Forum Replies Created

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Sepee (?) uttal sepii eller snarlikt #478307
    Alf

      Tack för era svar där jag får ta del av era erfarenheter. Har själv inte varit i Thailand tidigare. Träffat min kvinna här i Sverige. Hon är svensk medborgare sen 5 år tillbaka. Vi har levt tillsammans här ett halvår så det här med Thailand har jag fått på köpet. Min sambo har inte varit hemma i Thailand på 3 år så vi ligger väl lite lågt till att börja med. Jag ser det lite som ett äventyr att möta en sådan annorlunda kultur och skilda värderingar. Slår det väl ut kan jag satsa på att vi bygger något eget senare. Jag tar med mig era olika erfarenheter och hoppas på några trevliga månader som förhoppningsvis ger mersmak…
      Alf

      in reply to: Hyra eller köpa bil i THailand ? #477173
      Alf

        Ja humpe över sitt handlande tål ju alltid att tänka och diskutera. Vad som blir rätt och vad som blir fel vet man ju inte för än längre fram i tiden. Jag kan ana en viss oro för min person och mitt handlande och det tackar jag för.
        För att svara på din första fråga så har vi lärt känna varandra här hemma i Sverige. Hon är svensk medborgare sedan många år. Jag har aldrig sökt “thaikvinna” utan hon råkade så vara på gått och ont. Nu är jag pensionär och hon har slutat sitt jobb för att vi skall kunna leva tillsammans på heltid.
        Så här tänkte jag om bilaffären.
        De rationella skälen handlar om “farangens” utsatthet i trafiken. Om bilen ägs och körs av en thai borde bekymren bli mindre om olyckan är framme. Jag tänkte att även själva bilköpet och registrering, försäkring m.m. blir enklare med den här lösningen. Även intresset och viljan att hjälpa till från hennes nära släktingar för att göra en bra bilaffär tänker jag mig öka när det blir “deras” bil. (Garageplatsen är redan ombyggd med frivilliga krafter för att ge plats för ytterligare en bil). Sedan måste ju bilen ses till när vi är i Sverige.
        Att göra på mitt sätt är ju att ta en ekonomisk risk. Men det är ju bara pengar. Jag tror man måste våga lite för att vinna något. Vill jag att någon skall kunna känna tillit och våga tro på mig måste jag själv vara beredd att visa detsamma. Framtiden får utvisa! Bara döda fiskar flyter medströms.
        Häls. Alf

        in reply to: Hyra eller köpa bil i THailand ? #477170
        Alf

          Får tacka alla som bidragit med kunskap och erfarenheter av att köpa bil i Thailand. Klokast ur ekonomisk synvinkel har säkert varit att hyra bil som ni föreslår men en del andra hänsyn gjorde att det blev ett bilköp. En Toyota Corolla Altis -11. 4900 mil med full servicebok och OK-utrustning. 595.000 THB. Tidigare ägare från Japan. Köpt genom min blivande frus släktingar på för dem välkänd bilfirma. Förhoppningsvis skall bilen väl komma till mer användning längre fram än de 3 månader vi nu planerar . (Hela livet säger min blivande fru) När vi kommer dit skall jag kolla upp om försäkringar. Tack för tipset om Axa. Vad skall man främst se upp med när man tecknar försäkring? Bilen skrivs på min sambo av både rationella och en del känslomässiga skäl. Ha gärna synpunkter på bilaffären då man ju lär sig av tidigare erfarenheter.
          Häls. Alf

        Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)