Hem › Forums › Att bo i Thailand › Driva företag, Investera & Arbeta › Fotograf i thailand
- This topic has 5 replies, 5 voices, and was last updated 14 years, 2 months ago by
Bangkok Life.
-
AuthorPosts
-
-
17 April, 2012 at 5:56 pm #391080
Hej
Jag och min fru ska flytta till thailand i ett år. Hon ska undervisa på en skola i prachuap khiri khan.
Jag jobbar som fotograf och gör reklamfilmer, dokumentärer trycksaker med mera i sverige. Jag driver ett eget företag.Hur funkar det att driva ett svenskt medieföretag i thailand. Kan nån tipsa om nån länk eller har ni erfarenhet?
Hur tar jag betalt ifrån thailändska klienter? Hur blir det moms och skatt osv.
-
18 April, 2012 at 2:42 am #462482
Först så måste du vara anställd av ett thailändsktföretag för att få arbetstillstånd.
Kan vara svårt att få arbetstillstånd beviljat med detta jobb eftersom utlänningar inte
får jobba med sånt som thailändarna kan själva…
Däremot går det säkert om nu antäller en thai som du sedan specialundervisar och kan den
vägen få arbetstillstånd.
Skall du sedan leva på de inkomster som detta genererar behöver du först noggrant kolla om det
finns utrymme för fler företag i denna bransch och räkna igenom vad din faktiska lön kommer att bli.
Troligtvis blir lönsamheten betydligt bättre om du jobbar mot kunder i Sverige? -
18 April, 2012 at 5:04 am #462483
Jag har redan två kunder ja ska jobba med från sverige. De funkar eller? De är i sverige och ja i thailand.
Nån sa till mig att jag kan ta ut traktamente när ja bor i thailand.
Nån som har erfarenhet av det -
18 April, 2012 at 6:32 am #462484
För att jobba i Thailand behöver du sätta upp ett företag och skaffa dig ett arbetstillstånd. Därefter är det lämpligt att du fakturerar dina kunder från det bolaget. Gråzonen är ju enorm så om du inte blandar in folk på plats kan du nog fortsätta att fakturera via svensk bolag i lugn och ro.
När det gäller traktamente. Nog borde du kunna ta ut en del av din lön som traktamenete. Är du egen lär du nog inte kunna fakturera mera men det har du nog räknat ut!
-
19 April, 2012 at 12:49 pm #462485
Skall ni bara stanna ett år verkar det lite overkill att dra igång företag i Thailand,,,med alla regler som redan nämnts i tråden. Utan att nämna att affärsklimatet är väldigt annorlunda här…
Smartast är väl att du distansarbetar från Thailand med dina svenska kunder. Lär inte vara någon som kollar detta i Thailand.
Sedan kan du ju alltid samla material för en dokumentär då du nu är i Thailand om din hustrus arbete,,,, -
22 April, 2012 at 1:56 am #462486
Hej!
Jag är reklamfotograf och bor i Bangkok sedan 10 år tillbaka. Om du bara skall vara här i ett år och har kunder i Sverige finns det ingen anledning att söka workpermit och sedan starta företag (dyrt), skall du arbeta med thailändska kunder?
Traktamente gäller väl bara om du gör en kortare resa och är baserad i Sverige? Lycka till annars
mvh S
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.