Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Blanket 114021
- This topic has 5 replies, 3 voices, and was last updated 17 years, 11 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
2 September, 2008 at 7:39 pm #385728
Som ny i denna värld av byråkrati och annat som man drabbas av när man nu skaffat sig en thai dam så sitter jag nu som ett fån när min hjärna inte kan sammarbeta med byråkrati och blanketter så nu hoppas jag ni kan hjälp mig lite nu när jag ska fylla i blankett 114021 för att byta anknytning till mig från hennes gammla kille samt förlängning.
Så frågorna är.
1. Ska jag bara fylla i alla dom numrerade fälten eller är det något mer?
2.Punkt nr 7 Make/maka/sambo-personupgifter. Ska jag där fylla i mina uppgifter då jag nu ser oss som sambo eller är denna punkt avsedd för gifta/sambo par där båda två söker UT i sverige??
:scratch: -
2 September, 2008 at 7:49 pm #413479
Hej Bigge!
Välkommen till forumet!!114021…
Vad är det för blankett?
Har du någon länk till den? -
2 September, 2008 at 8:06 pm #413480
ska vara denna ansökan om UT
http://www.migrationsverket.se/blanketter/bob/familj/blut_114021_sv.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false; -
3 September, 2008 at 12:28 am #413481
Det är nästan samma blankett som den vanliga, men den här är på svenska och några fält är annorlunda….
Det underlättar om du har den ursprungliga ansökningen tillgänglig och om du vet vad det är för visering hon har.
Antagligen är appendix E, referentbilagan, med från början, det är ett åtagande att stå för försörjningen och övriga uppehållskostnader, men det är ju en annan som står för det nu, följaktigen måste en ny referentbilaga göras. Kolla att det inte är en 90 dagars besöksvisering (Schengenvisering), i så fall ingår ett åtagande att återvända till hemlandet, följt av en karantän på lika lång tid innan ny visering kan sökas. Den viseringen kan inte förlängas.
Det är bara att fylla i blanketten rakt ner och fylla i relevanta fält, du fyller naturligtvis i punkt 7 som du skriver, det är Du som är sambon vad jag förstår.
Det som måste med är något som visar hur försörjningen under vistelsen är löst. Det kan finnas i den ursprungliga ansökningen, t ex eget kapital, utdrag från bank m m. Har hon arbetstillstånd och arbete i Sverige ska arbetsgivarintyg vara med. Alternativt motsvarande uppgifter för Dig tillsammans med referentbilagan, som innebär att Du åtar dej ansvaret för hennes uppehälle och fickpengar.
Tänk på att ha familjebilagan, bilaga D, med. Den kan kopieras från den ursprungliga ansökningen.
I övrigt ska passkopior alltid vara med och i vissa fall personbevis eller andra handlingar som utvisar civilståndet.
Läs på Migrationsverkets hemsida, tänk på att byte av partner för henne kan medföra att förhållandet med dej kan ifrågasättas, förväntningen är ju att det ska vara ett stabilt, varaktigt förhållande. Det måste ni kunna visa, de kommer att fråga om det och det kommer ett frågeformulär sen och möjligen en kallelse till intervju.
Vill inte skrämma upp er, men när det är ett byte av partner med i bilden tror jag inte det blir lätt att få förlängning. Ni behöver nog väldigt bra skäl utöver det formella ifyllandet av blanketterna. Man får annars UT och fungerar det så får man PUT, permanent uppehållstillstånd, det är den vanliga ordningen, men det verkar inte aktuellt här. Ni får göra vad ni kan med de förutsättningar ni har.
-
3 September, 2008 at 2:18 am #413482
Ok det var lite mer än dom sa på migration när jag pratade med dom, där sades det att det behövdes kopia på pass, mitt idekort och familjepersonbevis!! på oss båda då hon nu är här på ett två års UT och har nu mera ett helt personnr. Men men jag kanske var lite otydlig och missförsod dom när jag pratade med dom på migration (inget ovanligt för mig).. men tack iaf
-
3 September, 2008 at 4:30 am #413483
Du missförstod dom nog inte. Två års UT är det normala, har hon varit här i stort sett hela den tiden får hon normalt PUT, det här är en normal förlängning, de kollar bortovaro från Sverige, men är det inte mer än en normal semester per år så är det ok.
Jag förstod inte vad det var du var ute efter, det gick inte att se vad det var för tillstånd ni utgick från. Men jag förstår din osäkerhet när du nu inte varit med hela tiden.
Gör som de sagt, fyll i blanketten, inklusive Dig som sambo. Bifoga passkopia, kopia på Ditt ID-kort (eller passkopia) och familjebevis för er båda två. De gör en registerkoll dessutom men är allt i sin ordning (normal skötsamhet) så får hon kanske sitt PUT. Men möjligen blir det ett nytt tidsbegränsat UT på ett eller två år eftersom partnerskapet förändrats, då får ni komma in igen på samma sätt med en ny ansökan igen om ett eller två år och på så sätt visa att partnerskapet består.
Det kan komma frågor och önskemål om kompletteringar när sambonamnet nu inte stämmer med det som de har sen tidigare (ny referentbilaga e d, ny utredning om seriositeten i förhållandet), men det säger de till om i så fall, de kommer troligen att fråga hur länge ni varit ihop och be om handlingar som styrker samboförhållandet och samvaron. Det kan också komma frågor om hur försörjningen är löst.
Annars är det här normalt en ren expeditionsfråga, PUT klistras vanligen in direkt, men ni har lite speciella omständigheter. Det blir nog tidsbegränsat UT ni får pga det. Men lämna in innan det befintliga UT:et går ut, det är viktigt!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.