Forum Replies Created

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: "UT för besök" medan man väntar? #480693

    @Amru wrote:

    Hej,

    Det ska gå att komma på besök i Sverige under tiden som ansökan är igång. Under den tiden som besöket varar så läggs ärendet på hyllan och återupptas sedan när den sökande lämnat landet. I de tider som väntetiderna är långa så har jag varit med om att visum har utfärdats. Skulle det vara så att ett beslut kommer att tas i närmare framtid så avskrivs eller så blir det avslag på ansökan. Det jag råder till är att man tar kontakt med handläggaren på migrationsverket och ser över handläggningstiden på hemma plan innan man bestämmer sig för att söka på ambassaden.

    Eftersom jag är ny här på forumet så vill jag presentera mig. Jag har tidigare arbetat på ambassaden i BKK i åtta år på visum avdelningen. Under mina år så har jag samlat på mig en massa erfarenheter inom yrket och delar gärna med mig lite av min kunskap.

    Mvh
    Amru

    Tack för svaret.

    Vi har nu väntat i 10 månader på beslut :shaking:

    Det stod att det skulle ta 11 månader, så det borde bli klart snart? Annars vill jag åka till henne eller att hon kommer hit om det istället tar hemska 16 månader eller 19 månader som man har hört skräckhistorier om från andra.

    Ja det låter som en bra ide att ta kontakt med handläggaren och fråga hur lång tid till det tar innan det blir färdigt, så att man kan besluta sig om att åka iväg om det tar lång tid (att hon kommer hit är uteslutet om det nu riskerar att bli avslag på ansökan). Sagt och gjort, jag kontaktade handläggaren och frågade: “Hej xxxxx, vet du hur långt tid det tar tills vårat ärende blir färdigt?”, personen svarade: “Jag kan dessvärre inte ge något exakt datum för när ett beslut kommer att fattas.” :angryfire:

    Vad ska jag göra nu? Ska jag bara åka, eller riskerar man något annat om jag t.ex. blir kvar i Thailand en längre tid och man måste vara hemma för att svara eller något sådant?

    in reply to: "UT för besök" medan man väntar? #480685

    @NollArton wrote:

    @plan wrote:

    @Jimmieboy wrote:

    OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

    “en månad”? Varför står det elva månader på migrationsverkets hemsida?

    http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

    @Jimmieboy wrote:

    För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

    När ansökte ni?

    Jag förstår att det blir längre väntetider nu när det kommer flyktingar från Syrien, men att vissa får vänta 11 månader och andra 1 månad känns ju lite oschysst .

    @Jimmieboy wrote:

    Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden

    Jo men elva månader? Det är ju nästan ett år.

    @Jimmieboy wrote:

    och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

    Hon är i Thailand nu, men om väntetiden är elva månader så är det hjärtlöst att hon dessutom är förbjuden att komma hit med turistvisum en månad. Varför är det ett problem? Tror dom att man kommer att gömma sig i Sverige bara för att man först ansökt om att bo i Sverige och sedan ansöker turistvisum?

    Det kan ta allt mellan några veckor till den tid som står på hemsidan eller mer. Har sett på forum folk som har fått svar allt mellan 1 timme efter intervjun till 4-5 månader till 11 månader efter. Det beror på hur komplett er ansökan är, hur länge ni känt varandra, vad hon säger på intervjun o.s.v., men verkar även handla om “tur”. Migrationsverket har även någon form av lotteri där man kan hamna i något slags pilotprojekt som ger mycket kortare väntetider, om man har tur. Förhoppningsvis utökar de detta under året till fler enheter.

    Vad jag förstår så granskar JO just nu Migrationsverkets långa väntetider och att det skiljer så mycket mellan olika fall och beroende på hur man sökt. Enligt lagen får det inte ta längre än 9 månader, och regeringen hade tidigare (vet inte hur det är nu) 6 mån som mål.

    Vi har väntat 3 mån nu. Mitt tips är att hoppas på snabb handläggning men planera för det värsta. Själv lever jag som en fattig student för tillfället och sparar allt för att kunna göra 2 resor ner till Thailand om det behövs, en i vår och en senare i sommar. Då har man också något att fokusera på medan man väntar.

    Tack för ditt svar, ja JO eller någon borde granska detta. Det känns som ett lotteri med människoliv där vissa drar nitlotten 11 månader (jag fick kontakt med handläggaren nu, hon sade 12 månader) medan för andra går det på 16 dagar. Det är ju helt sanslöst, var finns den svenska rättvisan, var finns rättssäkerheten? Varför får vissa vänta 1 år medan andra får två veckor? Är inte det sjukt?

    Bäddar man inte för korruption på detta sättet? Det vore guld om man kände en handläggare på migrationsverket.

    Våran handläggare hade inte ens börjat titta på vårt ärende, hon sade att det inte är någon ide att ringa till henne förrän sommaren, så det handlar inte om vår ansökan, beroende på “hur komplett er ansökan är, hur länge ni känt varandra, vad hon säger på intervjun o.s.v., ” handläggaren har helt enkelt inte tid att kolla på vårt ärende förrän sommaren.

    I vårt fall kommer det ha tagit minst 9 månader innan någon ens granskat vårt fall, hur kan man då prata om att “OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad”?????

    Kan det vara så att dessa som säger dessa saker inte är insatta i ämnet?

    in reply to: "UT för besök" medan man väntar? #480679

    @Jimmieboy wrote:

    OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

    “en månad”? Varför står det elva månader på migrationsverkets hemsida?

    http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

    @Jimmieboy wrote:

    För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

    När ansökte ni?

    Jag förstår att det blir längre väntetider nu när det kommer flyktingar från Syrien, men att vissa får vänta 11 månader och andra 1 månad känns ju lite oschysst .

    @Jimmieboy wrote:

    Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden

    Jo men elva månader? Det är ju nästan ett år.

    @Jimmieboy wrote:

    och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

    Hon är i Thailand nu, men om väntetiden är elva månader så är det hjärtlöst att hon dessutom är förbjuden att komma hit med turistvisum en månad. Varför är det ett problem? Tror dom att man kommer att gömma sig i Sverige bara för att man först ansökt om att bo i Sverige och sedan ansöker turistvisum?

    in reply to: "UT för besök" medan man väntar? #480677

    @rednuf wrote:

    Man får inte befinna sig i Sverige när man har en ansökan om uppehållstillstånd under utredning. Söker ni UT För Besök eller turistvisum torde det antingen resultera i avslag, eller att ansökan om bosättning påverkas negativt.

    Det är helt kört alltså? Vi är alltså tvungna att vänta i 11 månader, nästan ett år innan vi ses igen?

    Får jag åka till Thailand eller påverkas det även då?

    @rednuf wrote:

    vad gäller bristen på “mänskliga rättigheter” så brukar inte en tidskrävande ansökan om uppehållstillstånd hamna speciellt högt upp på listan över brott mot dem vad jag minns.

    Jo jag vet, men det borde vara en mänsklig rättighet att få komma till den man är förlovad med eller gift med på liknande sätt som barnens rättigheter. Men jag borde kanske inte vara förvånad när man hört andra fall där man känslokallt utvisat och nekat människor ett värdigt liv.

    Jag förstår inte hur man tänker i Sverige som ska vara ett föredöme i världen.

    Är det likadant i Thailand? Om jag söker Uppehållstillstånd för att bosätta mig i Thailand, är det också ett års handläggningstid innan man får reda på något?

    Jag är ganska trött på Sveriges byråkrati och känslokalla kultur överhuvudtaget, så jag har haft funderingar på att flytta till Thailand. När jag var där så kände jag mig mer hemma på något sätt. Min fästmö är helt annorlunda än svenska tjejer, det är därför jag vill gifta mig med henne. Och så har jag inte känt med någon svensk tjej.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)