Hej,
Jag känner till två ord för allergi. อาการแพ้ (A-gan-pää) och โรคภูมิแพ้ (Rååk-poom-pää). Jag tror att det är så att det första ordet används för allergier mot sådant som man äter, och det andra ordet används för allergier mot sådant som man andas in.
När det gäller Soya så ska det bara vara ถั่วเหลือง (Toa-luang), utan det första ordet.
Det verkar inte vara uppdelat i nötter och bönor i thailändskan, men jag ska inte säga säkert. Man säger i alla fall ถั่ว om både sådant som vi kallar nötter och bönor, det vet jag däremot.
Mjölk från ko heter นมวัว (Nåmm-woa).
Ägg och Jordnötter är så som du skriver.
Gluten vet jag inte, men det verkar troligt att det är rätt med (ตัง) som du har skrivit.
Jag skulle tro att det skulle bli lättare att hitta ord om du kan precisera exakt vad dottern är allergisk mot.
MvH,
Hans