Hem Forums Att bo i Thailand Visum och Uppehållstillstånd Overstay max fee 20 000 baht

Viewing 5 reply threads
  • Author

Hej!

Jag har läst att om man har overstay så får man max betala 20 000 baht i böter oavsett hur länge man har varit i landet.
      (läste detta på thaivisa).
      Vederbörande hade 7 års overstay och han hade sedan inte heller några problem att få komma tillbaka in i landet.
      Han betalade sin straff-avgift på 20 000 baht och åkte sedan hem till USA, fick nytt visum där och kom tillbaka en vecka senare.

Är detta med visum bara ytterligare en inkomstkälla från turister eller expats?

Vad säger ni?

Rosarin

Tror att han skaffade sig ett nytt pass samtidigt innan har kom tillbaka. Har svårt att tro något annat. 💡

Ja det är ju förstås möjligt….det tror jag inte att det stod något om…:)

Att stanna över är inte så allvarligt som man egentligen kan tro, om man inte åker fast i landet vill säga.

Har många vänner som tidigare haft långa overstays och ändå kunnat återvända, på samma pass. Om jag inte missminner mig så hade en person stannat mer än två år, utan visum.

Om man har en lite overstay, understigande de 20 000 i böterna säger imigrationsbyrån inte så mycket, dock blir de sura när man stannar längre och bötesbeloppet ändå inte blir högre än 20 000 bath.

Dock om man åker fast så åker man in i finkan tills rättegång hålls, c:a 2-3 dagar och man har betalat sina böter och att man därefter kan visa upp en biljett.
      I detta fall blir man nästan alltid deporterad till sitt hemland.

Om man inte åker fast utan klarar att ta sig till flygplats och där lämna landet kan man i stort åka vart som helst och skaffa nytt visum. Var dock beredd på en hel del frågor om dina förehavande i Thailand.

Rekommenderar dock ingen att stanna över då det räcker med en passkontroll vid något tillfälle för att åka fast.

Frugan och jag fick böta 500BHT var då vi var där i 1dag för mycket pga vår bröllopsresa. Jag blev först skraj när han sa att vi var tvugna att gå till migrations-verket.
      Men jag såg glad ut och frun min log lite extra så vi betalade och fick åka hem. 🙂

Thaisambo
      Participant

Det här är ju bara ordningsboter för att upprätthålla disciplinen, man kan inte se det som nåt annat.

Huruvida overstay är av intresse eller inte för myndigheterna beror ju naturligtvis annars mycket på vem det gäller och vad han har för sej i landet. En turist som supit för mycket sista dagen och nekas tillträde till flyget hem sista dagen pga fyllan är inte mycket att bråka om rent politiskt. Tillnyktring i fyllecell, Plocka in boten, fixa ny flygbiljett hem på turistens bekostnad och så ut med den bara. Strunt samma om det blir flygbolagets dyraste biljett för säsongfen bara han kommer iväg.

Men regelverket har förstås till syfte att oönskad verksamhet inte ska förekomma i landet. Man ska alltså inte hålla på med sånt vid overstay, blir man upptäckt så kan närmaste arkebuseringspatrull få ta hand om problemet och eliminera det.

Viewing 5 reply threads
    • You must be logged in to reply to this topic.