Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Vardagsjuridik Thaifrun vill starta firma

Viewing 24 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391786

      Thaifrun vill starta en mindre business s.k. enskild firma i Thailand alltså inget aktiebolag.
      Kommer även jobba mot Sverige och vill därför ha en registrerad firma och betala VAT.
      Tyvärr hittar vi ingen information om vad som krävs då man driver enskild firma här, t.ex. måste man ha bokförare och revisor? Deklareras firman skilt eller är det vanlig personinkomst?
      Att registrera en firma verkar lätt men det verkar inte finnas nån som kan informera om själva pappersbestyret runt firman. Nån som känner till detta?
      Man har inte lust att lägga upp 50-tusen åt en advokat om det bara är småsaker.

    • #470618
      goodolle
      Participant

        Ja Thailändaren
        Det enda vi behövde göra var att prata med frugans väninna “DA” så fixade hon allt för några tusen B
        Han har fixat pappersexercisen för många företag så det är det var den enklaste vägen att gå för oss, En jurist firma kostar ju skjortan, helst om där är en farang inblandad, om man anlitar dem, Någon ni känner här i Thai eller som har kontakter med någon som kan. så att säga.

        Hälsningar goodolle

      • #470620

        Vi bor utanför Hua Hin. Vad krävs för redovisning, bokslut o.s.v.?
        Borde ni väl veta om frun har en firma.

      • #470621
        Thaisambo
        Participant

          @Thailändaren wrote:

          Vi bor utanför Hua Hin. Vad krävs för redovisning, bokslut o.s.v.?
          Borde ni väl veta om frun har en firma.

          Det betvivlar jag att Thailand ens har någon koll på alls.

          De har ju knappt koll på folkbokföringen ens även om de försöker få lite ordning på det sen några år tillbaka genom att få ett nationellt register över befolkningen på plats (Department Of Provincial Administration, DOPA).

          Det är likadant med utlänningar i Thailand, National Statistical Office of Thailand (NSO) hade i uppdrag häromåret att försöka leta rätt på och registrera alla utlänningar i Thailand. Hur det gick vet jag inte, de håller kanske på än.

          Den thailändska Stockholmsambassaden har också ett system för att försöka hålla koll på thailändare i Sverige. Men regisrering där är frivillig och det fungerar därefter. De som vill registrerar sej där, resten struntar i det.

          Mot den bakgrunden skulle jag bli mycket förvånad om det vore så avancerat att det fanns någon koll på småföretagare överhuvudtaget i Thailand. Det är bara i samband med om någon utlänning förekommer i verksamheten eftersom kraven är att utlänningen ska ha arbetstillstånd och det ska finnas 4-5 thailändare anställda per anställd utlänning.

          Men i övrigt….. Som jag förstår det är det fritt fram för småföretagarverksamhet – det är bara att köra. Det blir lite pappersexercis om utlänningar och/eller export/import är inblandade, men odlar man något och säljer produktionen från egen vagn lär det inte vara något administrativt krångel alls.

          Är det något så löser det sej – den dagen, den sorgen. Det kan ju förekomma olagliga produkter, t ex opium och dylikt (pressade vallmofrön om inte annat). Och polisen säger till om det är nåt som brister och så löser man det tillsammans.

          Tänk på att “Thai” kan översättas med “det fria folket” – i normalfallet gör de som de själva vill och håller hon Dej bara borta från verksamheten så blir det inga problem.

          Min bror köpte en bar på Koh Chang åt sin thailändska hustru och den drevs i övrigt utan hans inblandning – han gick bort 2009 men änkan driver fortfarande baren och det förefaller gå riktigt bra för henne….

          Men att det skulle varit några problem med pappersexercisen kring det har jag inte hört nånting om. Det var bara att köra på.

        • #470622
          goodolle
          Participant

            Här registrerar du företaget.

            Department of Commerce. “MOC”

            Går till

            ” Department of Commerce Registration”

            http://www2.moc.go.th/main.php?filename=index_design4_en

            OCH HÄR LÄMNAR DU IN DIN DEKLARATION FÖR FÖRETAGET

            ” The Revenue Department”

            Och de beslutar hur mycket skatt som skall betalas.

            http://www.rd.go.th/publish/5998.0.html

            Och den värld i Thailand som Thaisambo lever i att inte betala skatt på sitt registrerade företag tycker jag är ganska märkligt. “DREAMWORLD”

            Hälsningar goodolle

          • #470623
            Sabai
            Participant

              Här kan ni läsa mer om företagsformer i Thailand http://www.bia.co.th/008.html

              För en omsättning under 600 000 Baht behöver man inte vara registrerad för VAT

            • #470624
              goodolle
              Participant

                @Sabai wrote:

                Här kan ni läsa mer om företagsformer i Thailand http://www.bia.co.th/008.html

                För en omsättning under 600 000 Baht behöver man inte vara registrerad för VAT

                FEL, FEL, FEL

                Du måste varje år lämna in deklarationen för ett registrerad företag till ” The Revenue Department”

                (THAI SKATTEVERKET)

                Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då

                behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                Hälsningar goodolle

              • #470625
                Thaisambo
                Participant

                  @goodolle wrote:

                  Och den värld i Thailand som Thaisambo lever i att inte betala skatt på sitt registrerade företag tycker jag är ganska märkligt. “DREAMWORLD”

                  Hälsningar goodolle

                  Jasså?

                  Här är mer från Dig.

                  @goodolle wrote:

                  FEL, FEL, FEL

                  Jag tycker att detta är rätt onödigt.

                • #470626
                  goodolle
                  Participant

                    @Thaisambo wrote:

                    @goodolle wrote:

                    Och den värld i Thailand som Thaisambo lever i att inte betala skatt på sitt registrerade företag tycker jag är ganska märkligt. “DREAMWORLD”

                    Hälsningar goodolle

                    Jasså?

                    Här är mer från Dig.

                    @goodolle wrote:

                    FEL, FEL, FEL

                    Jag tycker att detta är rätt onödigt.

                    Ja Thaisambo. Kanske onödigt, lite bror duktig mentalitet. MEN. Det är jätteviktigt när men startar företag både i Thai och de flesta sällen på planeten att det blir RÄTT från början. Blir något fel så är det alltid den som startar och står för företaget som råkar illa ut. Jag vet faranger som startat med frugan men de tyckte man skulle ta problemen när det uppstår. Två av dem fick en röd stämpel i passet så jag försöker bara att hjälpa till så inga missförstånd uppstår. Jag skall tala om att jag tycker det är lättare att starta ett företag i SV än i Thai, Här råder en helsikels byråkrati och men måste veta vem man skall muta så inga olyckor händer med sitt företag. Helst med farang inblandat.

                    Hälsningar goodolle

                  • #470627
                    Thaisambo
                    Participant

                      Jo, jag förstår hur Du menar, men i detta fall gällde det ju en thaifru som ville starta en “enskild firma” utan anställda – dvs småskalig verksamhet – och då tycker jag att det bästa är att en ev farang – speciellt maken – gör bäst i att inte lägga sej i utan bara låta henne vara ifred så mycket som möjligt med sitt och inte befatta sej med det.

                      Är det okunskap med i bilden så blir det på sin höjd bara småfnurror på tråden om enbart thailändare är inblandade och sånt löser man eller rättar till när det kommer om det nu kommer, det är i så fall småsaker och okomplicerat.

                      Det hela låter för mej mest som om thaifrun bara ville ha makens tillstånd att få sätta igång – det var säkert inte avsikten att det skulle bli komplicerat. Vilket det blir med anställda och särskilt utlänningar “anställda” eller medverkande, dvs “utför avlönat arbete i smyg utan arbetstillstånd”.

                      I detta fall tycker jag nog att det kan hon visst få göra utan att maken eller någon annan utlänning ska behöva krångla till det.

                      Småföretagande (“enskild firma”) är vanligt i Thailand om det så handlar om att odla frukt/grönsaker och sälja på marknaden eller t ex hålla grillvagn, grilla kyckling/lever på spett och sälja till förbipasserande. Det är inte välutbildade människor som håller på med det, många har inte mer än fyraårig folkskola och kan knappt läsa/skriva. Man kan inte hålla på och krångla till deras försörjningsmöjligheter utan det låter man vara som det är, de drar in lite grann och klarar sej i stort sett med sitt. Det vet thailändarna bäst själva hur det ska gå till.

                      Det är den nivån vi pratar om här som jag uppfattade TS startinlägg.

                    • #470629
                      goodolle
                      Participant

                        @Thaisambo wrote:

                        Jo, jag förstår hur Du menar, men i detta fall gällde det ju en thaifru som ville starta en “enskild firma” utan anställda – dvs småskalig verksamhet – och då tycker jag att det bästa är att en ev farang – speciellt maken – gör bäst i att inte lägga sej i utan bara låta henne vara ifred så mycket som möjligt med sitt och inte befatta sej med det.

                        Är det okunskap med i bilden så blir det på sin höjd bara småfnurror på tråden om enbart thailändare är inblandade och sånt löser man eller rättar till när det kommer om det nu kommer, det är i så fall småsaker och okomplicerat.

                        Det hela låter för mej mest som om thaifrun bara ville ha makens tillstånd att få sätta igång – det var säkert inte avsikten att det skulle bli komplicerat. Vilket det blir med anställda och särskilt utlänningar “anställda” eller medverkande, dvs “utför avlönat arbete i smyg utan arbetstillstånd”.

                        I detta fall tycker jag nog att det kan hon visst få göra utan att maken eller någon annan utlänning ska behöva krångla till det.

                        Småföretagande (“enskild firma”) är vanligt i Thailand om det så handlar om att odla frukt/grönsaker och sälja på marknaden eller t ex hålla grillvagn, grilla kyckling/lever på spett och sälja till förbipasserande. Det är inte välutbildade människor som håller på med det, många har inte mer än fyraårig folkskola och kan knappt läsa/skriva. Man kan inte hålla på och krångla till deras försörjningsmöjligheter utan det låter man vara som det är, de drar in lite grann och klarar sej i stort sett med sitt. Det vet thailändarna bäst själva hur det ska gå till.

                        Det är den nivån vi pratar om här som jag uppfattade TS startinlägg.

                        Ja Thaisambo. Jag förstår vad du menar och jag menar inget illa-
                        Du skriver
                        @, men i detta fall gällde det ju en thaifru som ville starta en “enskild firma” utan anställda – dvs småskalig verksamhet – och då tycker jag att det bästa är att en ev farang – speciellt maken – gör bäst i att inte lägga sej i utan bara låta henne vara ifred så mycket som möjligt med sitt och inte befatta sej med det.

                        Jag håller med att farang mannen inte skall blanda sig. MEN Allt skall fyllas i Alla dokumenten även hennes mans namn och adress och hennes mans Passnr, då kan det uppstår problemet. “ETT FARANGNAMN” Visst man kan ju fuska. MEN det är då om det uppdagas att problemen kan uppstår vilket jag har sett
                        . En farang fru är ju en rik fru och det vet alla här i Thailand så varför startar hon en firma som inte ens omsätter 600000 B Med en SV farangman som i Hua Hin betalar tiotals miljoner för en villa som frugan står för marken. “LÖJLIGT” Tycker tjänstemannen (kvinnan). Här skall betalas skatt till Thailand så Tjänstmännen (kvinnorna) kan få sin låga lön.
                        Hoppas ni förstår vad jag menar utan att trampa någon på fötterna

                        Hälsningar goodolle

                      • #470630
                        Thaisambo
                        Participant

                          Det är ett stolt och självsvådligt folk och de befinner sej i sitt eget land ….

                          Naturligtvis vet de bäst själva hur det ska vara i deras eget land – dvs man kan helt enkelt inte som utlänning komma och lägga sej i deras förehavanden. Det tas med all säkerhet inte väl emot, så det man kan göra är att lämna dem ifred med sitt, det kommer att fungera i alla fall på något sätt.

                          Och det bästa man kan göra är att hålla sej ifrån det och inte bli inblandad – det kan bli så att någon får för sej att farangen håller på med “avlönat arbete utan arbetstillstånd” för att hjälpa thaifrun och då sitter man naturligtvis illa till precis som du beskriver det med all denna pappersexercis.

                          T o m att i all välmening hjälpa till med denna pappersexercis kan uppfattas som “avlönat arbete utan arbetstillstånd” eftersom alltihopa naturligtvis handlar om att dra in pengar på nåt sätt.

                          Inte så trevligt heller att bli synlig som delaktig i handlingarna genom att bli omnämnd där – det är att dra ögonen på sej. Dessvärre.

                        • #470631
                          goodolle
                          Participant

                            @Thaisambo wrote:

                            Det är ett stolt och självsvådligt folk och de befinner sej i sitt eget land ….

                            Naturligtvis vet de bäst själva hur det ska vara i deras eget land – dvs man kan helt enkelt inte som utlänning komma och lägga sej i deras förehavanden. Det tas med all säkerhet inte väl emot, så det man kan göra är att lämna dem ifred med sitt, det kommer att fungera i alla fall på något sätt.

                            Och det bästa man kan göra är att hålla sej ifrån det och inte bli inblandad – det kan bli så att någon får för sej att farangen håller på med “avlönat arbete utan arbetstillstånd” för att hjälpa thaifrun och då sitter man naturligtvis illa till precis som du beskriver det med all denna pappersexercis.

                            T o m att i all välmening hjälpa till med denna pappersexercis kan uppfattas som “avlönat arbete utan arbetstillstånd” eftersom alltihopa naturligtvis handlar om att dra in pengar på nåt sätt.

                            Inte så trevligt heller att bli synlig som delaktig i handlingarna genom att bli omnämnd där – det är att dra ögonen på sej. Dessvärre.

                            Ja Thaisambo. Även i Thai så frodas avundsjukan så man måste vara försiktig och inte synas med för mycket Stang så att säga. Vi har själv upplevt det, så jag vet vad som händer när någon vill djävlas med en för att komma över guldgruvan man sitter på. Ett tele samtal till
                            Royal Thai Police. Immigration Bureau

                            The structure of the Immigration Division was reorganised and renamed “Immigration Bureau”, consisting of 4 commands in order to assure a high efficiency and efficacy of the operations of the Immigration Bureau in accordance with the workload and national policies.

                            Och hela skiten är på gång och de har redan filmat olika situationer där farangen är inblandad i.
                            Det viktigaste beviset är när farangen tar emot pengar från ett köp av något slag. Då är det klippt.

                            Hälsningar goodolle

                          • #470632
                            Sabai
                            Participant

                              @goodolle wrote:

                              @Sabai wrote:

                              Här kan ni läsa mer om företagsformer i Thailand http://www.bia.co.th/008.html

                              För en omsättning under 600 000 Baht behöver man inte vara registrerad för VAT

                              FEL, FEL, FEL

                              Du måste varje år lämna in deklarationen för ett registrerad företag till ” The Revenue Department”

                              (THAI SKATTEVERKET)

                              Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då

                              behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                              Hälsningar goodolle

                              Nu har du nog fel.

                              Any person or entity whose turnover from supply of goods, provision of services, or imports exceed 1,800,000 baht per year are required to register as VAT operators by submitting the registration application(Form P.P. 01) to the Area Revenue Offices before the operation of business or within 30 days after its income reaches the threshold. If the business has several branches, the registration application can be submitted at the Area Revenue Offices where the business’ headquarter is situated.

                              Jag hade fel de har höjt den till 1,8 miljoner
                              Du kan läsa mer här http://www.rd.go.th/publish/6043.0.html

                              Och ja jag håller med dig här

                              Ja Thaisambo. Kanske onödigt, lite bror duktig mentalitet. MEN. Det är jätteviktigt när men startar företag både i Thai och de flesta sällen på planeten att det blir RÄTT från början. Blir något fel så är det alltid den som startar och står för företaget som råkar illa ut. Jag vet faranger som startat med frugan men de tyckte man skulle ta problemen när det uppstår. Två av dem fick en röd stämpel i passet så jag försöker bara att hjälpa till så inga missförstånd uppstår. Jag skall tala om att jag tycker det är lättare att starta ett företag i SV än i Thai, Här råder en helsikels byråkrati och men måste veta vem man skall muta så inga olyckor händer med sitt företag. Helst med farang inblandat.

                              Hälsningar goodolle

                              Se till att du har faktana klart för dig innan du häver ur dig massa saker i stor STIL! :scratch:

                              B

                            • #470633

                              Lite klargörande eftersom det verkar spåra ur.
                              Frun vill sälja kläder både i thailand men även sälja till uppköpare i Sverige med vilka kontakten
                              redan är etablerad. Men för att allt skall fungera vill hon och även jag att alla papper skall vara i
                              ordning så man slipper tråkiga påföljder senare. Hon kommer att sköta allt själv.

                            • #470634
                              goodolle
                              Participant

                                @Sabai wrote:

                                @goodolle wrote:

                                @Sabai wrote:

                                Här kan ni läsa mer om företagsformer i Thailand http://www.bia.co.th/008.html

                                För en omsättning under 600 000 Baht behöver man inte vara registrerad för VAT

                                FEL, FEL, FEL

                                Du måste varje år lämna in deklarationen för ett registrerad företag till ” The Revenue Department”

                                (THAI SKATTEVERKET)

                                Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då

                                behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                                Hälsningar goodolle

                                Nu har du nog fel.

                                Any person or entity whose turnover from supply of goods, provision of services, or imports exceed 1,800,000 baht per year are required to register as VAT operators by submitting the registration application(Form P.P. 01) to the Area Revenue Offices before the operation of business or within 30 days after its income reaches the threshold. If the business has several branches, the registration application can be submitted at the Area Revenue Offices where the business’ headquarter is situated.

                                Jag hade fel de har höjt den till 1,8 miljoner
                                Du kan läsa mer här http://www.rd.go.th/publish/6043.0.html

                                Och ja jag håller med dig här

                                Ja Thaisambo. Kanske onödigt, lite bror duktig mentalitet. MEN. Det är jätteviktigt när men startar företag både i Thai och de flesta sällen på planeten att det blir RÄTT från början. Blir något fel så är det alltid den som startar och står för företaget som råkar illa ut. Jag vet faranger som startat med frugan men de tyckte man skulle ta problemen när det uppstår. Två av dem fick en röd stämpel i passet så jag försöker bara att hjälpa till så inga missförstånd uppstår. Jag skall tala om att jag tycker det är lättare att starta ett företag i SV än i Thai, Här råder en helsikels byråkrati och men måste veta vem man skall muta så inga olyckor händer med sitt företag. Helst med farang inblandat.

                                Hälsningar goodolle

                                Se till att du har faktana klart för dig innan du häver ur dig massa saker i stor STIL! :scratch:

                                Vad är fel i detta jag skrev? :scratch:

                                @Du måste varje år lämna in deklarationen för ett registrerad företag till ” The Revenue Department”

                                (THAI SKATTEVERKET)

                                Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då

                                behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                                Hälsningar goodolle

                              • #470635
                                goodolle
                                Participant

                                  @Thailändaren wrote:

                                  Lite klargörande eftersom det verkar spåra ur.
                                  Frun vill sälja kläder både i thailand men även sälja till uppköpare i Sverige med vilka kontakten
                                  redan är etablerad. Men för att allt skall fungera vill hon och även jag att alla papper skall vara i
                                  ordning så man slipper tråkiga påföljder senare. Hon kommer att sköta allt själv.

                                  @sköta allt själv
                                  Bokföring, kundkontakter, uppköp och leveranser. Det blir mycket att göra och din fru måste ha ett företag som står för exporten ur Thai landet. Det går att kringgå men jag tror det kan bli problem förr eller senare. Din fru behöver en Thai revisor så att säga som kan hjälpa henne med pappersexercisen.
                                  Skicka kläder till EU kräver lita extra. Tullverket Ett exempel

                                  Import av handvävda textilier och hantverksprodukter
                                  Vid import från vissa länder kan förmånsbehandling medges för:

                                  Vissa handvävda textilier. Förmånerna gäller natursilke- och bomullsvävnader.
                                  Vissa handgjorda produkter. Förmånerna gäller en stor mängd varor av läder, trä, papper, textil, sten, oädla metaller och snidningsmaterial.

                                  Tullförmånerna är kvoterade och markeras i Taric Söksystem med kvotnumren 09.0101, 09.0103, 09.0104 eller 09.0106. Vilka länder förmånen gäller framgår av kodförteckningen i Taric Söksystem, koderna 2300 och 2301.

                                  För att styrka att varan har framställts på föreskrivet sätt, skall ett äkthetsintyg avlämnas. Intyget skall vara utfärdat av en behörig myndighet i exportlandet. Vilka dessa myndigheter är meddelas i Europeiska Unionens officiella tidning, senast i C 122/1999PDF.

                                  http://www.tullverket.se/innehallao/u/ursprungsvaror/ursprungsvaror/frihandelsbestammelservidimportochexporthandbok/frihandelnsvillkorursprungsvarormedmera.4.6edda07011f9252a5a980004260.html

                                  Hälsningar goodolle

                                • #470636
                                  Sabai
                                  Participant

                                    Du skrev

                                    Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                                    Nej det gör dom inte, vid uppstart om du tror du ska omsätta mer än 1,8 miljoner ska du registrera dig för moms ELLER när du kommit upp i 1,8 miljoner. Ser det som en stor skillnad på att de beslutar om det eller något som du uppger.

                                    Men det var du som skrev att jag hade FEL, FEL, FEL eller hur, jag ville bara ge korrekta fakta för som du skälv skrev viktigt vid uppstart.

                                    B

                                  • #470637
                                    goodolle
                                    Participant

                                      @Sabai wrote:

                                      Du skrev

                                      Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                                      Nej det gör dom inte, vid uppstart om du tror du ska omsätta mer än 1,8 miljoner ska du registrera dig för moms ELLER när du kommit upp i 1,8 miljoner. Ser det som en stor skillnad på att de beslutar om det eller något som du uppger.

                                      Men det var du som skrev att jag hade FEL, FEL, FEL eller hur, jag ville bara ge korrekta fakta för som du skälv skrev viktigt vid uppstart.

                                      B

                                      OK DU HAR RÄTT

                                      Visa mig internetsidorna på Thaiskatteverket så jag kan läsa det . Det gäller
                                      “om du tror du ska omsätta mer än 1,8 miljoner ska du registrera dig”
                                      Tackar på förhand. goodolle

                                    • #470638
                                      Sabai
                                      Participant

                                        @goodolle wrote:

                                        @Sabai wrote:

                                        Du skrev

                                        Sen beslutar ” The Revenue Department” att företaget omsätter mindre än 600000 B om året. Då behöver företaget behöver inte betala någon skatt.

                                        Nej det gör dom inte, vid uppstart om du tror du ska omsätta mer än 1,8 miljoner ska du registrera dig för moms ELLER när du kommit upp i 1,8 miljoner. Ser det som en stor skillnad på att de beslutar om det eller något som du uppger.

                                        Men det var du som skrev att jag hade FEL, FEL, FEL eller hur, jag ville bara ge korrekta fakta för som du skälv skrev viktigt vid uppstart.

                                        B

                                        OK DU HAR RÄTT

                                        Visa mig internetsidorna på Thaiskatteverket så jag kan läsa det . Det gäller
                                        “om du tror du ska omsätta mer än 1,8 miljoner ska du registrera dig”
                                        Tackar på förhand. goodolle

                                        Tja den länken har jag ju visat dig innan http://www.rd.go.th/publish/6043.0.html

                                      • #470639
                                        goodolle
                                        Participant

                                          Hälsningar goodolle

                                        • #470640
                                          goodolle
                                          Participant

                                            Ja Sabi10. RegistrationAny person or entity whose turnover from supply of goods, provision of services, or imports exceed 1,800,000 baht per year are required to register as VAT operators by submitting the registration application(Form P.P. 01) to the Area Revenue Offices before the operation of business or within 30 days after its income reaches the threshold. If the business has several branches, the registration application can be submitted at the Area Revenue Offices where the business’ headquarter is situated.
                                            VAT är MOMS så du slipper MOMS registrera företaget för att betala MOMS Det är helt rätt.Men var hittar du att du slipper registrera företaget på The Revenue Department? Blir företaget helt skattefritt om man inte överstiger 1.8 miljoner B eller personen som driver företaget?Behöver man inte lämna in deklaration för för företaget om man inte omsätter över 1.8 miljoner B ?Så man kan sk-ta i att reg företaget på The Revenue Department om man inte når 1,8 miljoner B i omsättning?

                                          • #470641
                                            Sabai
                                            Participant

                                              Jag skrev att man inte behöver registrera sig för VAT om man inte tjänar mer än 600 000 baht.

                                              Till detta skrev du fel fel fel. Nu när jag visar på att du har fel börjar du svamla runt. Vi pratar om VAT moms och inget annat.

                                            • #470642
                                              goodolle
                                              Participant

                                                @Sabai wrote:

                                                Jag skrev att man inte behöver registrera sig för VAT om man inte tjänar mer än 600 000 baht.

                                                Till detta skrev du fel fel fel. Nu när jag visar på att du har fel börjar du svamla runt. Vi pratar om VAT moms och inget annat.

                                                Ok Sabi

                                                Då börjar vi från början.

                                                Thaifrun vill starta firma. Vad lskall hon göra då ?

                                              • #470643

                                                Min tolkning är att man inte behöver registrera firman för VAT om omsättningen INTE överstiger 1,8 mil. baht per kalenderår. Men för att man skall vara godkänd som fakturerande företagare mot Sverige så behövs troligen en registrerad firma (nummer) i annat fall lär man inte godkännas av Svenska myndigheter (revisorer).
                                                Fråga två var sedan hur man skall deklarera inkomsten/vinsten i Thailand.
                                                Blir den separat deklarerad på firman eller räknas det som en personlig inkomst och skall då beskattas som lön? Det här är två enkla grundläggande frågor som ni säkert har svar på om era fruar redan driver firma
                                                enligt regelverket. Sen gällande export så vet vi vad som krävs och det behöver vi inte få svar på här.

                                            Viewing 24 reply threads
                                            • You must be logged in to reply to this topic.