Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Bygga hus i thailand? #492240

    Bäst att du är på plats under bygget, lita inte på hantverkarna, kontrollera allt innan dom sätter igång och ser du något som ser konstigt ut, påtala och får du till svar Maipenrai, då är något fel! Lol
    Köp material själva och bara det som behövs för stunden då dom snor som korpar, lås in maskiner efter varje dag. Välj täta fönster och dörrar och inte deras skit aluminium läckande mög, sånt vi tar för givet att det finns tillgängligt i Sverige i en bygghandel finns ofta inte här utan du får leta och fråga dig blodig, planering är ao för det kan dom inte själva. Ofta tar dom den enklaste vägen och då blir det pannkaka oftast, hittar du en bra arbetsledare, betala han bra så ser han till att det funkar och det är och förblir ge och ta som gäller.

    Några saker som jag tänker på, för oss självklara men för dom inte.

    Köp betong när ni gjuter, låt inte dom blanda själva på plats. Finns det inte nära så köp en blandare och rent vatten.
    Vatten och avlopp, se till så det är efter våra mått och fall annars riskera du att vattnet flyger iväg och skiten stannar kvar. Placeringar av rör på mått som funkar i badrum och kök, annars riskerar du en kran bakom toan på fel höjd och helt oduglig… Varmt kallt vatten? Normalt här är blåa plaströr som dom limmar med kopplingar inne i väggarna och bara ett, inte kallt varmt. Köp dom gröna istället med blått/rött streck, själv inte använt dom så kan inte säga bra eller dåligt men litar ju inte riktigt på denna teknik med att limma kopplingar, sen e ju limmet giftigt också och förbjudet i Sverige att använda så man undrar hur länge det håller… Dom enda jag stött på hittills när det gäller kakelsättning är SCG bygghandel, dom har folk som vet hur det ska göras, anlitar du en privat så slänger han upp kaklen bara.

    AC? Tänk till extra, var och hur den ska funka och täcka annars riskerar du den placerad helt galet. Ingår ett antal meter i installation av kabel och rör, kan kosta 2000 bht per meter om du vill ha utedelen längre bort och slippa höra den eller för den delen se möget. Vill ju inte ha den på uteplatsen eller på andra sidan väggen i sovrummet. Det är varmt! Tänk till flera ggr i storlekar och antal, byggs ju oftast rätt tunna väggar här så det blir varmt 5 min efter avstängning och tar tid att kyla ner om man väljer öppen planlösning.
    När du vet placering, sätt in rör där dom kan dra kabel genom, annars blåser dom på med borrhammaren och putsen spricker och gör stora fula hål sen får du ett plast rör utanpå som e fult som attan.

    Sätt upp hängrännor, spara på vattnet…gräv ner en tank och använd vattnet i trädgården, vissa platser är det svårt med vatten ute på landet och kan vara rätt dyrt, hört 75 per kubik och inte helt säkert det finns möjlighet att borra överallt utan man måste ner på hundratals meter och ha tur om man träffar rätt, men sånt får man ju kolla innan att det finns tillgång till rent vatten.

    Bara lite jag kom att tänka på och har du frågor senare när ni börjar så fråga hellre två gånger än inte alls…
    Sitter en massa här inne som är experter och visa av egna erfarenheter från att bygga och handskas med hantverkare 😉

    in reply to: Koh Lanta eller Khao Lak ??? #491478

    Om ni nu vill unna er något gott så säger jag åk, Norwegian och boka online på deras webbsida.
    Kolla in hotell online men lita inte alltför mycket på vad som skrivs.
    Bodde här får några år sen när Le Meridien ägde det men nu Pullman, helt perfekt ställe, kostar lite mer men men. Kan ju alltid ta kortare tid 😉
    http://www.pullmanhotels.com sök på Khaolak så kommer två upp, det är samma ställe bara välja rum eller villa.
    Finns ett ställe söderut på Phuket, kata beach som heter något med Palm, oxå väldigt privat men billigare, olika typer av rum och privat pool utanför dörren. Finns ett till på kata med små privata rum/condos med egen pool och utan insyn, kan man nakenbada under bar himmel och simma mot en jetstråle 😉 lite dyrare men väl värt några nätter. Får man frukosten serverad på rummet varje morgon bl.a. Tror det heter Amar….något.
    Vill ni ha lite lyxigare så kan jag ta fram närmare info och web platser sen e det bara och boka online.

    Men snälla glöm detta med charter resa, är så enkelt och boka online både flyg och hotell, flyget betalar man online men hotell oftast på plats finns tillgängligt. Och ju närmare källan ni bokar, dvs av den som säljer tjänsten, flyg hotell osv desto billigare blir det, en mellan hand kostar alltid något…..

    in reply to: Löpare ursinniga efter att maraton blivit 8 km längre #491413

    Sabai sabai….

    Fanns säkert merförsäljning på vägen att göra så hur lång sträckan e sabai sabai…nästa år så får dom springa längre och varför springa….har dom inte råd med bil eller….dumma faranger…köra och äta och inget springande här….var ska det parkeras om massa folk ska springa fram och tillbaka, tänk om dom repar nya fina bilen….

    in reply to: Flytta stämplar från gamla passet till nya? #477933

    Hej

    Hinner tyvärr inte läsa igenom allt om skadat pass så snabb fråga

    Mitt pass blev vattenskadat och genomblött, torkat upp det nu men stämplar och annat är lite suddigt och smetat av sig på andra sidor, sidorna är lite vågiga men allt är helt, hur göra?
    Är dom helt omöjliga när det inte är rätstruket…

    Nyaste visumet samt den stämpel ser helt ok ut men äldre är det värre med 🙁

    in reply to: Bygga nytt kök #491198

    Är det därför dom inte sätter sillicon i badrummen?
    Ser bara fogmassa överallt på bad och toaletter i hörnor och kanter

    Ska kolla Sikaflex….thaiwatsadu?

    Litar ju inte riktigt på dom här plaströren, vill ju helst lägga rör i rör och utan kopplingar eller skarvar i väggar. Sett hur dom klistrar dessa kopplingar på rören och inte det minsta noga med kapningar och skrapa bort spånen…åker ju rätt in i filterna på kranar bl.a.
    Blåa rör för kallvatten och gröna för varmt med röda streck, check, men då undrar jag hur det egentligen funkar när dom sätter blåa rör på dom här vatten pumpar och tankar som står i solen och vatten e nästan kokande under lång tid, mycket av våra rör ligger runt huset ovan mark…dom ville inte lägga ner dom i marken för då vart där några gnagare som åt upp dom :scratch: Ser det på många ställe, står ju pumpar och tunnor överallt med kopplingar, använder någon typ av kemisk cement för att klistra dom…tror inte jag ens sett ett grönt rör.

    Antingen får man sluta bekymra sig eller bli expert på allt och göra det själv :king: lol

    Blir galen på dom här hantverkarna, chefen e rätt ok men när han inte e där så sitter dom mest och glor, kommer jag så börjar dom snacka och peka på något oviktigt, som tex det gick inte få bort en bit cement så då vänta dom på chefen. Tog släggan och slog bort den och nått annat flög iväg också…sicket liv det blev lol
    Då fick det förklaras att det var inte dom som gjort fel och en hörna var sönder…. Jösses ja, 10 cm puts och en timmes förklaran från chefen att det ingår inte och fixa i priset…
    Frågade om det ingick att dom satt och väntade i en hel fm i priset då, för denna lilla cement klump så var ett bekymmer för dom när det fortfarande sitter kakel kvar på väggen som påpekats femtielva ggr…och den sitter forfarande kvar…no time left! Nä tro fan det när det sits på arslet halva dan…

    Någon som vet en bra kakelsättare i Bangkok?
    Träffade en svensk som drev en restaurang för många år sen i Phuket men bodde i Bkk och gjorde lite extra arbete som kakelsättare, någon som känner en sån filur…eller en duktig Thai på kakelsättning?

    in reply to: Bygga nytt kök #491194

    Kommer till badrummet nu och börjar fundera på varmvatten, sätta upp en instant heater eller varmvatten beredare och koppla in varmvatten i både kök och toa?

    in reply to: Avstängningsknapp airbag på Ford Ranger? #491222

    Jo kan ju vara så men systemet borde rimligen vara så att man tillfälligt kan koppla ur den när man har barnet fram och på när man har vuxna passagerare.
    Kör med henne bak nu, spegeln var en bra idé 🙂

    Något jag tycker är svagt är att bältet e 10 cm för kort, får fan tilta stolen för att få om det… Trodde det var gjort för feta jänkare i en Ford 😉 Toyota Vigo e lika dan men den e ju tillverkad av små asiater och det fantastiska är att Yaris baksäte har längre bälte lol

    Skickat PM till dig Nille

    in reply to: Bygga nytt kök #491193

    Precis vad jag har försökt ta reda på av dom som har delvis trä i sina färdigbyggda kök, enda dom säger är att det är mdf. På gamla köket var det just det som var problemet, baksidorna eller ändarna var öppna. Hela innanmätet var uppätet så bara laminatet på sidorna fanns kvar. När det var slut på trä så gick dom in genom skruvhålen till gångjärnen på dörrarna…hade man silikonat dom så kanske det hjälpt men vad ska man med dörrar när inte skåpet finns kvar :p

    Går säkert att bygga med trä eller skivor av spån eller mdf och likn. Men då får det vara som du skriver hel laminat och silikon i varje skruvhål och kopplingar, precis som i väggar och håltagning för el osv.
    Är rätt övertygad nu att bygga i något stenmaterial blir bäst.

    Är inte heller förtjust i detta gift sprutandet men men man får ta seden dit man kommer samtidigt, nu är det ju inbyggt dessa slangar under husen som det sprutas in denna lösning i en eller två ggr per år och varje gång så är det hundratals kackerlackor som kommer upp och dör på minuter. Nu vistas vi inte i huset under denna tid och det ventileras ordentligt efteråt. Detta är ju inte mot termiterna utan det görs separat inomhus på utsatta ställe och eftersom köket var heltäckande från början så såg man inte vad som hände bakom och inte heller kom åt att spruta där, hade dom tänkt till innan så vore det lätt att komma åt genom ta bort en skiva runt sockel bl.a. men då får man ha tillstånd från ägaren och när hon säger….No need! Utan att ha någon kunskap om varför….No need! Lol frugan har sina stunder ibland när näsan e för kort….

    in reply to: Bygga nytt kök #491191

    Vet du om dom går på redwood eller vad det röda träslaget vi har här?
    Är ju ett riktigt lackat trägolv på nya stället och huset är inte nybyggt, hört båda varianter så kanske bygga stomme i det är en lösning.
    Varit runt och tittat på olika kök nu, mest så är det ju betong bygge med kakel och det säljs i paket endast, färdigbyggt på plats men fortfarande trädetaljer och vissa högskåp bl.a. är helt i trä eller mdf fortfarande.

    in reply to: Bygga nytt kök #491189

    Kan inte se att dom har byggblock bland shera produkter, bara smäcket på utsidan.

    Vet inte hur dom tar sig in, finns ju alltid spricker i betong. Något jag inte visste är att termiterna äter ju upp betongen oxå :p
    Hittade en sopkvast igår, den typen som är med bambu skaft… blivit kvarglömd i en hörna…rent uppäten 🙁 kanske kom termiterna in med en sån…

    Vi har ju sprejat både inne och ute flera ggr per år så jag tror det är lönlöst och bli av med dom, nästa steg hyra en bulldozer 😀

    Ett hus i Minburi, Thanon Romklao Perfect park 6/1
    Massa rum och sparsamt möblerat.
    15 min från AirPort link Lat krabang
    Lugnt tryggt område med vakter 24/7 och många skolor med pickup Vans inom närområdet

    in reply to: Australiensisk turist rånade bank i Bangkok #491258

    22 år och har hela livet framför sig…. En biljett kostar Max 6 månaders arbete så e den betald och väljer detta… I Thailand!
    …vart e världen på väg när unga människor inte kan tänka längre än näsan, flower power barnen och deras barn och fri uppfostran 😀

    in reply to: Avstängningsknapp airbag på Ford Ranger? #491220

    Har googlat, finns inget om var den sitter eller ens en bild på var den skulle finnas men däremot så rekommenderas det att sätta stolen där bak på dom flesta sidor om barnstol, helst då i mitten. Ville ju ha snäckan framme när jag kör själv så jag har uppsikt på henne, får väl ge upp….
    Ska in till Ford ändå så ska fråga en gång till, var hos Toyota och dom sa NIX, får inte stänga av den på någon av deras bilar. Då stängs hela systemet och det vill man ju inte. Men eftersom det fanns i manualen på Ford att det finns en nyckel avstängning på passagerar sidan så tänkte jag det vore väl bra och veta var….

    in reply to: Nytt 6 månaders turistvisum på väg #490453

    @humpe wrote:

    @Thailändaren wrote:

    Äntligen!

    Sent from my iPad using Tapatalk

    Sägs ju inget om hur länge man får stanna varje gång.

    Blir ju genast svårtolkat när du skriver så….står ju 6 mån visum men men
    Någon som har en länk på thai istället?

    Tänker ju så här… 5000 för mulitple….1000 för singel entry, om man då inte får stanna i 6 mån på singel entry hmmm varför betala 1000?… Eller är det så att alla får betala i framtiden för ett visum till Thailand vid gränsen så som i Laos, där tar dom ju 1350 för att bara komma in…. Beloppet är ju satt så lågt som 1000 bht när ett turistvisum mer än 30 dagar kostar 500 kr dvs 1900 bht idag?..

    Från det ena till samma problem, 30 dagar vid gränsen är gratis om man kommer med flyg, läste regler från förra vintern att det går att förlänga på IM med 30 dagar för 1900 bht, stämmer detta?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)