Nu har jag inte egen erfarenhet om sådan ärende som Du beskriver men killgissar här hejvilt.
Svaret är nej på båda frågor.
1. Har du inte gått med som “garant” med signatur är Du inte skyldig att betala släktningars skulder.
2. Det vore en besvärlig och kostsam procedur att driva in en skuld i Thailand från Sverige. Särskild om du är helt svensk, utan anknyting till Thailand.