Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 64 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Tips på boende och sevärdheter i Bangkok #484130
    farang82
    Participant

      @Nypan wrote:

      Vilken prisklass på hotellen har du, underlättar att ge dig tips.

      Oj, jag glömde nämna detta, men prisklassen på hotellen som jag listade ligger från 800 THB – 2000 THB/natt.

      Jag tänkte främst ifall det var något av hotellen som jag listade som “stack ut” till det positiva (trevlig & hjälpsam personal, nyrenoverat, bättre läge än övriga som var listade eller liknande), samt det kanske finns en kandidat utöver de som jag listade som är bättre?
      Jag tog ut dessa alternativ genom att kolla på Agoda, men erfarenheter från forummedlemmar värderar jag högre 🙂

      in reply to: Checka in via Internet? #422699
      farang82
      Participant

        @Thailändaren wrote:

        Då har man ingen fördel av att checka in via nätet som resenär utan dessa kort, när man likväl måste köa. Möjligtvis går det några sekunder snabbare vid incheckningsdisken men det vet i tusan.

        När det gäller Suvarnabhumi så tror jag det inte är någon tidsvinst med att ha gjort iCheck-In innan.

        Däremot kan det vara det på Arlanda. Här har jag för mig, om jag inte drömt, att de brukar ha en separat disk för Internet-Check-in (dvs. utöver den/de diskar för Royal Silk-resenärer). Jag tolkar detta som en dedikerad disk för resenärer som genomfört iCheck-In innan.
        Medan jag stått i den ordinarie slingrande kön så har jag noterat ett fåtal personer som vandrat fram till denna disk (utan att köa, eller separat kö i sådana fall), fått sitt bagage incheckat och boarding card i handen.

        in reply to: Checka in via Internet? #422691
        farang82
        Participant

          Ursäkta att jag lyfter en så pass gammal tråd, men flera gånger som jag stått i den långa check-in-kön på Arlanda och sneglat över på den separata Thai Internet-Check-in/Bagage Drop (där knappt någon brukar gå), så har jag alltid tänkt: “nästa gång så måste vi testa det där…“, men det har konstigt nog aldrig blivit av 🙂

          Inför kommande resa så tänkte jag vara ute i tid och kolla upp hur det fungerar, eftersom man verkar slippa en hel del köande.

          Om jag då förstått förklaringen så är det alltså mellan 1-24 timmar innan avgång som man kan göra check-in via http://www.thaiairways.com/en_TH/index.page (iCheck-In, som menyalternativet heter).
          Detta oavsett ifall du bokat via tredjepart (reseguiden.se, flygresor.se, o.s.v.) eller direkt via Thai Airways, huvudsaken att du har en Thai Airways Booking Reference att uppge?
          Jag har lyckats välja stol på flighterna via tidigarenämnd webbsida, så referensen har jag koll på (antar att vissa kan blanda ihop referenserna, eftersom man även får en sådan via det resebolag man bokar via).

          När man genomfört iCheck-In, så får man lämna in sitt bagage via den dedikerade Thai Internet-Check-in-stationen (som brukar vara till höger om de ordinarie check-in-stationerna på Arlanda), samt på så vis slippa den långa slingrande kön som brukar vara?

          Jag håller även med om att samma procedur på Suvarnabhumi brukar flyta på betydligt bättre (dvs. vanlig check-in). Antagligen för att det är fler Check-in-stationer, samt att man kan checka in/lämna sitt bagage där långt före jämf. med Arlanda. Däremot kan ju passkontrollen vara långsammare 🙂

          in reply to: TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid #476713
          farang82
          Participant

            @stgrhe wrote:

            @farang82 wrote:

            Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.

            Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in sitt bagage i Suvarnabhumi direkt till sin slutdestination i Sverige (trots att man inte har flighterna på samma bokningsref.)?

            Tidigare har detta inte varit möjligt pga de svenska tullreglerna, men om det skett en ändring de senaste sex åren känner jag inte till. Nu har du inte en “genomgående” biljett så även om en regeländring skett, är sannolikheten lite för att du skall kunna checka in bagaget s.k. “Inter-lined”, dvs. till slutdestinationen.

            Göran

            Okej, tack för svaret Göran!
            Då kör jag nog på förslaget med en standby-biljett till den andra flighten (alt. köper en till biljett, eftersom den enbart kostade 499kr). Ska ringa SAS och kolla mina alternativ.

            in reply to: TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid #476711
            farang82
            Participant

              Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.

              Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in sitt bagage i Suvarnabhumi direkt till sin slutdestination i Sverige (trots att man inte har flighterna på samma bokningsref.)?

              in reply to: Vad längtar du mest efter i Thailand? #476582
              farang82
              Participant

                @TomYam70 wrote:

                Tja,kombinationen av att slippa regn, rusk, mörker och kyla i 2 månader(December-Januari),samtidigt man kan intaga en(eller 2) kall öl på en måndag-tisdag-onsdag-torsdag,och bara ta dagen som den kommer,äta en pad thai på ett gatustånd eller en laab moo och en SomTam till kvällsmat i en härlig atmosfär
                Det är vad jag saknar!
                13 resan blir det sedan 1999, så saknar det lika mycket varje gång,
                Men snart bara 100 dagar kvar! :cheers:

                Bra beskrivet, jag kan känna igen mig helt och hållet. Så skönt att bara släppa vardagsstressen, den mörka hösten, eller den kalla vintern, här i Sverige och växla över till detta… att bara vara för en stund…. Ens största uppgift om dagen är oftast att fundera ut vad man ska käka. Just det där att inte behöva planera vardagen i detalj, utan mer bara ta den som den kommer. Planera utflykter m.m. allt eftersom andan faller på. Ta en kall öl, när man känner för det 🙂

                Har nästan blivit till ett beroende att få lämna Sverige för detta underbara land. Att få släppa allt och låta kroppen växla ner/återhämta sig. Att skippa datorn och läsa mail, att slippa vara nåbar på telefon dygnet runt, skippa se på TV om diverse elände ute i världen… För mig brukar denna “frånkoppling” kännas överhört nyttig. När man väl är tillbaka i Sverige igen så brukar det dock bli en viss uppstartssträcka innan man presterar på samma nivå igen, men ack så nyttig denna “frånkoppling” är.

                Och alla trevliga människor, god mat, goda frukter, klimatet, sevärdheter, den annorlunda kulturen, ha shorts på sig varje dag… det finns så många anledningar varför jag längtar tillbaka om och om igen…

                Bara känslan när man anländer till Arlanda och terminal 5.. att ta sig en kall öl och invänta avgång mot Suvarnabhumi. Den känslan… den känslan…..

                Bara 58 dagar kvar, sen blir det fem veckor i Thailand igen. Därefter igen i Mars/April =)

                in reply to: Thai Airways byter flygplan #471121
                farang82
                Participant

                  Tack för rapporten, Bulten!
                  Jag har reserverat platserna 53K på ditresan, och 53A på hemresan.
                  Jag har sett fyra olika varianter på seatmaps nu.. en av dem är nedan (källa: ExpertFlyer):

                  [img2:2kk15loe]http://www.salubole.se/777-01.jpg[/img2:2kk15loe]
                  [img2:2kk15loe]http://www.salubole.se/777-02.jpg[/img2:2kk15loe]

                  Sen varianten som Seatguru hade:
                  [img2:2kk15loe]http://www.salubole.se/seatguru.jpg[/img2:2kk15loe]

                  Tror jag helt enkelt väntar ett tag till så kommer det nog fram vilken seatmap som är gällande 🙂

                  in reply to: Thai Airways byter flygplan #471119
                  farang82
                  Participant

                    Hej,

                    Någon här på forumet som hunnit en färd mellan ARN-BKK/BKK-ARN med Thai’s 777-300ER ännu, som dessutom har lust att återge detaljer? Jag är mest nyfiken kring 777-300ER vs. 747.

                    Samt, stämmer nedanstående seat map?
                    http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_777-300.php

                    Tack på förhand! :cheers:

                    in reply to: #441034
                    farang82
                    Participant

                      Då var det dags att åka iväg igen då 🙂

                      Rutt: ARN-BKK-ARN (1 person)
                      Flygbolag: Thai Airways
                      Resperiod: 14/10 2013 – 14/11 2013
                      Biljett köpt/bokad: 30/5 2013
                      Biljett köpt av: travelstart.se
                      Kostnad: 5687kr

                      Intressant att få åka med de “nya” Boeing 777-300ER (istället för de gamla 747-400).

                      in reply to: Nyhetsbrevet den 10 maj – om att flytta i thailand #474453
                      farang82
                      Participant

                        Lycka till Nille, och hoppas att ni alla kommer att trivas i Pattaya.
                        Vilken otrolig utsikt från balkongen! :cyclopsani:

                        in reply to: Norwegian hyr in två flygplan #472817
                        farang82
                        Participant

                          Tack för svaren!
                          Det blir Thai för hela slanten.

                          in reply to: Norwegian hyr in två flygplan #472813
                          farang82
                          Participant

                            Såg t/r-biljetter för 5000kr som gäller direktflyg från Stockholm-Bangkok med Norwegian. Detta visserligen i lågsäsong, så Thai var inte långt därifrån (5600kr).
                            Vilken av dessa direktflyg skulle ni välja, och varför?
                            Visst skulle Thai’s plan på sträckan ersättas inom kort med ny flygplansmodell?

                            in reply to: Nytt om ASEAN #471951
                            farang82
                            Participant

                              Ang. “i skolorna slussas ungarna redan in i samfundet”, så märkte jag av det vid ett event där olika skolklasser “showade” för sina nära och bekanta. Olika danser, alltifrån traditionell dans till gangnam style 🙂

                              I bakgrunden av scenen var det en stor bild över ASEAN (bild 1), samt att lite runt i kring såg man liknande banners (bild 2 och bild 3).

                              I samband med detta var det även några mindre karuseller, hoppborgar, gratis mat och annat tillhörande. Kändes som det var ASEAN som var sponsorn för detta, men jag fick inte riktigt någon kläm.

                              [img2:16tm0v2m]http://www.salubole.se/DSCF9595.JPG[/img2:16tm0v2m]

                              [img2:16tm0v2m]http://www.salubole.se/WeAsean1.jpg[/img2:16tm0v2m]

                              [img2:16tm0v2m]http://www.salubole.se/WeAsean2.jpg[/img2:16tm0v2m]

                              in reply to: Visa-run via Aranyaprathet? #469758
                              farang82
                              Participant

                                Tack för URLen Sven Viking. Jag noterade där att det står:

                                Immigration Division 1 will be closed on 29th December,2012 – 1st January, 2013

                                Är det möjligt att även gränsstationen vid Aranyaprathet också håller stängt under dessa datum?
                                Jag är just nu bara 10 mil ifrån Aranyaprathet, så det känns närmast att åka dit.

                                Ska även växla till mig $20 innan, tack för den infon Nypan!

                                Väldigt dumt av mig att inte ordna med visum innan avresan, men you’re learning from your mistakes.
                                Första gången på väldigt länge som jag befinner mig i Thailand längre än just 30 dagar.

                                Skulle någon kunna bekräfta ifall nedanstående guide stämmer någorlunda?
                                http://www.backpackinthailand.com/visa_run.html

                                Tack på förhand!

                                in reply to: Visa-run via Aranyaprathet? #469755
                                farang82
                                Participant

                                  Ack, ja.. det är jobbigt att se, man vill så gärna hjälpa och ger någon ett par slantar.. detta upptäcks, och direkt har man exponentiellt antalet av personer runt i kring sig som också vill ha ett par slantar.

                                  Har tidigare gjort ett par vändor via stationen bortom Trat, så antar att situationen är ungefär densamma vid Aranyaprathet.

                                  När jag flög till Phnom Penh för några år sedan så minns jag att man behövde dollar vid passkontrollen/stämplingen. Är denna valuta även nödvändig att ha med sig för ett visa-run, eller duger/räcker det med THB?

                                Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 64 total)