Hem Forums Att bo i Thailand Kultur, Samhälle & Politik, Turismen i Thailand 2011/2012

Viewing 15 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Tycker det ser tunt ut med turister i Hua Hin där jag bor. Visserligen har det ökat markant senaste veckan men tycker det var senare än förra året. Har pratat med folk som både håller med och inte. Undrar hur det ser ut där du bor?

Dar i NO Bangkok ser man inte manga turister. Traffat tva tyskar och en sweitzare som alla ar gifta med thailandskor.
        Var pa on Kho Samet for nagra veckor sedan och dar var stranderna fulla av turister och i Pattaja ar det manga turister pa strandpromenaden. Men jag har hort av thailandare att det varit mindre turism i ar. Hur som helst sa finns det boende i overflod. Pris fran 2000 Bath i manaden till 5000 Bath per natt. :sunny:

maprao
        Participant

Här i öster är det ju turistfattigt. Beachen ChaoLao/LeamSadet hade förvånansvärt många faranger under november, säkert ett 20-tal. I tisdags och onsdags hade jag beachen, cirka 4 km, för mig själv förutom någon skolklass från grannprovinsen.

Alltså klart mindre i år då man oftast brukar se någon turist.

Var också en dagstur till Pattaya för några veckor sedan, gick ganska bra att köra bil där och då är det mindre folk än vanligt..

Kj

När jag kom tillbaka till bkk och pat pong för 2 veckor var det extremt lite turister i pat pong nu ökar det för varje dag.
          :santa:

Ska bli intressant att se vad thailandska turistministeriets siffror sager om ar 2011. 20 miljoner turister, kanske 🙂

scherloff
          Participant

Här på Phuket är det enormt mycket turister jämfört med de föregående åren. Som tur är bor jag avskilt, en bra bit från turistorterna, men längtar ändå efter den lugna, sköna lågsäsongen…

ragson
            Participant

I Ao Nang börjar folk komma nu. Har varit tunt ända fram till Julhelgen, men vi hoppas på bättre.
              En kompis tror att det beror på all dålig rapportering ang översvämningarna i Bangkok. Det har varit väldigt missvisande som ni vet: http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1563268/Bangkoks-vallar-nara-att-brista.html
              där det bla står att “en tredjedel av Thailand står under vatten”. Många har fått intrycket att landet är helt trasigt.
              Det har ju inte drabbat södra Thailand alls mer än vissa varutransporter som jag har uppfattat det.

Om ni är i Ao Nang ska jag tipsa om att jag och min vän John Lees ska lira på Full Moon Bar imorrn nyårsafton.
              Byn bästa drinkbar får nu byns bästa trubadurer också, det blir en kanonkväll, kom och sjung med! 🙂

Jaka säger att det kommer 4 nya turister från europa till Songkhla och dom går inte tätt

Bryr mig inte så mycket.Lever ett lungt och fridfullt liv i norra Thailand….

Har varit i Sverige några månader nu men när jag kommer ‘hem’ till BKK i januari så ska jag rösta om möjligheten ligger kvar. Annars har jag inte många turister i närheten av min lya (i Samre/Wongwian Yai) ändå och rör mig inte så mkt i turistkvarter (förutom på lördagar då jag kollar Chelsea på O! Hungry på Soi Chana Songkhram [Khaosan]) men man ser ju ändå skillnad mellan upp o nergångar ibland.
              F ö vill jag passa på att önska alla ett riktigt Gott Nytt År! Förra nyår satt jag på en sketen bakgård i Kanchanaburi och rökte cigarr och drack bubbel, i år blir det mera traditionellt svenskt förutom att temperaturen var ungefär densamma förra året…

GNÅ!

/Samre

Har rest runt a sett att det ar mycket mindre svenska turister i ar!!valdigt enkelt att forsta eftersom bathen gar ner a priserna okar!!Alla vill tjana pengar i dagens thailand…typ 5-10 bath for ett toa besok…osv osv ska ner till pattaya imon a se hur det star till dar 🙂 Hoppas changen kostar 70 bath i baren an!!!

Det kanns som om de turister som bor i thailand i mellan 2-6 manader och som har en thaiflickvan de bor hos, att den typen av turism bara okar och okar. Numera ser man dessa faranger overallt i hela thailand.
              De ar av naturliga skal oftast lite aldre som har mojlighet till denna turism.
              Denna turism kommer att oka anda tills thailand blir dyrt att leva i. 🙂

Var en svang till Jomtien igar ( pattaja ) och dar var det nu knokfullt av faranger hela beacherna langa, :sunny:

Nille
              Keymaster

Var en sväng ner till vårt favorittillhåll på stranden här i Hua Hin – Richards. Det var knökfullt.

Turisterna kom sent hit i år (typ 6 veckor sent) och om de drar tidigare än sista februari blir det en bedrövlig säsong. Skall bli intressant det här. Försörjer mig inte på turister så vet inte vad jag önskar i detta ämne. Många jag känner är ju beroende av turismen.

Jag vidhåller min röst ovan – avsevärt mindre turister än förra året. För att jag skall ändra mig måste säsongen fortsätta så här mer eller mindre mars ut vilket känns osannolikt.

Måste förlänga denna tråd med att säga att sista veckan har alla fall silom lika mycket turister som vanligt igen. 🙂

I phuket pa Patong beach ar det fullt med turister pa dagarna. Fin strand. Varit har i 8 dagar och det verkar inte fullsmockat med folk men anda mycket turister i de centralare delarna av Patong. :sunny:

Viewing 15 reply threads
            • You must be logged in to reply to this topic.