Viewing 10 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Här i Hua Hin har allt sparkat igång igen sedan en tid. Man ser arbete på många av de plättar där det annars bara var ödetomter tidigare. Samma i Pattaya om än några resor värre. Detta var alltså turistorterna min resa täckte. Vad som förvånade mig ännu mer var att jag stötte på många projekt även ute på landsbygden. Antingen färdigbyggt eller halvklart.

[img2:20d1nbag]http://www.rolfsbild.se/Grav/Bygge/991019-01%20byggkranar.jpg[/img2:20d1nbag]

Detta gäller syd öst kusten Rayong, Chantaburi och Trat som jag precis bilat igenom ett par gånger.

Enligt källor på flera av platserna är det dessutom slutsålt. Visst, det kan ju vara att en massa agenter köpt på sig men ändå. Tror inte detta beror bara på mina nya glasögon.

Någon annan som reflekterat över detta?

Att dom bygger en massa har jag sett, likväl att det finns mängder med påbörjade projekt som står öde. Precis som att det i varje liten village finns massvis med obebodda hus.
        Jag tror inte en sekund på att det är slutsålt.

Jag var runt en sväng hos en 5-6 st mäklarkontor i Hua hin för att höra mig för om hus att hyra, ville jämföra lite med det jag har nu. På ett par st klämde dom in att husen går åt så man ska skriva kontrakt snabbt. I nästa stund sa dom att det hela tiden kommer in nya objekt…
        När jag började kika lite mer noga såg jag att annonserna på väldigt många var skrivna 2011…

Jag bor själv i en liten mycket trivsam ganska nybyggd village med 16st jättefina hus runt en tropisk trädgård med en mycket vacker pool. Jag har varit runt i mängder av olika village här i Hua hin och kikat och tycker helt klart att jag bor i en av dom finaste. Husen är dessutom byggda med riktig falang std, dvs köket ser ut som ett exklusivt kök i Sverige och tom varmvatten i kranen, det finns en separat tvättstuga invid köket. Trädgårdarna och poolen sköts av trädgårdsmästare, man behöver inte ens hålla rent på sin egen uteplats själv. Det är precis som en lyxig resort.
        Priserna på husen ligger inte högt jämfört med övriga i området.
        Men ändå är 5 av dom 16 husen osålda…

Låt Thaiarna bygga så mycket dom orkar, bara bra för oss som vill hyra 🙂

Tapani
        Participant

Kostar i månaden med el och vatten ?

Auan
          Participant

Har hört från flera håll att nu går det inte längre att få byggare per dag utan fast pris gäller. Detta känner man ju igen när byggare har lite att göra passar det bra att gå per dag och när de har mycket att göra tar de fast pris. Så en byggboom har vi garanterat över hela Thailand.

Thailands ekonomi går som tåget just nu. För tillfället inga makroproblem som oroar befolkningen eller marknaden. Dessutom pumpas det in väldigt mycket pengar från övriga världen in till Thailand (samt övriga Asien). Det är framförallt den inhemska efterfrågan som eldar på, vi utlänningar påverkar inte nämnvärt förutom så klart något genom turistintäkter som numera främst kommer från Asien inkl. Ryssland.

Mikrospaningar i Bangkok är att det är kö utanför Louis Vutton butiken i Paragon på lördag, endast 20 kunder åt gången eller liknande. Det är i princip omöjligt att få bord på de bättre restaurangerna på en fredag-lördag om man inte bokar bord. Denna efterfrågan kommer från Thailändare och i viss mån övriga Asiater som är här och besöker. Den Thailändska medelklassen (i Bangkok) har fått det betydligt bättre de senast 5 åren, och det börjar synas på vilket sätt de spenderar sina pengar. Ett mer västerländsk mönster, tyvärr kan man tycka på lång sikt, men stora möjligheter att göra affärer på kort sikt. Vårt företag har precis slutfört löneförhöjning, som landade på runt 10% i löneökning i snitt. Detta för sjätte året i rad. Om vi inte upprätthåller detta, blir våra anställda snabbt headhuntade till konkurrenter.

Lite OT, mycket som byggs nu för tiden vänder sig förmodligen mot Thailändare. Jag antar att det är mycket condos du det sett när du är ute och reser, vilket är det som Thailändare vill köpa. Dessa tror jag går mycket bra, och jag är inte förvånad om de säljs ut snabbt. Symmetriska husprojekt i Hua Hin tex, gillas inte av Thailändarna, och där är det förmodligen fortfarande tungt.

Nille
            Keymaster

Tack för input, intressant och lite av den känsla jag har.

I Chantaburi bor det nästan inga utlänningar och de projekten jag tittade på (hus) befolkades främst av thai. Fanns bara några town house att hyra på ett äldre område med kanske 60-70 hus i olika storlekar. 1 km därifrån hade de ett nybyggt område med farang style hus ungefär, ca 25 hus – slutsålt. Bredvid hade de 3 stycket stora tomter som de fyllt upp som de skall börja bygga på, ca 30-40 hus per tomt. Slutsålt. Jag tror det är de thailändare som du nickbkk pratar lätt om, som får det lite bättre och nu istället väljer hus och säkerhet framför town houses. Jag såg dessutom 3 skyltar med moo baan på ännu mer country side platser.

Intressant är bara förnamnet

När det byggs nya områden är det oftast Thai som köper fastigheterna.
              Dom gör det i stället för att spara på bank där räntan är dålig.
              Sedan hyr dom ut husen och får således pengar för underhåll samt förhoppningsvis lite överskott och på detta förhoppningsvis även en värdeökning. En sorts självgående pensionsförsäkring.
              Här i phuket är det kö kvällen innan objekten för första gången blir tillgängliga och många lejer någon vän för att sova i kön över natten för att på morgonen köpa en eller flera enheter.
              Jag har bott här nere till o från i 16 år och det förekom redan då men köptes av rika Thailändare. I dag har medelklassen lärt sig och i bland går en hel familj i hop för att fixa det hela.
              J

“När det byggs nya områden är det oftast Thai som köper fastigheterna.
              Dom gör det i stället för att spara på bank där räntan är dålig.
              Sedan hyr dom ut husen och får således pengar för underhåll samt förhoppningsvis lite överskott och på detta förhoppningsvis även en värdeökning. En sorts självgående pensionsförsäkring.”

Låter utmärkt och passar mig utmärkt, då jag inte kan bestämma mig vilken del av Thailand jag gillar mest, utan gärna hyr och gärna av thailändare. Hyr dock absolut inte i Pattaya eller Phuket. Ej heller HuaHin. Farangområden som inte ger mig något i själen. Verkar ibland som faranger bara känner till dom områdena och håller sig till sina “byar” ? Lite enögda :cyclopsani: Hörde bla. att ryssarna håller på att “ta över” Pattaya 🙁 Ska jag bo i Thailand, ska jag bo i riktiga Thailand. Möjligtvis Krabi, men ej AoNang där turisterna är. Åker dock gärna ner till stranden och umgås med dom också ibland 💡

Andra fina möjligheter om man vill leva riktigt med thailändare: Chiang Mai, Chiang Rai, Chachoengsao, Nakhon Nayok, Ayutthaya mfl. Dom flesta faranger är nöjda med klimat, bad & golf, och det är Ok, men att bara umgås med europeer (svenskar övervägande) kan jag för min del få nog av hemma. Inget illa ment. Alla har rätt till sitt drömliv 🙂

Myys, wherever you are :sunny:

Nille
              Keymaster

Hej Ivar, vet inte om du läste inläggen innan ditt men vi som bor här upplever situationen något annorlunda, dels som bubbla, dels som att de köper för att bo och/eller sälja. Jag besökte Chantaburi för ett par veckor sedan och det fanns INGET hus i hela stan med uthyrningskylt, områden till salu hyrde inte ut, ingen property agent för uthyrningsmarknaden, dött för uthyrning mao. Chantaburi är en hyffsat stor stad. Bara i Bangkok och turistorterna det går att välja och vraka. Jag är lite nyfiken på vad du grundar din slutsats på?

Visste inte att jag hade en slutsats ? Vilket menar du ?

Det är ju synd om det inte finns nåt att hyra. Fast jag har inte sett det problemet utanför turistorterna där jag rör mig. Min thailändska familj och vänner i Thailand har alla kontakter jag behöver för att hitta hyrobjekt, men alla har väl inte den turen.

PS. Ivan va namnet 🙂

Skulle vilja påstå det pågått under en längre tid. Redan för ett år sedan när vi renoverade svärföräldrarnas hus var det En del väntetid för att få tag på material. Cementfabrikerna hade svårt att producera nog för att möta efterfrågan. Har öppnat en ny stor “byggshop” sedan dess. Det byggs överallt här uppe och det är ju främst Thailändare som bygger. “Här” är alltså i obygden Sa Keo.

Det verkar till viss del vara pga högre markpriser vilket gör det möjligt att helt enkelt låna mera pengar att bygga för. Nu kan jag inte så mycket om det Thailändska banksystemet men det tyder väl en del på att man börjat ta efter oss i väster (eller Japan) med en ohämmad kreditexpansion för att inflatera valutan.

Som väldigt exportberoende har man kanske inte något större val än att följa efter men frågan är ju hur bra det blir i längden. Erfarenheterna från Europa och USA visar ju ganska tydligt att allt mer eller mindre brakar åt helvete om man går för långt i den riktningen.

Viewing 10 reply threads
            • You must be logged in to reply to this topic.