Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Allmänt Adopterad från Thailand Hittade artikeln om barnhemmet i Bangkok från 1977

Viewing 7 reply threads
  • Author

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Hittade en artikel om barnhemmet.
      Det är en betalartikel men jag ska se hur man gör för att köpa den.

Här är länken så länge:

http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F70F1FF83B5D167493C0A9178ED85F438785F9&scp=1&sq=nursery%20thailand%201977&st=cse” onclick=”window.open(this.href);return false;

Nu jäklar!!!
      Nu har jag köpt artikeln från “The New York Times”. Artikeln publicerades den 2 maj 1977

Här är slutet på artikeln:

Det lustiga är att inte en enda gång nämns Advokat Prajak Chouylai, som vi hela tiden har trott är den stora boven.
      I stället nämns några namn jag aldrig har hört förut.
      I TV-programmet “Barn till varje pris” berättas det att det är Prajak:s bror som äger barnhemmet.
      Inte kan de väl handla om ett ANNAT barnhem???

Vad tror ni?

/Rosarin

Eller lyckades Prajak muta sig ur det där???

Thaisambo
      Participant

Man får inte glömma bort att gränsen mellan vad som är acceptabelt och vad som inte är det i det här sammanhanget är flytande.

Möjligheten till adoption som sådan är i regel legal och under vissa omständigheter även önskvärd. Men det ska göras som något som är bra och positivt för de som berörs, inte av kommersiella skäl eller för att någon ska tjäna pengar på det. Det ska dessutom bedrivas i ljuset, inte som skumraskaffärer på något sätt, förfalskade ursprungsdokument, stulna barn m m.

Organiserad illegal verksamhet bedrivs inte som en stor, öppen organisation, sånt bedrivs i form av små isolerade celler som ofta inte ens är medvetna om varandras verksamhet. Så här långt in i verksamheten är det inte alls säkert att den som uppfattats som huvudman på den svenska sidan ens är synlig, det är ju den som arbetat i den svenska cellen mot svenska kunder. Det här handlar om “uppsamlings- och distributionscentralen” dvs barnhemmet och här får man trådar till leverantörerna.

Är inte detta utrett alls? Rättsväsendet – även i Thailand – har ju helt andra möjligheter att ta fram information, det här är bara referat i pressen. Om detta finns utrett och inblandade dömts för sin medverkan så borde det finnas utredningsmaterial i arkiven. Jag kan inte sånt här i Thailand, men i Sverige är sådant utredningsmaterial offentligt och har legat till grund för rättegång och dom. Om nu någon överhuvudtaget dömts ….. Men enligt artikeln är det ju den thailändska regeringen som tagit tag i detta, något är väl dokumenterat?

Jag blir lite konfunderad, det borde finnas bättre källor än tidningsartiklar och att leta efter motspänstiga intervjuobjekt.

Det var på väg att göras en utredning i sverige men den lades ner pga av att det inte fanns tillräckligt med bevis???? har jag fel nu så sorry sorry. Tror att det var så.Folk som var inblandade i det här i sverige har ju gått under jorden eller mörkat också så det är en jäkla härva har man upptäckt ju mer man leter. Men vi ger inte upp. 💡

Rospigg
        Participant

Det var väl länge sedan man hörde något om skumrasket i Thailand angående adopterade barn? Har det kommit fram något nytt eller har hela händelsen svalnat sedan man fick upp ögonen på problemet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article69012.ab
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article69011.ab

Klart tråkigt för de inblandade barnen, som önskar men kanske aldrig får reda på sin riktiga identitet eller riktiga föräldrar.

Hej!

Jag har försökt att kontakta journalisterna som skrev artiklarna i aftobladet plus några till för att höra ifall det kommit upp något nytt, men av de som har svarat vet ingen hur det har gått för varken Sawitree eller Malinee i deras sökande.

Själv försöker jag att hitta så mycket det går på egen hand och med hjälp av både gamla och nya vänner. 🙂

Nille
          Keymaster

Bra att du väckte denna till liv igen – den väcker känslor.

Det kan nog vara en bra ide att försöka samla in alla namn man kan på folk och organisationer som var inblandade i detta. Det blir lättare för en journalist att bita i det då.

Viewing 7 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.