Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Allmänt › Songkran 2010 i Sverige – Vart, När och Hur?
- This topic has 25 replies, 9 voices, and was last updated 16 years, 1 month ago by
Romyen.
-
AuthorPosts
-
-
14 February, 2010 at 9:27 am #386267
Någon som vet om det planeras en songkranfest i GBG eller Sthlm i år?
När/var/hur i sådana fall?
Äsch jag hittade en annan tråd där jag hittade till http://www.buddhasd.se/index2.html och besvarade min egen fråga.
-
14 February, 2010 at 12:18 pm #418345
Inte alls. Bra att du lyfte fram detta! Välkommen tillbaks föresten!
Låt oss samla lite Songkran 2010 info i denna tråd!
Vart anordnas den mest autentiska Songkranfirandet i Sverige? Finns det något tempel eller förening som gör detta bättre än andra?
-
21 February, 2010 at 8:12 pm #418346
Vill minnas att gbgarna bara har en fest likt den de har på hösten (vad den nu heter). För lite vattenskvättandes, men jag kan ha fel. upptäckte även att själva festen är cirka en månad efter själva ceremonin. ceremonin innebär mer eller mindre att man har en religiös ceremoni med munkar, kan inte minnas att det var något vattenskvättandes där heller.
hur firas det i sthlm?
-
22 February, 2010 at 3:57 am #418347
@KillerRacer wrote:
Vill minnas att gbgarna bara har en fest likt den de har på hösten (vad den nu heter). För lite vattenskvättandes, men jag kan ha fel. upptäckte även att själva festen är cirka en månad efter själva ceremonin. ceremonin innebär mer eller mindre att man har en religiös ceremoni med munkar, kan inte minnas att det var något vattenskvättandes där heller.
hur firas det i sthlm?
Hej KillerRacer,
Du har rätt i att Songkranfesterna i Göteborg kunde vara vilken thaifest som helst, åtminstone som jag uppfattar det. Nästan samma med Loy Krathong festerna i november, men där har man åtminstone krathonger till salu. Även om det inte är något allmänt uttåg till Mölndalsån för att skicka iväg dom… fast jag har faktiskt gjort det 😉
Herr Chang har talat.
-
23 February, 2010 at 8:39 pm #418348
@Herr Chang wrote:
Hej KillerRacer,
Du har rätt i att Songkranfesterna i Göteborg kunde vara vilken thaifest som helst, åtminstone som jag uppfattar det. Nästan samma med Loy Krathong festerna i november, men där har man åtminstone krathonger till salu. Även om det inte är något allmänt uttåg till Mölndalsån för att skicka iväg dom… fast jag har faktiskt gjort det 😉
Herr Chang har talat.
Minns inte ens att de hade krathonger när jag var där, dock har det väl inte hänt mer än en gång så kan mycket väl ha missat den detaljen.
Vill faktiskt minnas att det finns en förening inlandes som har vattenskvättningar men det var en miljon år sedan jag var på den och minns inte ens var det var, om de ens finns kvar.
Nille du är ju sthlmare, har inte ni lite skvättfester?I värsta fall: någon skåning som vill ha lokalfest med vattenskvätt och en massa kackel?
-
24 February, 2010 at 8:24 am #418349
Vi var på mycket fester första året men sedan har det avtagit, vet inte riktigt varför – kanske att det inte känns så autentiskt? Mest sanook och samma samma oavsett fest. Skulle nog gärna se att någon thaiförening ordnade en mer autentisk tillställning. Fast det blir nog aldrig samma sak som en 4 dagars fest i sin hemby… Kanske de gör så gott de kan.
-
24 February, 2010 at 11:54 am #418350
@Nille wrote:
Vi var på mycket fester första året men sedan har det avtagit, vet inte riktigt varför – kanske att det inte känns så autentiskt? Mest sanook och samma samma oavsett fest. Skulle nog gärna se att någon thaiförening ordnade en mer autentisk tillställning. Fast det blir nog aldrig samma sak som en 4 dagars fest i sin hemby… Kanske de gör så gott de kan.
Tja, thaifesten i sig bjuder väl inte på så mycket överraskningar. Har man sett en, har man sett alla…
Största utbytet för mig är nog möjlighet att träffa personer man inte sett på länge och få sig en liten trevlig pratstund med dom.
Herr Chang har talat.
-
2 April, 2010 at 8:28 pm #418351
Kanske dags att väcka denna tråd till liv, det börjar brännas…
-
2 April, 2010 at 8:32 pm #418352
@Nille wrote:
Kanske dags att väcka denna tråd till liv, det börjar brännas…
Och Lung Lennarts nya tråd platsar väl här!
Jag är i Thailand den 1 maj, men annars är det ett mycket trevligt initiativ!
-
3 April, 2010 at 12:16 pm #418353
-brukar som va´nligt vara hemligt och man får reda på det i sista sekunden….sedan klagas det på att va lite folk som kom
-
10 April, 2010 at 6:42 am #418354
Templet i Reslöv. (mellan Eslöv och Marieholm dvs strax norr om Lund) har någon sorts tillställning.

hmm vet ej om/hur bildens “format” ändras :scratch:
Templets startsida –> http://www.watsanghabaramee.se/t/English/index3.html
-
10 April, 2010 at 1:50 pm #418355
Det blir tydligen Songkranfirande i Göteborg också, 15 maj är väl lite sent men bättre sent än aldrig!
http://www.buddhasd.se/index2.html
Herr Chang har talat.
-
11 April, 2010 at 7:09 am #418356
I Stockholmstrakten: 24:e april, Wat Santinivas i Haninge.
Har aldrig varit med om Songkran förut. Vatten”krig” låter ju skoj. Men, är det inte fortfarande lite för kallt här i Sverige för att spruta vatten på varandra i slutet av april / början av maj? :scratch:
-
11 April, 2010 at 1:06 pm #418357
Jag har varit på några songkranfester i Göteborg och det jag sett kan inte jämföras med vattenkastandet i exempelvis Chiang Mai. Tror inte man vill göra det inomhus i Sverige! Möjligen utövar man den mildaste varianten, dvs försiktigt hälla en liten kopp vatten längs halsen på någon. Efter att ha frågat om lov…
Herr Chang har talat.
-
11 April, 2010 at 1:49 pm #418358
Idag fick jag reda på att det firades i Sandviken igår :scratch:
-
12 April, 2010 at 6:55 am #418359
Hej!
Välkomna till oss på lördag 17/4, för Songkran, på Baan Thai Restaurang, Gäddvägen 3 på Görla industriområde,
infart södra infarten i Norrtälje.
Bussar 676 går ju med till Norrtälje fånStockholm.
Vi har buffé och levande thailändsk musik /-band, som spelar. Festen startar kl 15.00 och pågår till kl 23.00
Kostnad för buffé ( och musik) 120:- per person (vuxen)Ring och boka bord! 0176-223630
hemsida: http://www.baanthai-nortalje.se
Välkomna!!
Hans med personal -
12 April, 2010 at 7:03 am #418360
Låter härligt, Hans, och vi minns ju er goda buffe från Loy Krathong ifjol!
Vi är själva i Thailand fram till maj och kan inte vara med denna gången, men hoppas det blir god anslutning med musik sång och dans också!
-
19 April, 2010 at 7:03 am #418361
Det blev något strul efter Songkran festen på Baan Thai i Norrtälje i lördags. Vi vet ännu inte vad som egentligen hänt och har bara uppgifterna i Norrtelje Tidning att gå efter:
Vi hoppas innerligt att allt skall lösa sej till det bästa, Baan Thai har utvecklats till en viktig samlingspunkt för thailändare i Norrtäljeområdet! Det är en viktig verksamhet som restaurangen bedriver.
-
19 April, 2010 at 4:06 pm #418362
Jag har fått mer info – tidningsuppgiften om att det skulle vara en gäst som rörde till det är tydligen felaktig, men vi får se hur det slutar framdeles.
-
25 April, 2010 at 6:54 am #418363
De skuma är att inga av thai vill prata om vad som hände. Låter väldigt konstigt att någon random går och slår sönder i princip alla fönster. De luktar svartsjuke drama som bara den.
Romyen Norrtälje
-
25 April, 2010 at 7:35 am #418364
Det är rena hjärnsläppet och ett vansinnesdåd …. Men jag har inte pratat med den som gjorde det och har han inte en väldigt bra förklaring har han mycket små utsikter att undgå att få betala dyrt för det. Rutorna går med glasmästare etc på runt 10-15.000 styck och det var 18 fönster – inte 17 som tidningen skriver. Plus kassaterminal och kassaapparat och sen ska någon ha blivit hotad också och sånt kostar det med.
Men nu är det, förståeligt nog, locket på tills det hela är avklarat – alla känner ju varandra. Vad jag inte förstår är hur någon kan tappa huvudet så där kapitalt och det tror jag inte de andra gör heller, de är mest förvånade och har ingen kläm på vad det var fråga om egentligen och vill inte säga nåt negativt i onödan.
Det ska framhållas att vi inte var där själva, vi åkte ju till Thailand veckan innan och är fortfarande kvar. Och jag vet inte vem det var och den informationen slipper jag gärna – det är bara tragiskt och olustigt.
Vi kan förhoppningsvis lämna det här bakom oss så fort som möjligt.
Välkommen till forumet förresten, Romyen! Hoppas det ska bli fler inlägg framöver och i roligare ämnen än detta!
-
25 April, 2010 at 7:50 am #418365
Av någon konstig anledning riktas thaisambos länk om till deras startsida så jag kan inte läsa som vad som hänt utan kan bara konstatera att det var tur att man inte var där :cyclopsani:
Skedde vandaliseringen under öppettiden?
Det låter som vedergällning över att ha blivit avvisat eller varit portad.
-
25 April, 2010 at 8:05 am #418366
Ja de blir inget litet skadestånd de. Hoppas han skäms för de han gjort och att han kan gottgöra detta på något sätt. Men som sagt man får väl höra mer efter vad tiden går.
Tackar Thaisambo för välkomnandet. Vi kanske känner till varandra?
Romyen.
-
25 April, 2010 at 8:29 am #418367
@Nille wrote:
Av någon konstig anledning riktas thaisambos länk om till deras startsida så jag kan inte läsa som vad som hänt utan kan bara konstatera att det var tur att man inte var där :cyclopsani:
Norrtelje Tidning har i veckan bytt webbserver och kopierat över allt material till den nya, sparade länkar från den gamla siten fungerar inte längre. Men testa Artikelsök funktionen och sök på Görla eller nåt (restaurangens namn står inte i artikeln) så ska det säkert hittas!
@Romyen wrote:Tackar Thaisambo för välkomnandet. Vi kanske känner till varandra?
Romyen.
Det gör vi nog! Förhoppningsvis stöter vi ihop på Baan Thai senare, vi är där då och då. För tillfället är vi i Thailand.
Vi hörs vidare sen
Thaisambo
-
26 April, 2010 at 7:32 am #418368
@Nille wrote:
Skedde vandaliseringen under öppettiden?
Det låter som vedergällning över att ha blivit avvisat eller varit portad.
Artikeln verkar vara bortplockad och det är nog rimiligt för att tona ner den olustiga händelsen.
-
26 April, 2010 at 7:00 pm #418369
Nu har jag fått höra vad som hänt och de är så jävla tragist att jag inte ens kommer skriva om de här. Ja hade rätt i att de handlar om svartsjuka och otrohet. Killen som gjorde de måste vart så jävla ledsen och arg.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.