Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › OK att ha de 800 000 THB låsta på ett sparkonto?
- This topic has 12 replies, 8 voices, and was last updated 15 years ago by
stgrhe.
-
AuthorPosts
-
-
8 May, 2011 at 12:08 pm #390034
Är det någon som (med säkerhet!) vet om det är OK att man har de 800 000 THB som man måste visa upp på Immigration låsta under låt säga 6 eller 12 månader i ett sparande i en thailändsk bank? Eller kräver de att pengarna ska vara fullt tillgängliga vid tidpunkten för besöket på Immigration? Jag menar de 800 000 THB som man ska visa upp när man har O A visa. Jag har mailat Immigration här i Phuket men naturligtvis inte fått något svar…
-
8 May, 2011 at 3:03 pm #452889
Svaret är att Du måste ha 800000 Bath på thailändskt bankkonto i tre månader innan Du söker nytt ettårsvisum.
Det är viktigt att banken skriver ut ett intyg på att Du har haft pengarna så länge. Att bara visa upp bankboken räcker normalt inte men eftersom vi pratar om thailändska regler så är allt möjligt med rätta kontakter och med “extrastöd” till rätt person. Det är trots allt säkrast att följa reglerna ordentligt. Handlar det om amerikanskt medborgarskap gäller andra belopp, 400000 Bath.
Man kan som Du antagligen vet visa upp inkomstbesked från Sverige och därigenom minska beloppet som måste låsas på bankkonto i tre månader. Din pension och ditt bankbelopp måste tillsammans vara minst 800000 Bath. Har Du pension som är hög räcker detta belopp och Du behöver inget bankkonto med insatta pengar. -
8 May, 2011 at 4:25 pm #452890
@li12na wrote:
Man kan som Du antagligen vet visa upp inkomstbesked från Sverige och därigenom minska beloppet som måste låsas på bankkonto i tre månader. Din pension och ditt bankbelopp måste tillsammans vara minst 800000 Bath. Har Du pension som är hög räcker detta belopp och Du behöver inget bankkonto med insatta pengar.
“En pension som är tillräckligt hög” för att slippa ha pengar på bankkonto – vilket inkomtbelopp pratar man om då?
Någon som vet om man kan ha dessa 800.000 Thb “investerade” i ett boende typ condominium el. friköpt hus istället för att ha dem på kontot?
undrar Torbjörn…
-
8 May, 2011 at 4:34 pm #452891
@li12na wrote:
Svaret är att Du måste ha 800000 Bath på thailändskt bankkonto i tre månader innan Du söker nytt ettårsvisum.
Det är viktigt att banken skriver ut ett intyg på att Du har haft pengarna så länge. Att bara visa upp bankboken räcker normalt inte men eftersom vi pratar om thailändska regler så är allt möjligt med rätta kontakter och med “extrastöd” till rätt person. Det är trots allt säkrast att följa reglerna ordentligt. Handlar det om amerikanskt medborgarskap gäller andra belopp, 400000 Bath.
Man kan som Du antagligen vet visa upp inkomstbesked från Sverige och därigenom minska beloppet som måste låsas på bankkonto i tre månader. Din pension och ditt bankbelopp måste tillsammans vara minst 800000 Bath. Har Du pension som är hög räcker detta belopp och Du behöver inget bankkonto med insatta pengar.Tack för svaret, men det var ändå inte ett svar på det jag frågade. Jag har varken pension eller inkomst, utan lever på mitt kapital. Att pengarna måste ha stått på ett konto i tre månader (två månader vid första tillfället) vet jag redan. Det var inte det jag frågade om. Min fråga gällde blott och bart om det är OK att jag låser mina 800 000 THB i ett sparande under låt säga 6 eller 12 månader, så att de är låsta för ett antal månader framåt vid tillfället när jag uppsöker Immigration?
Vore mycket tacksam om du som svarar i fortsättningen enbart svarar på min specifika fråga, tack!
-
8 May, 2011 at 4:36 pm #452892
@Torbjörn wrote:
@li12na wrote:
Man kan som Du antagligen vet visa upp inkomstbesked från Sverige och därigenom minska beloppet som måste låsas på bankkonto i tre månader. Din pension och ditt bankbelopp måste tillsammans vara minst 800000 Bath. Har Du pension som är hög räcker detta belopp och Du behöver inget bankkonto med insatta pengar.
“En pension som är tillräckligt hög” för att slippa ha pengar på bankkonto – vilket inkomtbelopp pratar man om då?
Någon som vet om man kan ha dessa 800.000 Thb “investerade” i ett boende typ condominium el. friköpt hus istället för att ha dem på kontot?
undrar Torbjörn…
Nej, du kan inte ha dem investerade i t.ex. ett hus, condominium eller en pensionsförsäkring. Du måste ha kontanter på ett konto i en thailändsk bank. Frågan är om man kan ha pengarna bundna på sparkontot eller inte.
-
8 May, 2011 at 6:57 pm #452893
Inte ett svar på din fråga men som jag fick förklarat för mig löser man de 800 på samma sätt som aktiekapitalet om amn inte har pengarna, man betalar en avgift för att få låna det när det behövs.
När det gäller de 800 tror jag de annars skall sitta på ett speciellt konto avsett för just detta. Ett vanligt sparkonto duger inte.
-
8 May, 2011 at 7:38 pm #452894
När jag bodde där under 2005 och 2006, så hade jag 800.000 Thb på ett vanligt sparkonto hos SCB. Bankboken, samt ett dokument som skulle vara “dags-färskt” där banken intygade att mina pengar verkligen fanns där och suttit orörda sedan minst 3 månader, skulle visas upp och lämnas in tillsammans med de andra ansökningsdokumenten hos Immigration.
Jag fick även frågan om jag ville låsa mitt sparande uner en längre tid för att få bättre räntevillkor samt någon slags försäkring, men tackade nej till det vid tillfället. Banktjänstemannen lovade att ordna med de handlingar jag skulle behöva för uppvisande hos Imm. även vid ett sk. “fixed account”.
Observera att det gick att ta ut dessa “låsta” pengar om jag behövde det, men mot en avgift på några procent av uttagsbeloppet.
Mitt bank-kontor är SCB och ligger vid Asok i Bangkok och detta är bara vad jag kan säga om hur det var då för några år sedan – det kan ju ha ändrats.
Torbjörn
-
9 May, 2011 at 9:25 am #452895
@Nille wrote:
Inte ett svar på din fråga men som jag fick förklarat för mig löser man de 800 på samma sätt som aktiekapitalet om amn inte har pengarna, man betalar en avgift för att få låna det när det behövs.
När det gäller de 800 tror jag de annars skall sitta på ett speciellt konto avsett för just detta. Ett vanligt sparkonto duger inte.
Som Torbjörn skriver så har jag också uppfattat det, d.v.s. att man kan ha pengarna på ett vanligt sparkonto i en thailändsk bank. Men nu blev jag förstås villrådig när du Nille skriver att ett vanligt sparkonto inte duger. Så här skriver man på thailändska ambassadens i Stockholm hemsida:
4. Foreigner who wishes to extend his/her stay shall submit a request for extension of stay at the Office of the Immigration Bureau with documented evidence of money transfer or a deposit account in Thailand or an income certificate showing an amount of not less than 800,000 Baht or an income certificate plus a deposit account showing a total amount of not less than 800,000 Baht. A one-year extension of stay shall be granted at the discretion of the immigration officer to the foreigner as long as he/she meets the above requirements.
Jag kan inte se att det inte skulle duga med ett vanligt sparkonto, men man kan ju förstås inte veta säkert. Varifrån har du fått uppgiften om att ett vanligt sparkonto inte skulle duga, Nille?
-
9 May, 2011 at 9:34 am #452896
Tanken med den här summan om 800,000 baht är att den skall täcka försörjningen under det året som man beviljats temporärt uppehållstillstånd. Medlenskall alltså vara tillgängligt och med det avses vanligt sparkonto och inget låst konto. Sedan är Thailand Thailand och det finns förståss ett antal kreativa lösningar.
Göran
-
9 May, 2011 at 10:26 am #452897
Det är viktigt att pengarna står på ett konto Fixed Deposit Accont minst 4 månader utan att du rör pengarna.
Om du har ett konto som pengarna står på som ex har Fixing account 3 månader fungerar det inte för när du går in på banken och begär konto uppgiften för ett årsvisat kommer det att se ut som om du tagit ut pengarna varje tredje månad vid uppdateringen av räntan.
Även om banken skriver ett förtydligande att så har det inte varit hjälper inte detta enligt Emigrationen skall de stå på ett fixing account 6 eller 12 månader.
Hur det fungerar med ett Saving Account vet jag inte har aldrig provat.Om det duger att man har pengarna låsta på ett fastkonto ex 2 eller 4 år för att få bättre ränta vore bra att veta och om det då går att uppdatera bankboken varje år för att kunna få fram intyget för att söka ett årsvisa samt är det möjligt att avbryta detta kontot i förtid om man nu skulle behöva pengarna.
Någon här som har erfarenhet av detta.
-
10 May, 2011 at 8:25 am #452898
Om man får ha pengarna på ett låst konto vet jag inte. Jag vet dock att man inte behöver något speciellt konto för de 800 k. Om man som jag bara har ett vanligt konto får saldot inte någon gång understiga 800 000 de 3 senaste månaderna den dagen jag söker förlängning på uppehållstillståndet. Det kan man göra 1 månad innan det gamla går ut förutsatt att man haft pengarna på kontot 3 månader innan. Man får dock givetvis 12 månaders förlängning på det gamla.
I Pong Nam Ron vill de ha ett fullständigt transaktionsutdrag från de 3 senaste månaderna stämplat och signerat av banken. Sedan tar det bara en kvart att få den nya stämpeln.
Kj
-
14 May, 2011 at 8:50 am #452899
Är det fortfarande 400.000 thb på kontot som gäller om man är gift med thailändsk medborgare?
-
14 May, 2011 at 12:09 pm #452900
@Thailändaren wrote:
Är det fortfarande 400.000 thb på kontot som gäller om man är gift med thailändsk medborgare?
Det stämmer. Då söker man förlängt uppehållstillstånd baserat på äktenskap med en thailändsk medborgare till skillnad mot dem som söker på egna premisser som varande 50+are (nytt ord).
Nackdelen med anhöringhetstillståndet är att det endast kan beslutas i Bangkok och det tar några veckor innan besked ges. Dessutom krävs mer dokumentation än i det andra fallet. Men som sagt, man behöver endast ha halva summan på kontot.
Värt att nämna i sammanhanget är att Thailand tillämpar farfarsprincipen. Således om de ändrar reglerna och kräver högre belopp, gäller fortfarande den lägre summan för de som oavkortat sökt förlängt uppehållstillstånd enligt de gamla reglerna.
Vissa personer som bott i Thailand i många år behöver endast ha 200,000 baht på kontot.
Göran
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.