Hem Forums Att bo i Thailand Kultur, Samhälle & Politik, Mått i Thailand?

Viewing 13 reply threads
  • Author
    Posts
    • #390616

      I Thailand finns det ju ett speciellt mått för t.ex area:

      1 rai = 1600 kvadratmeter
      1 ngan = 400 kvadratmeter
      1 wah = 4 kvadratmeter

      (rätta mig gärna om jag har fel)

      Min fråga är nu finns det andra mått som är unika för Thailand?
      T.ex finns det motsvarande för vikt eller volym? Finns det ytterligare area-mått?

    • #458131

      Du har ju Bath också.
      1 Bath = 15gram tror jag det är.

      //Filip

    • #458132

      Finns ett större ytmått som heter acre, kommer inte ihåg hur många rai men väldigt stor yta är det.

    • #458133

      @li12na wrote:

      Finns ett större ytmått som heter acre, kommer inte ihåg hur många rai men väldigt stor yta är det.

      Jaha, använder de acre i Thailand? Det används ju i flera länder, ingår i imperial måtten…Thailand använder ju metric annars, till det mesta; meter, gram, liter etc.

      Edit: kollade just upp storleken på acre också, drygt 2,5 rai, så väldigt stort är det inte.

    • #458134
      kostvet
      Participant

        @thairookie wrote:

        I Thailand finns det ju ett speciellt mått för t.ex area:

        1 rai = 1600 kvadratmeter
        1 ngan = 400 kvadratmeter
        1 wah = 4 kvadratmeter

        (rätta mig gärna om jag har fel)

        Min fråga är nu finns det andra mått som är unika för Thailand?
        T.ex finns det motsvarande för vikt eller volym? Finns det ytterligare area-mått?

        Hej
        1 wah can betyda både längd och yta, ex som du nämnde ovan, 1 wah=2 m och 1 tarang wah=4 kvadratmer
        sedan finns det gamla måt system som äldre generation brukar använda, tex en saak=1/4 wah alltså 4 saak=1 wah.
        2 saak=1 m. 1 kheup= 1/2 saak, 1 saak=2 kheup.

        OT: Det finns ett gammal thai ordspråk som syftar på måttet ” Dai kheup ja ouw saak” på ett svenskt motsvarande
        ” ger man lillfingret så tar de hela handen”
        Hur det kommer sig med dessa märkliga mått? Ju saak(armbåge) på Thai, där mäter man från spetsen av långfinger till armbågens spets. Kheup mäter man från spetsen av långfingret fram till handleden. Wah mäter man från spetsen av långfingret ena handen till det andra långfingret på den andra handen med sträckta armar.

        andra måttenhet som används ofta är loh uttalas (Lhåå) = dussin
        gwien= 100 thang=2000 liter används mest när det gäller försäljning av ris.
        1 thang = 20 tanaan
        1 tanaan= 8 näve eller 1 liter enligt gammaldags thai mått.

        gwien är en benämning på ett gammalt fordon med två hjul man använder oxar eller vattenbufflar att dra detta fordon med. Från gamla tider så åkte man till och från risfältet i/på en gwien. Efter ris skörden brukade man lasta riset fullt i en qwien där av kom benämningen.

        Kostvet

      • #458135
        maprao
        Participant

          När det gäller sand, grus, singel, elkablar, ibland armeringsjärn, och säkert ännu fler saker är det nummer som gäller.

          Sand nr 1 är exempelvis vad vi kallar mursand 0-4 mm, nr 2 betonggrus 0-8 mm o s v.

          Kj

        • #458136
          stgrhe
          Participant

            När det gäller kvalitén på färdigblandad betong används måttet “steng”.

          • #458137

            Jusst det, när de pratar om tjockleken på armeringsjärn och PVC-rör så talar de ofta om “hun”.

            Jag tror en “hun” är 3 mm.

          • #458138
            BBJ
            Participant

              En bra länk när det gäller Land Conversion Table: http://www.seabreeze-villas.com/land_conversion_table.htm

              Mvh
              BBJ
              :thumbright:

            • #458139
              maprao
              Participant

                @gomi wrote:

                Jusst det, när de pratar om tjockleken på armeringsjärn och PVC-rör så talar de ofta om “hun”.
                Jag tror en “hun” är 3 mm.

                4 hun är 1/2 tum och 6 hun är 3/4 tum när det gäller rör.

                Man mäter storleken på ägg samt vissa frukter med nummer också. Oftast är lägsta nummer minst men just frukt och ägg är lägsta nummer störst. Helt enligt thailogiken.

                Kj

              • #458140

                Tack för alla bra svar!

                Kostvet, Ditt uttömmande svar var om armbågen och näven var speciellt intressant! Äkta “thai-staj”! :thumbright:

                Finns det någon där ute som har mer information om ägg- och fruktstorleksmåtten? Skriv gärna de thailändska orden om Ni har möjlighet!

                Efter mycket letande hittade jag även denna sammanfattning (text kopierad från http://www.cockatoo.com/english/thailand/thailand-weights-measures.htm):
                The metric system was officially introduced by a law passed on December 17, 1923. However, old Thai units are still in common use, especially for measurements of land. The traditional units convert into metric units as follows: 1 picul = 60 kg; 1 catty = 600 grams (100 catty = 1 picul); 1 baht (named like the currency, used to weigh gold) = 15.16 grams; 1 carat = 20 centigrams (5 carat = 1 gram); 1 sen = 40 meters; 1 wah = 2 meters (20 wah = 1 sen); 1 sauk (¼ wah) = 0.50 meter; 1 keup (½ sauk) = 0.25 meter; 1 rai (1 sq sen) = 1,600 sq meters; 1 ngan (¼ rai) = 400 sq meters; 1 sq wah = 4 sq meters (100 sq wah = 1 ngan); 1 kwien = 2,000 liters; 1 ban = 1,000 liters (2 ban = 1 kwien); 1 sat = 20 liters (50 sat = 1 ban); 1 tannan = 1 liter (20 tannan = 1 sat).

              • #458141

                Nu svarar jag på min egen tråd. :study:

                Äggstorlek i gram = Thaiskala
                > 71 = 0
                65-70 = 1
                60-64 = 2
                55-59 = 3
                50-54 = 4
                45-49 = 5

                Motsvarande i Sverige:

                Äggstorlek i gram = Benämning
                > 73g = Mycket stora (XL)
                63-73g = Stora (L)
                53-63g = Medelstora (M)
                < 53g = Små (S)

              • #458142
                maprao
                Participant

                  Äggstorlek i gram = Benämning
                  > 73g = Mycket stora (XL)
                  63-73g = Stora (L)
                  53-63g = Medelstora (M)
                  < 53g = Små (S)[/quote]

                  Samma devis när det gäller frukt
                  1 = XL
                  2 = L
                  3 = M
                  4 = S
                  Skördar lamyai i morgon, mest 2:or men en del 1:or och 3:or.

                  Kj

                • #458143
                  kostvet
                  Participant

                    @kostvet wrote:

                    @thairookie wrote:

                    I Thailand finns det ju ett speciellt mått för t.ex area:

                    1 rai = 1600 kvadratmeter
                    1 ngan = 400 kvadratmeter
                    1 wah = 4 kvadratmeter

                    (rätta mig gärna om jag har fel)

                    Min fråga är nu finns det andra mått som är unika för Thailand?
                    T.ex finns det motsvarande för vikt eller volym? Finns det ytterligare area-mått?

                    Hej
                    1 wah can betyda både längd och yta, ex som du nämnde ovan, 1 wah=2 m och 1 tarang wah=4 kvadratmer
                    sedan finns det gamla måt system som äldre generation brukar använda, tex en saak=1/4 wah alltså 4 saak=1 wah.
                    2 saak=1 m. 1 kheup= 1/2 saak, 1 saak=2 kheup.

                    OT: Det finns ett gammal thai ordspråk som syftar på måttet ” Dai kheup ja ouw saak” på ett svenskt motsvarande
                    ” ger man lillfingret så tar de hela handen”
                    Hur det kommer sig med dessa märkliga mått? Ju saak(armbåge) på Thai, där mäter man från spetsen av långfinger till armbågens spets. Kheup mäter man från spetsen av långfingret fram till tumens spets vid utsträckt hand. Wah mäter man från spetsen av långfingret ena handen till det andra långfingret på den andra handen med sträckta armar.

                    andra måttenhet som används ofta är loh uttalas (Lhåå) = dussin
                    gwien= 100 thang=2000 liter används mest när det gäller försäljning av ris.
                    1 thang = 20 tanaan
                    1 tanaan= 8 näve eller 1 liter enligt gammaldags thai mått.

                    gwien är en benämning på ett gammalt fordon med två hjul man använder oxar eller vattenbufflar att dra detta fordon med. Från gamla tider så åkte man till och från risfältet i/på en gwien. Efter ris skörden brukade man lasta riset fullt i en qwien där av kom benämningen.

                    Kostvet

                    Hej

                    Nu har jag rättat till litet fel där man mäter en kheup från långfinrets spets till tumens spets vis utsträckt hand, ingenting annat.

                    Kostvet

                Viewing 13 reply threads
                • You must be logged in to reply to this topic.