Hem › Forums › Resa i Thailand › Provinser och platser i Thailand › Nordöstra › Över 100 thaikvinnor begär skilsmässa från farang
- This topic has 5 replies, 6 voices, and was last updated 18 years, 6 months ago by
ThaiJanne.
-
AuthorPosts
-
-
8 December, 2007 at 11:20 am #384539
Över 100 thailändska kvinnor i Khon Khen begär skilsmässa från sina faranger. Detta är mellan 1 Juli och 30 September 2007.
Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30058586
-
8 December, 2007 at 3:48 pm #403548
Nu vet jag ej hur många faranger som är gifta med damer från Thailand i området men om det är i snitt 1 om dagen som vill skiljas från sin make så låter det i mina öron som en epidemi.
Frågan är varför?
Något speciellt som hänt?
Hur många i samma område gifter sig med en farang under samma tidsperiod?TT
-
9 December, 2007 at 8:22 am #403549
För mig ringer direkt en konspirationsklocka. Detta skulle kunna vara en affärside från en juristfirma, att förklara hur man kommer åt kapitalet, så illa är det. Anledningen man nämner i artikeln verkar vara långsökt.
Kanske allt detta är i kombination med att det inte är så lika coolt att vara gift med en farang längre?
-
9 December, 2007 at 9:15 am #403550
Den vandrande vita bankomaten kanske inte var det när det kom till kritan. 💡
Eller, man upptäcker att man måste skilja sig för att kunna gifta om sig med en ny.
Det kan ju också ha varit som så att detta är kvinnor som vait gifta länge men knappt sett röken av sin man (turist äktenskap), och att de helt plötsligt erbjuds juridisk rådgivning i lokat media. Jag gissar att en kvinna från Khon Khen måste ansöka om skilsmässa i kommunen där äktenskapet var registrerat.
Det skulle vara intressant att veta om kvinnorna bodde i Khon Khen eller inte!
-
9 December, 2007 at 10:54 am #403551
Med tanke på det politiska läget i Thailand under det senaste året har det varit svårt att lösa ägarfrågan när det gäller tomtmark. Många smartskallar har då låtit sin “partner” äga marken. Efter ett par månaders giftermål köper man tomtmark som man sen skriver på “frugan”. Smart!
Om kärleken då inte är stark utan giftermålet är grundat på ekonomiska fördelar för den Thailändska partnern (vilket ibland är fallet). Vad kan då hända när Thailändskan upptäcker att hon i princip äger marken och att hon efter en skilsmässa får överta den? Den finns massor av “storys” kring detta ämne och det som förvånar mig mest är att folk fortfarande gör så här när de köper tomtmark i Thailand. När ska de lära sig?
Den stora frågan är! Är det så i fallet med de över 100 thailändska kvinnorna? Det! är intressant journalistik och vi får väll se om det kommer en uppföljning i The Nation? Tror ni det?
-
9 December, 2007 at 3:26 pm #403552
@Per Adebratt wrote:
Med tanke på det politiska läget i Thailand under det senaste året har det varit svårt att lösa ägarfrågan när det gäller tomtmark. Många smartskallar har då låtit sin “partner” äga marken. Efter ett par månaders giftermål köper man tomtmark som man sen skriver på “frugan”. Smart!
Om kärleken då inte är stark utan giftermålet är grundat på ekonomiska fördelar för den Thailändska partnern (vilket ibland är fallet). Vad kan då hända när Thailändskan upptäcker att hon i princip äger marken och att hon efter en skilsmässa får överta den? Den finns massor av “storys” kring detta ämne och det som förvånar mig mest är att folk fortfarande gör så här när de köper tomtmark i Thailand. När ska de lära sig?
Den stora frågan är! Är det så i fallet med de över 100 thailändska kvinnorna? Det! är intressant journalistik och vi får väll se om det kommer en uppföljning i The Nation? Tror ni det?
Tror tyvärr du satte huvudet precis på spiken, helt sanlöst vad mycket blåögda faranger man mött på där nere.
Vissa lär sig ju inte ens efter första gången de blir grundlurade.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.