Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Dags att ansöka om UT via webben, kan man göra det från Swe?
- This topic has 9 replies, 6 voices, and was last updated 10 years, 10 months ago by
Jimmieboy.
-
AuthorPosts
-
-
7 August, 2015 at 8:47 am #394895
Hej!
Nu så är det dags att söka UT (om ett par dagar). Vi kommer att söka via internet och guiden där verkar vara smidig. Det kan säkert dyka upp någon fråga ändå när vi kollat igenom allting där mera. Men det jag funderar över nu direkt är ifall det är okej att jag fyller i allting (med hjälp av Aum) och då gör det från min dator här i Sverige. Jag tänkte att de kan ju säkert se mitt IP nummer och se att ansökan skickats in från Sverige medan den egentligen borde skickats in av Aum från Thailand.Kan det ställa till med något problem? Det känns lättast för oss att göra så istället för att Aum ska fylla i allting och jag hjälper henne.
-
7 August, 2015 at 9:07 am #490407
Jag såg nu på MiG att det verkar krävas en fullmakt ifall det främst är jag som fyller i ansökan:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.htmlTror ni att det går bra med denna:
http://www.foretagande.se/images/mallar/mall_fullmakt.pdf
och att hon då skriver ut och fyller i och fotar av bara och skickar till mig.“Fullmakten ska skrivas av dig som ansöker om uppehållstillstånd och ska kunna visas upp i original om Migrationsverket begär det.”
Jag tycker det låter som att en fotokopia då är okej vid ansökan och att originalet ska kunna visas om de kräver det. -
7 August, 2015 at 9:13 am #490408
@carpediem86 wrote:
Hej!
Nu så är det dags att söka UT (om ett par dagar). Vi kommer att söka via internet och guiden där verkar vara smidig. Det kan säkert dyka upp någon fråga ändå när vi kollat igenom allting där mera. Men det jag funderar över nu direkt är ifall det är okej att jag fyller i allting (med hjälp av Aum) och då gör det från min dator här i Sverige. Jag tänkte att de kan ju säkert se mitt IP nummer och se att ansökan skickats in från Sverige medan den egentligen borde skickats in av Aum från Thailand.Kan det ställa till med något problem? Det känns lättast för oss att göra så istället för att Aum ska fylla i allting och jag hjälper henne.
Vi körde den med skärmdelning i Skype, funkade bra för oss
-
7 August, 2015 at 12:56 pm #490409
Hon måste ha passerat passkontrollen i Thailand innan ansökan skickas in.
-
7 August, 2015 at 3:14 pm #490410
Jag skickade in min flickväns ansökan från min dator i Sverige… Hon fick beviljat UT på 16 dagar…
Står ingenstans att man måste skicka in ansökan personligen från en dator utanför Sverige.
-
8 August, 2015 at 4:22 am #490411
Jag skickade fruns ansökan från min dator hemma i Sverige, skrev den på svenska med… Bifogade kopia på fullmakten vi gjorde i Korat en vecka innan, då jag också kopierade alla dokumenten för att skanna in de hemma, originalen lämnade jag för frun att visa vid intervjun.
När jag skickat in ansökan såg jag dock att jag försäkrat med heder och samvete att sökande personligen fyllt i och skickat den… Den uppgiften såg jag inte när jag fyllde i formuläret :silent:
-
8 August, 2015 at 12:00 pm #490412
“Has someone assisted you in filling out this application form?”
Per helped me to look trough everything and also I asked him about detailed information for his family informations.Tror ni att det är okej att säga att jag hjälpt till med UT ansökan? Borde vara okej tycker jag, och jag har ju faktiskt hjälpt till att skriva den.
@Jimmieboy wrote:
Jag skickade in min flickväns ansökan från min dator i Sverige… Hon fick beviljat UT på 16 dagar…
Står ingenstans att man måste skicka in ansökan personligen från en dator utanför Sverige.
16 dagars väntan hade varit en dröm, nu verkar det ta upp mot 9 månader…
-
8 August, 2015 at 5:54 pm #490413
@carpediem86 wrote:
Tror ni att det är okej att säga att jag hjälpt till med UT ansökan? Borde vara okej tycker jag, och jag har ju faktiskt hjälpt till att skriva den.
Självklart skall du ange det. Du skall vara så sanningsenlig som möjligt så att det inte blir några diskussioner om ni säger olika saker.
Hjälpte en kompis tjej att fylla i sina papper. Jag ner eller mindre fyllde i allt åt dem.
Jag är lite flinkare på datorn än dem…Angav att en vän och mitt namn hjälpt till att fylla i.
Det är viktigt att ni håller er till sanningen. När hon skickat in sin ansökan får du ett formulär med mer eller mindre identiska frågor. De kollar av så att ni har samma story. Sedan på intervjun på ambassaden så kollar det att hon har samma story muntligt som hon angivit skriftligt.Så länge ni håller er till sanningen skall det gå bra.
Det finns angivet att man inte får ansöka när man är i Sverige. Men ni kan gå igenom precis allt och så fyller du i det och skickar in det när hon återkommit till Thailand.
-
8 August, 2015 at 10:18 pm #490414
@moolek wrote:
Självklart skall du ange det. Du skall vara så sanningsenlig som möjligt så att det inte blir några diskussioner om ni säger olika saker.
…
Så länge ni håller er till sanningen skall det gå bra.Tack för bra information! Vill bara dubbelkolla så man inte åker på extra väntetid eller att man borde ha en fullmakt om man hjälper till eller så.
-
9 August, 2015 at 8:02 am #490415
Jag vet inte om webbansökan har ändrats sen min flickvän sökte UT för 2 år sen men jag skrev inget om att jag hjälpte henne.
Jag skrev allts som att det vore hon som skrev den. Vi pratade ju dock med varandra under hel ansökan så både visste exakt vad vi skrev.
Direkt efter jag hade skickat in hennes ansökan fick jag mail så jag kunde skicka in och svara på mina frågor.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.