Hem › Forums › Att bo i Thailand › Driva företag, Investera & Arbeta › Work Permit från arbetgivarens vinkel version 2015
- This topic has 8 replies, 4 voices, and was last updated 10 years, 10 months ago by
Nille.
-
AuthorPosts
-
-
5 August, 2015 at 10:02 am #394846
Var idag uppe på OSOS BOI i Silom för att försöka få rätsida på detta med kraven för att anställa utlänningar. Enligt dagens besök så räcker det med 1 miljon paid up capital och 2 thailändare för varje farang OM denne är gift med thai. Vårt företag är dock ingen välgörenhetsorganisation, vi behöver först och främst någon som kan jobbet.
Fick inte mycket rätsida på detta idag men iaf ett dokument på Thai som måste översättas. Jag vill se om detta är en praxis eller en lag. Jag tror det är en praxis.
En polare till mig hade 2009 arbetstillstånd utan någon anställd thailändare. han hade fixat allt själv, vilket antagligen är enda sättet. Via ett ombud är det alltid CAN NOT – must have 2 million in capital and 4 local per farang! men jag har hört och sett annorlunda.
Lite moment 22 för oss. Får inget napp från lokala utvecklare trots ihärdigt försökande via jobsajter och kan därför inte anställa fler utlänningar som kan kommunicera med kunderna ;(
För er som vart i samma sits, vad sitter ni på för information?
-
5 August, 2015 at 3:21 pm #490210
Jag är inte alls insatt i hur det funkar i detalj i Thailand.
Men vad händer om du använder underleverantörer istället för att anställa? -
6 August, 2015 at 3:17 am #490211
@Röda Sten wrote:
Jag är inte alls insatt i hur det funkar i detalj i Thailand.
Men vad händer om du använder underleverantörer istället för att anställa?Låt oss inte spåra ur på detta sidospår för mycket men låt mig dela med mig av mina tankar. Såklart har vi alltid öron och ögon öppna på punkten du lyfter fram men det finns anledning till varför vi vill anställa och äga våra utvecklares tid. Framför allt vi vi garantera våra kunder ett långsiktigt stabilt sammarbete.
Underleverantörer kan ta på sig för mycket jobb och vara tidsoptimister vilket kan resultera i att vi missar våra deadlines eller levererar halvfärdiga jobb. Det fungerar med du måste ha en viss uppbakning inom dina 4 väggar – när det skiter sig, vilket det gör regelbundet i dessa fall.
Kan vara; de får en fast anställning, har inte tillräckligt många andra kunder och flyttar hem, får en bättre och roligare kund, kör sidoprojekt med dåliga avtal och får problem, kan inte få tummen ur när de jobbar hemifrån. Ofta är det problem men inte alltid. Men inget verkar vara för evigt.
Jag kan ju inte använda en annan firma eftersom de antagligen fakturerar samma som mig.
Gråzonen som företagare överväger är att betala någon annan för att anställa och sedan “hyra” dem eller starta upp ytterligare företag. För det lilla företaget verkar inte de 4 thailändarna behöva vara på plats.
Med denna tråd hoppas jag få kommentarer från folk som har erfarenhet från området och kan tillföra lite kreativa råd och tips. Hoppas det kan gynna oss alla.
-
8 August, 2015 at 6:28 am #490212
När jag ordnade mitt arbetstillstånd var det framför allt 2 saker som var viktiga 1) Företaget är momsregistrerat 2) 2 miljoner registrerat aktiekapital
Antal anställda var aldrig intressant för dem, trots att jag frågade. Jag har så gott som alltid använt mig av frilans-guider och har med ett kort undantag aldrig haft någon thai fast anställd.
-
8 August, 2015 at 6:58 am #490213
Tack, detta förklarar ju min andra vän som inte hade sitt arbetstillstånd baserat på anställda. Nu var jag dock hos BOI härom dagen och de var ganska tydliga men jag är osäker på om människan jag pratade med hade så mycket erfarenhet från ämnet. Kommer att boka möte med dem på riktigt, detta var ett spontanmöte. Då vill jag ha lite i bagaget. Jag tror mycket är praxis, bortsett från de första 2 miljonerna.
-
8 August, 2015 at 9:40 am #490214
Problemet är ju att tjänstemän i Thailand har väldigt dålig koll på vad lagar och regler eg säger.
Dom Tror en massa och just det dom tror är givetvis 100% korrekt så allt handlar om vilken tjänsteman som handhar just ditt ärende.
Att försöka tala någon tillrätta ang vad som gäller vet vi ju hur bra idé det är..
Det som gällde för mig var 2 milj bolag och 4 anställda Thai, dock inget krav på momsregistrering.
Detta är nog trots allt den vanligaste tolkningen men kanske att den sviktande ekonomin i Thailand kan luckra upp kraven lite för faktum är ju att falanger med workpermit betalar bra mycket mer skatt än gemene Thai gör, så det vore ju bra mycket bättre för Thailand om vi alla hade workpermit istället för att köra i gråzonen.
Den överdrivna protektionismen slår tillbaka rätt i arslet på Thaiarna. -
8 August, 2015 at 11:05 am #490215
Min uppfattning är att det går bättre om man hoppar över mellanhänderna och själv är påläst. Har du en agent med dig och pratar med tjänstemannen via honom blir det lätt tjall på linan. Speciellt om du går utöver det vanliga, typ vrider på en regel.
För övrigt behöver man inte momsregistrera sig förrän vid 3 mille/år i intäkter, tror jag det var.
Jag samlar på mig kött på benen inför min möte med BOI senare men vill ha lite fakta från verkligheten med mig också. Hjälp gärna till med det.
-
11 August, 2015 at 12:15 pm #490216
@Nille wrote:
Min uppfattning är att det går bättre om man hoppar över mellanhänderna och själv är påläst. Har du en agent med dig och pratar med tjänstemannen via honom blir det lätt tjall på linan. Speciellt om du går utöver det vanliga, typ vrider på en regel.
För övrigt behöver man inte momsregistrera sig förrän vid 3 mille/år i intäkter, tror jag det var.
Jag samlar på mig kött på benen inför min möte med BOI senare men vill ha lite fakta från verkligheten med mig också. Hjälp gärna till med det.
Jag håller helt med dig angående mellanhänder. Det är bättre att göra så mycket man kan själv (inser att bristande språkkunskaper ställer till det för många).
Den generella gränsen för momsregistrering är omsättning på 1,8 miljoner Baht, men ska du få wp som utlänning måste du alltså momsregistrera direkt (enligt min erfarenhet). Detta var en kritisk faktor som jag var helt tvungen att ta mig förbi för att kunna ordna mitt wp (inser att tolkningen är annorlunda i andra delar av landet). Dock är jag tämligen säker på att har man en omsättning över 1,8 MB så ska du också betala moms (VAT 7 %). -
12 August, 2015 at 2:34 am #490217
Bra info. Jag kan komplettera lite tyvärr ;(
Vi momsregistrerade oss inte förrän vid 3 mille och tro mig att vi frågade runt, men mest såklart via vår revisor. Jag hade arbetstillstånd innan momsregistreringen iaf, det vet jag… Tänk om de bara kunde skriva hur det är rakt upp och ner :O
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.