Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Corruption Perceptions Index 2013
- This topic has 7 replies, 7 voices, and was last updated 11 years, 8 months ago by
raima55.
-
AuthorPosts
-
-
8 February, 2014 at 4:12 pm #393154
Man har tappat tre poäng från 38 till 35 mot 2012, ligger på en 102:a plats. Det förvånande för mig var att Thailand låg sämre till än Kina.
-
9 February, 2014 at 4:49 am #480697
Det mest förvånande på listan är väl Singapore, lika korrupta som norrmännen. Styrt av kineser sedan århundraden, så det visar att många asiater är inte korrupta av naturen. Det är nog mera en gammal kulturell avart (tradition) i vissa länder, att betala sig till fördelar.
Tyvärr görs inte mycket i Thailand för att stävja korruptionen, jag tror det fortfarande ses som ett bra smörjmedel i samhället, av ganska många i befolkningen. :flower: -
9 February, 2014 at 7:14 am #480698
Hela det Thailändska systemet bygger ju på korruption så att det skulle kunna förändras i brådrasket finns inte på kartan. Man pratar om det för att det låter bra men ingen vill eg att det ska förändras.
-
9 February, 2014 at 7:44 pm #480699
TIll er som bott där en stund, hur märks det i vardagen? Eller är det först när man har med byråkrater att göra det aktualiseras, eller är det alltifrån killen som läser av elmätaren till..? Vilket är omfånget och inverkan livet?
-
10 February, 2014 at 2:43 am #480701
Jag har några svenska vänner som bor här heltid och som inte kommit i kontakt med korruptionen!
Om Du bara bor här mer eller mindre som ” turist” så märks det sällan.
Vanligaste mötet är med trafikpoliser, fortkörning eller olycka eller annat som polisen kan utnyttja.
Jag lever mer inne i thaisamhället än de flesta och möter korruptionen överallt.
Polisen, domstolarna, land office, immigration, skolan, kommunen,valen med köpta röster m.m.
På alla dessa områden har jag personligen stött på korruptionen. Ser och hör om den varje dag.
Jag har varit på husinvigningar där husen kostat 6-8 miljoner baht. Pengarna har inte kommit från deras lön! -
10 February, 2014 at 5:01 am #480702
CNX14
Det är precis som li12na beskriver, för de utlänningar som inte gör något annat än bor, krökar, är kära och blinda, ”lever drömmen” etc., så märks inte mutor/bestickning förutom någon liten moppe slant till polisen för att de inte har hjälm på huvudet eller innehar ett lokalt körkort.
För de utlänningar som mera ingående dagligen hanterar olika situationer i det Thailändska samhället är upplevelsen raka motsatsen, kommissionsersättning och bestickning finns i varje del av samhället, listan kan göras precis hur lång som helst då det inte finns ett stopp.
Om vi leker med tanken att Thailand hade varit en ”Svensk kommun” så hade Svenska polisen fått bura in i stort sätt ”hela kommunen” om vi skulle följa Svenska riktlinjer.
CNX14 skrev;
”Det förvånande för mig var att Thailand låg sämre till än Kina.”Kina är inte i närheten av Thailand när det gäller Bestickning.
Rz
-
25 October, 2014 at 9:52 am #480703
Ja, precis. Jag har upplevt att jag har blivit missuppfattad på det sättet ibland. Det jag har försökt göra är bara att förmedla det positiva med att fokusera på det som är gott i ens liv, men jag tror däremot inte alls på att “göra om det dåliga” genom att inbilla sig att det i själva verket skulle vara bra. Jag hoppas på att bli förstådd på det viset. :sunny:
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.