-
stgrhe replied to the topic SAS, en relik från fornstora dagar! in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 7 months ago
SAS har under de senaste två årtionden intagit en besynnerlig strategi i och med att man så ensidigt satsat på Europatrafiken på bekostnad av långlinjerna. Visserligen har man gjort halvhjärtliga försök med Dehli och Shianghai men någon sammanhållen strategi som t.ex. den Finnair intagit, har inte funnits. Man gav till och med upp rutten til…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Vågar jag hjälpa min fru med hennes markanadsbusiness? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 7 months ago
@Nypan wrote:
Samtidigt finns det alldeles för MÅNGA kommunpolitiker, som aldrig gjort något för sin kommun och hembygd, förutom att kvitter ut lön och nu denna pension.
Det är ytterligare en anledning, att det fattas pengar i det normala skattesystemet.
Nu skriver säkert någon att dom är ju kommunanställda, det gör inte saken bättre. -
stgrhe replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago
@goodolle wrote:
Var kan du köpa ansjovisfiléer i Thailand till din Jansons frestelse eller gör du ansjovisen själv?
Villa Market har ibland anjovis, inte lika god som Gräbbestads men fullt godkänd.
Göran
-
stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 8 months ago
Det här med ishockey på varmare länder är något jag inte riktigt kan förstå. För över 20 år sedan såg jag en ishockeymatch i Abu Dhabi av ren nyfikenhet och det var ingen höjdare. Det har (möjligen hade eftersom jag inte varit i Abu Dhabi de senaste fem åren) en isstadion, som ligger granne med fotbollstadion, men som främst var tänkt för kons…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Vilken fastighetsmäklarlicens gäller i Thailand? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 8 months ago
Gäller frågan fastighetsmäklare eller börsmäklare? Det skulle förvåna mig mycket om det krävdes licens för thailändska medborgare att arbeta som fastighetsmäklare här.
Göran
-
stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 8 months ago
@Dieselrat wrote:
Re: marriage-visa
Oläst inläggav stgrhe » 31 okt 2012 09:29
En liten erinran, den här tråden handlar inte om SINK utan visum och uppehållstillstånd till Thailand.Med all respekt Göran!
Phonta ställer en del frågor i sin tråd och en del av dessa frågor handlar just om beskattning. Varför då hänvisa till andra kanske mer rel… -
stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 8 months ago
En liten erinran, den här tråden handlar inte om SINK utan visum och uppehållstillstånd till Thailand.
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg finns det ingen kategori, under vilken man kan beviljas förlängt temporärt uppehållstillstånd baserat på man är änkling eller änka till thailändsk medborgare.
Nedanstående klipp är från gällande Royal Tha…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 8 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Mao så måste du i princip låsa dessa summor , i mitt fall som gift med Thai 400000 thbt ? Eller pension på årligt motsvarande belopp.
En intressant fråga .. Om jag överlever min hustru och blir änkling , hur ser Thaimyndigheyer på det , räknas jag fortfarande som gift avseende dessa kravDet finns ingen särskild…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 8 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Behöver jag inte visa upp mitt banktillgodohavande varje gång jag skall förnya ?
När du ansöker om förlängt temporärt uppehållstillstånd i Thailand behöver pengarna, om du väljer den metoden, vara innestående på banken i minst tre månader före ansökningsdatum och det gäller årligen så länge du fortsätter söka förl…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 8 months ago
@gillarphuket wrote:
Fantastiskt! Superkul att höra att vi är flera som gillar smoking! Härlig historia 🙂
Här är en till som gillar smoking eller black tie som det heter på engelska. Jag har två stycken, en svart och en vit. Tyvärr är tillfällena då de kan användas mer sällan nu för tiden.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Thaimaffia / Spelmaffia i Sverige in the forum Allmänt 13 years, 8 months ago
Att komma med personangrepp som första inlägg är både beklagande och anmärkningsvärt och den typ av forummedlemmar som vi gärna slipper.
-
stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 8 months ago
Det verkar brista på vissa håll när det gäller de geografiska kunskaperna. Det kanske kan vara av intresse att veta att Asien är indelat i fyra regioner:
1. Mellanöstern
2. Sydasien
3. Sydostasien (länderna från Burma till Vietnam inklusive Indonesien och Brunai)
4. Ostasien eller Fjärran ÖsternGöran
-
stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 8 months ago
Även om inte Kina formellt tillhör Sydostasien kan man med lite generöst tänkande ändå tänka sig att det är närbesläktat med Sydostasien och på så sätt kunna passa in i den kategorin. Fortsätt du att skriva inlägg.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Hålla efter större tomt, vad för gräsklippare. in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 8 months ago
@Endoo wrote:
Ni med stora gräsmattor i Thailand, har ni köpt färdigt gräs eller kan man så själv? Har inte kollat priser men spontant funderat att anlägga klart gräs på de viktiga ytorna och om möjligt så själv på övriga ytor. Vad tror ni om det, funkar eller bara att glömma?
Om du vill ha ett tåligt gräs bör du välja “Malaya Grass”, ett gräs s…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Kan företag i Thailand kan ha debit card? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 8 months ago
AMEX Small Business Plan om det kan vara av intresse.
http://www.americanexpress.com/thailand/en/smallbusiness/cards/benefits/default.shtml
Göran
-
stgrhe replied to the topic Hålla efter större tomt, vad för gräsklippare. in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 8 months ago
Köp en konventionell gräsklippare där du kan ställa klipphöjden. Under regnperiden bör man klippa gräset ofta och relativt kort medan man under torrperioden bör ha en högre höjd inställd. De handdrivna klarar inte den flexibiliteten och de thailändare jag studerat, har en tendens att klippa gräset alltför kort även under torrperioden.…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Kan företag i Thailand kan ha debit card? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 8 months ago
Jag är helt övertygad om att American Express har sådana. AMEX är för övrigt det bästa globala kortet man kan ha enligt min mening med en kundservice som överträffas av få. Jag har haft AMEX sedan 1976 och periodvis även Diners Club, som då lierat sig med vissa flygbolag så om man var frekvent resenär fick man dem gratis. Men jag tycker Diners…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Kulturkrock, olika syn på kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 8 months ago
Ett bra tips är att köpa boken “Thailand Fever” och läsa den tillsammans med sin thailändska kvinna. Den är visserligen ganska trivialt skriven och med föränklingar, men jag tror att den är författad på det sättet för att budskapet lättare skall nå fram till de med sämre utbildningsbakgrund.
Boken är tvåspråkig skriven på både engelska som thailä…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Resa med Qatar Airlines in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 8 months ago
@scherloff wrote:
Är det någon som vet om det går bra att ta med alkohol som man handlat (i förseglad påse) på Arlanda in på flyget när man reser vidare från Doha till Thailand.
Det går alldeles utmärkt. Thailand tillåter dock maximalt fri införsel av en liter alkohol till skillnad från Sverige som tillåter en liter vin och en liter starksprit.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Kulturkrock, olika syn på kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 8 months ago
@Nypan wrote:
Det är precis det som är det farliga, man tror gott och så smakar det -………..
Träffade en tjej i Bkk en dag för 6 år sedan, hon ville “prata med mig” Det var time för lunch så jag sa ok vi går och äter, hon startade ganska snart med att förklara att hon inte hade några pengar, och skulle naturligtvis bli en “god dam ” för mig.
Ja… - Load More