Hem Forums Gemensamt, för alla Medier om Thailand WHO urges Thailand to enforce traffic laws due to increasing

Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391595

      http://www.youtube.com/watch?v=8tOLMakrYB0&feature=g-high-u

      Till och med Iran ser problemet.

      Viking

    • #468091

      🙂 jo , tyvärr är det ju helt sant , så länge inte lagen följs så kommer det att fortsätta …….

      Sen skiter man helt i att värna om sina medtrafikanter , total noll kontroll , bara jag klarar mig .
      Vart tog den omtänksamma Buddhisten vägen 🙂

    • #468092

      Tyvärr så är det inte Buddism som utövas i Thailand utan någon sort av animism i kombination med lokala sedvänjor, och detta av ett mer eller mindre, mer skulle jag nog säga, korrupt munkkollektiv. Allt vad religion heter tolkas av populationen som en genväg till snabba cash i form av “lucky number” i nästa lotteri och andra jordiska och materiella fördelar. En slags löneförhöjning från ovan om man bara kan stå på knä och mumla tillräckligt länge.

      Det som sker var dag i trafiken är en direkt spegel i verkligheten av individerna och detta samhälles totala brist på respekt for såväl medmänniskor som människoliv och regelverk där endast polisen är en vinnande part med kontanta gåvor och gratifikationer.

      Kommer att ändras? Dream on!
      Sven

    • #468093

      Ja , förmodligen kan vi drömma om det …… 🙁

    • #468094
      goodolle
      Participant

        Jag håller med er.
        Det är inte lämpligt att svenska hjärntvättade trygghetsnarkomaner lämnar trygga Sverige utan stannar hemma i trygghet och säkerheten själv, Ankdammen Sverige

        Hälsningar goodolle

      • #468095

        @Sven Viking wrote:

        Tyvärr så är det inte Buddism som utövas i Thailand utan någon sort av animism i kombination med lokala sedvänjor, och detta av ett mer eller mindre, mer skulle jag nog säga, korrupt munkkollektiv. Allt vad religion heter tolkas av populationen som en genväg till snabba cash i form av “lucky number” i nästa lotteri och andra jordiska och materiella fördelar. En slags löneförhöjning från ovan om man bara kan stå på knä och mumla tillräckligt länge.

        Det som sker var dag i trafiken är en direkt spegel i verkligheten av individerna och detta samhälles totala brist på respekt for såväl medmänniskor som människoliv och regelverk där endast polisen är en vinnande part med kontanta gåvor och gratifikationer.

        Kommer att ändras? Dream on!
        Sven

        Sven Viking, det här var det absolut bästa jag läst på länge (om än lite kortfattat… hade kuna läsa sidvis med liknande insikt). Jag kan direkt rellatera till dina påståenden i ett gemensamt sammanhang; när min sambo tragist gick bort i en trafikolycka på Phuket ca ett år sedan. Då vi “bara” var sambo blev jag behandlad som luft och fick kämpa månader för att ens ta farväl… Så jag håller med dig till 100 %, en thai saknar helt kompetensen som krävs till medmänsklighet; detta blev jag varse om 2 veckor efter min sambos bortgång då hans mer än för 10 år sedan gamla thailändska exfru knackade på (dörren till vårt guesthouse, inte vid Norwegians kontor som vissa verkar tro att jag jobbar för) och ville ha “sin” del… Vidrigt!!!

        Marita

      • #468096

        Inte roligt att läsa … Men tyvärr så har jag sett denna totala avsaknad av empati och moral på fler håll
        I det Thailändska samhället .. Vet inte om det är samma med fmiljemedlemmar , ta bara den helt acceåtabla kulturella sedvänjan att ta en livförsäkring på sina föräldrar , sen snackar man vitt och brett om hur djäkla mycket slantar detta kommer att falla ut med den dan gumman eller gubben till slut faller av pin. Är detta verkligen förenligt med gott Buddhistiskt synsätt ..

        Till trafiken , ingen annan stans i värden kör man om trots att man få möte så tränger man sig ut mellan den bil man kör om samt den man möter , vad händer då med den Mc förare som ev befinner sig i krypkörfältet till motsvarande körbana , det skiter Thai helt i , dör han så gör han , inte mitt problem …..mai pen rai . Ett för mig helt främmande synsätt som verkar vara mer regel än undantag i Thai

      • #468097
        goodolle
        Participant

          @Phonthaisongthaisilk wrote:

          Inte roligt att läsa … Men tyvärr så har jag sett denna totala avsaknad av empati och moral på fler håll
          I det Thailändska samhället .. Vet inte om det är samma med fmiljemedlemmar , ta bara den helt acceåtabla kulturella sedvänjan att ta en livförsäkring på sina föräldrar , sen snackar man vitt och brett om hur djäkla mycket slantar detta kommer att falla ut med den dan gumman eller gubben till slut faller av pin. Är detta verkligen förenligt med gott Buddhistiskt synsätt ..

          Till trafiken , ingen annan stans i värden kör man om trots att man få möte så tränger man sig ut mellan den bil man kör om samt den man möter , vad händer då med den Mc förare som ev befinner sig i krypkörfältet till motsvarande körbana , det skiter Thai helt i , dör han så gör han , inte mitt problem …..mai pen rai . Ett för mig helt främmande synsätt som verkar vara mer regel än undantag i Thai

          Ja Phonthaisongthaisilk,

          Det verkar mycket märkligt att du överhuvudtaget kunde gifta dig med en av dessa empatilösa människor,

          #Men tyvärr så har jag sett denna totala avsaknad av empati och moral på fler håll#

          Och tänker flytta ner här och även bygga hus i din empatilösa familjs by och även köra motorcykel bland dessa empatilösa bilister. Det verkar bäst att du stannat hemma i gamla trygga Sverige.

          Hälsningar goodolle

        • #468098

          🙂 Orsaken är att det även i Sverige börjar utarmas vad gäller moral och hederlighet , dessutom är det varmt i Thai ,och billigt att leva . Man får ta det onda med det goda . Som framgår av andra inlägg så har jag en bra Thaifamilj (fru med föräldrar ) som förstått Att det lönar sig med uppriktighet och ärlighet mot farang . Vet man om detta synsätt på sina medmänniskor så får man helt enkelt acceptera det , men man behöver inte negligera ..

          Hälsningar Phonta

        • #468099
          goodolle
          Participant

            # Orsaken är att det även i Sverige börjar utarmas vad gäller moral och hederlighet , dessutom är det varmt i Thai ,och billigt att leva . Man får ta det onda med det goda #

            Jag håller fullständigt med dig Phonthaisongthaisilk, det är därför jag bor här i BKK, sen kan jag även hålla med Marita om deras empati är väldig låg. Har själv varit på begravningar med min fru och det viktigaste verkar vara att få liket bränd inom tre dagar och bjudningen efter begravningen är verkligen ingen sorgemiddag utan verkar vara mest en festmiddag. Det beror nog på deras buddistiska tänkande “karma” ditt öde är redan beseglad när du föds så det spelar ingen roll hur säkert du lever för när du skall gå bort så skall du gå bort, finns inget att göra åt det. Det är därför det är inte lönt att använda hjälm t.e.x. när man kör motorcykel. Man har hjälm för att slippa betala polisen pengar om de tar en inte för att skydda skallen vid en eventuell olycka . Du skall vara en god människa i detta liv och då får du ett bättre i nästa liv. Sen kan man undra vad som menas med ” god människa “

            Hälsningar goodolle

        Viewing 9 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.