Hem › Forums › Resa i Thailand › Praktiska Prylar & Finurliga Råd › Allt om flyg och flygplatser › Bkk för 1699:- med Norwegian
- This topic has 43 replies, 19 voices, and was last updated 13 years, 5 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
8 November, 2012 at 3:30 pm #391619
Nu har de börjat annonsera ut Bangkok flygningarna. http://www.norwegian.com/se/
-
8 November, 2012 at 3:37 pm #468381
Mycket intressant!
Det är vad jag vet under nivån på flygplatsskatten så flygbolaget skulle då betala för att få passagerare. Men det är bara att tacka och ta emot.
“Tekniskt fel” poppade fram när jag skulle kika. Hoppas det släpper snart.
Jag tackar för den utmärkta bevakningen!
-
8 November, 2012 at 4:21 pm #468382
Det är ju sanslöst billigt!
Sidan är även nere för mig med, vore intressant att veta vad deras priser kommer landa på, för dem har väl inte flugit till Thailand förut?
-
8 November, 2012 at 4:37 pm #468383
De börjar flyga på Bkk tidigast Juni 2013
-
8 November, 2012 at 6:01 pm #468385
@ewestergard wrote:
Det är ju sanslöst billigt!
Sidan är även nere för mig med, vore intressant att veta vad deras priser kommer landa på, för dem har väl inte flugit till Thailand förut?
hej var kommer 1699 i från var har ni hitta det priset
-
8 November, 2012 at 6:04 pm #468386
Det priset fanns på sidan innan de stängde ner den
-
8 November, 2012 at 7:26 pm #468387
Jo det lär ju bli lite Ryanair över det hela. Lite synd med tanke på hur irriterad man kan bli på att boka via dem. Gillar Norweigan så jag hoppas dem sköter det snyggt. Skulle fortfarande vara väldigt trevligt med en biljett runt 3000-3500 kr.
-
8 November, 2012 at 8:08 pm #468388
pris 1699 är enkel resa
:bigsmurf:
-
8 November, 2012 at 8:50 pm #468389
Tar gärna en enkel i April ……. 🙂
-
8 November, 2012 at 9:01 pm #468390
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Tar gärna en enkel i April ……. 🙂
Haha…. Men man får se vad som ingår i biljetten och vad extra bagage kostar. Och om något bagage ingår i biljetten.
Själv har jag rest bagagelöst några gånger på Thailand eftersom vi har hus i Thailand och jag släpar inte det “vanliga” resegodset fram o tillbaka av den anledningen – det finns på plats i huset och kan stanna där.
Så detta är intressant om man reser utan bagage åtminstone…. Ska man betala extra för bagaget får man se var det landar totalt innan man bestämmer sej för något.
-
9 November, 2012 at 2:52 am #468391
Tyvärr Phonthaisongthaisilk de börjar flyga på Bkk tidigast Juni 2013. Om du söker visa i SV så måste du ha en tur och returbiljett.
Vi är redan uppe i 3398 kr tur o retur med Norwegian och jag tror att det inte är flygskatter inräknade den summan sen plus för bagaget och kanske även betalning för toalettbesök så blir det samma pris som de andra bolagen.Åkte själv med Qatar Airways och de kostade 6222 tur o retur en sjumånaders biljett. Qatar blev val till årets flygbolag av någon underlig anledning, Trängas i en fullproppad vit buss med över sextimmars svettiga flygpassagerare “precis som konsertrations fångar slutet på andra världskriget” på Dohas flygplats är ingen höjdare och servicen kunde vara bättre från Doha till Bkk, för lite flygvärdinnor.
Problemet framöver kommer bli det att Thaiairways får ett monopol på direktflyg från Skandinavien nu när SAS sluta flyga till BKK. Kommer väl att bli mycket dyrt att åka med Thai framöver men om Norwegian börjar med direktflyg så kan man nog tänka sig att åka med dem.Tre gånger i veckan ska Norwegian flyga från Arlanda till New York, lika många gånger till Bangkok.
“Vi ser fram emot att önska alla välkomna ombord i vår fabriksnya Boeing 787 Dreamliner, det modernaste och mest tekniskt avancerade långdistansflygplan som finns i på marknaden i dag”, skriver Norwegians vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.
Tidningarnas telegrambyrå
Provade att söka flyg med Norwegian från Arlanda till BKK
pris
9 Juli 2013 från Arlanda. LowFare 1699 kr, “en plats kvar”
9 Aug 2013 från BKK. LowFare 3105 kr. Summa 4804 kr, verkligen billigt för direktflyg.
M.V.H. goodolle
Lite utanför tråden, men om det skall vara billigt flyg.
Gäller Ryanair
I en intervju med brittiska The Telegraph gör därför vd:n Michael O’Leary sitt bästa för att förklara hur onödiga säkerhetsbälten är på flygplan.
“Om ett flygplan skulle krascha, Gud förbjude, så kommer inte ett säkerhetsbälte att kunna rädda dig”, säger han till The Telegraph.
Argumentationen går vidare med att passagare på tåg eller bussar inte måste använda säkerhetsbälten och att ett flygplan inte är mer än en buss med vingar.
Michael O’Learys plan är att sälja ståplatsbiljetter för 1 pund, cirka 11 kronor, till destinationer i Europa. Detta ska göras möjligt genom att helt enkelt ta bort tio rader av stolar längst bak i flygplanet där ståplatspassagerarna får husera.
Att landa flygplanet utan att passagerarna bär säkerhetsbälten blir inget problem, hävdar Michael O’Leary. Det kan klamra sig fast i handtagen, tycker han.
di.se dise@di.se
-
9 November, 2012 at 8:13 am #468392
Stor A-4-annons på andra sidan i dagens DN…
“Bangkok direkt, enkel resa 1699, första avgång 20 juni 2013”.
“Gäller enkel resa och inkluderar skatter, avgifter och bränsletillägg. Begränsat antal platser”.
-
9 November, 2012 at 9:25 am #468393
Faktum är att när man provbokar olika avgångar (inkl. mat,bagage och plats) är det väldigt svårt att komma under 3200 kr för en enkel biljett. De allra billigaste biljetterna finns det ibland bara en (1) av på varje flyg. Så runt 6000 kr eller mer för en tor biljett! Billigare än andra direktflyg men inte så värst mycket billigare än andra bolag.
-
9 November, 2012 at 10:13 am #468394
Kopierat från ett annat forum: “Lockpriserna går åt fort!
Den resa som igår kostade 3700 är nu 5600 plus tillägg! Inte prisvärt.”Hasse
-
9 November, 2012 at 10:17 am #468395
När du sedan checkar in ditt bagage så blir det samma pris som Thaiair men ned sämre service :bounce:
Håller ock tummarna på att priset kommer att droppa något.. -
9 November, 2012 at 11:12 am #468396
Prov bokade precis den 1 oktober till siste oktober med deras plus för 4503:- tor tror knappast att Thai klarar det priset.
Bokade också för 3 vuxna och ett barn då blev det 21000:- jag tycker det är ett mycket bra pris för ett direkt flyg.
//B
-
9 November, 2012 at 11:25 am #468397
Inga problem alls… bokade för några timmar sedan 3 enkelbiljetter för 2 vuxna och ett barn (5 år) för det nätta priset 4812 med avgång 1:a oktober. Ska mycket “thai”service till för att täcka upp den besparingen, för vem 17 flyger thai nu för tiden egentligen, finns varken eget underhållningssystem från Sthlm eller Köpenhamn. Men visst, grabben ska väl få lite föda i sig under resans gång så det kommer väl upp i 5000 kr. För övrigt är det mycket prat om olika flygbolags priser och service, rekommenderar VARMT Oman Air; det bästa jag flygit med!
Marita
-
9 November, 2012 at 11:31 am #468398
@MaritasGuesthouse wrote:
Inga problem alls… bokade för några timmar sedan 3 enkelbiljetter för 2 vuxna och ett barn (5 år) för det nätta priset 4812 med avgång 1:a oktober. Ska mycket “thai”service till för att täcka upp den besparingen, för vem 17 flyger thai nu för tiden egentligen, finns varken eget underhållningssystem från Sthlm eller Köpenhamn. Men visst, grabben ska väl få lite föda i sig under resans gång så det kommer väl upp i 5000 kr. För övrigt är det mycket prat om olika flygbolags priser och service, rekommenderar VARMT Oman Air; det bästa jag flygit med!
Marita
de priser jag skrev var Tur och retur och direkt flyg? Dina är ju enkel billejt och inte direkt!
-
9 November, 2012 at 11:57 am #468399
@Sabai wrote:
de priser jag skrev var Tur och retur och direkt flyg? Dina är ju enkel billejt och inte direkt!
Absolut, det var enkelbiljetter det gällde, vilket blir 1604 kr per person… Inte direktflight?!? Då kanske du kan tala om för mig var mellanlandningen är av min inklistrade biljettinformation nedan:
Flyginformation
DY7205 – 2013 okt 01
14:50 Stockholm-Arlanda
06:00 BangkokLowFare
Platser bokadeMarita
-
9 November, 2012 at 12:03 pm #468400
@Fiskarn wrote:
När du sedan checkar in ditt bagage så blir det samma pris som Thaiair men ned sämre service :bounce:
Håller ock tummarna på att priset kommer att droppa något..Hade vi valt att lägga till var sitt bagage hade det landat på 1903 kr (+300 alltså) per person enkel biljett direkt till BKK… väntar med spänning på en thaiavgång som landar på det priset. Servicen går ju alltid att diskutera; personligen anser jag att den absolut viktigaste servicen ett flygbolag ska ha är att erbjuda privata monitorer, vilket thai otroligt nog fortfarande inte gör på sina 747:or, men som finns på Dreamlinersen som Norwegian kommer flyga med.
Marita
-
9 November, 2012 at 12:45 pm #468401
@Sabai wrote:
Absolut, det var enkelbiljetter det gällde, vilket blir 1604 kr per person… Inte direktflight?!? Då kanske du kan tala om för mig var mellanlandningen är av min inklistrade biljettinformation nedan:
Flyginformation
DY7205 – 2013 okt 01
Platser bokadeHej MaritasGuesthouse
Kommer du in i Thailand utan utresebiljett eller har du skaffat det ?
Hälsningar goodolle
Marita
-
9 November, 2012 at 1:05 pm #468402
@goodolle wrote:
Hej MaritasGuesthouse
Hälsningar goodolle
Marita
[/quote]
Nu var det väl inte det tråden direkt handlade om… Med arbetstillstånd fungerar det utmärkt med en enkel inresebiljett :cheers:
Marita
-
9 November, 2012 at 1:15 pm #468403
@Sabai wrote:
Flyginformation
DY7205 – 2013 okt 01
Platser bokadeMarita
Det är ju Norwegian som du bokat DY är Norwegian ! Oman Air flyger inte från Stockholm enligt deras hemsida, eller är det jag som är förvirrad :scratch:
-
9 November, 2012 at 1:24 pm #468404
@Sabai wrote:
Det är ju Norwegian som du bokat DY är Norwegian ! Oman Air flyger inte från Stockholm enligt deras hemsida, eller är det jag som är förvirrad :scratch:
Haha, ja lite tror jag. Jag har bokat med Norwegian till det priset jag angivit. Det jag sskrev var att jag VARMT rekommenderar Oman Air för deras exeptionella service; flög med dom sist…
Marita
-
9 November, 2012 at 1:32 pm #468405
Så, nu har jag bokat ett gäng biljetter med Norweigan 🙂
Tog med med ett gäng anställda också, så tar vi det mobila kontoret till Sverige i Aug nästa år några veckor.Häftigt.. Och tok billigt !!
Skynda er att boka. Thailändarna snackar redan om Norweigan också runt om på div. thai forum.
-
9 November, 2012 at 3:48 pm #468406
Flyger ner på Söndag den 18 e , tyvärr som jag redan antytt i tidigare tråd med Thai Air.
Finnair står högt i kurs hos mig , tillex med bra priser för extrabagage , men det verkar ju som om även Norwegian har bra priser för det 🙂
-
9 November, 2012 at 4:17 pm #468407
@goodolle wrote:
Hej MaritasGuesthouse
Hälsningar goodolle
Marita
Nu var det väl inte det tråden direkt handlade om… Med arbetstillstånd fungerar det utmärkt med en enkel inresebiljett :cheers:
Marita[/quote]’
‘arbetstillstånd
Flyginformation
DY7205 – 2013 okt 01
06:00 BangkokOj då. redan ett arbetstillstånd den 2013 okt 01, får man fråga vad för arbetstillstånd du får då?
eller är det en hemlighet?
Jobbar du för Norwegian? detta är ju fakta enligt dig.MaritasGuesthouse skrev:Inga problem alls… bokade för några timmar sedan 3 enkelbiljetter för 2 vuxna och ett barn (5 år) för det nätta priset 4812 med avgång 1:a oktober. Ska mycket “thai”service till för att täcka upp den besparingen, för vem 17 flyger thai nu för tiden egentligen, finns varken eget underhållningssystem från Sthlm eller Köpenhamn. Men visst, grabben ska väl få lite föda i sig under resans gång så det kommer väl upp i 5000 kr. För övrigt är det mycket prat om olika flygbolags priser och service, rekommenderar VARMT Oman Air; det bästa jag flygit med!
Vem försöker du lura? oss eller dig själv?
” rekommenderar VARMT Oman Air; det bästa jag flygit med!”
Det stavas ” flugit med och Oman Air” och det är verkligen inget flygbolag någon rekommenderar utom DU
Börjar bli rädd att flyga med Norwegian när de anställer personer som du. Tyvärr
-
9 November, 2012 at 4:33 pm #468408
@goodolle wrote:
Med arbetstillstånd fungerar det utmärkt med en enkel inresebiljett :cheers:
Nu är ett arbetstillstånd vare sig inrese- eller uppehållstillstånd (visum respektive Permit to Stay) eller ett tillstånd att återvända och fortsätta utnyttja det uppehållstillstånd som redan innehas (Reentry Permit).
Man släpps inte in i landet på ett arbetstillstånd kort och gott.
Det tas ingen hänsyn till arbetstillståndet, men möjligen får man komma in i landet på visumfri inresa och får då vid inresan normalt 30 dagars uppehållstillstånd.
Om arbetstillståndet medför att man slipper kravet på att ha en utresebiljett vet jag inte, har inte hört talas om något sådant undantag. På visumfri inresa får man för övrigt inte arbeta i landet, man ses normalt som turist.
-
9 November, 2012 at 4:37 pm #468409
Marita !!!!
Vadå , inget eget underhållningssystem , vad menas .
Är det filmer eller annat skoj du åsyftar så är det nog inte så stora problem …..
Underhåll för passagerare eller underhåll på planet , visserligen anser även jag att Thai börjar bli väl snåla ,
Men jag hoppas inte de tummar på flygsäkerheten , skulle förvåna mig mycket ….. -
9 November, 2012 at 5:45 pm #468410
Thai Airways har beställt många nya flygplan. Hoppas att vi får se bra priser på samtliga direktflyg snart…
Konkurrens är bra för kunden! Sen skall man även vara medveten om att det finns alltid problem när ett bolag tar sig ann nya vägar innan allt “flyger” på som det skall.
De flesta sover på flighten eller försöker i alla fall så kanske underhållningen inte har så stor betydelse när
man summerar upplevelsen då man vaknat 🙂 -
9 November, 2012 at 5:58 pm #468411
akte nu i oktober akte med tjeckairlines fran kopenhamn ettarsbiljett retur 5000kr helt ok
-
9 November, 2012 at 6:02 pm #468412
Information som jag fick från Thai Airways den 7 november 2012:
Along with new A380 and A330 aircraft, new and upgraded Boeing aircraft are part of the THAI fleet renewal. All new B777 – 300ER aircraft are coming into service featuring staggered seating reclining to fully flat beds in Royal Silk Class, an airy Economy Class cabin and virtually unlimited personal entertainment in every seat. Beginning 28 October, enjoy this superb aircraft and legendary Royal Orchid Service 4 times weekly between Bangkok and Los Angeles via Seoul.
Daily A380 service will commence on 15 December between Bangkok and Frankfurt. Additional A380 daily service will commence in January between Bangkok and Tokyo, and in February between Bangkok and Paris.
The upgrading of six B747 – 400 aircraft will also be completed in November, featuring enhanced seating and entertainment in all classes. Royal First Class features just 9 compartment seats and in Royal Silk Class just 40 seats. These upgraded aircraft will fly between Bangkok and key destinations in Europe, Australia and Asia from December onwards.
We look forward to the pleasure of welcoming you onboard THAI to new heights in comfort, and as a valued Royal Orchid Plus member in the very near future.
Vad som händer på pendeln Stockholm-Bangkok är inte helt tydligt uttryckt.
-
9 November, 2012 at 6:27 pm #468413
Håller med om att det inte klart framgår, har dock hört att planen till Bkk skall renoveras och vara klara i november så det är förmodligen denna som passar in;
“The upgrading of six B747 – 400 aircraft will also be completed in November, featuring enhanced seating and entertainment in all classes. Royal First Class features just 9 compartment seats and in Royal Silk Class just 40 seats. These upgraded aircraft will fly between Bangkok and key destinations in Europe, Australia and Asia from December onwards.”En annan sak jag reflekterat över är att de använder olika namn på sina olika klasser.
När man bokar är det economy, premium economy, first class.
I marknadsföringen heter de något annat t.ex. premium economy blir Royal Silk Class.
Lite förvirrande tycker jag. -
9 November, 2012 at 9:07 pm #468414
Ja , och vi falanger är ju så snåla så vi flyger ju bara economi 🙂
-
10 November, 2012 at 4:02 am #468415
Ja Thaisambo, du får nog läsa allt som skrivits om tråden.
Det var det jag frågade MaritasGuesthouse också det var inte jag som påstod det, för jag vet att hon inte kommer in i Thailand utan returbiljett
Personligen tror jag att Marita är anställd på NorwegianHälsningar goodolle
@goodolle wrote:
Hej MaritasGuesthouse
Hälsningar goodolle
Marita
Marita[/quote] @Thaisambo wrote:
@goodolle wrote:
Med arbetstillstånd fungerar det utmärkt med en enkel inresebiljett :cheers:
-
10 November, 2012 at 9:53 am #468416
@goodolle wrote:
Ja Thaisambo, du får nog läsa allt som skrivits om tråden.
Det är förvirrande när kommentarer skrivs direkt inne i “quotad” text och det är inte lätt att se vem som skriver vad.
Men hursomhelst – flygpersonal går inte samma vägar som som passagerarna till planet och en annan sak är att kontrollen av returbiljett görs reguljärt vid incheckningen till utresan. På destinationen kan det göras stickprovskontroller någon gång.
Flygpersonal behöver inget arbetstillstånd efter vad jag kan förstå (möjligen i det land där flygbolaget har sitt säte) såvida de inte ska arbeta på inrikes flyg.
Jag behärskar inte detta område så väl, men vi har då och då sett diskussioner i den svenska pressen om utflaggning av fartyg i internationell färjetrafik (rederiet pressar sina kostnader på det viset) och det är en liknande situation som internationell flygtrafik.
I det här fallet ska ju hela familjen resa …. Utan att inneha returbiljetter. Det är klart att allihop inte omfattas av några särregler även om en familjemedlem råkar vara anställd på flygbolaget och det är nog visumfri inresa som gäller i detta fall. De går möjligen ombord på planet en annan väg (som flygpersonal) vid avresan än genom den vanliga incheckningen och det slår ut kontrollen av returbiljett vid incheckningen.
I alla fall är det intrycket man kan få av beskrivningen, som inte är särskilt detaljerad.
-
12 November, 2012 at 7:55 am #468417
Ja, precis som väntat så är många besvikna.
Lockpriser, är just lockpriser.
Det är samma när SIBA och Elgiganten har super-rea på nåt.
Det är de tio första som drar vinstlott, resten hoppas man på att handlar ändå när de ändå är där.Marknadsföringen säger en sak, verkligheten är en annan.
I Norwegians fall så är det max 5-10 stolar per flight som säljs till dessa lockpriser.
-
12 November, 2012 at 8:02 am #468418
@Montnoveau wrote:
Ja, precis som väntat så är många besvikna.
Lockpriser, är just lockpriser.
Det är samma när SIBA och Elgiganten har super-rea på nåt.
Det är de tio första som drar vinstlott, resten hoppas man på att handlar ändå när de ändå är där.Marknadsföringen säger en sak, verkligheten är en annan.
I Norwegians fall så är det max 5-10 stolar per flight som säljs till dessa lockpriser.
Det hade varit mer förvånande om det inte skulle vara på det viset hur ska de kunna driva bolaget om de skulle hålla dessa låga priser för alla platser tyvärr är det så
-
12 November, 2012 at 9:24 am #468419
Det handlar ju om att snabbt få igång verksamheten och få volym så att man får köra med fulla plan, marginalerna är små i flygbranschen. Kanske ligger något kortperiodiskt förmånligt bränsleavtal med leverans av norsk olja som flygbränsle i botten för att man ska våga sej på att försöka med prisdumpning?
Att de är osäkra ser man – det här med att starta sån här försäljning så lång tid i förväg före första avgång tyder på det – det är ett marknadsundersökningskoncept för att se hur det går.
Man har sjösatt en första plan, Plan A, och i bakgrunden finns troligtvis en eller flera reservplaner, Plan B, Plan C etc.
Att begränsa antalet biljetter till lägsta pris är att inte inteckna allt på en gång och tvingas köra de första turerna med stora förluster, det finns manöverutrymme kvar för Plan B, Plan C etc.
Vi ser inte än vad deras marknadsföringsstrateg egentligen tänkt sej med uppstarten, men det handlar om att få ekonomi på affären så den bär sej.
Jobbet den marknadsföringsstrategen är säkerligen välbetalt, och troligtvis provisions- eller bonusbaserat om man lyckas … Det är en jätteaffär och hur det är ställt med ev fallskärm vet man inte – det är möjligt att det inte finns någon.
-
12 November, 2012 at 10:38 am #468420
@Thaisambo wrote:
.. Det är en jätteaffär och hur det är ställt med ev fallskärm vet man inte – det är möjligt att det inte finns någon.
Denna rad kan få en att tro att de har fallskärmar till passagerarna 🙂
//B
-
12 November, 2012 at 10:50 am #468421
Haha… Jag vet att Du fattar att det är fråga om marknadsföringsstrategens och företagsledningens fallskärmar …. Men det är nog marknadsföringsstrategen som inte fått nån – ska man verkligen ha en sån på den positionen när man drar igång ett sånt här högriskprojekt?
Man blir nyfiken på hans avtal och hur han – högst eventuellt – lyckats med det …. Men sånt berättar man inte gärna om hos storföretagen.
Percy Barneviks fallskärm överraskade många när den slutligen löste ut.
-
12 November, 2012 at 11:08 am #468422
@pokerpeter7 wrote:
Faktum är att när man provbokar olika avgångar (inkl. mat,bagage och plats) är det väldigt svårt att komma under 3200 kr för en enkel biljett. De allra billigaste biljetterna finns det ibland bara en (1) av på varje flyg. Så runt 6000 kr eller mer för en tor biljett! Billigare än andra direktflyg men inte så värst mycket billigare än andra bolag.
Vadå billigare , jag och frugan åker ner kommande Söndag, tur och retur 6200 svkr /person
-
12 November, 2012 at 11:57 am #468423
Faktum är att förra våren hade vi en släkting hos oss på besök, på grund av begravning fick vi slänga släktingens returbiljett och boka ny hemresa med enkelbiljett några dagar senare.
Kanske gjorde jag fel, biljetten var köpt som lågpris, ej ombokningsbar, ingen återbetalning etc. Men flygbolaget var ukrainska Aerosvit och jag kom på senare att det kanske gått att förhandla med bolaget om ombokning av biljetten ändå mot en liten avgift. Men nu gjorde jag inte det.
Den nya biljetten, som köptes i början av maj för resa i slutet av månaden, kostade hursomhelst 2.353:- för enkel resa Arlanda-Bangkok. Kollade upp senare strax före avresan – då kostade samma biljett på samma avgång ca 3.500:- – en mer än femtioprocentig prisökning ….
Idag verkar Aerosvit ha släppt sin extrema lågprisprofil, deras priser ligger inte längre bland de lägsta på marknaden och de verkar ha dragit ned, det är inte så lätt att hitta avgångar med dom på Bangkok längre.
Annars är det inget stort problem med flygbytet på Borispol som vi upplevde det – inte om man för det får ett flera tusen kronor lägre pris. Men man ska, när man bokar, se upp med väntetiden på flygplatsen så att man slipper ohemula väntetider på 9 timmar upp till ett dygn.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.