Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › 10 månader i thailand
- This topic has 11 replies, 8 voices, and was last updated 14 years ago by
stgrhe.
-
AuthorPosts
-
-
30 May, 2012 at 5:19 pm #391196
Jag ska bo i thailand i 10 månader. Men jag kommer att åka ut ur landet ungefär varannan månad och vara borta typ 1 vecka varje gång
Vilket visum ska jag ha så det blir så smidigt som möjligt
-
30 May, 2012 at 7:04 pm #463624
Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig. -
30 May, 2012 at 7:18 pm #463625
tack för svaret.
jag ska till nepal och etiopien bland annat emellanåt. Hur fixar jag ett nytt visum när jag är borta?
-
30 May, 2012 at 7:43 pm #463626
Du får ett nytt på 30 dagar automatiskt när du flyger in i landet. Åker du buss in i landet så får du bara 15 dagar. Det är inget som du behöver ordna med på förhand.
-
30 May, 2012 at 9:12 pm #463627
Okej
Men om jag behöver stanna längre än 30 dagar innan jag åker ut igen då? -
31 May, 2012 at 12:43 am #463628
Du måste i det fallet söka nytt turistvisum på ett thailändskt konsulat eller en ambassads konsulära avdelning, i det land du befinner dig i innan återresan.
En liten kommentar till din först tråd: Du skriver att “du skall bo i Thailand i tio månader…” men man bör a i åtanke att man som utländsk medborgare inte har någon självklar rättighet att bo i landet utan det är alltid upp till berörda tjänstemäns beslut. Planera därför för en Plan B om du inte skulle bli beviljad ett andra turistvisum.
Göran
-
31 May, 2012 at 3:14 pm #463629
Hur gammal är du? Om du är över 50 år kan du ordna 1 års Visum.
-
11 June, 2012 at 3:53 pm #463631
hej,sök trippel entry på ambasaden ,3×2 månader sen efter 2mån åker man till imigration och betalar 1900bath och får 30 dagar till efter 90 dagar åker man ur landet och in igen,då aktiveras nästa entry på 60 dagar ochsen upprepar man allt igen.jag tror ev att man kan söka att man kan lämna landet under sin visa period och behålla samma status i passet som när man for ut.kolla med ambassaden.Då får du ihop 9månader. :thumbright:
-
11 June, 2012 at 3:54 pm #463632
hej,sök trippel entry på ambasaden ,3×2 månader sen efter 2mån åker man till imigration och betalar 1900bath och får 30 dagar till efter 90 dagar åker man ur landet och in igen,då aktiveras nästa entry på 60 dagar ochsen upprepar man allt igen.jag tror ev att man kan söka att man kan lämna landet under sin visa period och behålla samma status i passet som när man for ut.kolla med ambassaden.Då får du ihop 9månader. :thumbright:
-
12 June, 2012 at 4:09 am #463633
@Travaren wrote:
Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig.Vill förtydliga ovanstående med att det som Travaren och många andra kallar “pensionärsvisum” inte innebär något som helst krav på att du måste vara pensionär och uppbära en pension. Visumet som heter “Non Immigrant O-A (Longstay)”.
Kravet är däremot att du har fyllt 50 år och att du kan styrka att du har minst 800 000 THB på banken (eller motsvarande årsinkomst i form av pension, eller en kombination av båda dessa). Jag är själv drygt 50 och flyttade hit på ett O-A visa och jag har inte någon form av pension.
-
12 June, 2012 at 2:55 pm #463634
@scherloff wrote:
@Travaren wrote:
Normalt säljs på ambassaden i sverige dubbelt turistvisum 2ggr 60 dagar plus att man köper 30 dagar på plats för 1900 Baht.
Sen kan man ha student eller pensionärvisum men det gäller kanske inte dig.Vill förtydliga ovanstående med att det som Travaren och många andra kallar “pensionärsvisum” inte innebär något som helst krav på att du måste vara pensionär och uppbära en pension. Visumet som heter “Non Immigrant O-A (Longstay)”.
Kravet är däremot att du har fyllt 50 år och att du kan styrka att du har minst 800 000 THB på banken (eller motsvarande årsinkomst i form av pension, eller en kombination av båda dessa). Jag är själv drygt 50 och flyttade hit på ett O-A visa och jag har inte någon form av pension.
Bra inlaegg! Begraeppet “pensionaersvisum” finns inte foer Thailand och kan ibland bli vilseledande.
G.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.