Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Shovel78

Profile picture of Shovel78

@shovel78

Active 6 years, 6 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Låna till hus i Thailand via svensk bank? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 11 years, 4 months ago

    @Nille wrote:

    Med tanke på kronkursen kan du ju skratta dig hela vägen till banken oxå. Men lånar man pengar i ett annat land än där man införskaffar huset utsätter man sig för en valutarisk det skall man inte glömma. Om man alltså tjänar pengar utanför landet för banklånet vill säga. Låna i Sverige, tjäna i Euro, Investera i thb, det blir en…

    [Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Låna till hus i Thailand via svensk bank? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 11 years, 4 months ago

    Du har så rätt så, jag är en av dom aningslösa som köpte hus 2005 och vart helt blåst på precis allt.
    I alla fall så är vi registrerade som ägare på huset hos landoffice och har den blå boken (nej inte den gula och fråga mig inte varför) samt står som leasare på land pappret. Medveten om att huset i princip är osäljbart men som många sagt på foru…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Låna till hus i Thailand via svensk bank? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 11 years, 4 months ago

    Inget konstigt alls. Vanliga Hypotekslån på den lokala banken hemma i byn. Frugans sommarstuga som säkerhet plus bevis på inkomst.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic En ung student som behöver lite råd… in the forum Visum och Uppehållstillstånd 11 years, 4 months ago

    @Ellinbb wrote:

    @Shovel78 wrote:

    Ovanpå hyra får du betala el, gas, sopor och vatten samt eventuell management avgift för det allmänna som pool etc.

    Och hur mycket går allt dessa på, på ett ungefär. Självklart så beror de på hur mycket man förbrukar men på ett ungefär?

    Svårt att säga för mig som bor i Taiwan numer. Det var 14 år sen jag bodde i B…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Låna till hus i Thailand via svensk bank? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 11 years, 4 months ago

    @humpe wrote:

    @Shovel78 wrote:

    Varför inte låna i svensk bank??

    Med hus i thailand som säkerhet?
    Grattis..

    Jag lånade till mitt Thai hus på banken hemma. Har även lånat till annat fast jag varit utskriven i 18 år, inga problem. Sist lånade jag till mitt traktorgrävar inköp i sverige. Kan man bara visa på en fast inkomst ska väl det inte vara svårt.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic En ung student som behöver lite råd… in the forum Visum och Uppehållstillstånd 11 years, 4 months ago

    Ovanpå hyra får du betala el, gas, sopor och vatten samt eventuell management avgift för det allmänna som pool etc.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Bangkoks skytrains blir handikappanpassade in the forum Nyheter 11 years, 4 months ago

    @gnage wrote:

    Är ju ett bra initiativ. Tänker ofta på vilket helvete det måste vara att vara handikappad här. Inte bara BTS då såklart, men man får väl börja nånstans.

    Shovel78 – vad är det du tycker är så dåligt med BTS? Själv tycker jag det är riktigt bra. Rent och fint, enkelt att åka med och förstå, fräscha tåg… Klart att man kanske kunde…

    [Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Råd om maneter!? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 11 years, 4 months ago

    Bada i närheten av många andra så fördelar du risken :thumbright:

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Min thailändska maka har avlidit in the forum Byråkrati & Myndigheter 11 years, 4 months ago

    @Amru wrote:

    Hej,
    Beklagar sorgen. Skriv ett mail till mig så ska jag se om vi här på http://www.rlsic.com kan hjälpa dig. Vi har en svensktalande thai advokat som arbetar med juridiska ärenden för svenskar med anknytning till Thailand hos oss.

    Mvh/Amru

    Vad är timkostnaden?

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Svenska bidrag från Thailand in the forum Lära för Livet – Utbildning & Kompetensutveckling 11 years, 4 months ago

    Här utnyttjas bara ett till ruttet system i sverige. Inget nytt.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Bangkoks skytrains blir handikappanpassade in the forum Nyheter 11 years, 5 months ago

    Man har många gånger funderat på hur sjutton dom tänkte när dom planerade detta Skytrain. Total avsaknad av handikapp anpassning, svårt för barnfamiljer och inte vidare bra om man ska åka med tunga resväskor. Men det är ju Landet På Låtsas……………..vem bryr sig liksom :clown:

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Ryska turister avbokar sina semestrar i Thailand in the forum Nyheter 11 years, 5 months ago

    Kan bara rapportera att på Koh Samed var det knappt nån ryss alls under jul/nyår dom 3 veckor vi var där. Förra jul/nyår så var det massor med ryssar där, både boende och dags besökare, och åren innan. Däremot en jäkla massa kineser nu jämfört med åren innan. Vilket som är bäst kan man diskutera.
    Tilläggas ska också att det överlag var mindre…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Dr A berättar… in the forum Min Story 11 years, 5 months ago

    Så här 2 år efteråt…..hur gick det sen??

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Hjälp en Svensk Hem över Jul! in the forum Välgörenhet 11 years, 6 months ago

    Det här med att kalla kritik för hat och näthat har blivit populärt lite varstans. Sist i media va det Kajsa Grytt som tyckte hon blitt näthatad för att ingen tyckte hon kunde sjunga och dom flesta ansåg hon vara helt talanglös. Att övergöda med vissa ord i media får till slut ordet att sakna sin egentliga mening. Samma med “facist”, “nazist”,…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Hjälp en Svensk Hem över Jul! in the forum Välgörenhet 11 years, 6 months ago

    Behjärtansvärd insats. Jag gillar välgörenhet om den går till rätt instans. Vad jag frågar mej är, hur många gånger har Herr Samuelsson åkt jojo fram och tillbaks till Thailand, samt vad är det som garanterar att han nu inte kommer hem och lyfter diverse bidrag och sen fixar en biljett och återvänder till Thailand och flyttar tillbaks unde…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Skicka pengar? in the forum After Dark 11 years, 6 months ago

    @li12na wrote:

    Shovel! Jo folk skickar pengar utan att någonsin träffats.Mitt exempel kommer visserligen från en norrman men ändå!

    Ja har man så pass mycket att man kan skänka bort pengar då är det ju inga problem, men då ska man banne mig inte komma och grina över att man vart lurad sen heller. Nån måtta på kärleks desperationen måste det ju finnas.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic Skicka pengar? in the forum After Dark 11 years, 6 months ago

    Varför i hela fridens dagar ska man skicka pengar till en människa man knappt, eller inte ens träffat, och ännu mindre känner???? Gör verkligen folk det? Jo om det är välgörenhet förstår jag, men det är ju en annan femma :scratch:

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic På lördag höjs taxipriser i Bangkok in the forum Nyheter 11 years, 6 months ago

    Stoppade bilarna på stora gatan sa bara adressen inget mer. Vägrade att sätta på metern alla gånger.

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic På lördag höjs taxipriser i Bangkok in the forum Nyheter 11 years, 6 months ago

    @Jimmieboy wrote:

    @Shovel78 wrote:

    Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.

    Dom använder den 99% av alla gånger jag åker iaf…

    Bara nån enstaka gång när vi ska till flygplatsen som dom har krånglat…

    Man ser väl ut som en vanlig turist då kanske för dom senaste gångerna vi åkte från soi Kasem San 1 till Platinum s…[Read more]

  • Profile picture of Shovel78

    Shovel78 replied to the topic På lördag höjs taxipriser i Bangkok in the forum Nyheter 11 years, 6 months ago

    Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved