Hem › Forums › Resa i Thailand › Praktiska Prylar & Finurliga Råd › Backpacking 2010
- This topic has 12 replies, 8 voices, and was last updated 15 years, 8 months ago by
baver999.
-
AuthorPosts
-
-
31 July, 2010 at 4:27 pm #389015
:salute:
Vi är ett par som kommer att åka 4 v nu i december. Vi kommer landa i Bangkok och funderar då på att först ta oss upp i norra delen (Chiang Mai, chiang rai). Sedan ta oss längst ner till Koh Lipe. Fundera också att åka över till Malaysia när vi är där på Koh Lipe. Sedan ta oss upp tillbaka mot Bangkok med stopp som Krabi, Ao nang osv.Skulle vilja ha några tips på hur man kan se, uppleva, finna det bästa med Thailand nu när vi ska vara där i 4 v som backpackers . :scratch:
-
31 July, 2010 at 5:24 pm #445409
Vad gäller Malaysiabesöket så tänk på att när ni reser in på visumfri inresa med flyg får ni 30 dagars uppehållstillstånd. Det uppehållstillståndet förfaller när ni åker till Malaysia och ni får ett nytt när ni kommer in landvägen, men det uppehållstillståndet blir då på endast 15 dagar – inte 30!
Annars hittar ni säkert en massa spännande och kul saker på Er resa! Lycka till!
-
31 July, 2010 at 6:59 pm #445410
Låter helkul. Starta på Kaosan Rd, där kan ni få unika tips av andra backpackers.
Vad har ni för budget?
-
31 July, 2010 at 10:47 pm #445411
Skit i Malaysia. Tråkigt land tycker jag. Har varit där två ggr. 1 gång i Kulan o nu sist på Langkawi.. trist o det mesta stänger så tidigt
/ :bigsmurf:
-
1 August, 2010 at 12:29 am #445412
Jag gillar Kuala Lumpur men Langkawi är ingen höjdare. På halvön är Penang och Melacca intressantast på västkusten medan östkusten inte är särdeles intressant. Då är Borneo att föredra men det är ju en liten bit längre bort.
Göran
-
1 August, 2010 at 7:30 am #445413
jag gillar Malaysia! KL är väl lite tamt om man jämför med Bangkok men det är fortfarande en bra stad och bra mycket vackrare än Bangkok! (om man nu ska jämföra)
annars är Penang min favorit, Georgetown är en trevlig stad med fantastisk mat! bästa indiska maten utanför Indien (ja bättre än det mesta där också faktiskt 🙂 )
cameron highlands är också en skön omväxling med sitt svala klimat och tama negra är en lätt tillgänglig regnskog om man gillar sånt.
stränder och öar har aldrig intresserat mig och dom flesta “pärlorna” ligger ju på östkusten å där har ni rätt taskigt väder då.
-
1 August, 2010 at 7:42 am #445414
Som backpacker kanske det blir liiiite annorlunda? :scratch:
-
1 August, 2010 at 7:59 am #445415
Tack för alla tips. Ja det är första gången vi backpackar i Thailand. Ett underbart land med mycket att se på. Många säger att vi skall bara vara i Thailand, detta pga att vi först sa att vi skulle åka till Malaysia samt Vietnam. Men då säger många att just Thailand är så stort och mycket att se på. Vi kommer ju bara att kunna vara borta i 4 v.
hi hi hi när vi bokade resan så tänkte jag för mig själv att puuu 4 v det är lång tid att vara borta. Spara undan pengar till hyran räkningar osv osv. Sedan så trodde jag att man hade hur mycket tid som helst att nu åka runt till alla platser som jag nu önskade åka till som Vietnam. Men det finns ju hur mycket som helst att se bara i detta mycket underbara land som Thailand. Så nu tycker jag att 4 v är kort tid att backpacka på. Men men vi får försöka höra på alla tips vi kommer att få, så då kommer det nog bli en mycket innehålls rik tid dessa veckor för oss.
Skulle vara mycket tacksam för alla förslag från dom som vet…….
Ha en underbar dag :cheers:
Att resa är att leva :salute:
-
1 August, 2010 at 9:00 am #445416
Personligen skulle jag hellre åka över till Cambodja och Angkor Wat om ni nu vill till andra länder är Thailand. Jag älskar det organiserade kaoset som finns där. I Kulan är tex allt så organiserat.. men som sagt det är en smaksak
/ :bigsmurf:
-
1 August, 2010 at 2:01 pm #445417
Första gången jag var i Thailand hade jag precis samma funderingar, var också där 1 månad.
Det blev för mycket för mitt eget huvud så jag överlät jobbet till en resebyrå i Bangkok. 45 minuter senare hade jag hela resan ut planerad. Ett enkelt sätt och dem brukar ju oftast ha tjocka pärmar och bilder som ni kan kolla igenom o välja själv.Kanske inte det billigaste sättet men ni kan ju alltid göra en mix med resebyrån att dem tex fixar alla transfers och sen att ni själv fixar boende.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
-
1 August, 2010 at 2:10 pm #445418
personligen skulle jag helt avråda från den metoden, det är långt ifrån ovanligt att dom dubblar och tredubblar priserna, finns otroligt mycket lurendrejeri i resebranschen i Thailand. Thailands transportnät å turistorter är välutbyggda och lätt resta så alla klarar av det på egen hand! och du kommer tjäna tusenlappar!
självklart finns det seriösa resebyråer också men att färdigboka en hel månad även från en sådan blir både dyrt och du tappar alla möjligheter till å göra vad du vill, vilket är guld värt på semestern 🙂
men självklart ska man nytja resebyråerna till enstaka resor och aktiviteter och då spelar det inte heller lika stor roll om man blir blåst nångång efter som det handlar om helt andra summor.
en klassiker är folk som bokar resor till Chiang mai från khaosan road där finns det hur många historier som helst om folk som har betalt löjliga summor och sedan när dom kommer upp så stämmer absolut ingenting och ibland finns ens inget bokat. dom räknar kallt med att folk inte har tid/ork att åka tillbaks å ställa till en scen.
en stor del av att just backpacka är ju att ta dagen som den kommer, åka dit man vill eller kolla in ställen man har fått tips om på vägen, det är bara dumt å låsa upp sig då blir det ju lite mer som en charter.
-
2 August, 2010 at 12:48 pm #445419
Jag håller med gosatta 100%!
Det är sällan jag planerar något inför en Thailandsresa. Jag gillar att bli överraskad! Det brukar bli givande ändå, speciellt om man reser runt med fru Chang och några från hennes släkt. Har man inget bokat och betalt i förväg blir det en mycket större frihet, även om det förstås kan bli smärre problem också.
Men jag vet att det för en del är halva nöjet med resan att sitta i Sverige och planera i princip allt i förväg, och det är väl inte mycket att säga om det. Each to his own!
Herr Chang har talat.
-
3 August, 2010 at 11:31 pm #445420
Efter att jag har läst era inlägg så kanske mitt tips inte var det bästa 🙂 Passade bra för mig, men håller med om allt som är sagt.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.