Viewing 12 reply threads
  • Author
      stgrhe
      Participant

Skytrax har nu kommit ut med sin lista för 2012 över världens bästa flygbolag.

Tio i top

1 Qatar Airways

2 Asiana Airlines

3 Singapore Airlines

4 Cathay Pacific Airways

5 ANA All Nippon Airways

6 Etihad Airways

7 Turkish Airlines

8 Emirates

9 Thai Airways

10 Malaysia Airlines

SAS huserar på 68 plats.

http://www.worldairlineawards.com/

Göran

Nille
        Keymaster

Lite förvånad över att Thai kommer så högt upp som 9?

De senaste långflygningarna jag gjort med tex Aeroflot som inte ens finns med på top 10 listan, krossar ju Thai…

stgrhe
          Participant

Förklaringen till din uppfattning Nille är enkel eftersom du och flertalet andra nordbor, med all sannolikhet bedömer Thai Airways efter deras Nordenrutter.

Flyger man med Thai inom Asien och på andra långväga rutter håller de en betydligt högre klass. Dessutom får Thai Airways ofta mycket höga poäng i Skytrax omröstningar av de som reser i business- och förstaklass. Just Thais förstaklass är nog i klass med de allra bästa och under 2011 vann Thai den kategorin.

Personligen håller jag dock Singapore Airlines som bästa flygbolag alla kategorier även om Qatar är bra liksom Etihad. Emirates tycker jag dock har somnat till sig och är inte lika vassa som tidigare.

Göran

Qatar Air är ju trevliga men inte billiga. Och endast en väska max 30kg i business. 20 tror jag i economy. Och transitområdet på flygplatsen i Doha är inte rolig.

Nille
            Keymaster

@stgrhe wrote:

Förklaringen till din uppfattning Nille är enkel eftersom du och flertalet andra nordbor, med all sannolikhet bedömer Thai Airways efter deras Nordenrutter.

Göran

Ja, det förklarar ju saken. Har visserligen flygit lite thai både lokalt och i Asien men du har nog rätt, så illa som på stockholm bangkok har det nog aldrig varit. Förstaklass har jag ju aldrig flugit så ….

hasseigoteborg
              Participant

Här kan man se lite bättre uppdelningen av klasser , mat säten osv.

hf

@hasseigöteborg wrote:

Här kan man se lite bättre uppdelningen av klasser , mat säten osv.

hf

Bra, tack :thumbright:

nathon
                Participant

Vi flög buisness med Thai till Koh Samui i december-11.
                  Har inte flugit buisness tidigare så har inte så mycket att jämföra med, men vi var nöjda,
                  mest nöjda var vi med att sitta på andra våningen istället för “framför gardinerna”,
                  kändes exclusivare.
                  Dessutom tillgången till Thai’s egen buisness lounge i BKK är ett stort plus,
                  speciellt på vägen hem då väntan var ganska lång.

hasseigoteborg
                  Participant

Kul att Turkarna kommer 2 vad gäller mat i Economic klass.

Brukar ju vara ganska nöjd med maten hos dom.

hf

Listan kan nog vara intressant men betydligt intressantare är att få lyssna av läget bland oss som flyger ofta mellan Sverige och Thailand. Med ofta menar jag 1-3 ggr årligen alternativt kontinuerligt sista 5 åren. Tidigare så bedömdes pris, service och tidsfaktorn. Är säkerhet en faktor. Inga plan har ju störtat mig veterligen..peppar..peppar. Betyder mindre för mig därav….

Då jag åker 2-3 ggr per år så har 1. Pris och 2. Tid styrt. Servicefaktorn anpassar jag mig till. Bredde mina egna smörgåsar i april när jag åkte med Aerosvit. Planen skakade som fan ungefär som Thaiplanen. Men 4200 kr och 13-14 tim helt ok.

Finnair och Qatar lite favorit men då måste man upp på kostnadsnivå 6000-7000 kr.

I oktober testar vi Austrian Air för första gången 13-14 tim och 5700 kr.

scherloff
                    Participant

@Nong wrote:

Qatar Air är ju trevliga men inte billiga. Och endast en väska max 30kg i business. 20 tror jag i economy. Och transitområdet på flygplatsen i Doha är inte rolig.

För mig som bor på Phuket är Qatar både billigast och smidigast när jag ska flyga till Sverige för att hälsa på de mina. Jag flyger från Phuket, via KL (utan att behöva gå ur planet där), och vidare till Doha där jag byter till planet som sedan går non-stop mot Stockholm. Det är ca två timmar mellan dessa plan så det blir inte någon lång väntetid, som det var tidigare.

Vad gäller bagage i ekonomiklass så får man med Qatar ha 23 kg i resväskan och 7 kg i handbagaget. Helt OK tycker jag. Vad gäller service och standarden på plan, mat och underhållning så är Qatar enligt mitt förmenande bättre än Thai på sträckan Thailand-Sverige.

stgrhe
                      Participant

Qatar Airways bagageregler hittar ni här:

http://www.qatarairways.com/th/en/baggage.page

Som vanligt i branschen gäller det s.k. “piece concept” till Nordamerika och i Quatar Airways fall även till deras Sydamerikarutter.

Göran

Flög precis med Qatar, från Stockholm till Bangkok. Inget jag vill rekommendera. Planen inget speciellt, ok service och ok mat. Bytet i Doha var mycket dåligt. Mycket lång busstransfer, från och till flygplanen. Flygplatsen väldigt tråkig, med otroligt dåligt matutbud. Personligen gillade jag inte heller att flyga halva resan, byta, och flyga andra halvan.

Jag föredrar Swiss och Austrian med ett byte ofta på kvällstid så att man får en nattflygning från Europa, om man vill hålla kostnaderna nere jmf med Thai och SAS.

Viewing 12 reply threads
                    • You must be logged in to reply to this topic.