Hem Forums Att bo i Thailand Kultur, Samhälle & Politik, Undantagstillstånd – Jan 2014 – 60 dagar

Viewing 16 reply threads
  • Author

Vad innebär undantagstillståndet? Landar i Bkk 2:a febr och flyger vidare två dar senare.

humpe
      Participant

@Thunderelk wrote:

Vad innebär undantagstillståndet? Landar i Bkk 2:a febr och flyger vidare två dar senare.

Det är det nog ingen som vet.
        Du får nog avvakta utvecklingen ett tag till, den 2 febr är ju inte så bra tajmat om en säger..

Thaisambo
        Participant

Den thailändska konstitutionen är svår och fördelad (utspridd) på en massa dokument. Det förefaller inte finnas något samlingsdokument typ “Constitution of the Kingdom Thailand”. Men jag hittade en inofficiell översättning av “Thailand State of Emergency Act”. Det är ingen lag utan ett kungligt dekret utfärdat av Hans Majestät Kung BHUMIBOL ADULYADEJ, REX den 16 juli 2548 (2005):

Emergency Decree on Public Administration in Emergency Situation, B.E. 2548 (2005)

Read more: Thailand State of Emergency Act – SOE Royal decree http://photo-journ.com/downloadable-documents/thailand-state-of-emergency-act/#ixzz2r2hMU1qh

Om man blir så mycket klokare av att läsa det vet jag inte – men det finns i alla fall någon som åtminstone försökt översätta det.

Jag vet inte ens vilket av de båda dokumenten man egentligen ska fokusera på. Men jag tror att de kanske är identiska.

Vem som tajmat sin Thailandsresa bäst återstår att se. Vi själva landar förhoppningsvis i Bangkok lördag kväll den 25 januari. Det ska nog gå bra…. Men man vet ju inte.

Jimmieboy
          Participant

@seaserpent wrote:

@Thunderelk wrote:

För dig betyder det inget. Följ med lite på nyheterna och se vilka områden ni bör undvika.
            Ni kan ta ett par nätter i Pattis i stället om ni är oroliga.
            UD har en bra app, den kan va värt att ladda ner.

Brukar det ite betyda att man inte får gå ut efter en viss tid? Gäller det bara Thai i sånna fall och faranger kan springa runt fritt?

Thaisambo
            Participant

Är det en så allvarlig situation att utegångsförbud vissa tider i ett område införs lär det inte realiseras genom att utlänningar får springa runt fritt på det viset.

Snarare töms området i första hand på utlänningar redan innan utegångsförbud vissa tider eller hela dygnet införs för de boende.

Men i det här fallet är det som jag förstått det fortfarande fråga om fredliga demonstrationer. Undantagstillståndet innebär utökade möjligheter att agera för myndigheterna, främst polisen och militären, för att upprätthålla ordningen.

Mjo

Vissa försäkringsbolag betalar inte ut ersättning om något händer där undantagstillstånd är utlyst

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Thaisambo
                Participant

@Mjo wrote:

Vissa försäkringsbolag betalar inte ut ersättning om något händer där undantagstillstånd är utlyst

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Det är helt riktigt, men det kan vara marigt att tolka försäkringsvillkorstext om man inte är van.

Finns minsta osäkerhet gör man bäst i att göra vad man kan för att hålla sej borta och inte bli inblandad. Det gör att försäkringssituationen blir bättre, framförallt om man kan visa vilka åtgärder man själv vidtagit för att ingen skada ska inträffa.

Ett ex på hur marigt det kan vara, från Försäkringsbolaget (Villahem, momentet reseskydd):

Krig och situationer när Utrikesdepartementet avråder
                  Försäkringen gäller inte för skada som har samband med krig
                  och krigsliknande situationer. Detsamma gäller för skador som
                  har samband med händelser och oroligheter i länder eller områden
                  dit Utrikesdepartementet avråder från att resa.
                  För skada som inträffat på resa utanför Sverige och som har
                  samband med ovanstående situationer gäller dock försäkringen,
                  utom för skada enligt avsnittet I Överfallsskydd,
                  • om skadan inträffat inom tre månader räknat från oroligheternas
                  utbrott och
                  • du vistades i det drabbade området vid utbrottet och
                  • du inte deltagit i händelserna eller tagit befattning med dem
                  som rapportör eller liknande.

Notera hur ordet “liknande” används. När det gäller såna här saker måste man vara beredd på att det tolkas benhårt – är t ex undantagstillstånd utlyst så är det en “krigsliknande” situation.

Att UD avråder från resa är ett “eller” tillägg som bolaget kan använda för att avvisa ersättningskrav så man måste själv hålla koll även om UD inte sagt något.

Sen ska man se upp med det där att “försäkringen gäller” utom för skada enligt avsnittet i Överfallsskydd. Det kan vara vad som helst som undantas genom en sån text,

Man får kolla. Det avsnittet i Överfallsskydd hos Försäkringsbolaget lyder så här:

I.1 Försäkringen gäller
                  Försäkringen gäller för dig som privatperson om du själv har
                  utsatts för
                  • misshandel genom uppsåtligt fysiskt våld som inte är ringa
                  • sexualbrott enligt 6 kap 1–2, 3 § 2 st och 4–6 §§ brottsbalken.
                  Ersättning lämnas med ett fast ersättningsbelopp. Utöver det
                  fasta ersättningsbeloppet kan du få ersättning för tandskadekostnader
                  och medicinsk invaliditet. Rätt till medicinsk invaliditet
                  föreligger när skadan är läkt, normalt tidigast ett år efter skadedagen.
                  Om någon närstående till dig dödats genom mord eller dråp
                  lämnar vi anhörigersättning med ett fast belopp.

Om en situation enligt det föregående citerade avsnittet föreligger får man således ingen ersättning alls för någon av de uppräknade händelserna – de blir genom villkoren till “ersätts icke”-händelser.

Det blir så här en skadereglerare kommer att arbeta. Har man invändningar får man hantera det så här enligt Försäkringsbolaget:

M.13 Om vi inte kommer överens
                  Om du inte är nöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende
                  är vi naturligtvis beredda att ompröva ärendet. Kontakta i första
                  hand den handläggare som haft ansvar för ditt ärende eller vår
                  klagomålsansvariga/kundombudsman.
                  Till Allmänna reklamationsnämnden kan du vända dig med
                  tvistefrågor som inte är av medicinsk karaktär.

Men när det gäller sån här villkorstext har man mycket små chanser att få rätt, bolaget är ingen social inrättning utan ett privat bolag som drivs i vinstintresse och tar inga mänskliga hänsyn.

Detta är bara ett exempel. Alla försäkringsbolagen har liknande villkor och arbetar på ungefär samma sätt.

Jag vill bara att man ska vara medveten om vad som kan hända om man stannar kvar i ett problemområde och därför har jag medvetet maskerat försäkringsbolagets namn, från vilket exemplet hämtats.

Tänk på att ARN inte tar upp tvistefrågor som är av “medicinsk karaktär”. Där är ingen hjälp att vänta om man t ex skulle bli överfallen …. Och sånt är inte roligt.

Var rädda om Er!

Nille
                  Keymaster

Nedan kommer i sin helhet från http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Reseinformation/Reseinformation-Thailand/

Undantagstillstånd i Bangkok från onsdagen den 22 januari

Undantagstillstånd – State of Emergency – gäller i Bangkok från onsdagen den 22 januari och ytterligare 60 dagar. Förutom Bangkok omfattas även följande områden av undantagstillståndet: Provinsen Nonthaburi, distriktet Ladlumkaew i provinsen Pathum Thani samt distriktet Bang Phli i provinsen Samut Prakan. Detta motsvarar de områden som från den 25 november omfattades av den förhöjda säkerhetsnivån ISA (Internal Security Act).

State of Emergency innebär i grunden utökade befogenheter för regeringen att vidta åtgärder mot tex. demonstranter. Den thailändska regeringen har ännu inte meddelat vilka konkreta följder beslutet om undantagstillstånd förväntas få, men har annonserat att de kommer att göra ett uttalande om detta under onsdagen.

Fortsatta blockader och demonstrationer i Bangkok: Besökare uppmanas undvika demonstrationer och de platser som omfattas av protester!

Sedan måndagen den 13 januari förekommer blockader av flera viktiga vägkorsningar i Bangkok. Samtidigt pågår demonstrationer på olika platser i huvudstaden. Tisdagen den 21 januari förekom bla. demonstrationer utgående från Lumpini Park, Victory Monument, Ladprao och Phathumwan. Sedan måndag kväll är dessutom delar av gatorna kring Lumpini Park blockerade av demonstranter.

Besökare uppmanas att iaktta försiktighet, undvika demonstrationer, folksamlingar och de platser som omfattas av protesterna, samt att följa utvecklingen via lokala myndigheter och media.

Attentat mot demonstranter

Strax efter lunchtid söndagen den 19 januari skadades flera personer vid ett bombattentat riktat mot demonstranter vid Victory Monument. Även fredagen den 17 januari skadades flera personer när ett attentat riktades mot en pågående demonstration i centrala Bangkok. Det kan inte uteslutas att ytterligare sådana händelser kan komma att inträffa.

Sedan blockaderna inleddes den 13 januari har incidenter med skottlossning och detonerade bomber förekommit främst nattetid i Bangkok. Uppmaningen att iaktta försiktighet och undvika demonstrationer och folksamlingar gäller således samtliga de platser som omfattas eller kan komma att omfattas av protesterna, även vid de tillfällen då inga aktiva demonstrationer pågår, inte minst under kvällar och nätter.

Blockerade platser i Bangkok

Sedan måndagen den 13 januari blockerar regeringskritiska demonstranter Government Complex samt följande sex viktiga vägkorsningar i Bangkok:

Ladprao
                    Victory Monument
                    Phathumwan
                    Lumpini Park/Silom
                    Ratchaprasong
                    Asoke-Sukhumvit
                    Dessutom är delar av det kända shoppingområdet utmed Rama I spärrad för biltrafik från korsningen Rama I/Wireless Road (vägkorsningen är dock öppen) som en följd av demonstrationer. Sky Train fungerar som vanligt.

Även de två broarna Rama VIII Bridge och Phan Fa Bridge rapporteras vara blockerade för biltrafik.

Klicka här för att se en karta med de viktigaste platserna för de pågående blockaderna i Bangkok.

Observera att ovanstående översikt inte är fullständig, utan att demonstrationer och blockader förekommer även på andra platser i Bangkok. Förutom de ovan nämnda platserna riktas protesterna delvis framför allt mot offentliga byggnader och kontor. Det kan inte uteslutas att även varuhus och shoppingcentra kan komma att omfattas av aktionerna i Bangkok, eftersom flera av dessa äger rum i Bangkoks kommersiella centrum.

Trafiken i Bangkok

Trots att blockaderna hindrar framkomligheten vid ett antal platser i Bangkok fungerar trafiken i princip normalt på många av de vägar som inte är blockerade. Närmare information om den aktuella trafiksituationen kan fås via trafikpolisens hotline, tel.nr lokalt: 1197.

Tunnelbana och Sky Train (BTS) omfattas inte av blockaderna. Trots detta kan vissa förseningar inte uteslutas som en följd av ökat resande.

Bangkoks båda flygplatser berörs inte av blockaderna. Resande bör dock räkna med längre restid för att ta sig ut till flygplatsen. Snabbtåget mellan Bangkok och flygplatsen (Bangkok Airport Train) fungerar som vanligt. Klicka här för mer information!

För passagerare som drabbas av problem som en följd av situationen i Bangkok har ett servicecenter – Airport Operation Center (AOPC) – inrättats vid Suvarnabhumi Airport. Detta servicecenter är beläget i avgångshallen (bakom incheckningsdisk C) och har öppet dygnet runt. Tel. lokalt: 02 132 9950.

Inga störningar rapporteras från vägarna som leder från flygplatsen österut mot Pattaya/Rayong eller västerut mot Hua Hin. Det är i nuläget således möjligt att resa direkt från flygplatsen till turistorter utanför Bangkok.

För övriga frågor från turister nås den thailändska turistmyndigheten Tourist Authority of Thailand (TOT) lokalt på tel.nr: 1672.

Som en följd av de pågående blockaderna har den thailändska migrationsmyndighetens kontor i Government Complex (Immigration Bureau) stängt. Kunder hänvisas istället till två tillfälliga kontor vid Major Hollywood Suksawat och Imperial World Ladprao. För karta och ytterligare information, klicka här!

För ytterligare information hänvisas även till de thailändiska myndigheternas hotline, tel.nr. lokalt: 11 11.

Nille
                    Keymaster

Chalerm får befälet över Undantagstillståndet, bevare mig väl. Mer om Chalerm här – Chalerm, här har du ditt liv. Fyll gärna på.

Suthep på ena sidan, Chalerm på andra – kan aldrig vara bra för Thailand detta…

@Thaisambo wrote:

@Mjo wrote:

Ett ex på hur marigt det kan vara, från Försäkringsbolaget (Villahem, momentet reseskydd):

Krig och situationer när Utrikesdepartementet avråder
                      Försäkringen gäller inte för skada som har samband med krig
                      och krigsliknande situationer. Detsamma gäller för skador som
                      har samband med händelser och oroligheter i länder eller områden
                      dit Utrikesdepartementet avråder från att resa.
                      För skada som inträffat på resa utanför Sverige och som har
                      samband med ovanstående situationer gäller dock försäkringen,
                      utom för skada enligt avsnittet I Överfallsskydd,
                      • om skadan inträffat inom tre månader räknat från oroligheternas
                      utbrott och
                      • du vistades i det drabbade området vid utbrottet och
                      • du inte deltagit i händelserna eller tagit befattning med dem
                      som rapportör eller liknande.

Var rädda om Er!

” Detsamma gäller för skador som har samband med händelser och oroligheter i länder eller områden
                      dit Utrikesdepartementet avråder från att resa.”

Ser inga konstigheter ännu att få ut som normalt på försäkringen, då UD ännu inte avrådit något. Men skulle så bli fallet, så är det nog kört med alla försäkringar.

Regeringen skulle IDAG tala om vad “undantagstillståndet” innebär denna gång, och enligt min thailändska familj/nyheter ska alla vara inne före midnatt är det sagt. Samma sak som 2010 och då avrådde inte heller UD från inresa till Thailand, utan varnade bara för vissa platser/folksamlingar. Så ännu har inga försäkringsproblem uppstått mig veterligt.

Let it be, så firar vi Kina Nyår istället.

Thaisambo
                      Participant

Det står tyvärr inte “och” utan “eller” i de meningarna. Om det skulle bli en tvist med försäkringsbolaget när något inträffar så får man vara beredd att ta den – och det är blotta medvetenheten om att det kan bli en sån tolkningstvist som medför att man troligtvis gör ett bättre val att undvika det helt och hållet än att riskera att gå in i en sån tvist.

Men det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man vill ta den risken eller inte att bli nekad ersättning om något händer.

Tänkte hämta min nya hoj hos Suzuki Aveneu i BKK på fredag men Tjejen vägrar låta mig åka till bkk nu :scratch: Jag vill ju ha min nya hoj under min ledighet… Tack för det Thailand

Thaisambo
                        Participant

Det ser ut som om thaibahten börjat falla nu …… Var det kommer att sluta vet ingen – och man vet heller inte ännu om det bara är ett tillfälligt ryck – eller om trenden som kan skönjas nu blir bestående ett bra tag.

Från X-Rates alldeles nyss:

[attachment=0:261lfpen]Capture305.JPG[/attachment:261lfpen]

Men det är indikationer på att något kan vara på väg att hända med valutan. Nagelbitartider väntar för valutaspekulanterna!

Super smurfen
                          Participant

@Peter_Bangkok wrote:

Tänkte hämta min nya hoj hos Suzuki Aveneu i BKK på fredag men Tjejen vägrar låta mig åka till bkk nu :scratch: Jag vill ju ha min nya hoj under min ledighet… Tack för det Thailand

Varsågod det var så lite.
                            Skämt osido vem bestämmer du eller hon.
                            Eller vill du bara säga att hon inte är som andra Thaitjejer.
                            Eller du kanske ville säga att du köpt en ny hoj.

Du kanske vill säga med din kommentar att vi ska säga det är inga problem att åka, nej det får du säkert vänta på, nu är det upp till dig att fatta ett beslut.

Visa att du är en biker och hämta din hoj som en riktig man.

Shovel78
                            Participant

@Super smurfen wrote:

@Peter_Bangkok wrote:

Du kanske vill säga med din kommentar att vi ska säga det är inga problem att åka, nej det får du säkert vänta på, nu är det upp till dig att fatta ett beslut.

Suzuki…..biker???? 🙂

Super smurfen
                              Participant

[attachment=0:15r6r4cz]image.jpg[/attachment:15r6r4cz] @Shovel78 wrote:

@Super smurfen wrote:

@Peter_Bangkok wrote:

Suzuki…..biker???? 🙂

Biker har inte med hoj märke eller andra attribut att göra.
                                Jag själv har åkt shovel i över 20 år i Sverige och intruder i Thailand 10 år med hästsvans, jag har duckit pilsner på de flesta hojträffar i Sverige och Thailand.
                                Men jag vill inte påstå att jag är en riktig BIKER.
                                Bifogar bild på vad jag vill kalla BIKER.

SORRY TILLBAKA TILL ÄMNET

Thaisambo
                                Participant

Nu (24/1) har vi passerat den farliga skräckens och terrorns stad, Bangkok, där undantagstillstånd råder.

Det gick bra, inget tungt pansar som rullade omkring med ett vakande öga, inga tungt beväpnade vakter med skjutklara automatkarbiner, t o m vägtullarna fungerade precis som vanligt och tog betalt som vanligt.

Inga gul- eller tödskjortor inom sunhåll. inga vattenkanoner i demonstrationsbekämpande syfte, ingen stenkastning och ingen kravallpolis i sikte.

Precis som vanligt alltså. Fast vi var inte inne i Bangkok förstås (brukar vi inte vara annars heller vid ankomst) utan tog bara motorväg 7 rätt ut från Suvarnabhumi och vidare mot sydöst. En lugn och oblodig resa. Fast det var lördagskväll.

Vi får se om det är likadant alla de 60 dagarna undantagstillstånd råder.

Viewing 16 reply threads
                              • You must be logged in to reply to this topic.