Hem › Forums › Att bo i Thailand › Driva företag, Investera & Arbeta › Sparkonto med bästa räntan?
- This topic has 26 replies, 12 voices, and was last updated 11 years, 3 months ago by
fredjansen25.
-
AuthorPosts
-
-
24 May, 2014 at 1:59 am #393487
Noterade just att mitt sparkonto har usla ca 1.5% ränta. Det finns några trösklar men det blir liksom inte så mycket mer än så. Har Krungsri 405 Step Saving. Har inte brytt mig så mycket tidigare men börjar bli dags att göra det. Vet inte om jag har tid och ork att investera i aktier och fonder just nu så detta gäller sparkonto, mer eller mindre riskfria placeringar alltså. Vad har ni? Eller vad rekommenderar ni?
-
24 May, 2014 at 4:38 am #482646
Jag tror jag har ett sånt. Betydligt bättre, kan du vara vänlig att specificera dig?
Bank? Spartyp? Låst hur länge? Summa?
-
24 May, 2014 at 7:21 am #482647
Jag placererade i mars, då var räntan for 4 månaders fixed deposit
Ayudhya : 2,35 %
SCB : 2,16 %
Bangkok Bank usla 2,00 %Dock klart bättre än Sverige..
Men räntan ändras dagligen
-
25 May, 2014 at 1:12 am #482649
Ja, ungefär det visste jag inan jag startade denna tråd. Hade hoppats på lite saklig information ala Boes svar. Mannen har uppenbarligen även han (som jag) ett sparkonto baserat på summa och hur länge pengarna skall sitta inne.
-
26 May, 2014 at 3:58 am #482650
Jag har själv inte fått thaibank ännu, så använder fortfarande svensk bank. Men 2+ låter ju som riktigt bra ränta mot vad svenska banker erbjuder i alla fall!
Annars har jag mina sparpengar hos Akelius spar. 4,0 % ränta med uttag när som helst, 4,2% med 4 månadersspärr och över 5% om man låser det på 12 månader. Nackdel? Ingen bankgaranti och man får ha max 50 000 kronor. -
26 May, 2014 at 5:23 am #482651
jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..
-
26 May, 2014 at 8:48 am #482652
Det som är intressant är ju vad haken är.
Jag har själv lån med en utlåningsränta som är 32% lägre än en inlåningsränta på 3,5%. Det blir en hög avkastning på kapitalet det om man kan utnyttja den marginalen. F ö är det den effektiva räntan över helår som man jämför med för att det ska bli rättvisande jämförelser och även eventuella avgifter bör man ta hänsyn till.
Annars finns ju BlueStep som är känt för viss vidlyftighet i framförallt sin utlåning. Det är befogat att kika på hur de finansierar det och vad de erbjuder för inlåningsränta.
I Sverige står bankingverksamhet under tillsyn av Finansinspektionen. Deras hemsida innehåller en hel del matnyttig information som kan vara till hjälp när man ska bedöma avkastning och risk för olika placeringsalternativ.
Jag försökte hitta en förteckning över vilka finansinstitut i Sverige som har oktroj för bankingverksamhet i Sverige, men det gick inte så bra.
-
26 May, 2014 at 4:57 pm #482653
@Jimmieboy wrote:
jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..
Enligt deras hemsida så får man ju 2,3% just nu. Inte 3,5. Sedan bör man ju tänka på att Anders Borg skall ha 30% av den räntan.
Sedan kan man följa dagens bästa på denna sidan.
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Men jag rekommenderar att man väljer ett konto som har insättargarantihf
-
27 May, 2014 at 3:26 am #482654
@hasseigöteborg wrote:
@Jimmieboy wrote:
jag har 3.5 % på mitt svenska konto. (Resurs Bank) fria utag och insättningsgaranti..
Enligt deras hemsida så får man ju 2,3% just nu. Inte 3,5. Sedan bör man ju tänka på att Anders Borg skall ha 30% av den räntan.
Sedan kan man följa dagens bästa på denna sidan.
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Men jag rekommenderar att man väljer ett konto som har insättargarantihf
Eftersom jag har deras kreditkort så får jag högre ränta..
-
27 May, 2014 at 1:59 pm #482655
Krungsri har ett sparkonto där du sparar minst 100000 thb ett år, max två uttag per månad. Ränta nyligen sänktt till 2,35 procent.
-
30 May, 2014 at 2:02 pm #482656
En fond i Sydostsaien är säkrare än ett sparkonto.
-
1 June, 2014 at 12:21 am #482657
@Hellis wrote:
En fond i Sydostsaien är säkrare än ett sparkonto.
Nej, det stämmer inte. En fond är spekulation. Definitivt mer risk med fonder än banksparande, även om det var utan ränta. Men visst, det kanske är smartare med tanke på de låga räntorna där inflationen mer eller mindre urholkar kapitalet.
-
1 June, 2014 at 8:28 am #482658
Varfor inte spara i en bank i Cambodja, då kan ni få 5% ränta
-
2 June, 2014 at 12:31 am #482660
Förstår inte var urspårningen mot svenska och kambodjanska banker gick men hoppa över det är ni snälla.
-
2 June, 2014 at 1:24 am #482661
Seaserpent : Det kan man i Thailand om man sätter in tillräckligt med stålar.
Vill du utdjupa….. ?
-
3 June, 2014 at 2:07 am #482663
Vilken bank / institution tänker du páa ?? :scratch:
-
4 June, 2014 at 12:09 am #482665
Väldigt användbar information där Seaserpent. Har du gissat? 😉
För er andra: alla länkar till thailändska hemsidors sparräntor är välkomna.
-
4 June, 2014 at 1:31 am #482666
Ja det handlar om att slänga in tillräckligt många miljoner och låsa dom på en viss tid.
Pratar du THB eller SEK eller USD eller vad ? 5% ar rysligt bra i dessa tider…..
Jag tycker att det “sitter laangt inne ” ….. 🙂
-
12 June, 2014 at 8:00 am #482667
Waiting for seaserpent…..Vilken slags mio ? :scratch:
-
31 July, 2014 at 2:08 pm #482668
Dagens räntor – promotion i Udon Thani :king:
Krungsri over 50,000 2,35 procent 2 fria uttag per mån.
SCB over 50,000 2,95 procent bunden 15 mån vid 20 mio 3,5 procent 14 mån
BKK Bank min 50,000 2,80 procent
-
31 July, 2014 at 4:33 pm #482669
5% skulle jag aldrig låsa några pengar till. Inom inte allt för lång tid så kraschar börsen sen bara å köpa aktier.
-
23 March, 2015 at 2:15 pm #482670
@Thaisambo wrote:
Det som är intressant är ju vad haken är.
Jag har själv lån med en utlåningsränta som är 32% lägre än en inlåningsränta på 3,5%. Det blir en hög avkastning på kapitalet det om man kan utnyttja den marginalen. F ö är det den effektiva räntan över helår som man jämför med för att det ska bli rättvisande jämförelser och även eventuella avgifter bör man ta hänsyn till.
Annars finns ju BlueStep som är känt för viss vidlyftighet i framförallt sin utlåning. Det är befogat att kika på hur de finansierar det och vad de erbjuder för inlåningsränta.
I Sverige står bankingverksamhet under tillsyn av Finansinspektionen. Deras hemsida innehåller en hel del matnyttig information som kan vara till hjälp när man ska bedöma avkastning och risk för olika placeringsalternativ.
Jag försökte hitta en förteckning över vilka finansinstitut i Sverige som har oktroj för bankingverksamhet i Sverige, men det gick inte så bra.
Typ av en fråga som jag hade problem med, tack som verkligen rensas upp saker för mig.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.