Hem Forums Att bo i Thailand Lära för Livet – Utbildning & Kompetensutveckling Universitetsstuderande i Thailand Tips till er som tänker plugga på Thailändskt Universitet

Viewing 8 reply threads
  • Author
    Posts
    • #387438
      Nille
      Keymaster

        Jag kommer inte på så många just nu men en sak jag upplevde på ABAC var att man hade enorm tidsbrist även om man var hyffsat påläst. Första året kan det kosta att inte planera upplägget på tentorna bättre. Alltså börja med alla snabbsvar och vänta med de knepigare till sist. Kanske du inte hinner dem ändå och då svarar du hellre på 10 lätta en 1 svår, 10 poäng mot 1… (Jag är väldigt snabb och i Sverige var jag ofta klar under halva tiden, i Thailand var det alltid en kamp mot klockan)

        Man tentar dessutom 4-6 ämnen åt gången (åtminstone på ABAC). Tentaperioderna blir intensiva. Sprid ut de “lättare” ämnena så bra du kan. 5 tunga ämnen samma termin kan vara förödande.

        Det är mycker memorerande. Learn by heart kan bli svårt att hinna med.

        Mina 3 cents

      • #428716
        Nille
        Keymaster

          Att använda gamla prov i din förberedelse blir livsviktigt. Vänta inte med det. Det finns massor av shoppar som säljer dessa runt universiteten. Man får dessutom ofta med ett facit. Många frågor kommer igen även om de ställs lite annorlunda. MÅNGA är frågorna kort är tiden.

        • #428717

          Hej,

          Är inte tentorna officiella, som i Sverige, så att man bara skriver ut dem? Vad var det som du studade?

          MvH,
          Hans

          @Nille wrote:

          Att använda gamla prov i din förberedelse blir livsviktigt. Vänta inte med det. Det finns massor av shoppar som säljer dessa runt universiteten. Man får dessutom ofta med ett facit. Många frågor kommer igen även om de ställs lite annorlunda. MÅNGA är frågorna kort är tiden.

        • #428718
          Nille
          Keymaster

            De var inte officiella där jag studerade och så ville de ha det. Skitbökigt att ifrågasätta felaktiga frågor i efterhand när man inte fick med sig provet hem. Jag pluggade Business Administration major finance & banking.

          • #428719

            @Nille wrote:

            De var inte officiella där jag studerade och så ville de ha det. Skitbökigt att ifrågasätta felaktiga frågor i efterhand när man inte fick med sig provet hem. Jag pluggade Business Administration major finance & banking.

            Hur gick det med det viktigaste då? Dvs. upplevde du att du fick valuta för dina insatser med avseende på din egen kompetensutveckling under studietiden?
            /Hans

          • #428720
            Nille
            Keymaster

              Jo jag känner nog att jag fick det. Jag har lite svårt att plugga för korvstoppning så jag läste faktiskt böckerna och försökte förstå dem. För att bara klara tentorna stod nog att läsa böckerna en bit ner på listan. Jag var 32 när jag började plugga och kände väl att jag visste vad jag ville plugga, det var ganska intressant samtidigt som det var dumt.

            • #428721

              @Nille wrote:

              Jo jag känner nog att jag fick det. Jag har lite svårt att plugga för korvstoppning så jag läste faktiskt böckerna och försökte förstå dem. För att bara klara tentorna stod nog att läsa böckerna en bit ner på listan. Jag var 32 när jag började plugga och kände väl att jag visste vad jag ville plugga, det var ganska intressant samtidigt som det var dumt.

              Varför var det dumt? Menar du att du tycker att du var för gammal? Jag har sett exempel på både de som mer eller mindre har givit upp och de som tycker att det aldrig är för sent eller bortkastad tid/ansträngning att lära sig något nytt. Det är ingen tvekan om att jag helst vill tillhöra grupp nummer två. 🙂

              Jag studerade lite på ett universitet i Chiang Mai för några år sedan. Det var en trevlig och intressant tid som jag gärna tar med mig som bagage. Jag skulle faktiskt gärna bygga vidare med fler kurser (oavsett om jag hinner bli både 40 och 50 år innan dess). Hoppas att återinträdet kan ske snart! 🙂
              /Hans

            • #428722
              Nille
              Keymaster

                Med dumt menade jag hur de mer eller mindre tvingade studenter att plugga för att klara tentorna.

              • #428723

                Korvstoppning inför tenta är ju inget att eftersträva.

                Vore ju intressant att ge studenterna samma tenta (givetvis oförberett) en månad senare och jämföra utfallet.

                Herr Chang har talat.

            Viewing 8 reply threads
            • You must be logged in to reply to this topic.