Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Sparkonto med bästa räntan?

Viewing 21 reply threads
  • Author
    Posts
    • #393487
      Nille
      Keymaster

        Noterade just att mitt sparkonto har usla ca 1.5% ränta. Det finns några trösklar men det blir liksom inte så mycket mer än så. Har Krungsri 405 Step Saving. Har inte brytt mig så mycket tidigare men börjar bli dags att göra det. Vet inte om jag har tid och ork att investera i aktier och fonder just nu så detta gäller sparkonto, mer eller mindre riskfria placeringar alltså. Vad har ni? Eller vad rekommenderar ni?

      • #482646
        Nille
        Keymaster

          Jag tror jag har ett sånt. Betydligt bättre, kan du vara vänlig att specificera dig?

          Bank? Spartyp? Låst hur länge? Summa?

        • #482647
          boes
          Participant

            Jag placererade i mars, då var räntan for 4 månaders fixed deposit

            Ayudhya : 2,35 %
            SCB : 2,16 %
            Bangkok Bank usla 2,00 %

            Dock klart bättre än Sverige..

            Men räntan ändras dagligen

          • #482649
            Nille
            Keymaster

              Ja, ungefär det visste jag inan jag startade denna tråd. Hade hoppats på lite saklig information ala Boes svar. Mannen har uppenbarligen även han (som jag) ett sparkonto baserat på summa och hur länge pengarna skall sitta inne.

            • #482650
              gnage
              Participant

                Jag har själv inte fått thaibank ännu, så använder fortfarande svensk bank. Men 2+ låter ju som riktigt bra ränta mot vad svenska banker erbjuder i alla fall!
                Annars har jag mina sparpengar hos Akelius spar. 4,0 % ränta med uttag när som helst, 4,2% med 4 månadersspärr och över 5% om man låser det på 12 månader. Nackdel? Ingen bankgaranti och man får ha max 50 000 kronor.

              • #482651
                Jimmieboy
                Participant

                  jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..

                • #482652
                  Thaisambo
                  Participant

                    Det som är intressant är ju vad haken är.

                    Jag har själv lån med en utlåningsränta som är 32% lägre än en inlåningsränta på 3,5%. Det blir en hög avkastning på kapitalet det om man kan utnyttja den marginalen. F ö är det den effektiva räntan över helår som man jämför med för att det ska bli rättvisande jämförelser och även eventuella avgifter bör man ta hänsyn till.

                    Annars finns ju BlueStep som är känt för viss vidlyftighet i framförallt sin utlåning. Det är befogat att kika på hur de finansierar det och vad de erbjuder för inlåningsränta.

                    I Sverige står bankingverksamhet under tillsyn av Finansinspektionen. Deras hemsida innehåller en hel del matnyttig information som kan vara till hjälp när man ska bedöma avkastning och risk för olika placeringsalternativ.

                    Jag försökte hitta en förteckning över vilka finansinstitut i Sverige som har oktroj för bankingverksamhet i Sverige, men det gick inte så bra.

                  • #482653
                    hasseigoteborg
                    Participant

                      @Jimmieboy wrote:

                      jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..

                      Enligt deras hemsida så får man ju 2,3% just nu. Inte 3,5. Sedan bör man ju tänka på att Anders Borg skall ha 30% av den räntan.

                      Sedan kan man följa dagens bästa på denna sidan.
                      http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
                      Men jag rekommenderar att man väljer ett konto som har insättargaranti

                      hf

                    • #482654
                      Jimmieboy
                      Participant

                        @hasseigöteborg wrote:

                        @Jimmieboy wrote:

                        jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..

                        Enligt deras hemsida så får man ju 2,3% just nu. Inte 3,5. Sedan bör man ju tänka på att Anders Borg skall ha 30% av den räntan.

                        Sedan kan man följa dagens bästa på denna sidan.
                        http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
                        Men jag rekommenderar att man väljer ett konto som har insättargaranti

                        hf

                        Eftersom jag har deras kreditkort så får jag högre ränta..

                      • #482655
                        Rasamus
                        Participant

                          Krungsri har ett sparkonto där du sparar minst 100000 thb ett år, max två uttag per månad. Ränta nyligen sänktt till 2,35 procent.

                        • #482656
                          Hellis
                          Participant

                            En fond i Sydostsaien är säkrare än ett sparkonto.

                          • #482657
                            Nille
                            Keymaster

                              @Hellis wrote:

                              En fond i Sydostsaien är säkrare än ett sparkonto.

                              Nej, det stämmer inte. En fond är spekulation. Definitivt mer risk med fonder än banksparande, även om det var utan ränta. Men visst, det kanske är smartare med tanke på de låga räntorna där inflationen mer eller mindre urholkar kapitalet.

                            • #482658

                              Varfor inte spara i en bank i Cambodja, då kan ni få 5% ränta

                            • #482660
                              Nille
                              Keymaster

                                Förstår inte var urspårningen mot svenska och kambodjanska banker gick men hoppa över det är ni snälla.

                              • #482661
                                boes
                                Participant

                                  Seaserpent : Det kan man i Thailand om man sätter in tillräckligt med stålar.

                                  Vill du utdjupa….. ?

                                • #482663
                                  boes
                                  Participant

                                    Vilken bank / institution tänker du páa ?? :scratch:

                                  • #482665
                                    Nille
                                    Keymaster

                                      Väldigt användbar information där Seaserpent. Har du gissat? 😉

                                      För er andra: alla länkar till thailändska hemsidors sparräntor är välkomna.

                                    • #482666
                                      boes
                                      Participant

                                        Ja det handlar om att slänga in tillräckligt många miljoner och låsa dom på en viss tid.

                                        Pratar du THB eller SEK eller USD eller vad ? 5% ar rysligt bra i dessa tider…..

                                        Jag tycker att det “sitter laangt inne ” ….. 🙂

                                      • #482667
                                        boes
                                        Participant

                                          Waiting for seaserpent…..Vilken slags mio ? :scratch:

                                        • #482668
                                          boes
                                          Participant

                                            Dagens räntor – promotion i Udon Thani :king:

                                            Krungsri over 50,000 2,35 procent 2 fria uttag per mån.

                                            SCB over 50,000 2,95 procent bunden 15 mån vid 20 mio 3,5 procent 14 mån

                                            BKK Bank min 50,000 2,80 procent

                                          • #482669
                                            humpe
                                            Participant

                                              5% skulle jag aldrig låsa några pengar till. Inom inte allt för lång tid så kraschar börsen sen bara å köpa aktier.

                                            • #482670

                                              @Thaisambo wrote:

                                              Det som är intressant är ju vad haken är.

                                              Jag har själv lån med en utlåningsränta som är 32% lägre än en inlåningsränta på 3,5%. Det blir en hög avkastning på kapitalet det om man kan utnyttja den marginalen. F ö är det den effektiva räntan över helår som man jämför med för att det ska bli rättvisande jämförelser och även eventuella avgifter bör man ta hänsyn till.

                                              Annars finns ju BlueStep som är känt för viss vidlyftighet i framförallt sin utlåning. Det är befogat att kika på hur de finansierar det och vad de erbjuder för inlåningsränta.

                                              I Sverige står bankingverksamhet under tillsyn av Finansinspektionen. Deras hemsida innehåller en hel del matnyttig information som kan vara till hjälp när man ska bedöma avkastning och risk för olika placeringsalternativ.

                                              Jag försökte hitta en förteckning över vilka finansinstitut i Sverige som har oktroj för bankingverksamhet i Sverige, men det gick inte så bra.

                                              Typ av en fråga som jag hade problem med, tack som verkligen rensas upp saker för mig.

                                          Viewing 21 reply threads
                                          • You must be logged in to reply to this topic.