Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Övrigt › Julen 2012 – God Jul på Er!
- This topic has 24 replies, 16 voices, and was last updated 13 years, 4 months ago by
blomman.
-
AuthorPosts
-
-
17 November, 2012 at 7:03 pm #391653
Hej!
Var firar ni jul i år? Själv firar jag och min man vår första jul i vårt hus i Hua Hin – det ska bli kul men det är ändå med blandade känslor jag åker eftersom jag firat jul utomlands en gång förr … och det blir något speciellt när inte snön och kylan finns :bigsmurf: Vad händer i Hua Hin med omnejd under vår västerländska jul – märks den där?
Hälsningar
:flower: -
17 November, 2012 at 7:13 pm #468786
Julafton 2010 Hua Hin
[attachment=0:2q0m3c0u]Bild 033.jpg[/attachment:2q0m3c0u] -
17 November, 2012 at 11:26 pm #468787
Julskinka (thailändsk modell) och kalkon kan beställas hos Hua Hin Ham & Bacon på Petchkasem Soi 41.
Göran
-
18 November, 2012 at 3:05 am #468789
Jag har inte firat Jul i Sverige dom senaste 25 aren, kommer inte ihag nar jag var i Sverige under Jul senast! Jag hoppas att kunna vara i Nairobi i ar ocksa samma som forra aret pa en kort semmester, mycket battre an har i Somalia, har ar det forbjudet med skinka, bira och snaps!
-
18 November, 2012 at 5:43 am #468790
Har inte firat Jul på 12 år nu och kan ärligt säga att jag inte saknar denna köphysteri överhuvudtaget. Däremot lagar vi julmat och äter julmiddag hemma i Thailand vilket är både gott och trevligt.
Det mesta finns att tillgå men några burkar sill brukar vi alltid ta med från Sverige. -
18 November, 2012 at 9:06 am #468791
@Nypan wrote:
[…]
Jul ??
Vad är detta för något, har inte firat “jul” dom senaste 10 åren. Saknar det inte alls. ser det som att detta är en tid då man köper saker till varandra,som dom inte vill ha, bara för att stilla ert eget dåliga samvete, och som mottagaren och sedan springer och byter bort.
[…]Jag tror att den jul man är ute efter att diskutera här handlar om att man som t. ex. scherloff, Nille och maprao [1] försöker göra det trevligt/mysigt för sig och sina närmaste med ett väl valt uppsett av jultraditioner. 🙂
[1] http://www.thailandsforum.se/forum/du-som-bor-i-thailand-hur-firar-du-jul-2011-t9234.html
MvH,
Hans -
18 November, 2012 at 11:38 am #468792
Jag åkte och bosatte mig i Thailand av flera orsaker. En orsak var att kunna slippa julen och det gör jag här i Isaan. Jag ser dock att man tar efter västeuropa och börjar med julskyltning i några varuhus.
Hos vanligt folk finns det inget julmedvetande och skönt är det för en person som jag.
Mådde allt sämre i Sverige under november, december. Julen är handlarnas helg men inte min.
Aldrig mer något julfirande för mig. Maten klarar jag mig också utan. Julen passar i kallt klimat för de troende men i Thailand känns den malplacerad. -
18 November, 2012 at 3:44 pm #468794
Jag ställde frågan av nyfikenhet på hur (och var) ni andra firar jul och hur man ser på det i Thailand, var inte riktigt beredd på den bitterhet en del av er känner – tråkigt tycker jag 🙁 , men vi är ju olika så det är ok för mig :cheers: ! Varken jag eller min man har firat något speciellt här hemma, ofta bara han och jag. Släkten har fått göra vad den vill på jul och så träffs vi senare och äter gott och umgås. Köphysterin kan jag vara utan. Julen blir vad man gör den till. Intressant att man kan köpa julskinka i Hua Hin, Thaistyle – vad innebär det Sthgre?
:flower:
-
18 November, 2012 at 10:43 pm #468795
@blomman wrote:
Intressant att man kan köpa julskinka i Hua Hin, Thaistyle – vad innebär det Sthgre?
:flower:Skinkan kokas av Hua Hin Ham & Bacon och jag tyckte den var alldeles för torr för min smak. Då smakar “Easter Ham”, som man kan köpa på Villa Market, mycket bättre så jag köper helt enkelt skinka i skivor.
Däremot är Hua Hin Ham & Bacons ugnsfärdiga kalkoner utomordentligt goda och rekommenderas om man har ugn. De kan också leverera färdiglagade kalkoner, men de har jag inte smakat på så jag vet inte hur pass bra de blir. De har också prinskorv och falukorv.
Göran
-
18 November, 2012 at 11:53 pm #468796
Julen skall firas i Isaan såklart 🙂
Men får se om det blir en liten tripp ner till Samui/Koh Phangan över nyåret. -
19 November, 2012 at 2:25 am #468798
Hej! Detta blir min första vinter här i Thailand. Övervintrar i Bang Kwai som ligger 15 km norr om Hua Hin. Och jag kan säga redan nu att jag inta saknar “jul”; jag har inte firat jul de senaste 10 åren trots att jag tillbringat vintern i Sverige.
Dock har jag köpt med mig an flaska Blossa Vit Starkvinsglögg. Mest för att jag tycker om drycken som sådan. Kall med en isbit… -
19 November, 2012 at 3:22 am #468799
@seaserpent wrote:
@stgrhe wrote:
Julskinka (thailändsk modell) och kalkon kan beställas hos Hua Hin Ham & Bacon på Petchkasem Soi 41.
Göran
På Villa Market kan man beställa julskinka och prinskorv från BM Foods köpte en 7 Kg skinka i fjol, riktigt bra.
Ja seasepent, ser riktig god ut också. En fråga. Sockersaltar eller lägger den i saltlake själv eller är den klar som den är?
Tror det blir en sådan till jul. Swedish X-Mas Ham Fresh Code: 5655-0001Hur smakar prinskorven ? För då kan man köpa den också.
Hälsningar goodolle
-
19 November, 2012 at 7:13 am #468800
Vill minnas att IKEA hade en del i kylen i mataffären förra året. Kan bli lite Janson och någon bit skinka samt några köttbullar med extra mycket kryddpeppar. En dag! Sen ut med skiten.
Har levt och arbetat alldeles för många år med julbordstraffiken i Stockholm, trettio julbordsdagar per år plus samma prinskorvar etc. etc. till påsk och midsommar sen vill man inte ha mer.
Ursäkta” bitterheten”. 🙂
Sven -
19 November, 2012 at 8:07 pm #468802
Tack för alla svar! Det är intresant att höra er andra på forumet och få tips på var man kan köpa charkvaror för “farang”-smak! Men håller med att det bara är gott en kväll – sedan vill jag ju äta Thai! Enda nackdelen med Thai-mat är att den inte innehåller så mycket salt, efter två veckor sätter jag i mig ett paket Pringles för att återställa salthalten 🙂 Hoppas att alla här på forumet får en underbar jul oavsett vad man tycker om fenomenet som sådant!
Hälsar
:flower: -
24 December, 2012 at 6:29 am #468803
God Jul från oss här i Hua Hin. Vi firar med min syster och hennes döttrar, samt vår mor. Underbar stämning nu medan vi fixar med julkäket. Palmen fick bli julgran.
[attachment=0:3tv4cijc]godjul2012.jpg[/attachment:3tv4cijc]
(vår minsta saknas på bilden) -
24 December, 2012 at 7:08 am #468804
God Jul Nille , önskar Er detsamma samt ett gott Nytt 2013 :santa:
-
24 December, 2012 at 8:25 am #468805
God Jul på er allihop!
Julskinkan är bakad och klar, laddat med köttbullar och prinskorv, sill av olika sorter, potatis, ägg, gravlax och hovmästarsås, flera sorters knäcke inklusive julknäcke, julost, greve och brie.
Jansson, revbensspjäll, rödkål, bruna bönor, leverkorv, julkorv, dopp i gryta och sånt står vi över, så även glögg och lussebullar. Det blir bara för mycket. Men pepparkakor har vi.
Ved och massor med snö har vi också. Hela landet är täckt av snö denna juldagsmorgon. Gårdstomten står ute och tindrar.
-
24 December, 2012 at 9:32 am #468806
Thaisambo, de som bott här ute i skärdgården runt Stavsnäs påstår att det inte har kommit dessa snömängder någon vinter på senaste 50 åren , i natt fick vi 10 cm till här nere ca 70 km söder om Dig .
God Jul på Er (oss) som fortfarande bor i Sverige , jag har lovat mig själv att det blir den sista vintern i Sverige , saknar värmen i Thai …… 🙂
-
24 December, 2012 at 9:41 am #468807
God Jul till alla på detta trevliga forum jag och min fru firar den hos min mor tillsammans med mina syskon fortfarande i Sverige
-
24 December, 2012 at 10:22 am #468808
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Thaisambo, de som bott här ute i skärdgården runt Stavsnäs påstår att det inte har kommit dessa snömängder någon vinter på senaste 50 åren , i natt fick vi 10 cm till här nere ca 70 km söder om Dig .
God Jul på Er (oss) som fortfarande bor i Sverige , jag har lovat mig själv att det blir den sista vintern i Sverige , saknar värmen i Thai …… 🙂
Kan nog stämma …. Det lär vara vintrarna 1965-67 som var riktigt snörika. Och jag minns själv en vinter kring 1957-58 som riktigt snörik – snön gick upp i brösthöjd – men det är barndomsminnen, jag var 7-8 år då och alltså inte så lång då så det ska man inte lita på. Proportionerna ändras ju, men kanske 50-60 cm var det nog. Det är ändå mycket nog för en liten knatte.
Och isen låg framåt april/maj och dög fint för att ta sej fram på – vi hade metertjock kärnis på den tiden och man körde t o m tunga transporter vintertid över isen då. Som jag förstått det blev man mer försiktig sen en grusbil gick igenom nånstans åt Högmarsöhållet till. Den står fortfarande på sjöbotten (20-25 meters djup) såvitt jag vet om nu ingen fått för sej att försöka få upp den. Men varför det? Sjöbottnen i skärgården är full med gammalt skrot eftersom man sänkte det som det inte gick att elda med och det sjönk snabbt ned i bottenslammet – det går fort inomskärs!
Finlandstrafiken började kring 1960 och efter det är kärnisen i skärgården i praktiken borta, åtminstone i närheten av farlederna. Den är inte alls som jag minns det från 50-talet – full med luft och väldigt porös. Och det är många år sen man använde de gamla vintervägarna för transporter, kanske även för att motorfordonsförsäkringarna ändrades så att de inte längre gäller för körning på is.
Sen fick vi så småningom snöskotrar, men det var många år senare. Det är tacknämligt om man håller den trafiken ute på isen. Nu kör man både hydrokopter och svävare, även längst ut som mot Rödlöga och Svartlöga, och de klarar att ta sej över farledsrännorna. När det nu finns is – det gör inte det varje år.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.