Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Allmänt Adopterad från Thailand Stulna adoptivbarn från Thailand! (SVD, 2002)

Viewing 13 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Det här är gammalt. Publicerades i SVD redan 2002. Jag tycker ändå att det kan vara värt att minnas samt följa upp på. 900 adoptivbarn skulle kunna göra ganska mycket med gemensam sak.

Adoptivbarn kan ha stulits från Thailand

Under tre år i mitten av 1970-talet kom över 900 adoptivbarn till Sverige från Thailand. Många av barnen hämtades på ett barnhem i Bangkok, där det senare visade sig finnas kidnappade barn. När polisen slog till mot barnhemmet i april 1977 var tre av de 33 barnen som bodde där stulna från fattiga.
        Sawitri Börjesson, i dag 25 år (nu 31) gammal och mamma till två barn i Norrköping, adopterades från Thailand månaden före polisrazzian. Hon har själv forskat i sin bakgrund och försökt hitta de biologiska föräldrarna i Thailand. De personer som står som mamma och pappa i adoptionshandlingarna säger att de inte har lämnat bort något barn. De har också gjort ett DNA-test som visar att de inte kan vara släkt med Sawitri Börjesson.

Läs hela artikeln på SVD: s hemsida http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_50231.svd” onclick=”window.open(this.href);return false;

Jaa vilken bra ide Nille,

Ska också publicera lite länkar till artiklar som har skrivits.

Kontaktade en journalist och frågade hur det gick sen men allt lades ner sa han bara.

Välkomna att fylla på med artiklar och annan media här så har vi snart ett eget arkiv 🙂

Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article69010.ab” onclick=”window.open(this.href);return false;

Letade lite i min adoptions pärm (har ordnat en sån nu med alla papper mm hahaha) och hittade ett brev skrivet an Björn-Eric Lindh ang dn`s artikel om adoptioner som var med den 9-maj 1977. Brevet är på 4 sidor och jag ska försöka sammanfatta det lite i korthet eftersom det står en del intressanta saker i det.Det fanns två vägar att gå om man ville adoptera ett barn på sjuttiotalet.Antingen genom NIA-nämnden för internationella adoptions frågor eller den privata vägen som då var ett enklare och betydligt snabbare sätt.Ca 400 föräldrar gick den privata vägen på sjuttiotalet just pga av att genom NIA så skulle handlingar mm genomgå två granskningar och det kunda i flera fall handla om flera års väntetid.I DN-artikeln står det bla. att omkring 75-80% av barnen som adopterades har gått genom privat väg där det finns skäl att misstänka att barnen köpts eller kidnappats ifrån sina föräldrar.Resten av barnen skall enligt dn ha gått genom adoptionscentrum som hade en representant i Bangkok.Björn-Eric Lindh skriver att dessa påståenden är lögnaktiga med förklaringen att artikelförfattaren inte återvänder till sverige förrän om flera veckor och alltså inte har alla fakta.Det barnhem som stängts av thailändska myndigheter drevs av makarna Ponsawat, och har i flera år varit just adoptionscentrums huvudsakliga kontakt i Thailand.Personer som privat adopterat barn har i många fall kunnat varna för det barnhem som adoptionscentrum har anlitat flera gånger.Det har varit känt att barnen därifrån ofta varit i dålig kondition och att det flera gånger förekommit nedresta föräldrar som fått möjligheten att välja mellan olika barn.Björn skriver även att den största delen adoptioner har gått via en advokat som har dom thailändska myndigheternas tillstånd att syssla med adoptioner. Kan det tänkas vara advokat Prajak Chouylai??.Han skriver följande:för de hundratals svenska familjer som besökt honom och hans hustru i deras hem och lärt känna den är tanken att de skulle sysslat med stulna barn helt absurd.Deras intresse för för människor och deras omsorg för deras framtid har förvånat många av oss,inte minst mig som kom till thailand med en kritisk inställning till hans verksamhet.

Han skriver följande ang DN:att Dn i enstort uppslagen artikel underblåser dessa stämningar är minst sagt ägnat att förvåna, särskilt när faktauppgifter inte stämmer.Även om man har en “utsänd korrespondent” i Thailand borde det väl finnas någon på redaktionen som kan kontrollera faktauppgifter innan artikeln trycks?.

Har inte hittat något svar ifrån Dn på hans brev men jag leter på. Chef på NIA på sjuttiotalet var Anita Gradin.
        Om det kan vara till någon hjälp så var advokat Prajak Chouylai´s dress då Sukhumvit 36.Prakjak law office 110.Bangkok.

Ska se om jag inte kan hitta lite mer om adoptioner på sjuttiotalet..tills dess ta hand om er alla. 💡

Nille
        Keymaster

Bra jobbat Tim.

En annan sak som slog mig. Borde det inte finnas chans att en föräldrar som blivit av med sina barn polisanmält det? Finns det ett register kanske man vill jobba från båda hållen!

Anita Gradin, har hon gjort några uttalanden i ämnet?

Snyggt jobbat lillebror! 🙂 *ler stolt*

Vad duktig du är vännen!

Nille, Anita Gradin har gjort uttalanden. Minns att hon sa något i stil med: “Vi gjorde fel men barnen har ju fått det mycket bättre i Sverige än de hade haft om de hade varit kvar”.

Ska försöka hitta artikeln.

/Rosarin

OK. Förbehåller mig rätten att ta bort allt jag har skrivit i det här inlägget när jag har lugnat ner mig.
          Jag är så jäklar arg nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!!
          Känns som om det brinner i håret och som om att hjärtat håller på att spricka!!!!!!

FAAN, DJÄVLA SKIT, HELVETES IDIOTER, PUCKON, KÄRRING-PATRASK, JFKASLÖFJ’F KALÄTJÄ FJIAJA JFAE JAIÄRJOAÄSGJERIUWAÅ30 EJROTGÄUTOGUJRGÄSAOJRP’SARSAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

*Måste dricka läsk och gå ut en stund* BRB!

Här är artikeln, från aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article69009.ab” onclick=”window.open(this.href);return false;

Blir så jäkla arg och ledsen när jag läser artikeln!!!
          Hur kan man göra såna klumpiga uttalanden??

Jag förstår inte..

Som om att vi adoptivbarn ska vara så jäkla TACKSAMMA hela tiden för att vi har fått växa upp i Sverige.

Nu får ni ursäkta mig men nu blir jag ilsk så det brinner i håret!!!

Visst är jag tacksam för mitt liv i Sverige men jag är tacksam mot mina BIOLOGISKA FÖRÄLDRAR, inte mot Sverige som land och inte är jag tacksam mot Anita Gradin! (förbasksade myndighetskossa!)

Inte FAAN tror jag att Anita Gradin såg min biologiska mamma i ögonen och bad om ursäkt! NO FUCKING WAY!

Och varför INTE be oss adopterade om ursäkt???
          Jag bara undrar…..men det är hon väl för feg för!
          Förbaskade myndighets-patrask!!!!!

BLIR GAAALEN!!!!!!

FAAN får PANIK…..tårarna sprutar…..andnöd …måset UT!!!!!!!!

Så med andra ord så åker en fd chef för en myndighet som var insyltad i det här till en annan myndighet som också var insyltad och bad om ursäkt för att föräldrar som var trötta på att vänta i flera år på att NIA skulle ta ett beslut om adoption,ner till thailand.Hur kan man beskylla föräldrar som väntar på ett belsut,kanske väntat i flera år för att vara naiva???. Snacka om att ha huvudet uppkört i dom mörka regionerna.Helt sanslöst.Läste för ett tag sen att den svenska ambassaden hade varnat NIA flera gånger ang barnhemmen som dom hade anlitat men att inget hände förrän razzian 1977.Och vem var chef för NIA då..just det,Anita Gradin.
          :scratch: än är inte den sista idioten född tydligen :scratch:

Hittade den här artikeln om en flicka som hittade sin mamma nästan direkt.
          Blir så himla glad att det åtminstone går bra för en del.
          Skönt att några adoptioner har gått rätt till i alla fall. 🙂

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/adoption/article275519.ab” onclick=”window.open(this.href);return false;

Fin dikt om att vara adopterad:

LEGACY OF AN ADOPTED CHILD

Once there were two women
          Who never knew each other
          One you do not remember
          The other you call mother.

Two different lives
          Shaped to make yours one.
          One became your guiding star
          The other became your sun.

The first gave you life
          And the second taught you to live it.
          The first gave you a need for love
          And the second was there to give it.

One gave you a nationality
          The other gave you a name.
          One gave you a seed of talent
          The other gave you aim.

One gave you emotions
          The other calmed your fears.
          One saw your first sweet smile
          The other dried your tears.

One gave you up.
          It was all that she could do.
          The other prayed for a child
          And God led her straight to you.

And now you ask me though your tears
          The age-old question through the years
          Heredity or environment – which are you the product of?
          Neither, my darling, neither
          Just two different kinds of love.

Author unknown

Ännu en artikel från aftonbladet om våra förfalskade identiteter:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article69012.ab” onclick=”window.open(this.href);return false;

Hittade ett brev skrivet till mina föräldrar den 23/5 1979. Vilken organisation det är ifrån vet jag inte men det kanske är intressant läsning endå.

Som ni vet har det officiellt varit totalstopp för adoptioner från Thailand i över två år. Man har skärpt bestämmelserna i Thailand, eftersom man tyckte sig ha kommit underfund med att en del adoptioner inte gått till på rätt sätt. I sverige satte man till en utredning som skulle se över problemet med adoptioner från främmande land.

Två av oss som tog intiativet till den här aktionen har varit uppe på socialstyrelsen på en “hearing” och fått lämna våra synpunkter. Vi har också haft ett möte med representanter från AC där vi diskuterat Thailands-adoptioner.
          Utredningens förslag har varit på remiss, och har just behandlats av Riksdagen som nu framställt Sveriges linje när det gäkker adoptioner från främmande länder.

Thailand har väntat på den svenska utredningen och nu hoppas vi kunna öka antalet adoptioner från Thailand genom att starta en Thailändsk intresseorganisation.

Eftersom Prajak under “krisåren” i Thailand var tvungen att bränna allt sitt material och därför nu inte vet vilka barn som adopterats till vilka föräldrar vore jag tacksam om ni kunde till mig översända en liten note på barnets thailändska namn, födelsedatum och adoptionsdatum (allt finns i era papper ni fått från Thailand).

Hmmm,vad jag har funderat på är väl hur många föräldrar som adopterade barn under den här perioden av Prajak, som känner till det här med stulna barn,brända dokumet mm. Mina föräldrar säger sig inte ha vetat om något av det här. Dom har sett Prajak som en liten ängel tills jag berättade om allt det här och först nu så börjar dom förstå vad som egentligen pågick. :scratch:

Hej..Ja är en tjej som precis börjat kolla min bakrund lite som ja själv skall ha barn nu snart och fått mina adoptions papper för ja skulle kolla upp vart man kom i från och kanske hitta sina biologiska föräldrar.ja är född 1977 enligt mina document och ja känner att med allt ja läst är ja mer förvirrad en ja va innan ja började leta efter mina rötter :scratch: .
          Ja har fått lite hjälp av att leta min bakgrund men pga dessa artiklar så funderar ja på om man kommer så mycket längre och va vänder man säg till??
          Ser att de är många som gått vidare med detta men inte kommigt någon vart och tycker att de hade varit väldigt intressant att ta tag i detta.
          kom till sverige den 10 April och detta skrämmer mig som ja misstänker komma från detta barnhem som i alla mina papper står de under tecknat Prajak på alla law papper.
          Prata med min mamma här i sverige och de visar sig som de flesta här på alla forum ang detta inte vetat om detta.
          Min svenska mamma och pappa adopterade mig och då uppstod även en förväxling mellan mig och en annan tjej när vi skulle till sverige och de tog då lite tid innan ja fick mina papper på att ja hamnat i rätt familj etc.
          Ja kom med 3 andra barn vad av en är min kusin här i sverige och bor med min mammas bror vi kom i samma flyg plan själva med bara några från barnhemmet som mina föräldrar va flyg rädda åkte då en annan familj över.
          Vet inte om ja kan va en av de 900 barn som kom till sverige och är ja då stulen eller kidnappad eller är de mina biologiska föräldrar som står i mina adoptions papper.
          Skulle va tacksam på svar vem kontaktar ja om ja skulle vilja gå vidare med detta och leder de någon stanns?
          Tycker inte detta skall läggas på Is och känner massa media folk som skulle gladligen ta upp detta fall igen och undersöka detta!
          Med hjälp av doc och människor som är adopterade.
          Skulle också som de gått ett tag vilja höra hur de gått för de andra som sitter i samma båt som mig om de lyckats hitta något om sin bakgrund.

Nille
          Keymaster

Hej och välkommen till forumet Trollet!

Tyvärr blir det svårt att ta några genvägar här utan bara att börja ta tag i alla tåtar som finns. De flesta verkar faktiskt kasta in handduken förr eller senare då de nöjer sig med ett – det går inte.

Ni är dock många, om ni hjälps åt kan ni skapa underverk.

Problemet måste upp till ytan och få prioritet från regeringsnivå!

Se till att skapa lite rubriker.

Ja verkligen.Ja är ganska ny på detta som ja precis börjat kolla min bakgrund men som de verkar va så många så måste de finnas något man kan göra!!
            Detta Forum är toppen men praktiskt sett finns de någon som har varit nära och hur långt har folk gått??
            och att polis anmäla va hjälper de till ??och Hur många är de som vet om detta som är adopterade?

Viewing 13 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.