Hem › Forums › Att bo i Thailand › Driva företag, Investera & Arbeta › Hus, Lägenheter & Mark › Stonewash eller plattor ?
- This topic has 6 replies, 5 voices, and was last updated 14 years, 5 months ago by
Thailandaren.
-
AuthorPosts
-
-
10 January, 2012 at 1:14 pm #390698
Vilket är snyggast ?
Mest praktiskt
Billigast ?
Andra åsikter välkomnas oxå// Kenneth
-
11 January, 2012 at 1:04 am #458707
Plattor av bra kvalité (ej thailändska som har för tunnt glasyrskikt) är i regel att föredra framför stentvättad betong eftersom den stentvättade betongen med tiden kommer att angripas av mögel och bli svart. Visserligen går det att skyddsspreja betongen men det är förhållandevis dyrt om det skall bli bra gjort och hållbart. Den bästa produkten, som jag känner till, är Radcretes Formula 7. Produkten finns att få tag på i Thailand.
Ett alternativ till plattor och stentvättad betong är s.k. “stamped concrete”, ett alternativ vi valde och som vi är mycket nöjda med. Här är ett exempel från en thailändsk leverantör.
http://www.innocrete.co.th/index.php/stamped-concrete
Göran
-
11 January, 2012 at 5:15 am #458708
Göran, jag vet inte vad som skulle göra Thailänska plattor överlag sämre i hållbarhet. Vi har dessa plattor i huset och dessutom i carporten, huset byggdes 2001 och plattorna (även i carporten) är fortfarande i gott skick (=blanka o lättstädade) efter så många år. Carporten används ju för bilen och mopeden dagligen = högt slitage.
Huset byggdes av en firma i Korat som producerar hus fortfarande och de bygger många hus här i Korat, men som alla storproducenter så tvivlar jag på att de har högsta kvalité på alla byggvaror. Men plattorna är som sagt var i mycket bra skick med tanke på åldern.
Så jag vet inte om man kategoriskt kan avfärda alla plattor från Thailand som skräp.Mvh
BBJ
🙂 -
11 January, 2012 at 8:32 am #458709
Du frågar vad som är snyggast, sådant är ju väldigt individuellt. Själv skulle jag, av estetiska skäl, inte kunna tänka mig glaserade plattor medan andra tycker att det är fint. Jag föredrar då stonewash, vilket jag tycker är mycket snyggare, även om den som Göran säger angrips av svartmögel. Detta går dock lätt att ta bort med en liten högtryckstvätt. Detta måste göras ett par ggr per år. Tänk på att om du lägger stonewash så ska det (enligt den byggmästare som byggde mitt hus) läggas på en rejält tjock betongplatta. Hur tjock han menade minns jag dock inte. Om stonewashen läggs på en alltför tunn betongplatta så får man sprickor och “frakturer” i stonewashen efter ett tag. Risken för detta ökar med ytans storlek.
-
12 January, 2012 at 12:43 am #458710
@BBJ wrote:
Göran, jag vet inte vad som skulle göra Thailänska plattor överlag sämre i hållbarhet. Vi har dessa plattor i huset och dessutom i carporten, huset byggdes 2001 och plattorna (även i carporten) är fortfarande i gott skick (=blanka o lättstädade) efter så många år. Carporten används ju för bilen och mopeden dagligen = högt slitage.
Huset byggdes av en firma i Korat som producerar hus fortfarande och de bygger många hus här i Korat, men som alla storproducenter så tvivlar jag på att de har högsta kvalité på alla byggvaror. Men plattorna är som sagt var i mycket bra skick med tanke på åldern.
Så jag vet inte om man kategoriskt kan avfärda alla plattor från Thailand som skräp.Mvh
BBJ
🙂Hur vet du att det är thailändska plattor? Mycket av det som säljs i Thailand är importerat från Indien, Kina, Malaysia och Indonesien och de plattorna är nästan alltid bättre än de thailändska som huvudsakligen är tillverkade i Saraburi. Om du ställer en urna på en thailändsktillverkad platta utomhus och sedan låter de stå orörd i sex månader kommer du att se att det bildas märken som inte går att få bort och det beror på det alldeles för tunna glasyrskiktet.
-
12 January, 2012 at 4:07 am #458711
@stgrhe wrote:
@BBJ wrote:
Göran, jag vet inte vad som skulle göra Thailänska plattor överlag sämre i hållbarhet. Vi har dessa plattor i huset och dessutom i carporten, huset byggdes 2001 och plattorna (även i carporten) är fortfarande i gott skick (=blanka o lättstädade) efter så många år. Carporten används ju för bilen och mopeden dagligen = högt slitage.
Huset byggdes av en firma i Korat som producerar hus fortfarande och de bygger många hus här i Korat, men som alla storproducenter så tvivlar jag på att de har högsta kvalité på alla byggvaror. Men plattorna är som sagt var i mycket bra skick med tanke på åldern.
Så jag vet inte om man kategoriskt kan avfärda alla plattor från Thailand som skräp.Mvh
BBJ
🙂Hur vet du att det är thailändska plattor? Mycket av det som säljs i Thailand är importerat från Indien, Kina, Malaysia och Indonesien och de plattorna är nästan alltid bättre än de thailändska som huvudsakligen är tillverkade i Saraburi. Om du ställer en urna på en thailändsktillverkad platta utomhus och sedan låter de stå orörd i sex månader kommer du att se att det bildas märken som inte går att få bort och det beror på det alldeles för tunna glasyrskiktet.
Nu vet jag ju inte det som sagt var, byggfirman valde säkert det billigaste. Men jag bara ifrågasätter om du har “sten”koll på ALLA plattor tillverkade i Thailand eftersom du dömer ut dem alla :thumbleft:
Mvh
BBJ
:sunny: -
21 January, 2012 at 4:38 am #458712
Vi har allt i sandwash och jag är är nöjd eftersom det är lättstädat och ger bra halkskydd när det är vått.
Visst blir det mögel och annat nedfall som fäster med tiden men detta fixar man enkelt med högtryckstvätten.
Sen är det vanligt att kombinera golvplattor med sandwash. Smaksak!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.