Hem Forums Att bo i Thailand Visum och Uppehållstillstånd 10 månader i thailand

Viewing 10 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391196

      Jag ska bo i thailand i 10 månader. Men jag kommer att åka ut ur landet ungefär varannan månad och vara borta typ 1 vecka varje gång

      Vilket visum ska jag ha så det blir så smidigt som möjligt

    • #463624

      Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
      Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig.

    • #463625

      tack för svaret.

      jag ska till nepal och etiopien bland annat emellanåt. Hur fixar jag ett nytt visum när jag är borta?

    • #463626
      dalahesten
      Participant

        Du får ett nytt på 30 dagar automatiskt när du flyger in i landet. Åker du buss in i landet så får du bara 15 dagar. Det är inget som du behöver ordna med på förhand.

      • #463627

        Okej
        Men om jag behöver stanna längre än 30 dagar innan jag åker ut igen då?

      • #463628
        stgrhe
        Participant

          Du måste i det fallet söka nytt turistvisum på ett thailändskt konsulat eller en ambassads konsulära avdelning, i det land du befinner dig i innan återresan.

          En liten kommentar till din först tråd: Du skriver att “du skall bo i Thailand i tio månader…” men man bör a i åtanke att man som utländsk medborgare inte har någon självklar rättighet att bo i landet utan det är alltid upp till berörda tjänstemäns beslut. Planera därför för en Plan B om du inte skulle bli beviljad ett andra turistvisum.

          Göran

        • #463629
          Wette
          Participant

            Hur gammal är du? Om du är över 50 år kan du ordna 1 års Visum.

          • #463631

            hej,sök trippel entry på ambasaden ,3×2 månader sen efter 2mån åker man till imigration och betalar 1900bath och får 30 dagar till efter 90 dagar åker man ur landet och in igen,då aktiveras nästa entry på 60 dagar ochsen upprepar man allt igen.jag tror ev att man kan söka att man kan lämna landet under sin visa period och behålla samma status i passet som när man for ut.kolla med ambassaden.Då får du ihop 9månader. :thumbright:

          • #463632

            hej,sök trippel entry på ambasaden ,3×2 månader sen efter 2mån åker man till imigration och betalar 1900bath och får 30 dagar till efter 90 dagar åker man ur landet och in igen,då aktiveras nästa entry på 60 dagar ochsen upprepar man allt igen.jag tror ev att man kan söka att man kan lämna landet under sin visa period och behålla samma status i passet som när man for ut.kolla med ambassaden.Då får du ihop 9månader. :thumbright:

          • #463633
            scherloff
            Participant

              @Travaren wrote:

              Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
              Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig.

              Vill förtydliga ovanstående med att det som Travaren och många andra kallar “pensionärsvisum” inte innebär något som helst krav på att du måste vara pensionär och uppbära en pension. Visumet som heter “Non Immigrant O-A (Longstay)”.

              Kravet är däremot att du har fyllt 50 år och att du kan styrka att du har minst 800 000 THB på banken (eller motsvarande årsinkomst i form av pension, eller en kombination av båda dessa). Jag är själv drygt 50 och flyttade hit på ett O-A visa och jag har inte någon form av pension.

            • #463634
              stgrhe
              Participant

                @scherloff wrote:

                @Travaren wrote:

                Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
                Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig.

                Vill förtydliga ovanstående med att det som Travaren och många andra kallar “pensionärsvisum” inte innebär något som helst krav på att du måste vara pensionär och uppbära en pension. Visumet som heter “Non Immigrant O-A (Longstay)”.

                Kravet är däremot att du har fyllt 50 år och att du kan styrka att du har minst 800 000 THB på banken (eller motsvarande årsinkomst i form av pension, eller en kombination av båda dessa). Jag är själv drygt 50 och flyttade hit på ett O-A visa och jag har inte någon form av pension.

                Bra inlaegg! Begraeppet “pensionaersvisum” finns inte foer Thailand och kan ibland bli vilseledande.

                G.

            Viewing 10 reply threads
            • You must be logged in to reply to this topic.