Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Allmänt Mässa: köpa hus utomlands 29-30/9

Viewing 7 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

KÖPA HUS UTOMLANDS av Fair Media International AB i Stockholm den 29 – 30 september 2007.

Räknar med över 100 utställare och mer än 10 000 besökare.

Tydligen skall den upp även på andra platser, enligt Svenne farangs blogg i Malmö 17-18/11

http://www.fairmedia.se/stockholm–exhibitions23.html

Någon vet vilka som är guldkornen vs varningsflaggorna?

Rekomendationer till en impulsiv husköpare?

Jag vill inte vara Mr. Supernegativ men hur kan man hålla ett föredrag om något som för tillfället är så osäkert… Framtiden för FBA är fortfarande oviss och ingen vet hur det kommer att sluta!

@ThaiLaw wrote:

Vad är det som är så osäkert? och vad har FBA med hus köp att göra.

Ganska mycket faktiskt. I de flesta fallen är det ett företag inblandat, antingen som markägare eller som projektägare som man sedan leasar från. I de fall man vill starta bolag som äger marken är det också ett bolag inblandat. I alla de fall där bolag är inblandade i någon form kan ägarförhållandena påverkas av en eventuell ändring i FBA. Det är endast vid leasing från Thailändsk privatperson som inget företag är inblandat och därmed påverkas ej detta av en ändring i FBA.

Nyligen drogs ändringsförslagen tillbaka för komplettering då den nuvarande regeringen tyckte att de tidigare föreslagna förändringarna var för svaga. Med andra ord kan det bli ännu värre än vad som tidigare föreslagits.

Nu är det många som tror att det aldrig kommer att bli några ändringar men det är tillräckligt allvarligt för att skapa oro på marknaden. Så nog är det ett osäkert läge alltid. Självklart kan man välja att ignorera detta och hoppas på det bästa men det är lite vanskligt om man ska investera en massa pengar.

Jag är fullt medveten om att detta påverkar min egen verksamhet men jag kan inte tiga och låtsas som om ingenting har hänt, tyvärr!

Jag håller med dig om att leasing är det enda vettiga sättet att inneha mark på i Thailand och själv har jag förespråkat Lease Hold sedan jag ramlade in i denna bransch. Dock vill jag påstå att en eventuell förändring av FBA är av stor betydelse för både nuvarande och kommande fastighetsägare i Thailand då företaget som leasar kan komma att få problem vid en förändring av FBA. För er som inte vet vad FBA är så är det en förkortning på Foreign Business Act (Lagen om utländskt företagsägande). Hitintills har alla utländska företagsägare valt att kringgå FBA med hjälp av ”Nominees share holders” och “Voting rights” för att behålla kontrollen i sina företag. Det är detta som de Thailändska myndigheterna nu försöker stoppa.

Om det blir en förändring eller inte, alternativt ännu värre än vad som hitintills är sagt vet nog ingen. Vad vi vet är dock att för några veckor sedan drogs hela förslaget tillbaka för omarbetning då den nuvarande regeringen tyckte att ändringarna inte var kraftfulla nog. Följande gick att läsa i Bangkok Post från en debatt: “I disagreed with claims that having tight definition of management control would undermine foreign investor’s confidence. We are trying to avoid recurrence of such charade as the Kularbkaew case,” he said, referring to the proxy company set up to facilitate share transactions between Shin Corporation and Singapore’s Temasek Holdings. Han hänvisar till de transaktioner som skedde då Thaksin lyckades sälja Shin Corporation till Singapore utan att betala en enda krona i skatt. Det verkar som om allt den nya regeringen gör just nu är att jaga Thaksin med mottot ”kosta vad det kosta vill”

Så vad gör man? Det nya modeordet (som har funnits länge) är ”Due Diligence” och har börjat användas flitigt av advokater. Vid köp eller leasing tittar advokaterna mycket noggrant på det säljande företaget och kontrollerar exempelvis ägarförhållanden och ställer det i relation till vad som kan komma i en eventuell FBA förändring. Jag rekommenderar alla fastighetsköpare att skaffa sig en oberoende advokat som genomför en grundlig Due Diligence innan köpet genomförs.

Så det jag menar är att även om själva formen Lease Hold får anses som säker så finns det en massa faktorer runt detta som kan påverkas. De första 30 åren får väll anses relativ säkra då det är registrerat hos myndigheterna men de flesta köpare har andra avtal med det företag man leasar av. Det är oftast ett optionsavtal som garanterar förlängning av leasingtiden med 30 + 30 år, andra avtal kan vara garantier om att få köpa marken vid en lagändring som ger utlänningar den möjligheten samt andra mindre åtaganden mellan parterna. Där finns inga garantier om de nuvarande ägarna tvingas sälja sina aktier eller ännu värre får näringsförbud.

Då det företag som jag representerar här i Sverige till största delen har internationella kunder får jag kanske ett annat perspektiv på det hela. Lyssnar man på vad som sägs nere i Thailand och om man läser bloggar och olika webbsidor som vänder sig mot internationella fastighetsköpare i Thailand är tonen en annan. Alla varnar för FBA. Som sagt! Att inte ta med FBA i beräkningarna när man köper hus eller lägenhet i Thailand är på gränsen till korkat även om vissa sätt påverkas mer än andra. På något märkligt sätt känns det som om Sverige lever i en bubbla för vart jag än tittar så ser jag inte ett ord om FBA i den svenska debatten, förutom här då:cheese:

Sen måste jag ställa mig tvivlande till dina siffror som säger att 90 % av alla svenska hus och lägenhetsköpare har köpt i form av Leas Hold. Jag gjorde en egen analys i våras där jag ringde runt till många husleverantörer här i Sverige. Jag blev i de flesta fall erbjuden att köpa min lägenhet eller mitt hus genom ett Thailändskt företag som de skulle hjälpa mig att sätta upp. Jag kan inte ha varit ensam om att få denna information.

The Democrats har ju dessutom mer eller mindre lovat att det inte kommer bli några förändringa i FBA om de får makten.

Hej!
        Vad man inte ska välja när det gäller att köpa hus i Thailand så är det, Thailandmäklarna å Logans.

Nåt sämre kanske går att hitta. Man skulle inte behöva massor av reklam i kvällspress å liknande om man skötte sej bättre. Då säljer det sej självt. Nöjda kunder är bästa reklamen.

Å då ska dom vara ledande i branchen! Faktum är att man kan ju faktiskt skriva vad som helst i reklamen, ingen säger ju att det måste vara sant.
        eller hur?

Hej orkide1953

Jag måste säga att jag blir lite nyfiken jag med… Förklara gärna vad du har för tråkiga erfarenheter.

Nille
        Keymaster

Orkides svar svar så utförligt så jag gjorde en egen tråd av den. Jag är rädd för att vi kommer se mer av detta i Thailand.

http://www.thailandsforum.se/forum/viewtopic.php?t=1360

Viewing 7 reply threads
      • You must be logged in to reply to this topic.