Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
@Thaisambo wrote:
Hoppas Du får en jättefin jul/nyårshelg i Thailand!
Tackar!
Det ska bli trevligt att fira både jul och nyår än det traditionsenliga som man nött på med år efter år. Nu förväntar jag mig inget firande alls egentligen, utan mest bara att omväxling förnöjer. Jag har varit med om Songkran ett par gånger, vilket räcker gott som nyårsfirande. Blött ur flera bemärkelser =)
Jag antar att det är främst Bangkok och andra turistställen som firar jul och vårt nyår i Thailand?
Eller har det västerländska även börjat få fäste i andra provinser/städer (ex. Buri Ram och Nakhon Ratchasima)?Rutt: ARN-BKK-ARN (1 person)
Flygbolag: Thai Airways
Resperiod: 2/12 2012 – 17/1 2013
Biljett köpt/bokad: 3/8 2012
Biljett köpt av: ticket.se
Kostnad: 7791krInget märkvärdigt prismässigt, men helt OK (antar jag) med tanke på resperioden.
Jag har de senaste gångerna åkt med Turkish, men det fick bli Thai den här gången eftersom det stämde bättre överens med inrikesflighterna till och från Arlanda. Skönt dessutom med direktflyg (uppskattas framförallt på vägen tillbaka).
Om jag dock förstått det rätt så verkar just Turkish och Qatar vara populärast just nu.@MartinS wrote:
farang82, hur går det för dig? Har du anlänt och går det att ta sig vidare?
//Martin
Flygresan gick utmärkt. Bilresan utifrån Bangkok likaså, men det tog tid p.g.a. extremt mycket trafik. Många som verkar lämna Bangkok och tar med sig allt de rymmer i bilen (motorbikes, ris och fläktar är det vanligaste man ser bakpå pickupsen).
Har nyss vaknat till ännu en varm och solig dag i Buri Ram. Vattenflöderna här är väl mer än normalt, men inga översvämningar att tala om (så vitt jag sett hittills i varje fall). Man ser att vissa risfält är drabbade, medan vissa andra ser helt OK ut. En fråga hur man dirigerar vattenflödet (till och från fälten), antar jag.
Vi avvaktar dock med att åka tillbaka till Bangkok tills vi ser att det börjar återgå till lugn och ro. Möjligt att vi stannar här uppe alla veckor.
@hasseigöteborg wrote:
Nu är jag i Hua Hin . Resan genom Bangkok gick mycket snabbt. Lite trafik. Men inga vattenhinder på min väg.
Däremot börjar ju problemen nu. 6 månader borta från huset. Så nu måste saker igång. Ex internet som ligger nere som vanligt. Tur man kan surfa via mobilen.
hf
Tack för rapport, hasseigöteborg. Skönt att det inte verkar vara några störningar kring flygplatsen. Ledsen att höra om att Internet ligger nere dock, hoppas chocken har lagt sig och att nätet kommer igång ASAP 🙂
Själv sitter man just nu i Wine Bar @ Terminal 5, Arlanda och inväntar flyget vidare till Istanbul (som är försenat 30min av okänd anledning).
@hasseigöteborg wrote:
Höll på att få en infarkt när jag läste det i morse men som tur är kollar man ju annat innan man tror på rykten. Sitter på bussen på väg till Landvetter. Landar kl. nio i morgon om allt går som det skall.
Hehe, ja, inte den roligaste läsningen att flygplatsen ev. har stängt när man just skall bege sig. Jag får önska en trevlig resa!
Ifall ni har möjlighet så återkom gärna med en reflektion rörande hur det är att landa, eller främst att ta sig ifrån flygplatsen (ev. omvägar etc.).@Auan wrote:
Flygplatsen är nu stängde till vidare verkar det som.
Vad har ni för källa? Jag hittar nämligen ingen information som tyder på detta, utan snarare tvärtom:
“The Chao Phraya River flood level has started to drop, and thanks to volunteers like these Nava Nakorn housing estate defenders it looks like Bangkok and the Suvarnabhumi airport have been spared.“
//Bangkok PostAv dem jag talat med på morgonen så har dom inte heller hört något ang. att flygplatsen skulle vara stängd, utan planen landar och åker enl. tidtabell.
@baver999 wrote:
Jag såg fel..Jag flyger också precis som du. Jag landar alltså den 20 oktober. Lättast är väl att köpa biljetterna på flygplatsen eller ringa ner till någon lokal resebyrå om du vill boka i förväg. Det går att förboka via Sverige också men då blir det väldigt mycket dyrare.
Jag vet inte alls hur jag ska göra längre. Min plan var precis som din också att min flickvän skulle möta upp mig. Men nu vill jag inte att hon ska ta sig till Bangkok. Man blir ju nojig. Mikko sa att någon annan sträcka också var avstängd tills vidare. Frågan är om det är lönt att flyga ner om man blir “strandsatt” i Bangkok. Jag antar att där inte finns några säkra bilvägar i nuläget.
Ska ringa emirates som jag flyger med på måndag och se om det går att ändra biljetten.
Är du säker på att du ska åka ner där? Vilka åker du med ?
Jo, jag räknar med att åka ner hur som helst. Åker med Turkish Airlines. Räknar med att planet skall kunna landa på Suvarnabhumi, sen försöker jag lösa problemet på plats hur jag tar mig därifrån på bästa möjliga vis.
Ett förslag är att försöka ta sig till Don Muang och åka dagen efter med Nok Air till Buriram.
Förhoppningvis finns det alltid någon väg ut från Suvarnabhumi, även om det kan innebära omvägar.Jag såg att ett hundratal krokodiler rymt ut i översvämningarna (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13790050.ab), så jag stryker åtminstonde simning bland mina alternativ 🙂
Skämt åsido, man får följa detta fortlöpande och se hur läget är just innan man åker, antar jag.
@baver999 wrote:
Ja detta är inte roligt. Jag ska precis som mikko flyga den 19 oktober. Det var tänkt att flickvännen skulle möta upp mig i Bangkok. Hon brukar i vanliga fall ta bussen från Surin till Bangkok men det är antagligen inte ens att tänka på nu om man ska tro bangkok post.
Hur mycket ska till för att resebolagen ska ställa in resorna? Man blir kanske tvungen att flyga direkt från flygplatsen vidare till Buriram.Precis som mikko och baver999 så flyger jag ner den 19/10 (landar dock i Bangkok den 20/10). Först hade flickvännen och jag tänkt mötas upp och stanna i Bangkok någon vecka, men har bestämt att vi försöker ta oss upp direkt till hennes hemtrakter istället.
Tidigare har vi åkt taxi och buss dessa sträckor, men funderar nu på samma tanke som baver999 att ta flyg, samt det närmaste hade nog varit flyg till just Buriram. Jag såg även att det förut gått flyg till Nakhon Ratashima (Korat), men det verkar vara inställt tillsvidare (http://www.happyair.co.th).
Är det någon som flugit till Buriram eller Korat, samt vet vart man kan boka dessa biljetter?
Övriga råd kring detta är också välkommet. Känner mig nämligen lite orolig p.g.a. alla bilder man ser från översvämningarna.Hittade just en biljett via Turkish Airlines..
4566kr
19/10 – 20/11
Restid dit: 15h 25min
Restid från: 17h 45minNow we’re talkin’.. Frågan är om jag skall vänta ut Thai Airways?
Hej,
Lite sent svar kanske… Jag har åkt med Finnair (Stockholm > Helsingfors > Bangkok). Tycker tidsmässigt så är det ett riktigt vettigt alternativ till direktflyg. Lite drygt en timme extra än Thai Airways bara. Maten var OK.
Jag står lite inför samma fundering såsom föregående skrivare. Skall åka ner i Oktober och stanna 30 dagar. Jag är flexibel på dagar, men siktar in mig på avresedag runt 17/10.
Får fram att Thai Airways tar 7700kr och Finnair 6700kr. När skillnaden bara är 1000kr så känns det plötsligt som direktflyg är att föredra.
Tror ni priserna kommer att sjunka ännu mer, eller skall jag slå till redan nu?
Ja, i sådana fall är det nog ingen fara. Tack!
Ah, okej. Tack för informationen!
Jag kan nog i värsta fall trycka ner båda datorerna i samma väska och ta denna som handbagage, och lägga den tomma laptopväskan inuti vanliga bagaget.
Åker med Thai Airways. Jag förstår att det skiljer beroende på vilket bolag man åker med, men generellt går väl laptopväska under benämningen portfölj och därmed är det tillåtet att ha ett separat handbagage också?
Jag köpte nyss en biljett..
Rutt: ARN-BKK-ARN
Flygbolag: Thai Airways
Resperiod: 6/9-6/10 2010
Biljett bokad: 26/07 2010
Biljett köpt via: KILROY travels (http://www.kilroy.se)
Kostnad: 5085 kr:thumbright:
Tidigare resor har jag åkt med Thai Airways, Finn Air, Air China och Turkish Airlines till & från Bangkok. Direktflyg är ju att föredra, men Finn Air var rätt OK med. Air China och Turkish Airlines får väl godkänt också.
Nu är det frågan ifall man skall våga testa på Aerosvit Airlines 🙂
-
AuthorPosts