Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Byråkrati & Myndigheter Utskriven, jobba 180 dagar i sverige och äga hus där?

• This topic has 14 replies, 8 voices, and was last updated 13 years ago by Nille.
Viewing 11 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Hej,

Detta gäller inte mig, fick frågan över epost.

Om man jobbar max 180 dagar i Sverige och i övrigt bor utomlands, kan man då fortsatt äga boende i sverige utan att det blir några komplikationer?

Thaisambo
        Participant

Om det är fråga om utskrivning från Sverige så har det betydelse hur den ägda fastigheten är klassad, är den klassad som fritidsfastighet är det inga problem men är det en permanentbostad kan det krångla till sej med utskrivningen.

Att äga fritidsfastighet på Gotland är för tillfället mycket populärt i detta perspektiv, det ses som en jämförelsevis säker kapitalplacering dessutom eftersom man satsar på att dessa fastigheter kommer att vara fortsatt attraktiva och efterfrågade.
          Det överskuggande frågetecknet är hur det egentligen blir med den industriella miljöförstöringen på Gotland. Man har brutit kalk på Gotland sen 1200-talet men volymen håller på att öka och utländska intressen finns med i bilden.
          Problemet är att den accelerande kalkbrytningen riskera att skada öns vattentäkter och grundvattentillgången, Ojnareskogen är ett känt rättsfall som f n ligger i Miljööverdomstolen för avgörande, det gäller att begränsa eller stoppa kalkbrytningen innan skalan blir helt okontrollerbar.
          Vad som hänt är att den svenska Miljöbalken luckrats upp och hårda miljöregler mjukats upp och skrivits om, vilket är anledningen till den här debatten och att man sett utrymmen för att öka uttaget av kalk. Nästan hela ön består av kalk så det är inte småsaker det gäller nu.

songsam
          Participant

Vem som helst kan äga boende i Sverige, har ingen betydelse alls hur länge man jobbar i Sverige angående ägandet av bostad.

Man kan däremot inte vara utskriven från Sverige och samtidigt äga en permanent/året runt bostad, hus eller lägenhet, då är man obegränsat skattskyldig, alltså betalar full skatt i Sverige, ingen SINK-skatt.

Thaisambo
            Participant

Det här med innehav av fastighet i Sverige ligger lite utanför trådens ämne, som egentligen handlar om skattskyldighet i Sverige.

Tidigare var det så att svenskt medborgarskap krävdes för förvärv av fastighet (fast egendom) i Sverige (jfr thailändska förvärvsregler av fast egendom, som många här ondgör sig över).

Men genom EU-inträdet 1995 skulle varje EU-medborgare tillförsäkras rätt att förvärva fast egendom i hela unionen och följaktigen ändrades den svenska Jordabalken på den här punkten (förvärvsrätten) ca 1996.

Man gick i Sverige längre än vad EU-medlemsskapet egentligen krävde och öppnade upp förvärvsrätt av fast egendom i Sverige för envar i hela världen, således även för tredjelandsmedborgare. Det gör situationen och frågan intrikat, det är inte längre självklart att den som är utskriven från Sverige faktiskt skulle bli obegränsat skattskyldig i Sverige bara för att han förvärvar fast egendom där.

Vad man gör idag är en tekniskt sett tveksam och något motsägelsefull hybrid, att den som äger fast egendom i Sverige (av visst slag i och för sig, men det kan vi bortse från) på grund av detta hindras från att skriva ut sej.

Men vad händer om han säljer fastigheten, skriver ut sej och därefter återköper den? Medborgarskapet ska ju sakna betydelse numera enligt Jordabalken för rätten att förvärva denna fasta egendom. Och exempelvis en amerikan, kines, japan eller australiensare skulle kunna fungera som mellanhand, köpa fastigheten och så efter utskrivningen låta den utflyttade/utskrivne svensken återköpa den.

För enkelhets skull har jag beskrivit processförloppet som en uppenbar bulvanaffär, men det är klart att affären kan konstrueras så att den inte kan tolkas som bulvanaffär, t ex tillräckligt lång innehavstid hos tredjelandsmedborgaren m m. Eller någon form av hyres/arrendeavtal med inskriven förköpsrätt m m.

Nä, detta med att man inte skulle få skriva ut sej från Sverige pga innehav av fast egendom i Sverige är inte bra formulerat idag pga skrivningen i Jordabalken. Tredjelandsmedborgare får ju förvärva objektet genom köp och blir säkert inte bara på grund av ett sånt köp “obegränsat skattskyldiga” i Sverige.

Man borde analysera detta mycket mer, men Jordabalken är lång och svår att tränga in i. Dessutom pågår redan sånt här inom den internationella storindustrin, Norge försöker komma åt Pite älvs källor för att leda om vattnet till den norska sidan (vattenkraftindustrin), internationella gruvbolag vill öppna nya malmtäkter i den svenska fjällvärlden och på Gotland ska kalkbrytningen mångfaldigas när man nu kommer åt svensk mark och outnyttjade naturresurser genom utländska köp i stor industriell skala – det är inte fråga om fritidshus/permanenthus utan i mycket större skala än så, marken mäts i kvadratkilometer och inte kvadratmeter.

Plundring är ett annat ord för företeelsen, vi hoppas att de sista låsen vi har skall hålla, men det är inte klart än.

Hemska Sven
              Participant

Krångla inte till det med för mycket text.
                På Skatteverkets hemsida finns tidigare domstolsfall och liknande att läsa. Om man ska få Sink-skatt godkänd så kan man inte ha kvar sin permanenta bostad, bostadsrätt, hyresrätt eller villa. En fritidsbostad som man inte varit mantalsskriven på går bra att äga. Man kan heller inte ha kvar bolagsåtaganden, styrelseposter eller liknande.
                Man kan ge bort villan till barnen eller sälja den och köpa en fritidsbostad för pengarna, det sista ger en del problem med reavinster, om man är försiktig med pengarna (snål). :flower:

Nille
                Keymaster

Tack Sven, det var ganska lagom sammanfattat. Bockar och bugar!

stgrhe
                  Participant

Det är viktigt att man håller isär begreppen då fysisk utflyttning inte är detsamma som skattemässig utflyttning. I det första fallet är det inget som hindrar att man både äger permanent bostad och driver företag, medan man för en skattemässig utflyttning endast får äga en fritidsbostad.

Göran

@stgrhe wrote:

Det är viktigt att man håller isär begreppen då fysisk utflyttning inte är detsamma som skattemässig utflyttning. I det första fallet är det inget som hindrar att man både äger permanent bostad och driver företag, medan man för en skattemässig utflyttning endast får äga en fritidsbostad.

Göran

Intressant inlägg. Vi bör här beakta att ”Utflyttning” från Sverige kan innebära skillnader utifall den sker till annat EU-land eller till övriga världen. Frågan är onekligen komplicerad. Information för den outtröttlige finns som vanligt att inhämta på Internet. Här ett litet exempel.

Meddelande från kommissionen till rådet, Europaparlamentet och Europeiska ekonomiska och sociala kommittén av den 19 december 2006: Utflyttningsbeskattning och behovet av samordning av medlemsstaternas skattepolitik [KOM(2006) 825 slutlig – ej offentliggjort i EUT]

Här länken http://europa.eu/legislation_summaries/taxation/l31060_sv.htm

Min egen Checklista som följande

1…Sitt ner och detaljstudera det eventuella Dubbelbeskattningsavtal som existerar
                    2…Kalkylera utifrån detta vad som erfordras av DIG för att utvinna ett så gott resultat,skattemässigt,som möjligt
                    3..Om ett positivt resultat??…Dra från Sverige ASAP!!! Jag gjorde det för 30 år sedan. Enda problemet jag har idag är att ta mig till närmaste Ambassad vart 5e år för ett nytt pass :sunny:

Ps. I mitt personliga fall innebär den ”Fysiska” OCH ”Juridiska” utflyttningen en nettobesparing på i runda slängar 300 000 SEK årligen :santa:

Poängen med att detaljstudera och BEVAKA dubbelbeskattningsavtalet är att det kan inte rivas upp ensidigt utan nya förhandlingar krävs

Thaisambo
                    Participant

Det man behöver ha i åtanke är framförallt pensionsbiten. Det kan lösas på flera sätt, t ex genom att bygga upp och förvalta eget sparkapital eller utnyttja någon form av kollektivt pensionssparande, privat pensionsfond/försäkring. I det senare fallet får man en kostnad för kapitalförvaltningen, men i gengäld kan pensionspengar utbetalas livsvarigt, man slipper risken för att få slut på pensionspengarna.
                      Det är ett lotteri, där man kan få ut mer än man betalat in om man lever längre än genomsnittet.

Att ha i åtanke är också ett eventuellt stigande vårdbehov på gamla dagar (kan vara kostsamt) och kapital eller pension ska räcka till det med.

Socialförsäkringar i övrigt … Har man en rejäl inkomst och är säker på den samt kapital kan det vara bättre att ta alla kostnader själv när de kommer hellre än något slags socialförsäkring. Anledningen är att man slipper de löpande administrativa förvaltningskostnaderna för försäkringen – det blir billigare. Men man måste ha kapacitet att ta de kostnader som kan uppstå när något händer – en försäkring utjämnar sånt mellan försäkringstagarna.

Jag har nog själv bilden att de offentliga svenska obligatoriska systemen för pension och socialförsäkring inte är ekonomiskt särskilt kostnadseffektiva, de administrativa avbränningarna är alldeles för stora, men jag har inga siffror på det. Tror inte det finns några entydiga siffror på detta för den offentliga verksamheten att få heller i termer av något ekonomiskt effektivitetsindex. Men det är alldeles för mycket slentrian och tillämpning av “Parkinson’s lag” inbyggt för att jag ska tro på någon vidare ekonomisk förvaltningseffektivitet. Det kan mycket väl vara så att så mycket som 50% av inbetalda avgifter förbrukas i form av administrativa avgifter och vi vet redan att Regeringen kan “omdisponera” delar av ATP-fondernas kapital för “andra ändamål” när nationens väl och ve kräver det.

Det är den egna byrålådan som gäller – om man har kapacitet nog att klara eventuella kostnadspucklar – som den mest kostnadseffektiva administrationen!

Önskar Dig varmt lycka till och det låter som om det skulle gå väl – även i slutändan på gamla dagar!

Det man behöver ha i åtanke är framförallt pensionsbiten. Det kan lösas på flera sätt, t ex genom att bygga upp och förvalta eget sparkapital eller utnyttja någon form av kollektivt

Fel.Fel. Fel!! Och delvis rätt. Jag sade i mitt kontrovesiella inlägg att ALLT utgår utifrån Din Egen situation.

Glöm allt vad Kollektivt tänkande i denna sak! Har NÅGONSIN en Svensk fackförening sett till Medlemmens bästa?? Naturligtvis INTE!! Det är ”The Law of the Djungle** som råder.

Jag tittar emellanåt på Expressens och Aftonbladets hemsidor. Hahaha..Råd om hur upprätta ett CV för större chanser att **Landa ett jobb**. Bullshit!! Vi i översta Hierarkien läser OCKSÅ blaskorna!!

Vi är nu i 2013..Det är litet sent att för oss ”Gamlingar** att vrida klockan tillbaka. Vad jag innerligen önskar är att den nya generationen Svenskar inte är så dumma att de inte fattar vad som pågår i världen.

Ps. Min Pension från Sverige går oavkortat in på min styvdotters konto. Hon själv tjänar NÄSTAN som jag gjorde för 25 år sedan. Kort sagt!!…Jag och min familj lever NÄSTAN som Wallenbergare….men INTE i Sverige….Nu skall jag gå och skrapa litet oxfilet och njuta av en ÄKTA Wallenbergare…Ha D gött

@Skalman™ wrote:

@DusitThani wrote:

Jag och min familj lever NÄSTAN som Wallenbergare….men INTE i Sverige….Nu skall jag gå och skrapa litet oxfilet och njuta av en ÄKTA Wallenbergare…

Man trodde ju att en sån fiiin herre som du visste att Wallenbergare görs på kalvkött men prova du med hundkött för det har ni gott om där borta i Kina.

// Skalis

OK Skalis!!..Jag sade visserligen OXfilet men vad jag menade egentligen var Kalvfilet från Charolaies.Ursäkta missförståndet!!..Dessutom ber jag om ursäkt för att jag inte närmare förtydligade skillnaden mellan SKRAPAT och MALET kött…Men det kan säkert Du förklara för de oinvigda_??

Hemska Sven
                      Participant

Nypan skriver att man kan ha kvar sin hyresrätt om man skriver ut sig för gott, tja kanske om man är kompis med värden. Annars ska du bo i din hyresrätt enligt alla vanliga hyreskontrakt, och gör du inte det så ska du lämna den tillbaka till hyresvärden.
                        Jag hade en hyreslägenhet i Stockholm som jag i stort sätt bara använde som brevlåda, grannarna tjallade och jag blev av med kvarten. Som värden senare sålde svart. :flower:

Viewing 11 reply threads
                    • You must be logged in to reply to this topic.