Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Migrationsverket April 2007
- This topic has 8 replies, 6 voices, and was last updated 19 years ago by
TheMightySwede.
-
AuthorPosts
-
-
27 April, 2007 at 1:12 pm #384008
Är det någon som vet om denna årstid är extra tung för migrationsverket? Min frus ansökan har fortfarande inte fått handläggare fick jag precis reda på. Detta är efter 6 veckor. Normalt skall det ta 3-4 veckor att få allt klart.
För att vara sverige är det nästan konstigt att man inte får automatiskt email vid de olika momenten av ansökan. Så slapp man både oroa sig och slippa vara tjatig….
-
27 April, 2007 at 7:23 pm #399646
Tycker att det låter typiskt Migrationsverket.
Ring HK (Norrköping 0771 – 19 44 00) och fråga om de har mycket i Solna. Svaret blir naturligtvis ja. Nämn att din kompis (jag) då ställde frågan om hur det ser ut i övriga Sverige och att myndigheten faktiskt inte är kommunstyrd. Be att en annan kommun tar över ärendet som inte har lika mycket att göra.
I mitt fall blev det Sundsvall, jag fick ta tåget upp dit för intervju 3 dagar senare.Resultat:
Det gick på 1 månad istället för 1,5 år som var väntetiden då (år 2000).Hon chefen som svarade då bad mig att ALDRIG nämna att jag fick denna fördel…nu har jag inte hållit det löftet.
-
28 April, 2007 at 1:07 am #399647
Tycker också det låter oerhört typiskt vår egna immigrationsmyndighet, tidsaspekten är väldigt frustrerande.
Bra tips Håkan, skall komma ihåg det om vi flyttar hem en dag.. -
30 April, 2007 at 1:23 am #399648
6 månaders väntetid eller mer lär vara det normala nu i Stockholm ,
ökade flyktingströmmar ställer till det för MIG.Du får begära förtur .
-
2 May, 2007 at 3:04 pm #399649
@Gunnar wrote:
6 månaders väntetid eller mer lär vara det normala nu i Stockholm ,
ökade flyktingströmmar ställer till det för MIG.Du får begära förtur .
Har du några tips på vilka anledningar man kan ha för förtur? (om man inte väntar barn alltså)
Jag har nästan precis samma problem som “trådskaparen” vi har väntat 6 veckor nu och fick precis veta att de nu håller på och jobbar med ansökningar ifrån dec 2006!!
-
2 May, 2007 at 3:10 pm #399650
Vi begärde förtur år 2000 för att vi väntade barn men det fick vi skriftligt svar på att det inte var en förmildrande omständighet som gav förtur.
Det var i detta läge jag ringde upp huvudkontoret……läs mitt tidigare inlägg i denna tråd. -
2 May, 2007 at 5:16 pm #399651
@Håkan wrote:
Vi begärde förtur år 2000 för att vi väntade barn men det fick vi skriftligt svar på att det inte var en förmildrande omständighet som gav förtur.
Det var i detta läge jag ringde upp huvudkontoret……läs mitt tidigare inlägg i denna tråd.Tack! jag ska fråga dem om det går imorgon!
-
2 May, 2007 at 5:40 pm #399652
Saxat från Migrationsverkets hemsida:
Kan jag få förtur på min ansökan?
Migrationsverket beviljar nästan aldrig någon förtursbehandling av ansökningar om uppehållstillstånd.
Undantag görs i några få fall, till exempel vid en långt gången graviditet, vid allvarlig sjukdom eller för ett minderårigt barn som inte har någon vårdnadshavare i hemlandet. Släktingen i Sverige ska då kontakta Migrationsverket och begära förtur.Länk: http://www.migrationsverket.se/news/getArticleList.do?name=faq&ldid=17&nolist=true
-
2 May, 2007 at 8:56 pm #399653
Vi sökte uppehållstillstånd för min flickvän den 20 november, hon fick komma på intervjun den 22 januari 2007, jag fick handlingarna 9 februari och hennes uppehållstillstånd blev klart 8 mars.
Detta var genom Norrköpingskontoret, jag vet inte hur det är på andra kontor.
Men nu har vi ett annat problem på grund av de ökande flyktingströmmarna har vi problem med att skriva in tjejen på SFI, men vem bryr sig, vi läser Pippi Långstrump på svenska istället. Vem behöver staten för att lära någon svenska när det finns Astrid Lindgren. :cheers:
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.