Hem Forums Att bo i Thailand Hälsa, Fritid & Sjukvård Drickbart: grundvatten vs. regnvatten

Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391386
      Nille
      Keymaster

        Svärföräldrarna har precis borrat en 18 meters brunn. Nu har de vatten året runt.
        Frågade om de nu dricker det vattnet istället för regnvattnet men icke – regnvatten lämpade sig tydligen bättre!? För egen del känns det inte logiskt men det kan ju ha med föroreningar att göra.

        Tänker nog installera vattenrenare för deras dricksvatten nu när vi har brunn och ordentlig pump.

        Tänkte att jag skickar frågan vidare till alla experter vi har här! Grundvatten eller Regnvatten? 🙂

      • #465255

        Hej,

        Det går ju inte att svara på den frågan innan man har gjort analys av vattnet i laboratorium samt ordentligt sett på de lokala förutsättningarna (hur grannarna gör med sitt avfallsvatten t.ex.).

        MvH,
        Hans

      • #465257

        En fråga som jag har funderat på angående dricksvatten.
        Hur fungerar de vattenreningsapparater som finns att köpa. Går det att rena vattnet så att det blir drickbart?
        Vad är det för mineraler man måste tillsätta med tanke på att många av dessa apparater använder omvänt osmos och vad jag förstår försvinner det en hel del av mineraler då.

        Undrar om ni använder vattenreningsverk hemma och vad har ni får erfarenheter i så fall?
        Skulle vara skönt att slippa köpa drickvatten hela tiden.

        Jofa

      • #465259
        stgrhe
        Participant

          @Jofa wrote:

          Hur fungerar de vattenreningsapparater som finns att köpa. Går det att rena vattnet så att det blir drickbart?

          De fungerar alldeles utmärkt men du behöver ett flerstegsfilter med minst: 1) sediment; 2) aktivt kol; 3) resin; och 4) UV.

          Unvik allt vad omvänd osmos heter eftersom det vattnet blir alldeles för rent.

          Göran

        • #465260

          @seaserpent wrote:

          De fungerar alldeles utmärkt men du behöver ett flerstegsfilter med minst: 1) sediment; 2) aktivt kol; 3) resin; och 4) UV.Unvik allt vad omvänd osmos heter eftersom det vattnet blir alldeles för rent.Göran

          Tack för svaret, det var percis vad jag tänkte på omvänt osmos (rätt vanligt i Sverige) det blir som destillerad vatten och då tömmer man ju cellerna på mineraler när man dricker det.

          Vad har du för märke på vattenreningsverket Göran?
          Det finns många att välja mellan såg jag.

          Jofa

        • #465261
          stgrhe
          Participant

            @Jofa wrote:

            @seaserpent wrote:

            De fungerar alldeles utmärkt men du behöver ett flerstegsfilter med minst: 1) sediment; 2) aktivt kol; 3) resin; och 4) UV.Unvik allt vad omvänd osmos heter eftersom det vattnet blir alldeles för rent.Göran

            Tack för svaret, det var percis vad jag tänkte på omvänt osmos (rätt vanligt i Sverige) det blir som destillerad vatten och då tömmer man ju cellerna på mineraler när man dricker det.

            Vad har du för märke på vattenreningsverket Göran?
            Det finns många att välja mellan såg jag.

            Jofa

            Jag har ett filter av fabrikatet Clarté som köptes på Homepro. Filtrets pris låg på ca 13′ baht men såldes vid tillfället med 50% rabatt. Vårt filter går endast till frysen för dricksvatten och isbildning.

            Sedimentfiltret byter jag var fjärde månad medan de andra filtren byts var sjätte månad.

            Vi har dessutom ett större sedimentfilter från Australien eftersom vi får vatten från en brunn, som renar vattnet från partiklar.

            Göran

        Viewing 5 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.