Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Vigselattest – Thai medborgarskap
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 10 years, 9 months ago by
dalahesten.
-
AuthorPosts
-
-
8 September, 2015 at 2:58 pm #394979
Hejsan!
Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig.
Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselattestet för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen.
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha.Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:
-
9 September, 2015 at 1:12 pm #490935
@dalahesten wrote:
Hejsan!
Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig.
Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselattestet för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen.
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha.Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:
Det är nog vigselbevis i original dom vill att du visar upp, det är ett intyg som dina föräldrar fick av vigselförättaren (prästen) när de gifte sig.
-
9 September, 2015 at 3:00 pm #490936
Tror det är betydligt marigare än att handla om något vigselbevis i original eller nåt sånt.
Del lär handra om att säkert vara avkomma till en thailändsk medborgare. Om föräldrarna var gifta eller inte har ingen betydelse för den detaljen, kriteriet är vad jag vet att den som ärkommen av en thailändsk medborgare i rakt nedstigande led därigenom också är thailändare – egenskapen är helt enkelt ärftlig.
Vet inte om detta är till hjälp och jag är inte säker på vilka bevis på börden som Thailand accepterar. Naturligtvis blir det marigare ju fler släktled det är mellan sökanden och den thailändska medborrgare man använder som referens.
I det här fallet låter det som om ambassaden försöker hjälpa till, men själva är osäkra på vad som krävs för att nå ända fram.
Om Din mor fortfarande är thailändsk medborgare och i livet så kan det kanske lösa sig genom att ni båda reser till Thailand tillsammans och får släktskapet ordentligt utrett där genom DNA-test eller nåt sånt. Jag är inte så hemma på detta, men det finns de thailändska barnen som adopterades bort i slutet på 1970-talet och jag tror att det finns de bland dessa som lyckats återfå sitt thailändska medborgarskap. Det vore i så fall ett bra referensobekt.Frågan är hur de bar sej åt.Det räcker att en av föräldrarna är av thailändsk börd.
-
13 September, 2015 at 11:31 am #490937
Tack för svaren.
Ja, det var ett exemplar av vigselbeviset som de letade efter. Efter ett samtal med Länsstyrelsen i min kommun så lyckades vi ordna fram ett exemplar. 🙂
ThaiSambo, DNA-test behövs inte men väldigt många andra papper som jag redan har ordnat fram. Det är en väldigt tidskrävande process och många formaliteter som behöver göras men jag hoppas bli klar med detta lagom till jul.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.