- This topic has 25 replies, 8 voices, and was last updated 12 years, 1 month ago by Hemska Sven.
-
AuthorPosts
-
-
18 February, 2011 at 12:34 pm #389784Hemska SvenParticipant
Tycker att drivmedelspriserna börjar dra iväg medans pensionen står still, och funderar på att installera LPG i min Toyota Vios. Har även kollat NVG men konstaterar att då blir det att åka och fylla väl ofta eftersom NVG tanken inte räcker för mer än c:a 20 mils körning. Installationspriset för NVG avskräcker också.
Är det någon som har erfarenhet av LPG i Thailand, vad ska man akta sig för etc.?
Aktuellt LGP pris i mina trakter är f.n 11,60 Baht/kg och bensinen Gasohol E10 idag 33.60 Baht /liter. Borde kunna spara 20 Baht/mil då förbrukningen ska vara tämligen likvärdig?? :flower: -
18 February, 2011 at 7:14 pm #450882bengtakareMember
Är inte de flesta LPG installationer i bilar olagliga? Kanske har ändrats på senare tid så man inte kräver massa udda tillstånd?
-
19 February, 2011 at 6:55 am #450883hans1977Member
Hej,
Det var vad jag kom fram till också; att det skulle bli mer praktiskt med LPG.
Jag åkte runt och intervjuade på alla installationsställen i närområdet och valde den som jag tyckte verkade ha mest förståelse för hur det skulle gå till.
Jag hade förberett en platform för tanken innan jag åkte till installationsstället eftersom jag hade identifierat det som en svag punkt generellt, men när mekanikern började installera så tyckte jag att det spårade ur så mycket så att jag tog över nästan hela resten av jobbet själv.
Efter det så hade han besiktning och utfördade ett certifikat som jag tog med till transportkontoret för att få det officiella godkännandet.
Bra och billigt blev det till sist iaf. 7 THB/mil i driftskostnad. :sunny:
MvH,
Hans -
21 February, 2011 at 12:35 pm #450884Hemska SvenParticipant
Nu har jag tillfrågat en bilkunnig granne om råd och kommit fram till att den typen av installation min Toyota med modern insprutningsmotor kräver kommer att kosta mig c:a 30000 Baht, till det kommer någon form av kostnad till “bilprovningen” plus någon muta? Som vanligt!
Det finns en billigare typ av installation (halva priset) med något som här kallas mixer, men den är inte säker ur brandsynpunkt för min bil, enligt min kunnige granne.
Det lär ju gå närmare 1,3 miljoner bilar i Thailand med LPG installerat, så farligt kan det ju knappast vara? Men bagageutrymmet blir förstås klart mindre.
Men då har jag 40 liter bensin plus 58 kg LPG som ger en körsträcka på 130 mil, då kan jag åka ända till Phuket utan tanka. :flower: -
21 February, 2011 at 1:53 pm #450885mapraoParticipant
Någon sade till mig att dieselmotorer bara kan konverteras till NGV och bensinmotorer till LPG. Någon som vet om detta är sant?
Kj
-
21 February, 2011 at 6:30 pm #450886hans1977Member
@Hemska Sven wrote:
Nu har jag tillfrågat en bilkunnig granne om råd och kommit fram till att den typen av installation min Toyota med modern insprutningsmotor kräver kommer att kosta mig c:a 30000 Baht, till det kommer någon form av kostnad till “bilprovningen” plus någon muta? Som vanligt!
Det finns en billigare typ av installation (halva priset) med något som här kallas mixer, men den är inte säker ur brandsynpunkt för min bil, enligt min kunnige granne.
Det lär ju gå närmare 1,3 miljoner bilar i Thailand med LPG installerat, så farligt kan det ju knappast vara? Men bagageutrymmet blir förstås klart mindre.
Men då har jag 40 liter bensin plus 58 kg LPG som ger en körsträcka på 130 mil, då kan jag åka ända till Phuket utan tanka. :flower:- Muta inte thailändarna; det behövs definitivt inte generellt sett, och är man med och mutar så blir det mer vanligt. I det här fallet är det definitivt onormalt att muta, givet att installatören är certifierad.
- Det ska inte vara osäkert med mixer, men det är viktigt att det är monterat rätt och med ventiler både vid tanken och reduseringsventilen som stänger automatiskt när motorn stannar. Det blir bättre med det dyrare alternativet (gasinsprutare); det tycker jag är nog som fördel. Se dock upp med vilken mekaniker du väljer, för mest troligt så blir det aktuellt att borra hål i motorn (bränsleinsuget) när insprutaren installeras.
- Det är väldigt viktigt att installationen är ordentligt och rejält gjord; det blir inte automatiskt farligt av att det är gas. Snåla inte för mycket; det skiljer ju ändå inte så väldigt mycket.
MvH,
Hans -
21 February, 2011 at 6:35 pm #450887hans1977Member
@maprao wrote:
Någon sade till mig att dieselmotorer bara kan konverteras till NGV och bensinmotorer till LPG. Någon som vet om detta är sant?
Kj
Bensindrivna bilar kan både konverteras till NGV och konverteras till att köra på LPG, men det är två helt olika system. Diselbilar konverteras vad jag vet alltid till NGV, men varför det är så har jag aldrig kollat upp.
MvH,
Hans -
22 February, 2011 at 12:26 am #450888Hemska SvenParticipant
Extraavgiften=mutan har att göra med att vi har bilen på avbetalning, pga usel kronkurs vid inköpet. Den blå boken behåller banken tills lånet är betalt. Billånen i Thailand är som i vårt fall oftast med fast månadsbetalning och inte ekonomiskt att förtidsinlösa. Och utan att ha den blå boken så blir det någon extra 1000 baht för att få det hela registrerat på ett godtagbart sätt.
Konvertering av dieselmotorer verkar bara göras på lastbilsmotorer, pickuper som konverterats har bensinmotorer, nu säljer flera tillverkare pickuper med NVG drift från början, både TATA och Mitsubishi säljer gaspickuper.:flower: -
7 March, 2011 at 4:59 pm #450889ugglarpMember
jag har instalerat gas i min chevrolet optra med en 1.8 liters opel maskin funkar perfekt sparar 60 procent av drivmedels kostnaden betalade 30000 det viktiga är att den som utför arbetet har utbildning för detta för när moteringen är klar måste du visa upp bilen tillsammans med papper från instalatören
-
23 February, 2012 at 12:29 am #450891Hemska SvenParticipant
Nu har jag efter ett år betänketid beställt arbetet. Efter att ha konstaterat att det finns runda LPG-tankar som passar i reservhjulsbaljan så får det bli en sådan installation. Nu när bensinpriset bara ser ut att stiga och LPG-priset är på 12 baht/kg så hoppas jag att investeringen lönar sig. :flower:
-
23 February, 2012 at 2:22 am #450892ugglarpMember
jag har haft lpg ett ar nu funkar mycket bra jag ar mycket nojd se bara till att ha over halv tank i bensin tanken annars blir det kondens
-
23 February, 2012 at 6:53 am #450893jjonssonParticipant
Lite OT då det inte rör sig om gas…
Men den här var ju lite intressant, E85 (E10, E20 också) Funkar visst bara på Bensinbilar.
E85 Conversion KitGäller väl i och för sig att man har en mack i närheten som erhåller E85
Någon som har erfarenhet av denna lösning? -
23 February, 2012 at 7:43 am #450894Hemska SvenParticipant
Jag tankar E20 den innehåller ju 20% etanol, det vore väl fan om inte den mängden klarade lite kondensvatten?
Har någon erfarenhet av kondens i bensintanken här i Thailand?
Efter att man gick över till etanolinblandning i den svenksålda bensinen blev de sällan problem som förr i tiden, då man fick köpa halvlitersflaskor med Karburatorsprit varje gång man tankade på vintern. Men något år på 70-talet var denatueringen på den spriten så låg att det räckte med att köra den genom ett kolfilter, sedan gick den utmärkt att dricka.
Den sålde RIKTIGT bra. :flower: -
24 February, 2012 at 12:26 pm #450890StoltenMember
Har installerat LPG på en NISSAN Frontier pickup för 3-4 år sedan och det funkar fenomenalt. Driftskostnaden är mindre än hälften jämfört med bensin. Har dessutom en bensintank också ifallatt LPG inte finns tillgängligt (om man åker utanför Thailand t.ex.)
Värt att tänka på är dock att LPG är subventinerat av Thailändska staten och det har länge talats om att lyfta dessa subventioner. Om detta blir verklighet kommer LPG priset att motsvara bensin/diesel i kostnad per energienhet. NGV däremot har Thailand själva och priset är betydligt lägre än för råolja vad gäller kostnad per energienhet så NGV är ett säkrare kort med mindre politisk prisrisk i Thailand.
Mvh, Stolten
-
24 February, 2012 at 12:40 pm #450895MontnoveauParticipant
@Hemska Sven wrote:
Jag tankar E20 den innehåller ju 20% etanol, det vore väl fan om inte den mängden klarade lite kondensvatten?
Har någon erfarenhet av kondens i bensintanken här i Thailand?
Efter att man gick över till etanolinblandning i den svenksålda bensinen blev de sällan problem som förr i tiden, då man fick köpa halvlitersflaskor med Karburatorsprit varje gång man tankade på vintern. Men något år på 70-talet var denatueringen på den spriten så låg att det räckte med att köra den genom ett kolfilter, sedan gick den utmärkt att dricka.
Den sålde RIKTIGT bra. :flower:Ja, fast du kan ju inte tanka E20 i en LPG tank 🙂
Det var LPG ugglarp pratade om.Det är sant att problemen är borta i Sverige i och med 5% inblandnigen av etanol i “vanlig bensin”.
Etanol och k-sprit är ju samma sak.Kondensvatten i bensintanken blir egentligen bara ett problem ifall kondensvattnet fryser, vilket det inte lär göra i Thailand! Förr i tiden kunde man få is-propp i förgasaren, och det är nog ett okänt problem i Thailand!
Om vatten i LPG tanken är ett problem känner jag inte till, men eftersom ugglarp flaggade för det, så kan kanske vara så?
E85-konvertering som jjonsson undrar om, måste man ju räkna på om det blir nån pay-off. Konvertering kontra prisbild.Och, ja det är bara bensinmotorer som går att konvertera till E85 drift.
-
24 February, 2012 at 12:49 pm #450896Hemska SvenParticipant
@ugglarp wrote:
jag har haft lpg ett ar nu funkar mycket bra jag ar mycket nojd se bara till att ha over halv tank i bensin tanken annars blir det kondens
Montnoveau, jag läser samma text ovan, men jag inte se att det står något om kondensvatten i LPG-tanken. Tror inte det ens är möjligt?
Numera så så innehåller den svenska 95 oktaniga bensinen t.o.m 10% etanol dvs samma som gasohol 91 och 95 i Thailand. :flower: -
24 February, 2012 at 1:11 pm #450897MontnoveauParticipant
Ja, sorry det var jag som missförstod texten!
Det var både LPG och bensin i samma mening…!Kondens bildas ju av värme och kyla omvartannat, så jag kan inte riktigt se att det skulle vara ett stort problem i Thailand. Här i Sverige får man ju problemet av frostbildning i en tom/halvtom tank. Tidigare kunde man få rostbildning i själv bensintanken också, men tankarna är ju sen länge gjorda i plast. Dessutom var vissa tidiga insprutningssystem känsliga för vatten i bensinen.
Kan inte se problem i Thailand, speciellt med tanke på att etanolen i bensinen även där absorberar vattnet.
-
24 February, 2012 at 4:17 pm #450898ugglarpMember
nar jag monterade lpg fick jag tips av montoren aatt ha over halv tank pa grund av dettta o att bara anvanda bensin 91 o att byta filter till gasen varje ar o ar mycket nojd
-
24 February, 2012 at 6:28 pm #450899hans1977Member
@Hemska Sven wrote:
Nu har jag efter ett år betänketid beställt arbetet. Efter att ha konstaterat att det finns runda LPG-tankar som passar i reservhjulsbaljan så får det bli en sådan installation. Nu när bensinpriset bara ser ut att stiga och LPG-priset är på 12 baht/kg så hoppas jag att investeringen lönar sig. :flower:
Du har antagligen redan tänkt på det, men tänk annars på ett den typen av tank är väldigt liten och att räckvidden blir dålig. Ca 20 mil skulle jag gissa på om du inte har så stor bil.
MvH,
Hans -
24 February, 2012 at 6:38 pm #450900hans1977Member
@Stolten wrote:
[…]
Värt att tänka på är dock att LPG är subventinerat av Thailändska staten och det har länge talats om att lyfta dessa subventioner. Om detta blir verklighet kommer LPG priset att motsvara bensin/diesel i kostnad per energienhet. NGV däremot har Thailand själva och priset är betydligt lägre än för råolja vad gäller kostnad per energienhet så NGV är ett säkrare kort med mindre politisk prisrisk i Thailand.
[…]Detsamma gäller isf. för CNG(Compressed Natural Gas) som man kör NGV (Natural Gas Vehicle) på. Jag ser absolut inte att en konvertering till NGV skulle vara att föredra pga. framtida pris, men därmed inte sagt att LPG inte kan vara lika illa.
MvH,
Hans -
24 February, 2012 at 6:52 pm #450901hans1977Member
Man bör köra en bensin/gas hybridbil av det här slaget på bensin med jämna mellanrum om man ska behålla funktionen på bensinsystemet till den dagen man verkligen behöver det. Det bästa är att växla över till gas strax innan man parkerar bilen för kvällen, men man bör åtminstone iaf. köra på bensin en stund några gånger per vecka.
När det gäller gastanken så minskar kapaciteten med tiden, och när man märker att det börjar gå mindre gas i tanken så kan man lämna in bilen för att lufta och göra rent tanken. Jag tror att detta beror på att det inte enbart kommer in gas i tanken när man fyller på, men jag har inte kollat upp den teorin. Det tar iaf. lång tid innan man behöver göra detta enligt min erfarenhet.
MvH,
Hans -
26 February, 2012 at 7:51 am #450902Hemska SvenParticipant
När jag hämtade bilen igår med ett italienskt system installerat och instruktionsbok på bara Thai, så fick vi en muntlig genomgång av verkstadsägaren hur och när vi skulle serva anläggningen. Den version jag valde var topmodel och allt helautomatskt, startar alltid på bensin och går automatiskt över till gasdrift vid 1600 varv och minst 40 graders motortemp. En minipanel med ljusdioder visar hur mycket gas man har kvar och en liten knapp i mitten växlar man till bensin med. Vid långkörningar bör man byta till bensin efter 200 km under någon minut fick vi info om. Det som fick mig att byta nu var att baggageutrymmet inte minskade nämnvärt pga av den s.k. donut-tanken i reservhjulsbaljan.
Nu är det bara att hoppas att man inte skattebelägger LPG-gasen ( jag tror inte att den subventioneras utan att den är skattefri, en viss skillnad) Skulle den höjas så höjer an troligen all gasol som är samma gas som LPG(propanol eller butanol) och det vet jag inte om det är politiskt gångbart? Payoff med nuvarande bränslepriser c:a 3000 mil. :flower: -
26 February, 2012 at 2:30 pm #450903ugglarpMember
nagon skrev man bor kora bilen pa bensin emelaat min bil o alla nyare bilar ar med insprutnig o da startas bilen med bensin till motorn ar varm sedan gar det automat iskt over till lpg
-
26 February, 2012 at 5:59 pm #450904StoltenMember
#hans1977
Såvitt jag vet så subventionerar inte thailändska staten ngv naturgas, men är inte säker på detta? Lpg är dock ett derivat av råolja och priset på lpg per energienhet skulle motsvara besin eller diesel om det inte vore för subventioner som kan lyftas genom ett politiskt beslut. Naturgas å andra sidan har ett lägre pris per energienhet på världsmarknaden och de lägre priset är således inte beroende av subventioner (så vitt jag vet). Priset på lpg har därför en komponent av politisk risk i sig som ngv saknar. Det har talats imånga år om att lyfta subventionen på lpg men det har fortfarande inte blivit verklighet.
Mvh, stolten
-
26 February, 2012 at 7:10 pm #450905hans1977Member
@Stolten wrote:
#hans1977
Såvitt jag vet så subventionerar inte thailändska staten ngv naturgas, men är inte säker på detta? Lpg är dock ett derivat av råolja och priset på lpg per energienhet skulle motsvara besin eller diesel om det inte vore för subventioner som kan lyftas genom ett politiskt beslut. Naturgas å andra sidan har ett lägre pris per energienhet på världsmarknaden och de lägre priset är således inte beroende av subventioner (så vitt jag vet). Priset på lpg har därför en komponent av politisk risk i sig som ngv saknar. Det har talats imånga år om att lyfta subventionen på lpg men det har fortfarande inte blivit verklighet.
Mvh, stolten
Min lärare i thailändska som håller på att avsluta sin mastergrad inom oljeindustrin här i Norge berättade för mig om en stundande prisdubbling på CNG som jag tidigare skrev och frågade om i en annan tråd (http://www.thailandsforum.se/forum/post72118.html). Vi kom inte så långt med det, men det verkar iaf. som att det har varit på nyheterna.
Min slutsats med det jag vet hittills, och efter att jag själv valt mellan LPG och CNG för min egen bil, är att framtida pris är en alldeles för osäker faktor att basera valet på. Jag valde då ett system för LPG, och basserade det beslutet till största delen på att det är mycket mer praktiskt och lättillgängligt samt att det var ett billigare system (trots rabatten från staten för konvertering till NGV) som inte verkade ha några nackdelar (annat en att NGV kanske är ett säkrare alternativ) jämfört med en installation för CNG drift. Jag har inte bilen kvar längre, men skulle jag köpa en bil i Thailand och intallera gas igen så skulle jag fortfarande välja ett LPG baserat system eftersom jag inte kan se att förutsättningarna har ändrats nämnvärt (och iaf inte i rikting mot att man bör konvertera till NGV).
MvH,
Hans -
22 March, 2012 at 1:21 pm #450906Hemska SvenParticipant
Nu avslutar jag min tråd med att berätta att jag varit och fått LPG-installationen registrerad för bilen hos Trafikmyndigheten i Rayong. Kostnad 125 Baht plus en hög med kopior på alla intyg. Nu kan jag åka med denna anläggning i FEM år sedan ska jag tillbaka för någon form av kontroll.
Har nu kört några hundra mil och till min glädje funnit att jag med dagens LPG-pris 12,65 Baht/liter ger en milkostnad på 10 Baht istället för 27 Baht om jag kört på Gasohol E10. Investeringen skulle, med dagens prisbild, vara betald på mindre än 1400 mil? :flower:
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.