Hem › Forums › Vårt ThailandsForum › Läs detta! › Om Forumet och Tekniken › Kan ej komma in på forumet från min vanliga dator
- This topic has 12 replies, 7 voices, and was last updated 17 years, 5 months ago by
Nille.
-
AuthorPosts
-
-
4 November, 2008 at 8:06 pm #385978
Hej!
Försökte logga in på forumet, fick OK “du loggades in”, men sen åkte jag över till startsidan på forumet igen utan att jag kan komma åt tex “olästa inlägg” (eller vad den länken heter).
Men bläddrar jag längst ner på sidan så står mitt användar-nick där som inloggad.
Om jag sen loggar in mig och snabbt klickar på Logga ut när jag fått OK “du loggades in”, så hjälper det inte mitt nick står fortfarande som inloggad längst ner på sidan.
Se bifogad skiss över problemet.
Jag kan dock logga in från annan dator.
Någon som har en aning om vad problemet beror på?
Mvh
BBJ[attachment=0:1o12f8gy]Thailandsforum.jpg[/attachment:1o12f8gy]
-
4 November, 2008 at 8:45 pm #416015
Jag vet inte hur foruminloggningen är löst, men är det enklast möjliga så använder den HTTP_USER och HTTP_PASS parametrarna. Men i och med att man har egen inloggningsruta skulle jag tro att man använder cookies. Beteendet skulle kunna förklaras av att cookies inte släpps igenom av något trafikfilter. En cookie är en “kaka” som kan ha valfritt innehåll, t ex krypterat om man så vill, och som skickas fram och tillbaka mellan webserver och webklient helt enkelt för att hålla reda på sessionen och vem du är.
Problemet kan bero på att webbklienten inte fått den genom inloggningen uppdaterade cookien från servern och således uppfattas webbklienten fortfarande som icke inloggad eftersom den är oförmögen att sända någon uppdaterad cookie. Cookien är helt enkelt en “token” som bollas mellan server och klient och som håller reda på sessionen.
-
4 November, 2008 at 8:57 pm #416016
Vad använder du för browser? IE, Firerfox Chrome etc.
Thaisambos tips om cookies kan du kolla…
Har du problem med andra siter som kräver inloggning ?Om du kör explorer kan du kolla inställningarna för cookies under verktyg / Internet alternativ och sekretess…
Där kan du enkelt kolla om reglaget till vänster är ställt på hög…Testa att ställa det på en lägre nivå och logga in igen…
Jag kör själv mellan nivån… -
4 November, 2008 at 9:07 pm #416017
-
6 November, 2008 at 7:34 pm #416018
Hej igen.
Sorry för att det tar lång tid för mig att återkoppla. Men jag måste hitta en annan dator att logga in från för att kunna skriva här.
Jag har IE 7 och Win XP SP3.
Inget där har ändrats utom de uppdateringar som automatiskt sköts av WinUpdate.
Jag har inga problem att komma in på de andra forum där jag är aktiv.
Så problemet finns bara här och jag har ej ändrat något före detta problem uppkom.
Har jämfört med alla inställningar i IE på den dator jag lånar med de på min egen dator och de ser ut att vara desamma.
Så var har skett tror ni? Något med de automatiska uppdateringarna som gått galet?
Mvh och tack på förhand
BBJ -
6 November, 2008 at 9:38 pm #416019
Kolla Tools -> Internet Options -> Security och läs av hur zonen Internet är inställd. Testa det jjonsson föreslog, dvs kolla att säkerhet för den zonen är inställd på “Medium-High”.
Det är troligt att något inte släpper igenom cookies, det kan vara webbläsaren men även någon innehållsfiltrerande brandvägg (hårdvaru- eller mjukvaruorienterad), som gör det, beteendet du har tyder på att den inte får lagra mottagna cookies lokalt på din dator. Det finns en liten möjlighet att din hårddisk är full också och inte kan lagra tillfälliga Internetfiler, i så fall finns också möjligheten att nåt gått fel med någon automatisk uppdatering förstås.
Även inställningen Tools -> Internet Options -> Privacy kan vara av intresse, den ska vara satt på Medium för Internetzonen. Detta styr direkt möjligheten att lagra olika typer av cookies och varierar med typ, Det finns en förklaringstext i dialogrutan du får upp.
Har själv en engelskspråkig IE 7 (används oftast inte, jag kör Firefox mest) och Vista Enterprise, det är därför ledtexterna ges på engelska, men det bör inte vara svårt att hitta motsvarande i den svenskspråkiga IE 7.
Hjälper inget av detta så installera Firefox som alternativ, den hittar Du på http://www.mozilla.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;, och då slipper du rota i IE:s inställningar. Det kan spara tid att lösa det så.
-
7 November, 2008 at 2:54 pm #416021
Har du testat att rensa alla cookies i webbläsaren?
-
4 January, 2009 at 4:06 pm #416022
Ok, jag ger upp och har nu installerat Firefox parallellt med IE. Kom nu in på forumet, men när jag skrivit detta inlägg och ska lägga in en smilie så hamnar jag på sidan Thailandsforum 404, och därmed försvann hela texten jag skrivit ut i cyberrymden.
Att jag ej är ensam om inloggningsproblemet kan man se på phpBB’s supportsidor (http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?f=46&t=671905″ onclick=”window.open(this.href);return false;) där flera inlägg pekar på samma problem hos deras användare. Intressant är att efter 12 sidor av diskussioner med tips och inlägg så väljer phpBB’s Support Team Leader att stänga tråden, utan att någon egentlig lösning presenterats. ?!?
Mvh
BBJ
(utan smilies denna gång) -
4 January, 2009 at 4:40 pm #416023
Ledsen för detta. Vi råder ju inte över mjukvaran. Jag kan trösta dig med att vi gör en uppgradering nu. Förhoppningsvis är denna bugg fixad. Så vitt jag har få medlemmar haft problemet även om du delar detta problem med andra phpBB användare. Jag kan bara beklaga och hålla tummarna att detta löser sig med uppgraderingen. :blackeye:
-
5 January, 2009 at 10:48 am #416024
Ingen fara, jag är ju inne igen 😉
Det är bara det att jag gärna vill vara med i diskussionerna inte bara läsa dem från “utsidan”. Det är ju mycket bra som skrivs här och ibland vill även “lilla jag” komma med en fråga eller ett svar.
Mvh
BBJ -
16 January, 2009 at 8:49 am #416025
Tänkte att jag skulle testa att gå in på forumet med IE igen, efter de uppgraderingar som gjorts av forumet.
:cheers: Å si på fasen, det fungerar även med IE numera.
(Bara så ni vet!)
Mvh
BBJ
:sunny: -
16 January, 2009 at 10:36 am #416026
Strålande!!
Inte dumt att uppgradera iblad mao 🙂
:faroah:
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.