Forum Replies Created

Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #442422
       Norrbaggen
      Member

      Jag får väl dra mitt strå till stacken.

      I Chiang Mai är det nu lugnare än någonsin. Det var lite stoj den 19:e, men det var mest tonårsligister som utnyttjade situationen för att avreagera sig. De brände lite bildäck och en brandbil på Nawarat Brigde samt ett försök att sedan bränna ned guvernörens bostad. De motades bort och det blev aldrig något större upplopp.

      Följande morgon så fanns det emellertid inga spår av vad som hade hänt dagen innan. Jag åkte runt i flera timmar och kunde inte se varken rödskjortor eller militär. Samma dag (20/5) revs rödskjortornas scen vid Wat Phra Sing (Wararot Hotel) och de stängde även självmant ned sin radiostation.

      De senaste tre nätterna har det varit utegångsförbud i Chiang Mai (och ett 20-tal andra provinser). I Chiang Mai har det varit lugnt och vad jag hört så har många struntat i utegångsförbudet, och många nattställen har haft öppet som vanligt.

      Så för att summera läget i Chiang Mai, och jag är ganska säker på att det innefattar hela norra Thailand, så är allting helt tillbaka till normalt. En fördel för mig som bor här är att det är mindre trafik och turister just nu. 🙂

      Vad som kommer att hända framöver går det bara att sia om. Rödskjortorna uppger att de kommer att återuppta demonstrationer om cirka 1-2 månader, men det kommer med största sannolikhet att bli under fredliga former. Det skulle knappast främja deras sak om det spårade ur igen som det gjorde tidigare i veckan.

      Så för att svara på din fråga, jag tror inte att du behöver oroa dig för att resa hit. Det har inte förkommit något våld mot utlänningar i Thailand i samband med protesterna, förutom mot de som självmant befunnit sig i skottlinjen.

      Håll dig uppdaterad om läget så är det inga problem. Oavsett plats eller tid, så har jag alltid känt mig säkrare i Thailand än Stockholm en helgkväll. 😉

    • #441506
       Norrbaggen
      Member

      Den här finns på engelska. http://classifieds.thaivisa.com/

    • #432971
       Norrbaggen
      Member

      @Herr Chang wrote:

      Tja, fru Chang meddelar att svärfar Chang är “obotah”, vilket just inte betyder någonting för mig.
      Någon annan som vet?
      Herr Chang har talat.

      Gissar att hon menar Or Bor Tor som närmast kan översättas till kommunfullmäktige. Det är en mycket eftertraktad position då den beroende på kommun eller distrikt kan generera generösa summor pengar varje år.

      En Or Bor Tor ansvarar för besluten av hur statliga medel ska distribueras i en kommun (Tambon). Han är också den som ger bygglov till den som ska bygga hus och måste godkänna huskonstruktionen. Inte helt oväntat så tar en Or Bor Tor ut inofficiella “avgifter” för att godkänna ett bygglov. De brukar även få “kick backs” från de statliga entreprenörer som utför saker som vägunderhåll och annat som rör kommunen.

      Har din svärfar redan suttit en period låter det lite konstigt att han behöver hjälp inför valet, han borde vid det här laget ha ganska bra med flis själv. Men, det är ju alltid bättre att låta andra betala så besparingarna kan användas på mer konstruktivt sätt, som karaokebarer och minifruar. 🙂

      Det är ganska lätt att se vem som är Or Bor Tor i en kommun, det är bara att åka runt och leta efter det största och flottaste huset.

      Högre statliga positioner som exempelvis guvernörer är ännu attraktivare. Dessa tillsätts av Bangkok och röstas inte fram. “Priset” för att bli guvernör kan i vissa provinser kosta upp till 20-30 miljoner baht per mandatperiod. Du kan ju sedan räkna ut hur mycket de kommer att tjäna om de betalar så mycket i “inträdesavgift”. 😉

    • #425338
       Norrbaggen
      Member

      Moojay har helt rätt. Vid ett giftermål bör en symbolisk summa läggas fram oavsett vem som får pengarna i efterhand.

      Tänk dock på att om kvinnan ifråga har varit gift tidigare och/eller har barn tillsammans med en annan man så behöver du egentligen inte betala någon sinsod alls. Familjen ska då vara glad att hon lyckats skaffa en annan man som kan ta hand om familj och eventuella sladdbarn. Så fungerar det i teorin, det finns säkert familjer som försöker kräma ut en saftig sinsod i alla fall, oavsett om brudgummen är farang eller thai.

      Beloppet på en sinsod bestäms baserat på den thailändska familjens rang, inte på mannens förmåga. Eftersom de flesta faranger inte gifter sig med någon ur den thailändska societeten rör det sig inte om några större belopp. Är kvinnan oskuld/singel och kommer från en vanlig arbetarfamilj bör den aldrig vara högre än 100,000 baht, oftast i regionen 20,000-50,000 baht.

      Familjer som arbetar inom yrken som anses respektabla, landar summan oftast i den högre regionen. Exempel är lärare, högt statsanställda, poo yai baan etc. En familj som är risodlare/bönder hamnar i den lägre klausulen. Många familjer ser sig gärna vara högre än vad de egentligen är, så sunt förnuft får råda.

      Är kvinnan thai-kines eller från någon större finare familjeklan, då lär beloppet vara oväsentligt för dig eftersom som hon ändå aldrig skulle aldrig gifta sig med dig om du inte var ekonomiskt oberoende. 😉

      Vad du garanterat förväntas betala är bröllopsfesten, och den i sig självt kan bli en dyr historia om 100+ gäster ska underhållas. Eftersom de flesta här med största sannolikhet inte gifter sig med någon oskuld, bör en summa i regionen 20,000 baht, samt stå för bröllopsfesten vara mer än nog.

    • #429906
       Norrbaggen
      Member

      Thailändska kvinnor söker, precis som västerländska, i första hand efter ekonomisk trygghet. Det är ingenting som är unikt för Thailand. Det gör vi väl alla, män som kvinnor. Har en kvinna dessutom barn från ett tidigare förhållande så gör det saken desto viktigare.

      Jag tror inte man kan generalisera frågan för det finns lika många skäl som det finns kvinnor. Vill man ändå försöka sig på att generalisera det hela lite så får man nog titta på vilken samhällsklass den aktuella kvinnan kommer från.

        Kvinnor från e-saan eller de som arbetar inom glädjeindustrin väljer en farang nästan uteslutande på grund av ekonomisk och social trygghet. Den egna familjen kommer alltid först, även om kärlek till farangmannen kan komma att växa fram allteftersom. De tror att en västerländsk man är mer trogen (?!), har bättre ekonomi och värdersätter den egna familjen högre. Det finns väl ingen som inte hört uttrycket “Thai mään noo good” :). Det innebär även en stor statushöjning att komma tillbaka till hembyn med en farang och bli en “mia farang”.

        Kvinnor från medelklassen söker ofta status. Det är numera någon form av mode i Thailand att ha en farangpojkvän eller man även i medelklassen. Det är lite av en paradox, för även om vi faranger ibland anses vara av högre rang, så anses vi på samma gång vara mer primitiva varelser ur en samhällssynpunkt. För bara tio år sedan skulle det vara mer eller mindre otänkbart för en “bra flicka” att ha en utländsk man.

        Kvinnor från den övre medelklassen eller den thai-kinesiska societeten (hi-so) skulle aldrig ens tänka tanken på att ha en man som inte är thai-kines. Kvinnor från den här gruppen som trots det gifter sig med en västerländsk man blir ofta utstött av sin egen familj för att ha gift sig med en “barbar”. Därför är det även här viktigt med den ekonomiska statusen för kvinnan om kärleken mot förmodan skulle vara viktigare än hennes egen familj.

      Ovan är som sagt grova generaliseringar och varje kvinna har säkert sina egna skäl till att välja en viss man. Att det skulle bero på näsorna eller några andra fysiska kvaliteter kan vi nog lägga åt sidan. 😉

Viewing 4 reply threads

Kontakta oss

Vi är inte här just nu men skicka gärna ett meddelande så tar vi tag i detta så snart vi kommer online

Sending
or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?