Hem Forums Gemensamt, för alla Övrigt 80/20 regeln – gömmer vi oss?

Viewing 9 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Tänkte på detta när jag läste en annan tråd, den om att samla ihop svenskarna i Bangkok för att kolla på EM tillsammans. Vad svårt det är. Vi verkar inte vilja umgås med folk, eller inte ha behov av det. Mission impossible nästan. Jag har aldrig riktigt fattat detta.

Lycka till Muhlman.

Ta Skandinaverna i Bangkok och alla aktiviteter som ordnas. Svenskarna är flest men syns minst. Ta lagsport som ett exempel. Fotbollslaget har alltid dominerats av Danskar. Faktum är att alla Skandinaviska fotbollslag i Asien domineras a Danskar. Detta till den milda grad att den årliga Skandinaviska turneringen betraktas som dansk. I grupperingar är det oftast Danskarna som sticker ut hakan.

Varför blir det så här?

boes
        Participant

Jag har levd ½ livet i Dk och resten i Sverige. Danskarna har en helt annan samanhållning nationellt än svenskarna. Jag har en privat känsla av att det har med världkrigen att göra. Att folket samlas mot en gemensam fiende = Tyskland i två omgångar. Samma händer vid sportsevenemang.
          Sedan är Danmark, som nation mycket gammal – i sin nuvarande storlek flera 1000 år.
          Skål och trevlig helg !
          Boes

Danmark är också mycket mindre. Har bara halva befolkningen som gör dem mer homogena som folk. Tycker man lägger märke till Danskar i grupp överallt men det beror nog mest på att man det ändå är våra grannar så vi ser dem direkt. Danskarna är ofta lite mer kontinentala och avslappnade enligt mig jämfört med flertalet svenskar.

Sverige däremot verkar ha byggt upp så många underliga sociala regler som gör att det nästan är fult att träffa andra människor.
          Jantelagen är stark och alla är livrädda för att göra fel. Inte för att vi skulle vara tråkiga när väl nåt sker men tanken att man ska klara sig ensam hela tiden är så stark att det inte blir helt naturligt att vara ute och röra sig bland okänt folk.

Kanske…

Gör ett nyhetsbrev om att vi skall se på den där Roadhouse BBQ är du snäll.

Nille
          Keymaster

Bra ide – skall bli!

Har bott mycket i Norge under min uppväxt och även där liksom i Danmark märks en helt annan sammanhållning/öppenhet.Bara som ett litet exempel är väl hur norrbaggarna firar nationaldag.Där kan man ju snacka om att fira om man jämför hur det är i svedala..det är nästan patetiskt tyvär. :scratch:

“Opinions are like bumholes, everyone has one, and everyone but your own stinks”

Har också tänkt på det där, men varför är det så?

När mina föräldrar var hos oss förra sommaren så undrade dom varför vi inte gick till svensk-restaurangen här på ön och umgicks med andra svenskar.
            Det var som en självklarhet att så skulle man ju göra.
            Har varit på svensk-restaurangen EN gång och det var när jag bara SKULLE HA en kanelbulle, i 8:e månaden. :p

Ibland kan jag t o m tycka att det är pinsamt att prata svenska när det är andra svenskar i närheten.
            Vet inte varför…

Är det så att svenskar har förbjudits att älska sitt land på samma sätt som danskar och norrmän gör?
            Hur har den känslan i så fall rotat sig så in i bomben hos många?

Eller finns det ingenting att vara stolt över i Sverige mer? Är det så att de som har flyttat utomlands har gjort det för att de söker ett annat liv än det som erbjuds i Sverige och är därför inte så intresserade av att “vara svensk” i sitt nya land?

Småstad vs storstad? Spelar det någon roll var man är uppväxt i Sverige och var man har bosatt sig i sitt nya land?

En massa tankar som vanligt…..vad jag blir trött på mig själv ibland….*suck*…

Spiritfish
            Participant

Jag försöker undvika att träffa Svenskar. Vet ej varför. Ska fundera över det.

Malee
              Participant

Jag brukar gå och äta middag med svenskgänget nere hos oss mest varje vecka. Jag uppskattar att få prata mitt eget språk. Men jag håller med om att svenskar inte är flockdjur i samma utsträckning som engelsmän m.fl.

Man umgås ju med svenskar vardagligen här hemma och på jobbet. Då är det iallafall en självklarhet att när man åker utomlands så vill man helst inte hamna bland massa svenskar. Det har man ju redan upplevt liksom hur Svenskar fungerar hemma på olika tillställningar såsom midsommar och andra högtider.

Det som jag tycker gör svensken så unik det är att vi ärnog de mest sociala människorna på jorden generellt sätt. Vi kan umgås och prata med mängder av olika och andra folkslag. Ta tyskarna tex de har inget bra rykte utomlands. Norrmänn är väldigt eget folk men inte alls lika sociala som vi svenskar. Det samma gäller Danskar och Finnar.

Det här med nationalism tycker jag bara är ett dumt påhitt och skapar bara massa dumheter. Sverige är ett mångkulturellt land och det är jag stolt över.

Jag behöver inte stå med hundratals svenskar och vråla Heja Sverige. Då tar jag hellre ett par öl ihop med en indier och en thailändare på en sunkig bar någonstanns.

Viewing 9 reply threads
            • You must be logged in to reply to this topic.