Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Songkran 2009 i Thailand, vart firar du den?
- This topic has 18 replies, 15 voices, and was last updated 17 years ago by
Micke_Prik.
-
AuthorPosts
-
-
23 February, 2009 at 2:47 pm #386589
Du som är i Thailand under Songkran i år, vart och hur tänker du fira den?
13-15 April tror jag det är i år. Pattaya brukar ha annat datum – antagligen för att alla Thailändare skall hinna dit och kasta vatten på farangerna….
Själv vänder jag åter Sverige redan den 13/4 så..
-
23 February, 2009 at 2:50 pm #420968
blir fjärde songkran för mig i år och den 3dje i Bangkok.,
-
23 February, 2009 at 3:26 pm #420969
intressant för mig som ny medlem… blir min första thailands resa och songkran, kommer fira den i byn med omnejd som min far har byggt ett hus i (Bua Lai, khorat).
hoppas det blir lika galet som jag tror.
en hel del bia sing blire nog också. :cheers:
åker den 8 april för att installera sig i tid i byn, har hört att trafiken blir rena rama kaoset när det börjar dra ihop sig och alla arbetarna ska hem och fira.
-
23 February, 2009 at 4:58 pm #420970
Tre av min Songkran har firats på landsbygden, där det faktiskt är lite mer fest och ploj, men 2008, som jag firade på Khao San Road, var inte någon höjdare. Där var det vattenkrig mellan faranger, rena lekstugan och inte speciellt trivsamt eller speciellt högtidligt som det blir på landsbygden.
I år stannar jag nog hemma, det är ett helsike att gå omkring blöt i tre dagar.
-
23 February, 2009 at 5:00 pm #420971
vilken khaosan var du på då? dom gångerna jag har varit där på songkran dom senaste åren har det gått minst 100 thailändare per västerlänning och mer än så på sidogatorna.
men ja för mycket folk är det ändå för att vara kul mer än timme eller två.
-
23 February, 2009 at 5:19 pm #420972
Jo, jag kan hålla med om att det var grymt mycket Thailändare.
Men när man inte ens kunde äta frukost på morgonen på hotellet, då ett helt gäng italienare susade förbi hela morgonen med varsin enmeters bazooka i handen så vart det både blöt och tröttsamt.Promenaden nedför Khaosan, som delvis var avspärrat så man tvingades in i passager, blev inte heller speciellt lyckat. Vis från tidigare år så brukar jag lämna allt hemma av värde, men denna gång rök digitalkameran med mera.
När alla såg man hade en kamera i handen så siktade dem förstås på den.
-
24 February, 2009 at 2:48 am #420973
Tjabba!
Kommer att vara i byn Ban Tabag utanför SiKhoraphum, Surin.
Det är 3:e året som jag firar SongKran där. Frugan fyller år den 13 april.
Landar i Bangkok den 7 april och sedan ett par dagars “turistande” där. Tåget går den 9 april 20.30….
-
25 February, 2009 at 1:48 am #420974
Vi har inte bestamt oss men det blir sakert vid nagon semesterort eftersom det ar stekhett i Khon Kaen vid den tiden pa aret. Laguna Holidays i Phuket skickar standigt en mangt erbjudanden om “fordelaktiga priser” sa vi kanske provar Phuket i ar. Annars ligger Hua Hin bra till i tankarna som vanligtalltid.
Goran
-
25 February, 2009 at 10:19 am #420975
Det blir nog i Korat för att träffa flickvännens familj för första gången, sen på hemvägen två dagar i Bangkok och se om mina biologiska föräldrar bor kvar på adressen som står i mina födelse papper. Vad som händer sen får vi väl se, håller tummarna ang Bangkok :cheers: .
-
5 March, 2009 at 7:53 am #420976
Har tidigare firat songkran i Jomtien och Pattaya, fast i år blir det i Ban Phe om rådet. Väldigt kul tillställning, får väl se hur mycket de firar i detta området.
/Fredrik
-
8 March, 2009 at 11:10 am #420977
Hej Alla, första gången här. Jag Åker ner den 23/3 till Phan nga och kommer nog fira songkran där (en stilla händelse där ) eller om jag kan övertala frun att vi åker ner till Patong lr Kata på Phuket vi får se men först ska vi upp till Chiang Mai och installera hennes förra chef på en ny post där, tradition tydligen att följa gammla chefen till en ny post liksom för att säga farväl säjer frun.
Var e bäst att fira songkran på Phuket? Har varit i BKK, Koh Lanta och Ao Nang Krabi förut. Lanta var inget firande alls. -
8 March, 2009 at 2:34 pm #420978
Jag höll på att fråga, vad är Songkran, men det lär jag få reda på då jag åker till Khon Kaen för att vara med på firandet.
Redan 29 Mars åker jag så jag har lite dötid att slå ihjäl där har jag insett. Att åka en vecka senare ökade priset rätt mycket.
Jag vet inte vad jag skall tro om det heta vädret då jag aldrig har varit med om något men jag antar att det blir en av två saker:
1. Jag älskar det = positivt.
2. Jag hatar det = positivt när det svenska sommaren kommer 🙂 -
8 March, 2009 at 4:20 pm #420979
@Phang Nga Guy wrote:
Hej Alla, första gången här. Jag Åker ner den 23/3 till Phan nga och kommer nog fira songkran där (en stilla händelse där ) eller om jag kan övertala frun att vi åker ner till Patong lr Kata på Phuket vi får se men först ska vi upp till Chiang Mai och installera hennes förra chef på en ny post där, tradition tydligen att följa gammla chefen till en ny post liksom för att säga farväl säjer frun.
Var e bäst att fira songkran på Phuket? Har varit i BKK, Koh Lanta och Ao Nang Krabi förut. Lanta var inget firande alls.Välkommen till forumet Phang Nga Guy!
-
25 March, 2009 at 9:12 pm #420980
Själv får jag och min man storbesök av våra kära mammor så vi kommer fly all Bangkok hysteri – som så många andra bangkokbor. Så vi tar vårt pick och pack och far mot Ao Prao. Och hoppas på det bästa! Dvs så lite vattenkrig som möjligt för våra mammor.
-
26 March, 2009 at 7:10 am #420981
Vi stannar nog hemma i Bangkok. Vågar mig inte ut på vägarna. Inte ens om det nu går igenom det där med alkoholförbud under hela Songkran.
-
8 April, 2009 at 2:22 am #420982
Jag kommer att vara i Chiang Mai. Har testat lite olika ställen de senaste åren: Phuket, Ayutthaya, Chiang Mai, Koh Phangan och Chiang Rai. Och jag får nog säga att Ayutthaya och Chiang Mai är mina favoriter när det gäller Songkran. Ni som inte upplevt Songkran i Chiang Mai råder jag att åka dit. Chiang Mai Spotlight Magazine har bra information om Chiang Mai och Songkran 2009. Förbered er på ett blött äventyr och ni kommer garanterat ha kul. Det kan vara bra att boka hotell innan ni anländer då det kan vara svårt att hitta lediga rum under songkran. Dessutom är det inte så kul att springa omkring och leta hotell med all packning då den antagligen kommer bli blöt. Vi ses i Chiang Mai!
-
8 April, 2009 at 3:02 am #420983
Hej bpJohn,
Visst är Song Khran i Chiang Mai kul! Även om jag visserligen tappat en hel del entusiasm för detta spektakel. Jag har deltagit tre gånger, men i år anländer jag först 21 april, och då är det väl slut.
Jag uppskattar att man där avslutar vattenkastandet vid solnedgången, till skillnad från vissa andra ställen i Thailand.
Herr Chang har talat.
-
14 April, 2009 at 1:39 pm #420984
Såg nyss att Songkran blev förlängd så den innefattar även torsdag och fredag.
“Thailands regering har beslutat att förlänga nyårshelgen song kran med ytterligare två dagar så att den omspänner hela denna vecka, säger regeringstalesmannen Panitan Wattanayagorn i tv. Banker och affärer får rätt att själva avgöra om de vill stänga eller ha öppet.“
-
18 April, 2009 at 9:45 am #420985
bua lai/nueng leua…. hogtidligt som bara den!!! mycket naam op thai och puder! :king:
-
-
AuthorPosts
- The topic ‘Songkran 2009 i Thailand, vart firar du den?’ is closed to new replies.