Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Var och hur firar du Songkran 2015
- This topic has 10 replies, 11 voices, and was last updated 11 years ago by
Badger67.
-
AuthorPosts
-
-
10 April, 2015 at 6:24 am #394633
Dags igen. Börjar tröttna men firar ändå. I vanlig ordning hos svärmor i Soidao.
Var, hur och när firar du?
[img2:2jhiw8nu]http://www.languagecorps.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/Songkran-Festival-Thailand.jpg[/img2:2jhiw8nu]
Önskar er alla en mycket trevlig Songkran!
-
10 April, 2015 at 6:27 am #488736
Har aldrig firat här i Bangkok så jag tänkte ge det en chans i år… är lite orolig att det kommer att bli för mycket folk…
-
10 April, 2015 at 7:21 am #488737
Songkran, vad är det för nåt? :reindeer:
Jag ser till att hålla mig hemma och inne, bara en dags tokigheter här på Phuket gudskelov.
-
10 April, 2015 at 7:40 am #488738
Nu låser jag och frugan in oss så vi slipper detta galna spektakel. Högtrycks sprutor och målarfärg tar priset här i Bangkok. Kommer ut den 16 och har bunkrat med mat och dryck tills det är över.
-
10 April, 2015 at 8:14 am #488739
Har firat denna högtid sedan jag flyttade till Thailand, bland annat i Pattaya och Buriram.
Senaste åren har jag firat med alla busungar i byn som alltid tycker det är kul att dränka en farang med vatten.
Men i år så orkar jag inte längre leka vatten utan ska göra den “gamla” varianten att man häller vatten i svärmor och svärfars händer och fötter medans dom önskar en god lycka. -
10 April, 2015 at 10:27 am #488740
@carlsberg wrote:
Men i år så orkar jag inte längre leka vatten utan ska göra den “gamla” varianten att man häller vatten i svärmor och svärfars händer och fötter medans dom önskar en god lycka.
Bra tips, det får bli Rangsit och svärmor.
Kj
-
10 April, 2015 at 1:06 pm #488741
Jag jag firar inte,jag är gladast när eländet är över. Låt vara att barnsliga thailändare leker vattenkrig men det är inte riskfritt att vara på vägarna. Håller mig undan och inomhus med air-kond i hettan i Isaan. Inget för normala svenskar!
-
10 April, 2015 at 7:33 pm #488742
Tjaba
Jag firar Songkran i Aranyaprathet som oftast. Här är det grymt drag och inte för mycket snutar som på turistorterna. Gå över gränsen till Poi Pet (Cambodia) där kör dem stenhårt i typ 10 dar (inga snutar) och kastar isklumpar stora som svenska snöbollar på förbipasserande mc. Helt sjukt, men så har dem ingen statistik på dödsfall i trafiken där. Lika bra det, skulle tro att dem toppar Thailands cirkus 26.000 om året, Om du vill kolla in lite mera “serious stuff” om vad som händer här i Thailand och inte det vanliga BS Jag bor 7 km från den Kambodjanska gränsen och här händer det väldigt mycket (skulle ha skrivit j*vligt mycket men det får man väl inte göra), så dem flesta bilderna är härifrån, men oxå en hel del sjuka thainyheter så är du välkommen att kolla in min FB sida
https://www.facebook.com/groups/264218173620340/Chook Dii Pii Mai (Gott nytt år på thai)
Micke
-
11 April, 2015 at 11:16 am #488743
@milys wrote:
Chook Dii Pii Mai (Gott nytt år på thai)
Micke
Micke du improviserar med att försöka snickra ihop thai
Du sa nyss lucka till nytt år … Thailändare säger Sawadee pi mai och därefter blir thainyåret sawadee sonkran mai sawadee loy kratong osv.Sawadee är besläktat med Sabaidee som Sawadee kap = Allt är gott herrn/damen –
Sabaidee mai kap = Är du lycklig? Sabaidee kap = Jag är lycklig Bokstavligt talat men menas “allt väl?”Thailändska ett djupt språk det där.
-
11 April, 2015 at 2:09 pm #488744
Nang rong
-
12 April, 2015 at 2:35 am #488745
Thamenchai close to Lam Plai Mat Buriram. Väntar nu på bussen från Mochit…fan va folk här är..hoppas på dmidig resa utan alltför mkt trafikstockning. Åker via Korat.
Chok dee pii mai
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.