Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Englands ambasadörs tankar om Thailand 1967
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 16 years, 6 months ago by
gosatta.
-
AuthorPosts
-
-
20 October, 2009 at 8:34 pm #386398
.Anthony Rumbold, englands ambassadör till Thailand 1965 – 1967 “avskedsbrev” till sin ersättare. . både intressant och underhållande läsning!
http://downloads.bbc.co.uk/radio4/transcripts/Sir-Anthony-Rumbold.pdf
-
21 October, 2009 at 3:47 am #419258
Den här är ju riktigt intressant om man är intresserad av Thailands historia. Skoj att få komma bakom kulisserna och se sånt som inte var menat för allmänhetens ögon.
Om utlänningar som bott länge i Bangkok säger han:
But most of these confess to there being great areas of Thai mentality which they have long ago given up attempting to penetrate
Vilket jag fullständigt håller med om. Vissa saker är det bäst att man helt enkelt bara accepterar och inte ifrågasätter, för man kommer aldrig att komma underfund med det i alla fall.
Om Bangkok, från att ha varit en vacker stad på 50-talet:
It is now fast becoming one of the ugliest towns in the world
Som tur är håller det ju på att förändras igen, vilket vi ju inte minst kan se i Gosattas utmärkta tråd om byggnader i Bangkok. Kommer ihåg när jag kom hit första gången. Bangkok kändes mycket dammigt och samma fula shophouses överallt, kanske var det då redan en av de fulaste städerna i världen, som herr f.d ambassadör fruktade.
Om thailändares relation till pengar:
They call it vitamin M. The amount of it and the use made of it is of more significance in their eyes than the method by which it has been acquired
Är väl fortfarande lite samma sak tyvärr. Har man pengar är man någon, oavsett hur man fått dessa pengar…
Undrar vad som hände med Englands insatser för den thailändska undervisningen som han förespråkar. Har inte något minne av att jag hört att England skulle ha bidragit med något, så kanske de inte lyssnade på honom på den punkten, vilket ju är synd.
Det skulle vara intressant att veta om det kommit några reaktioner på detta från thaihåll. Har inte hunnit med att kolla upp detta.
Hittade däremot häromdagen ett annat intressant dokument, som kanske kan vara relevant, som handlar om Thainess. Det kanske kan hjälpa till att förstå lite bättre varför saker och ting är som det är. Ni hittar det här:
http://www.fringer.org/wp-content/writings/thainess-eng.pdf -
21 October, 2009 at 7:28 am #419259
Mycket intressant dokument. Jag har visserligen inte läst hela men det tänker jag. Alltid intressant att läsa genomtänkta skrifter om Thailand – oavsett om jag håller med eller inte.
-
23 October, 2009 at 12:12 pm #419260
delade tråden och la shophouses diskussionen i tråden Shophouses och urban plannering i Bangkok
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.