Hem › Forums › Resa i Thailand › Praktiska Prylar & Finurliga Råd › Allt om flyg och flygplatser › TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid
- This topic has 12 replies, 9 voices, and was last updated 13 years ago by
Nikhaa.
-
AuthorPosts
-
-
20 August, 2013 at 6:07 am #392479
Är det någon fler som drabbas/berörs av att TG960 numera verkar anlända till Arlanda 06:50 (istället för 06:05)? Denna förändring måste ha planerats att ske i samband när dom bytte ut flygplanen till 777-300.
EDIT: Att tillägga är att jag inte vet exakt vilket datum som denna förändring börjar gälla. Min hemresa är åtminstone i mitten på november.Mitt scenario:
Jag bokade ARN-BKK (Thai Airways) via travelstart.se, samt mitt inrikesflyg via sas.se, i slutet av maj. Ifall jag hade tagit båda via travelstart.se (och därmed fått allt på samma bokningsreferens) så hade totalpriset blivit 1500-2000kr dyrare (trots exakt samma flighter).Nu visar det sig då att hemresan från Thailand (TG960) har ändrat avgångstid från 00:45 till 01:30 (och därmed är angiven ankomsttid till Arlanda 06:50, istället för 06:05).
Detta i sin tur medför att jag riskerar att missa mitt inrikesflyg (som avgår 08:15). Visst, ifall ingen försening inträffar på TG960, samt att jag får mitt bagage väldigt fort på bagagebandet (alternativt att jag checkar in mitt bagage direkt till slutdestinationen), så kan jag hinna…
Jag har även kollat på andra flighter ifrån Arlanda till min slutdestination, och ser att det även går ett plan 11:25 (dvs. istället för 08:15). Ifall jag skulle ändra min bokning till denna flight så behöver jag inte känna någon stress (dock några timmars väntan på Arlanda, som man gärna hade sluppit efter en nattflygning).
Det roliga i det hela är att det kostar mig 500kr att ändra min biljett från 08:15-flighten till 11:25-flighten. Det kostar mig 499kr ifall jag köper ytterligare en biljett (dvs. till 11:25-flighten).
Visst måste det då vara ett bättre val att köpa en biljett till 11:25-flighten, och på så vis ha dubbla biljetter hem, så får jag se vilken jag använder?
Att tillägga här är att det (enl. en SAS-medarbetare) hade varit kostnadsfritt för mig att ta 11:25-flighten, ifall jag hade missat 08:15-flighten p.g.a. att TG960 bytt ankomsttid, förutsatt att jag hade tagit alla flighter på samma bokningsreferens. Men varför vill man det, ifall totalpriset då blir 1500-2000kr dyrare? Då är ju en extrabiljett för 499kr väldigt överkomligt. Men visst är det lite knepigt? 🙂
-
20 August, 2013 at 4:54 pm #476708
Jag antar att du ska flyga vidare inrikes. En flight som avgår kl 11.25 kommer inte att ha många passagerare, den avgår med största säkerhet för att planet måste vara på plats på din destination för att avgå därifrån senare på eftermiddagen. Ha is i magen och håll tummarna att du kommer med på det tidiga planet, annars köper du en standby-biljett till det andra planet, det brukar vara billigt!
Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4
-
20 August, 2013 at 5:39 pm #476709
777 har la inte lika hög toppfart därav tar de ju längre tid?
-
21 August, 2013 at 12:05 am #476710
Ankomst- och avgångstiderna från Arlanda ändras vid sommartidens införande och när den upphör eftersom slottiderna i Bangkok är desamma.
Göran
-
21 August, 2013 at 9:14 am #476711
Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.
Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in sitt bagage i Suvarnabhumi direkt till sin slutdestination i Sverige (trots att man inte har flighterna på samma bokningsref.)?
-
22 August, 2013 at 12:19 am #476712
@farang82 wrote:
Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.
Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in sitt bagage i Suvarnabhumi direkt till sin slutdestination i Sverige (trots att man inte har flighterna på samma bokningsref.)?
Tidigare har detta inte varit möjligt pga de svenska tullreglerna, men om det skett en ändring de senaste sex åren känner jag inte till. Nu har du inte en “genomgående” biljett så även om en regeländring skett, är sannolikheten lite för att du skall kunna checka in bagaget s.k. “Inter-lined”, dvs. till slutdestinationen.
Göran
-
22 August, 2013 at 7:29 pm #476713
@stgrhe wrote:
@farang82 wrote:
Tidigare har detta inte varit möjligt pga de svenska tullreglerna, men om det skett en ändring de senaste sex åren känner jag inte till. Nu har du inte en “genomgående” biljett så även om en regeländring skett, är sannolikheten lite för att du skall kunna checka in bagaget s.k. “Inter-lined”, dvs. till slutdestinationen.
Göran
Okej, tack för svaret Göran!
Då kör jag nog på förslaget med en standby-biljett till den andra flighten (alt. köper en till biljett, eftersom den enbart kostade 499kr). Ska ringa SAS och kolla mina alternativ. -
23 August, 2013 at 6:42 am #476714
@stgrhe wrote:
@farang82 wrote:
Göran
Oavsett om du kan checka in bagaget hela vägen måste du hämta bagaget på bagagebandet när du landar på Arlanda och passera genom tullfiltret. Tidigare fanns det en bagagedropp för sådant incheckat bagage på terminal 5, men jag vet inte om det finns kvar???
-
23 August, 2013 at 12:08 pm #476715
Värt att tänka på är att den gamla 747:an är en snabb maskin, ca 100 knyck snabbare än de flesta. På 10 timmars restid, kan det göra någon timme. Tiden påverkas oxå av vilka korridorer och höjder som finns lediga. (Sen kan ju med och motvind göra en del oxå… )
Många faktorer, men det brukar jämna ut sig i längden, sa han som cykla och sket ner sig… :bounce: -
23 August, 2013 at 3:19 pm #476716
Lånar tråden med en liknande fråga vi har köpt biljett med Thai till Bangkok från Kastrup
och tänkte ta tåget från göteborg till Kastrup och vice verca men kommit på andra tankar så nu köpte jag biljett med SAS från Landvetter till Kastrup och kommer senare att köpa även kastrup-GöteborgDet borde väl funka att checka in från Landvetter till Bangkok å få boardingcard ,å andra sidan åker vi ner med enbart handbagage men hem kommer vi ha incheckat bagage och båda är ju med i Star alliance och det är ju en rätt vanlig rutt med thai och SAS som anslutningsflyg
Så i bangkok går det att checka in hela vägen tro? -
23 August, 2013 at 4:44 pm #476717
@B747-ERF wrote:
@stgrhe wrote:
Göran
Oavsett om du kan checka in bagaget hela vägen måste du hämta bagaget på bagagebandet när du landar på Arlanda och passera genom tullfiltret. Tidigare fanns det en bagagedropp för sådant incheckat bagage på terminal 5, men jag vet inte om det finns kvar???
Kopierat från hemsidan:
“THAI checkar in bagage till slutdestination inrikes i Sverige
Publicerad måndag, 09 juli 2012 15:16 | |
Det är nu möjligt att checka in bagaget hela vägen till slutdestinationen i Sverige. Dvs passageraren behöver inte längre hämta ut sitt bagage på Arlanda för att sedan checka bagaget vidare till sin inrikes slutdestination. Förutsatt att passageraren fortsätter sin inrikes resa med SAS.”Har funkat för oss de senaste två åren.
-
23 August, 2013 at 4:56 pm #476718
@stgrhe wrote:
Ankomst- och avgångstiderna från Arlanda ändras vid sommartidens införande och när den upphör eftersom slottiderna i Bangkok är desamma.
Göran
Ja, så har det varit tidigare dvs en timmes förskjutning, men nu verkar dom ha ändrat tiderna på annat sätt. Tiderna är numera detsamma både i februari och maj vilket det inte varit förrut pga sommar/vintertid. Har bara tvärkollat så kanske har jag missat något men jag tycker det ser ut som dom gjort nåt nytt med tidtabellen.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.