Hem › Forums › Att bo i Thailand › Driva företag, Investera & Arbeta › Hus, Lägenheter & Mark › kostad för att påla 1000 m2 ner till 6 meters djup?
- This topic has 5 replies, 3 voices, and was last updated 14 years, 8 months ago by
li12na.
-
AuthorPosts
-
-
4 August, 2011 at 6:23 am #390236
Jag skulle vilja veta vad det kostar att påla 1000 m2 ner till 6 meters djup? Har inte sett någon kostnad alls för pålning men kanske någon har ett hum om priset?
-
5 August, 2011 at 9:21 am #454499
Kanske en dum fråga, men har du kontrollerat marken så du vet att pålning behövs? På många håll räcker det med ordentligt tilltagna s.k. “footings”.
Göran
-
6 August, 2011 at 3:47 pm #454500
Ja pålning behövs verkligen för det skall byggas en fabrik på marken med tunga lastbilstransporter.
Frågan ställde jag bara för att ha ett hum om kostnaden i ett tidigt planeringsskede. Marken skall pålas på 100 rai så frågan gäller just en ungefärlig kostnad. Nu har jag själv fått svar privat att ett hus på 120 m2 kostar cirka 15000 bath 6 meter djupa pålar, 25 st.
Givetvis kommer experter att jobba med frågan i ett tidigt byggskede och göra pålningskarta. -
7 August, 2011 at 12:42 am #454501
Om du inte får något svar här kanske du kan ställa en personlig fråga till Stolten som ju pålade för husbygget i Chantaburi som han delvis beskrivit i en annan tråd.
Göran
-
9 August, 2011 at 7:52 am #454502
Hej.
Jag var projektledare vid ett bygge i södra Thailand under ett par års tid, och byggde knappt 50 villor och drygt 20 lägenheter, varav ca hälften pålades. Minns inte exakt kostnadsnivån, men kan väl gå tillbaka i “historiken” om det behövs. Jobbat inom bygg, som arbetsledare, platschef och konsult, både i Sverige och Thailand så jag har ett visst hum om det här.
Först lite grundläggande:
Det är inte samma sak att bygga en villa, och en fabrik som skall trafikeras med tung lastbilstrafik. Pålningen gör man för att byggnaden skall stå kvar, när marken rör sig eller sjunker undan ( “sätter sig” ) I villan är det inget större bekymmer, för så bygger man i princip i Thailand, med en öppen grund under ( eftersom man där inte uppfunnit kapillärbrytande skikt och dränering runt husen ännu… Nä, skämt åsido, men det är bäst att bygga så, när det regnar som det gör ibland. Då vill man inte ha bottenplattan i marknivå ) Om man pålar ett golv med tunga transporter, måste det dimensioneras för att trafiken skall kunna köra på det, utan stöd av marken ( som att ta in lastbilarna på andra våningen ) Jämför inte en villa med en fabrik.Kostnader:
Prisuppgiften på 15.000 bath för 25 st 6 meters pålar tror jag du kan avfärda som lögn. Inte ens i Thailand räcker det. Bara betongen i en betongpåle ( 0,2*0,2*6 m ) kostar ca 600 bath, sen ska den armeras, formas, gjutas, transporteras, slås ner, kapas… Jag har för mig att vi betalade 2-3.000 bath per påle, efter ganska långa och intensiva förhandlingar. Andra mindre projekt fick betala 8-10.000 bath, men de kanske blev mer lurade än vi… Antalet pålar är också avgörande för vad det kostar att påla 1000 m², och det beror på vilken last det skall dimensioneras för.Om du ändå väljer den lösningen, kommer en stor kostnad vara att dimensionera och utföra bjälklaget som skall trafikeras, inte bara pålningen. Pålar för fabrik i Sverige är ofta kanske en påle per 10-20 m². ( Jag fick nyligen ritningar på ett ganska extremt lager, med 10 tons last/m². Där var det en påle per 7 m², och plattan 400 mm tjock, och armerad så tätt att man knappt fick ner betongen… )
Ang. “experterna”, hoppas jag du vet vad du gör, och har någon som kan åtminstone kontrollera om deras lösningar är rimliga. I andan att alltid vara till lags och “lösa problem” finns det alltför många Thailändare som påstår sig kunna saker och vara experter i Thailand, men som egentligen tänker “det tar jag reda på sen, bara jag fått jobbet och lite pengar i handen”. Det kan lätt bli dyrt för beställaren, att ta reda på problem som uppstått på grund av inkompetens.
Nu vet jag inget om markförhållandena hos er, men jag kan ändå tro att det är bättre att gjuta en armetad betongväg direkt på mark,och låta den sätta sig lite. Om fabriken sen är mer känslig, dimensionerar du den som en pålad konstruktion. Det fungerar om du inte har alltför dåliga markförhållanden, och transporterna inte är alltför känsliga. Ni kanske får göra om vägarna, och gjuta nytt om några år, men det är mycket billigare än att dimensionera en yta på på 100 rai, för att bära tunga lastbilar på ett pålat bjälklag.
Lycka till
Johan
-
11 August, 2011 at 5:45 am #454503
Tack för svaret. Ber om ursäkt för att jag blandade ihop ytorna. Fabriken skall pålas men inte vägdelarna. Vägpartierna
blir mycket riktigt armerad vägbetong direkt på mark, tack och lov! Att påla 100 rai skulle kosta skjortan!
Det är 36000 m2 som skall pålas!
Däremot är jag ganska säker på att den pålade husytan kostade 15000 Bath. Har fått uppgiften från två håll men har inte sett räkningen på jobbet.Detta var i Isaan och firman kom från Buri-Ram.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.