Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Välgörenhet › Välgörenhet julen 2008 – Buriram, nordöstra Thailand
- This topic has 9 replies, 7 voices, and was last updated 17 years, 3 months ago by
Nille.
-
AuthorPosts
-
-
22 December, 2008 at 9:33 am #386158
Jag har beslutat att skänka de 5000 kr vi samlade in på en forumträff för dryga året sedan till ett i julen återkommande välgörenhetsprojekt i Thailand. Dessa pengar har för länge legat i min byrå och jag är mycket nöjd att äntligen ha hittat ett projekt för dem.
Det är en god vän, och förövrigt medlem här på forumet, till mig som ligger bakom detta. Det är helt idiellt och jag skulle tro han är den största bidragsgivaren själv, och var länge den enda. Jag fick nyligen information om att han tagit detta till ytterligare en dimension och bjudit in andra att vara med. Alla bidragsgivarna kommer dokumenteras och offentliggöras. Vårt bidrag är under Thailandsforums flagga förstås.
Jag hoppas att detta kan bli ett återkommande projekt för oss och att vi tills nästa år kan bidra med mer.
Ansvarig och grundare av detta projekt är Per Eriksson. Per bor i Hua Hin sedan 20 år.
Här kommer deras informella intro!
Vi har under många år gjort julen till en helg där vi genomför en del välgörenhet till olika saker i Thailand.
Många människor har frågat oss om detta och meddelat att de vill vara med, vilket också en hel del varit under åren som gått.
Vi kommer att bokföra alla bidragssgivare med namn och email adresser, vi kommer senare att skicka ut foton och en del information.
– I år kommer vi att ge bidrag till fem skolor i Buriram som ligger i nordöstra Thailand.
– Vi har också valt ut 50 st äldre personer som kommer att få ett kuvert med en summa pengar i.
– Vi kommer att ha lunch för dessa 50 personer och representanter ifrån skolorna.
– Vi kommer också att bjuda över den lokala skolan (ca 150 studenter) på jullunch och glass.
– Vi kommer att bidra med pengar till tre av de lokala byarnas kassa som används som hjälp till bönderna vid köp av gödningsmedel etc.Grundaren har lagt in 150.000 Baht. Vi har fått löfte om ett antal personer som sponsrar lunchen och glassen till skolungdomarna. Notera att alla bidrag är välkomna, det är tanken och inte beloppet som är det viktiga!
Allt detta sker den 25/12 på plats i Buriram, sista dag för er att lämna ert bidrag är den 22/12.
Notera att all mat som kommer att serveras kommer att lagas av oss själva med råvaror från de lokala bönderna.Om någon medlem vill skänka ytterligare pengar är det alltså bråttom. Skicka mig PM så returnerar jag med Per Erikssons kontonummer i Sverige (jag måste få insamlarens godkännande om detta). Vill ni ha kontakt med honom direkt skickar ni honom ett PM direkt. Följ bara denna länk: Per Eriksson
-
26 December, 2008 at 12:18 pm #417569
Och så här gick det… (bilder kommer)
Tillställningen gick av stapeln den 25 Dec 2008. Platsen var Banprakong, en by som ligger ca 25 km ifrån Nangrong i nordöstra Thailand.
Vi var på plats på kvällen den 23:e och började förberedelserna tidigt på julaftons morgon. Det var mycket som skulle ordnas, bord, stolar, inhandling av råvaror, matlagning m.m. Vi jobbade i ett fram till 21,00 för att sen kliva upp 05,00 på juldagen för att finslipa så allt var i ordning.
Det blev en fantastisk dag med över 300 personer på plats, allt ifrån småbarn till väldigt gamla människor. Det delades ut det vi samlat ihop, samtliga åt lunch och 170 skolbarn var väldigt glada i den glass som också serverades. Att se dessa människors uppskattning för detta är fantastiskt och vi hoppas att ni kan följa med själva någon gång och få uppleva detta på plats.
Vi preciserar nedan samtliga siffror, vi kommer också skicka er foton ifrån denna oförglömliga dag.
En riktigt god fortsättning önskar vi er alla
Fam. Per och Rian Eriksson-AmcharamSammanställning (i baht)
Percy / Ammi 500
Sanee/Pet Areeram 5000
Fam. Mikael Lindqvist 5000
Fam. Magnus Laurin/ Larf Co Ltd 10000
Thitikarn Irumram 5000
Fam. Thomas Nyberg 10000
Face Mode 22000
Catharina Nyberg /Espirit 22000
Elfsborg IF 22000
Fam. Per & Rian Eriksson/Amcharam 150,000
http://www.thailandsforum.se 22000
Lena & Johnny Hedberg 1000
Fam. Per Apelgren 1000
Fam. Niclas Nylen 500
Fam. Kenneth Montan 2000
Fam. Peder Holmström 2000
Sam / Ratt Chimram 500
Kriang 500
Total: 281,000 BahtBidrag till fem skolor a 33,000 B: 165,000 Baht
Bidrag till tre byar, fond för gödning etc : 15,000
10 st kvalitetstäcken som vi lottade ut bland alla bybor som hjälpt till med matlagning,städning;, 9,000
Hyra av tält ,stolar, musikanläggning ,mat, dricka, frukt och glass för 170 skolbarn och samtliga gamlingar och alla som hjälp till . Notera att ingen alkohol serverades: 41,000
Bidrag till 102 utvalda äldre människor x 500 Baht: 51,000 -
26 December, 2008 at 12:42 pm #417570
All bilder finns nu i Thailandsforums bildarkiv http://picasaweb.google.com/thailandsforum/VLgRenhetJulen2008#” onclick=”window.open(this.href);return false;
-
17 January, 2009 at 11:24 pm #417571
Den här tråden har jag helt missat, vilken höjdare att vårt (min fru och jag) bidrag gick till något så bra som detta : )
/Håkan o Warisa -
18 January, 2009 at 4:20 am #417572
OJ det har jag med…..pinsamt…
Hur coolt som helst ju att vårt forum finns med där på listan. 🙂
Klokt beslut Nille, känns jättebra, helt rätt.
Skulle kunna tänka mig att föra över 100kr /månad till ett konto som vi sedan gör något med varje år ungefär som det här.
Det blir ju en del på ett år om vi blir några stycken.
Sedan kan vi ju komma upp med förslag på vart våra pengar ska gå så får medlemmarna rösta.
Skulle kännas skönt att veta exakt vad som görs för ens pengar för en gångs skull. och att man vet att det kommer fram till rätt ställe!!Vad säger ni om det?
För optimistiskt, tto? -
18 January, 2009 at 5:52 am #417573
Hej Rosarin,
Jag och fru Chang känner inget behov av att bidra till någon slags kollektiv hjälp.
Vi besöker med jämna mellanrum hennes hemby utanför Ubon Ratchathani, och där finns det gott om angelägna hjälpprojekt. Till exempel har vi skänkt lekredskap till den lokala förskolan.
Vad som är något deprimerande är att det tydligen alltid finns någon som vill sko sig på välgörenhet. När vi inhandlade lekredskapen så var svåger Chang mycket aktiv. Vi trodde att han försökte pruta så mycket som möjligt. När lekredskapen anländer så finns det även köksbord och stolar med. Svåger Changs prutning bestod alltså i att fixa lite grejer till sig själv när dumme farangen betalar…
Det är inte lätt med välgörenhet.
Herr Chang har talat.
-
18 January, 2009 at 7:44 am #417574
Å fasen, har jag missat att annonsera detta? Vi får inkludera det i nästa nyhetsbrev.
Pengarna hade legat och brännt i fickan länge så det var skönt att slutligen få portionera ut dem.
Det bästa är förstås att göra allt själv men som Herr Chang skriver, inte ens då kan man vara helt säker. För många spelar det ingen roll vart pengarna kommer från och snor gärna från välgörenhet. Vi kan inte vara helt säkra vi heller, det är säkert några som skor sig på detta men det viktiga för mig är att jag vet att mannen som höll i detta inte gör det för pengarna.
Efter att ha delat hiss med svenska 2 affärsmän som skulle upp och pitcha ett välgörenhetsprojekt på svenska ambassaden/sida i Bangkok har jag bara lite tilltro till välroganiserade organisationer i denna genre. Man skall väl inte va i denna nish för att tjäna pengar utan för att hjälpa!? Me no understand :cyclopsani:
-
18 January, 2009 at 9:01 am #417575
Jag har kunnat följa organiserad hjälpverksamhet i ganska många år och jag vet att avbränningarna är stora – det är en blandning av människor som menar väl och andra som lever på provisioner och allt vad det är från detta, även i Sverige.
Det finns en särskild stiftelse, Stiftelsen för insamlingskontroll, i Sverige som har kontrollen som officiellt uppdrag och bl a övervakar de s k 90-kontona.
Men allt omfattas ju inte och problem finns överallt, Synskadades försäljning av hemslöjdsarbeten, julkorts- och annonsförsäljningar, klädinsamlingar (UFF) m m.
Som givare tänker man sej ju gärna att den som förmedlar det praktiska ochså drivs av ambitionen att 100% skall gå till den hjälpbehövande, men det har blivit flytande. Att avbränningar i hjälpverksamheten finns har blivit accepterat – istället för att kräva att 100% ska gå till den hjälpbehövande accepterar man i kontrollerad biståndsverksamhet en fördelning mellan hjälpbehövande och administrationen i vissa proportioner (tror det är 80% till de behövande och 20% tilladministrationen som krävs för 90-kontona). Men det förekommer att 100% går till administrationen för vissa verksamheter.
Herr Changs exempel med svågern som skodde sej på idealistens önskan att ge ett stöd till den lokala förskolan…. Det är tragiskt. Men desperata människor somlever i nöd och gör nästan var som helst för att överleva finns. I det fallet fanns hjälpbehövande närmare än det avsedda målet kan man säga. Och problemet bli hur i all världen man ska gradera hjälpbehov och prioritera. Det är inte lätt – det finns så många olika sorters nöd.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.