Jimmieboy
                                    Participant

@nythaien wrote:

@Auan wrote:

Lugn nu. Kronan är väl knappast på någon historisk bottennivå. Kronan var bra mycket svagare efter finanskraschen 2008. Och då gav den en rejäl skjuts, så sett till att fundamentan är betydligt bättre nu bör det bli en minst lika kraftig skjuts. På Platsbanken finns rekordmånga lediga jobb, 106 000. 2009 minns jag att siffran var nere på runt 20 000.

Lönerna i Sverige är ju precis som priserna på systembolaget, ihopdragna. Globalt sett höga inom lågkvalificerade yrken men globalt sett låga inom högkvalificerade yrken.

Historisk? Går bara se 10 år tillbaka i tiden på XE och då är den som svagast just nu..

Vänta bara tills vi fått upp Inflationen i Sverige, då lär ju kronan bli stark och bli värd 4.5 baht igen.

Nille
                                      Keymaster

@Situation wrote:

Vänta bara tills vi fått upp Inflationen i Sverige, då lär ju kronan bli stark och bli värd 4.5 baht igen.

Inflation och BNP är idiotiska mål som inte förbättrar något annat är att man kan trolla fram nya pengar. Pengar som rasar i värde. Idag är en krona värd lika mycket som 1 öre för 40 år sedan, eller kanske mindre. Nä, man måste hitta på något annat som inte uppmuntrar ett slit och släng samhälle.

Det ser inte ut som raset är över och det enda jag tröstar mig med är att jag har nästan lika mycket i Thailand som i Sverige och överväger att flytta hem inom något år. På totalen är det bara skit om jag bestämmer mig för att stanna i Thailand.

[img2:qnkcgdre]http://i.imgur.com/idjBmYK.png[/img2:qnkcgdre]

farang82
                                        Participant

Jobbigt att det inte verkar stanna av någon gång… Jämf. med ganska precis ett år sedan så har SEK tappat 1/4 mot THB.

Bara se till att be om 25 % löneökning i år då, i varje fall under ens semesterperiod 🙂

Jag hoppas på att botten börjar bli nådd, eller åtminstone att vi inte ser ytterligare ett liknande stort tapp under detta år. Kursen idag hos Swedbank är på 0,2598. Tänk er ifall det skulle närma sig 0,35 eller 0,40, hemska tanke…

Ja, tappet är hiskeligt. Det kan väl inte gärna fortsätta så här 🙁

Jimmieboy
                                          Participant

@Travaren wrote:

Med fortsatt räntesänkning (mer minusränta) är det inte alls otroligt.

@Jimmieboy wrote:

@Travaren wrote:

Med fortsatt räntesänkning (mer minusränta) är det inte alls otroligt.

ja..och allt blir i thailand dyrare och dyrare också. Effekten blir dubbelt upp. En portion Padthai kostar uppemot 70 Bath..Bara ett exempel! Snart får vi vanliga dödliga överväga om det är värt Mellan 14-36 timmars resa till gamla thailand.. :scratch:

maprao
                                            Participant

@Hemska Sven wrote:

Nationalekonomi är ingen vetenskap, går i samma klass som Tipstjänst och ATG. Alla bara gissar. Just nu gissar jag på att vi når botten i sommar på 3,25 baht för 1 SEK. Någon som har en annan gissning. Låt tråden leva året ut så ser vi hur det går. :flower:

Ja du Sven, nu är det snart sommar och din gissning verkar bra. Efter dagens räntesänkning bjuder Forex 3,42 THB för en krona. I morgon ??

Kj

farang82
                                              Participant

Ja, vart skall detta sluta… det här känns inte alls bra… Rent krasst så kommer det kännas dubbelt så dyrt att vara i Thailand denna gång :pale:

Nille
                                                Keymaster

Vi fakturerar i SEK så det är allt lite surt nu.

Jag undrar vad kostnaden är för thailändska centralbanken är för att bibehålla nuvarande växlingskurs usd/thb?

Troligtsvis skall USD känna av topnotteringar mot EURO innan det vänder tillbaka. USD är ju fiatpengar den med, kanske den värsta av dem….

Shovel78
                                                  Participant

Just nu leker liver. Jag ska få lönen i Bath. Hoppas det håller i sig länge :cheers:

humpe
                                                    Participant

Kruxet är ju att ECB trycker 60 miljarder nya euro varje månad nu så självklart tappar då euro i värde precis som usd gjorde efter kraschen 2008.
                                                      Det här vänder inte förrän inflationen i eu går upp och eller att ekonomin i usa mattas av. Eller så kommer det bli så kännbart för Thailand med sviktande export och turism så dom släpper usd peggen men tyvärr väller det ju in kina turister som aldrig förr.

Hemska Sven
                                                      Participant

Klart att kinesturister är bra för Thailand, men det räcker inte så långt när de ska exportera riset i höst. Då kan Thaibahtskursen bli dyr. Men vem vet, andra saker påverkar också positivt, som samarbetet i ASEAN och att hela regionen mår bra av de låga oljepriset. Att Europa följer i USA:s fotspår och trycker mer av valutan utan någon som helst täckning visar bara hur rutten världsekonomin är. Styrs av kortsiktiga värderingar. :flower:

Nille
                                                        Keymaster

Markanden reagerade på att vi inte sänkte vår ränta ytterligare. Enligt många är det helt fel tänkt att tro att inflationen skulle öka genom att sänka räntan, att det är troligare tvärtom. Har de senare rätt kanske vi kan hoppas på att vi slipper fler sänkningar iaf. Underligt att man sänker räntan bara för inflationens skull och inte ser till helheten. Ekonomiskt går sverige ganska bra nu även om vi är skuldsatta över öronen. dags att amortera, både för privatpersoner, företag och staten – och sluta låna mer. Så många bubblor vi har nu har vi väl aldrig haft. En bubbla går dock alltid att blåsa upp lite till så låt oss leka strutsar.

ca 10% ökade kronan i värde mot dollarn under veckan men det var ockå lite att usd tappade för euron håller p att komma ikapp. det handlar alltså inte alls om thb och sek, de bara följer med sina “föräldrar-valutor”.

[img2:1tsejj0u]http://content.screencast.com/users/NiclasUddman/folders/Jing/media/0a043b93-3658-4e1a-9120-ea67d9f6ec01/2015-05-01_0749.png[/img2:1tsejj0u]

Hemska Sven
                                                          Participant

Tror det var ett sammanträffande, att Riksbankens besked om att inte sänka räntan samt att US-dollarn sjönk internationellt samtidigt som Thailändska riksbanken sänkte räntan. Allt detta tillsammans stärkte kronan mot Bahten, kan bara hoppas på en fortsättning. :flower:

Nille
                                                            Keymaster

Såklart var det så, eller vid närmre eftertanke – skulle förvåna mig mycket om inte riksbanken hade koll på vad som skulle rapporteras i USA . 5% gjorde vi själva och 5 % fick vi av USD/EUR

USD/EUR är på toppnivåer. Kanske det vänder? Men, man får inte glömma bort allt rackarspel som det inte skrivs om i tidningen.
                                                              Att Thailand inte gått på knäna ännu är ju otroligt, det måste kosta massor att “pegga” sig mot USD. Dels att stödköpa dels minskad export. Turismen är nog ganska ointressant i sammanhanget – en droppe i havet typ. Väntar med spänning på första stora uttalandet från en viktig thailändsk politiker – Vi kommer ALDRIG devalvera! Då vet vi att det är nära och bara föra över alla sina bahtare till sek :b

@Hemska Sven wrote:

Tror det var ett sammanträffande, att Riksbankens besked om att inte sänka räntan samt att US-dollarn sjönk internationellt samtidigt som Thailändska riksbanken sänkte räntan. Allt detta tillsammans stärkte kronan mot Bahten, kan bara hoppas på en fortsättning. :flower:

Thaisambo
                                                              Participant

@Nille wrote:

Såklart var det så, eller vid närmre eftertanke – skulle förvåna mig mycket om inte riksbanken hade koll på vad som skulle rapporteras i USA .

Riksbanken har säkert järnkoll på informationen, det är osannolikt att kärnproblemet ligger där.

Det handlar om hur informationen ska tolkas och att hamna rätt där är ett av de svåraste jobben som finns i Sverige – det jobbet ligger på en enda man, Riksbankschefen Stefan Ingves, som åtminstone på mig gjort ett darrigt och osäkert intryck på senare tid. Det är ingen spekulativ och riskbenägen herre utan någon som gärna söker traditionella, “säkra” vägar med lägsta möjliga risk. Och det är väl inget större fel i det, det är helt efter den traditionella handboken om hur man “ska” göra i en viss situation – som det här med negativ reporänta för att bromsa ner deflationen och få igång inflationen genom att öka penningmängden i samhället – men att kombinera det med krav på ökat sparande genom sånt som de ökade amorteringskraven på bostäder (sänka penningmängden nationellt) är oförenligt eftersom sänkt penningmängd är deflationsdrivande. Pengar blir dyrare eftersom priset på dem stiger, vilket man kan se på den grå/svarta finansmarknaden som just nu tjänar multum eftersom Riksbanken totalt tappat kontrollen . samtidigt som bankerna pressas ned och utarmas genom Riksbankens räntepolitik.

Att Stefan Ingves har svårt att få den ekvationen att gå ihop är fullt begripligt men han ska ha heder av att åtminstone lyckas hålla fingrarna borta från en spekulativ penningpolitik som den grå/svarta finansmarknaden ägnar sej åt, är i alla fall på lång sikt bra för landet – vi försöker undvika de värsta tänkbara smällarna.

Men det vore bra om den grå/svarta finansmarknaden kunde bromsas ner – nu expanderar man genom att släppa traditionella låntagarkrav som solvens, inga betalningsanmärkningar m m – de pumpar gladeligen in mer pengar utan några krav alls genom SMS-lån, snabblån utan säkerhet etc. Det är en högriksverksamhet och det spekuleras hej vilt.

Var den karusellen kommer att landa i slutändan vet vi inte. Kanske genom att utlånade pengar måste avskrivas därför att ingen betalningsansvarig finns kvar och dödsbon såtts i konkurs? Det sker redan, men volymen tenderar att öka. Det är ett dolt jättebekymmer.

Naturligtvis har Stefan Ingves en stor stab av kompetenta medarbetare till förfogande så han står inte ensam – men vad hjälper det om ingen hittar vägen och arbetsinstrumenten genom åren urvattnats så långt att de inte långre fungerar som avsett?

Ok, detta ska läsas som en dystopi – dessvärre.

goodolle
                                                                Participant

Kopierar meddelandet jag svarade di i Nyhetsbrevet.

@Tyvärr Nille så kan inte THB devalveras då den redan flyter så att säga. Men jag påstår att den flyter ovanpå Us $ av någon underlig anledning. Normalt så skulle THB vara 10-20% lägre värderad nu än den är nu när den följde $$$ uppåt. Thai tror nog att THB fortfarande är knuten till Us $$$ därför följer den $$$. Thai riksbank sänkte räntan med 0,2% till 3,7% i veckan vilket fick ner THB lite plus att Ingves inte sänkte räntan så får vi nästan 4 THB för en svensk pesetas. Varför THB är så stark är det ingen som vet eller vill tala om det. En Amerikansk business man jag känner påstår att det är Kina som håller THB uppe. Inget man kan bekräfta men man kan då undra varför. Någon påstår också det har med Asian 2016 att göra och man vill knäcka THB till dess. Mycket spekulationer men inga svar. Enligt Bank direktörenpå K bank jag känner så kommer THB sjunka ganska mycket efter sommaren vilket jag verkligen hoppas på. Men vi får väl se.

Nille
                                                                  Keymaster

Jo, visst är det som så att den “officiellt” flyter men frågar du mig så är den definitivt avslöjad nu. Jag hävdar att den är och har varit inofficiellt peggad under en mycket lång tid. Det enda man antagligen behöver göra är att riksbanken slutar stödköpa den så tappar den i värde. Men visst, kan ju vara Kina som stödköper med, vad vet jag, eller att de har någon annan halvhemlig överenskommelse. Är Kina med i bilden kan de väl hålla på hur länge som helst och driva den ytterligare…

humpe
                                                                    Participant

Historiskt är det ju alltid en bergodalbana och nu är vi i en tråkig svacka. Thailand får snart så stora problem att bahten kommer att tappa. Kruxet är ju att Riksbanken vill ha en svag krona nu för att få fart på inflationen så minsta lilla att den blir för stark mot euro så kommer nya åtgärder som pressar sek. Med svag krona går ju importerade varor upp och med det får vi inflation.
                                                                      Fast eg är fokuset på just inflation lite märkligt, är ju bra fart på ekonomin i svergie nu och fokus borde ligga på inflation som kommer på sikt via ökad bytesbalans och bnp istället för kortsiktig prisuppgång.
                                                                      Finns många sätt att se på det och riksbanken har sitt. Men tyvärr för oss thaisvenskar så är en svag krona bra för sverige.

Thaisambo
                                                                      Participant

Det där med inflation och deflation är knepigare än man kanske tror. Problemet är att man måste skilja på nominell inflation/deflation och realinflation/deflation.

Att framkalla en nominell inflation är lätt, det är bara att sätta snurr på sedelpressarna – ju fortare de går dess kraftigare inflation får man, med lite tur kan man t o m nå fram till en galopperande hyperinflation där ingen längre har nån kontroll över valutan, löner och priser stiger okontrollerat, kanske från den ena dagen till den andra. Valutan blir oanvändbar som betalningsmedel och det ekonomiska systemet riskerar att totalkollapsa.

En av de mest kända episoderna av hyperinflation är inflationen i Tyskland på 1920-talet. Den brukar föras fram som exempel i ekonomisk litteratur och beskrivs på Wikipedia i artikeln om Hyperinflation. Läsvärt i detta sammanhang!

Man inser att det här resonemanget om att inflation/deflation skulle vara bra/dåligt för Sverige är väldigt svårt att förstå och följa. Det är ett “fikonspråk” som hör hemma i den innersta kretsen bland de som har makten att styra valutan (makteliten). Vad vill man egentligen åstadkomma? Att befolkningen ska hålla sej lugn, glad, snäll och inte oroa sej eftersom de får nominella, årliga och feta lönepåslag – det blir nominellt mer och mer i lönekuvertet.

Jag fattar själv inte särskilt mycket av resonemanget, som är luddigt och svårbegripligt. Att det är fråga om att försöka ta den ekonomiska temperaturen på landet fattar jag dock. Men såna här instrument kan man använda på många olika sätt, de är mycket kraftfulla. Man kan till exempel förändra fördelningen av den ekonomiska strukturen i landet. John Maynard Keynes. Han adlades 1942 för sina insatser inom nationalekonomi. Mest känd för den breda allmänheten är han kanske för att ha myntat begreppet “De små stegens tyranni” och var i Sverige mycket framstående, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien från 1924. Svensk nationalekonomi styrs fortfarande än idag av Keynes teser och det är därför keynesiansk teori är läsvärd när man försöker förstå de här ekonomiska resonemangen.

Och, nej, jag har inte själv läst keynesiansk ekonomisk teori, bara sett brottstycken då och då i pressen. Varför det är så förstår man om man läser avsnittet på Wikipedia om Stockholmsskolan. Där finns en läslig beskrivning av hur det gick till!

Det är rätt spännande. Det är en helt annan sak om man vill grotta ner sej i det ordentligt, det är inte så lätt och det är väl därför jag aldrig gjort det.

Hemska Sven
                                                                        Participant

Svenska kronan får gärna var svag för mig, bara Bathen är än svagare. Det blir nog bättre till hösten? :

• #486426
                                                                          goodolle
                                                                          Participant

@humpe wrote:

Historiskt är det ju alltid en bergodalbana och nu är vi i en tråkig svacka. Thailand får snart så stora problem att bahten kommer att tappa. Kruxet är ju att Riksbanken vill ha en svag krona nu för att få fart på inflationen så minsta lilla att den blir för stark mot euro så kommer nya åtgärder som pressar sek. Med svag krona går ju importerade varor upp och med det får vi inflation.
                                                                            Fast eg är fokuset på just inflation lite märkligt, är ju bra fart på ekonomin i svergie nu och fokus borde ligga på inflation som kommer på sikt via ökad bytesbalans och bnp istället för kortsiktig prisuppgång.
                                                                            Finns många sätt att se på det och riksbanken har sitt. Men tyvärr för oss thaisvenskar så är en svag krona bra för sverige.

@ Men tyvärr för oss thaisvenskar så är en svag krona bra för sverige
                                                                            . När svensk ekonomi har gått som bäst är när SEK är som starkast. Enligt dig så skall Zimbabwe och Venezuela ha världens bästa valuta för deras valuta är värdelös. När Sossarna devalverade 1982 så satte de kommunistiska propaganda apparaten igång och berättade hur bra det var för SV att vi devalverade och många trodde på det. Det fick vi betala i början på 1990 talet, och vissa naiva tror på det ännu idag.
                                                                            Märkliga är att Thai exporten går på högtryck just nu precis som USAs ekonomin när deras valuta är stark. Men det håller på att vända tack och lov. Men det är på grund av ett lågt oljepris då det har blivit mindre attraktivt (ekonomiskt) att ta upp olja i USAs oljesands lager.

• #486428
                                                                            Nille
                                                                            Keymaster

Tycker nog intervallet 15% över en 5-årsperiod är lite och bekräftar den inofficiella peggen. Titta bara på USD/Euro där vi har 100%. Man ser på grafen mot USD att man långsamt bestämt sig för att försvaga sig mot USD, man hade dock inte räknat med rycket USD skulle göra. Slump att thb gjorde ett ryck precis samtidigt? Rycket från USD verkar dock vara över. THB visar på en 5-års bottennotering mot USD, och ligger säkert i planen att fortsätta åt det hållet.

[img2:11bdpm7n]http://content.screencast.com/users/NiclasUddman/folders/Jing/media/0a398468-e13e-42d1-b731-8d89d33fd920/2015-05-02_0918.png[/img2:11bdpm7n]

Vi pratar mest tekniskt här men vad finns det för fundamenta för thb, svagare vs starkare?
                                                                              Någon som har någon bra artikel?
                                                                              Man kan ju också leka med metodiken follow the money – vem tjänar på en starkare/svagare thb? Per var ju inne på detta redan i sitt resonemang, att i maktens korridorer händer det redan saker.

Kan ju vara som så att VIP-människor tagit positioner i THB/USD
                                                                              Dessutom är ju börsen och valutan relaterade.

Några fler konkreta förslag?

• #486429
                                                                              goodolle
                                                                              Participant

Ja Nille, Nu när jag var på fitness och tränade så pratade jag med Thaikinesen som äger x fastigheter här i BKK. Han skylde på Taksin helt sonika men jag protesterade och sade att han kan knappt ha det kapitalet att hålla THB uppe. Han sade att Taksins makt och kapital är fortfarande mycket stor i Thailand vilket man kan se när det har varit val. De röda vinner varje val sen 2000 och kanske har han rätt. Taksin vill knäcka ekonomin för sen ta över makten helt och hållet enligt honom, så det var en vinkel på det hela..

Däremot så är Burmeser, kambodjaner och laotier överlyckliga då de tjänar ca 20% mer för tillfället och det har spridit sig här i Sydostasien. Men till höst eller efter årsskiftet. har vi nog en THB som pendlar mellan 4,5-5,5 Baht för en SEK. Kanske ännu högre då många räknar med att SEK kommer att stiga med ca 10-15% i år och THB sjunka med ca 20-30%

• #486430
                                                                                Nille
                                                                                Keymaster

Tror inte Thaksin ligger bakom detta.

THB har försvagats ordentligt mot USD senaste veckan. Något kan vara i görningen. Eller så “flyter” den äntligen 🙂

[img2:25rpkied]http://content.screencast.com/users/NiclasUddman/folders/Jing/media/d895e217-3600-47da-99e6-6e7b854bad23/2015-05-05_1408.png[/img2:25rpkied]

• #486431
                                                                                  Nongsom
                                                                                  Participant

Bra nyheter, hoppas på 5 Bath = 1 Sek snart :bigsmurf:

• #486432
                                                                                    humpe
                                                                                    Participant

@Nille wrote:

Tror inte Thaksin ligger bakom detta.

THB har försvagats ordentligt mot USD senaste veckan. Något kan vara i görningen. Eller så “flyter” den äntligen 🙂

[img2:36p8um3a]http://content.screencast.com/users/NiclasUddman/folders/Jing/media/d895e217-3600-47da-99e6-6e7b854bad23/2015-05-05_1408.png[/img2:36p8um3a]

Försvagats ordentligt?
                                                                                      Ynka 2% är väl ingen reaktion att tala om med tanke på att Thailand sänkte räntan.

• #486433
                                                                                      Nille
                                                                                      Keymaster

15% på 5 år och nu 2% på en vecka tycker jag är mer än en normal rörelse dessutom att att det bryter kraftigt igenom taket rent tekniskt. Vi vet ju att de vet att de inte kan hänga med USD om den förstärks ytterligare. Vi har ju undrat varför de inte gör något åt det.

• #486434
                                                                                        carlsberg
                                                                                        Participant

Kom igen nu lite till bara så växlar jag in.

1 SEK = 3.99427 THB :king:

• #486435
                                                                                          goodolle
                                                                                          Participant

@carlsberg wrote:

Vilken bank?

Kasikorn bank har 3.95363 på TT.

• #486436
                                                                                            moolek
                                                                                            Participant

Bangkok Bank har just nu 3,97750 på TT.

Blir oroad när Stefan Ingves säger att han vill få kronan svagare.
                                                                                              Blir nog att skicka lite nu när den nästan är på 4.
                                                                                              Får Ingves som han vill så blir THB sämre för oss igen.

• #486437
                                                                                              carlsberg
                                                                                              Participant

@goodolle wrote:

@carlsberg wrote:

Vilken bank?

Var ingen bank bara en kurs uträknare som finns på xe.com.

Men min bank brukar följa xe resultaten ganska bra.

Krungthai – 3.982 på TT (Klockan 17:04 idag)

• #486438
                                                                                                Frasse
                                                                                                Participant

@carlsberg wrote:

@goodolle wrote:

@carlsberg wrote:

Vilken bank?

Var ingen bank bara en kurs uträknare som finns på xe.com.

Men min bank brukar följa xe resultaten ganska bra.

Krungthai – 3.982 på TT (Klockan 17:04 idag)

3,987 hos Swedbank just nu

• #486439
                                                                                                  manfarang
                                                                                                  Participant

Eftersom Bank of Thailand börjat sänka räntan nyligen så finns det chans att se fortsätter. Anledningen är bl a svag BNP-tillväxt i Thailand. Och förmodligen utvecklas inte export och turism nåt vidare med dagens växelkurs.

• #486440
                                                                                                    Jimmieboy
                                                                                                    Participant

Jag fick kursen 3.87 igår när ja tog ut på Bangkok Bank.

Då var XE kursen 3.98

• #486441
                                                                                                      goodolle
                                                                                                      Participant

Äntligen, över 4 Baht på en SEK Det är Us $ som är på väg ner.

Kbank

TELEX TRANSFER Date 07 May 2015 Time 08:30:37
                                                                                                        USD : 50-100 33.21
                                                                                                        SEK 4.00363

• #486442
                                                                                                        Nille
                                                                                                        Keymaster

@goodolle wrote:

Äntligen, över 4 Baht på en SEK Det är Us $ som är på väg ner.

Kbank

TELEX TRANSFER Date 07 May 2015 Time 08:30:37
                                                                                                          USD : 50-100 33.21
                                                                                                          SEK 4.00363

THB försvagas mot USD så du menar tvärtom? 33.21 är ju en bottennotering sett från THB. Ungefär vad som borde hända när man sänker räntan. Kanske det är båda och om vi tittar på SEK, en kombination av alla 3 i vår favör just nu – det var inte igår.

• #486443
                                                                                                          goodolle
                                                                                                          Participant

Ja Nille. $ har sjunkit med drygt 40 öre på en vecka emot SEK och även sjunkit mot övriga valutor, THB har gått ner lite mer i % och vi får hoppas trenden håller i sig.

Date 07 May 2015 Time 13:12:36 Round 3

SEK 4.02113 på Kbank TELEX TRANSFER och Us $ 33.26

http://www.kasikornbank.com/EN/RatesAndFees/ForeignExchange/Pages/ForeignExchange.aspx

Ojojoj, blir bara bättre och bättre. THB sjunker bra för tillfället. Hoppas det håller i sig.

Date 07 May 2015 Time 15:03:51 Round 6

SEK TELEX TRANSFER 4.04988

Us $ TELEX TRANSFER 33.38

• #486444
                                                                                                            manfarang
                                                                                                            Participant

Bangkok bank TT nu 4.05875

• #486446
                                                                                                              Nille
                                                                                                              Keymaster

Tack för infon Perre då skall jag försöka sluta använda ordet “inofficiellt peggad” även om jag tycker det är ungefär samma sak som tajt reglerad mot USD specifikt. Vill ju inte förvirra människor. Peggad enbart har jag för övrigt aldrig kallat det. Tänkte skriva att det känns som vi märker ord här men rätt skall vara rätt såklart.

• #486447
                                                                                                                goodolle
                                                                                                                Participant

Märkligt att THB inte sjunker som det var tänkt. Jag tror det var Blomberg som sade att man skulle räkna 35-36 Baht för en $ innan sommaren. Visserligen så har den gått från 31 till 33 Baht men stigit ca 20% mot övriga valutor i Sydostasien när $ gick samma väg..

• #486448
                                                                                                                  mattias1971
                                                                                                                  Participant

4:08 idag och den har försvagats rätt kraftigt dom sista dagarna. Börjar se riktigt bra ut lagom till avresa! Tror ni det fortsätter?

• #486449
                                                                                                                    Nille
                                                                                                                    Keymaster

Det jag oroar mig för är att dollarn stärks igen och att thaibathen hänger med den.

• #486450

Det jag funderar över är hur man skall få ner bathen , det krävs nämligen för att få snurr på Thailand i många avseenden, turism samt export tillex

Själv tänker jag inte växla innan årsskiftet , dvs jag rör inget av mina pensionslantar ..

Nu verkar det ju även som om bathen kommer att peggas till Rubeln vilket vore underbart , och mer sanktioner sen mot Ryssen… De avser ju göra mer affärer med Rysen framledes än med USA .. Skall bli intressant

• #486451

Rätt tid att föra över slantar till kontot nu?
                                                                                                                      Tänkte 100.000 SEK så man vill ju så många bathar som man kan få 🙂
                                                                                                                      Jag har kursen 4,067 nu på appen så omväxling borde ju rimligen bli 3,9….. Kan det bli över 4 tror ni?
                                                                                                                      Kan ju skilja på 10-15.000 baht i detta fall….upp eller ner :compress:

• #486452

Just nu 4.065 , tvivlar på att du får så bra , skulle gissa på 4.045, från BKK . Självklart kommer TH bathen att försvagas ytterligare , det kan ju iofs även Svenska Kronan göra med den rådande Svenska pajaspolitiken …

Men vi håller tummarna 🙂

Viewing 72 reply threads
                                                                                                                  • You must be logged in to reply to this topic.